مخالفت کمیسیون صنایع مجلس به افزایش قیمت خودرو

0

بر اساس آخرین نشست شورای رقابت برای تعیین تکلیف قیمت خودرو در سال جدید، قیمت محصولات ایران‌خودرو به‌طور متوسط ۸٫۲ درصد و خودروهای سایپا به‌طور میانگین ۸٫۹ درصد افزایش می‌یابد.

مصطفی رضاحسینی قطب‌آبادی، عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در گفت ‌و گویی با انتقاد از تصمیم شورای رقابت مبنی‌بر افزایش قیمت خودرو در کارخانه گفت: «متأسفانه در مسائل اقتصادی کشور، نظم و نسق خاصی دیده نمی‌شود؛ زیرا در شرایط کنونی باتوجه‌به اینکه مردم ازنظر اقتصادی و به‌دلیل شیوع ویروس کرونا تحت‌فشار هستند و بسیاری از کسب و کارها به تعطیلی کشیده شده است، افزایش قیمت خودرو در کارخانه محلی از اعراب نداشته و منطقی نیست.

بیشتر بخوانید: شورای رقابت قیمت خودرو را گران کرد!

مدیریت سیاسی ایران‌خودرو و سایپا این مجموعه‌ها را با مشکل مواجه کرده است. نماینده مجلس شورای اسلامی افزایش قیمت خودرو در شورای رقابت را اقدامی غیرکارشناسی توصیف کرد و افزود: «این گرانی نه‌تنها موجب شوک به بازار می‌شود، بلکه بر سایر کالاها نیز اثرگذار است.»

از آخرین باری که شورای رقابت به خودروسازان اجازه افزایش قیمت داد تاکنون نرخ ارز یا قیمت مواداولیه موردنیاز تولید افزایشی نداشته است. علاوه بر این، حتی توافق‌نامه ایران و چین بر ثبات بازار اثر مثبت داشته است؛ بنابراین اجازه افزایش قیمت خودرو در کارخانه بدون اینکه عوامل اثرگذار در قیمت تمام‌شده تولید تغییری داشته باشد، محلی از اعراب ندارد.

مخالفت کمیسیون صنایع مجلس به افزایش قیمت خودرو

وی اضافه کرد: «سیر نزولی نرخ ارز در ماه‌های گذشته، مذاکرات وین و کاهش فاصله قیمت خودرو در کارخانه و بازار و … بیانگر ضرورت کاهش قیمت چهارچرخ‌ها است؛ درحالی‌که شورای رقابت به‌جای کاهش بهای خودرو، قیمت‌ها را افزایش داد.»

قیمت‌‌گذاری باید متناسب با عرضه و تقاضا باشد، نه دستوری و تکلیفی! از طرف دیگر، حاکمیت و دولت نیز باید نظارت کافی داشته باشد تا خودروسازان گران‌‌فروشی نکنند. نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: «شورای رقابت باید در تصمیمش تجدیدنظر کند. همچنین باید مشخص شود این شورا بر چه اساسی به خودروسازان اجازه افزایش قیمت داده است.»

بیشتر بخوانید: قیمت گذاری دستوری اصلی‌ترین مانع در خودروسازی

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: «کمیسیون صنایع و معادن مجلس به موضوع افزایش قیمت خودرو ورود می‌کند و خواستار ارائه توضیحات لازم از سوی رئیس و اعضای این شورا خواهد بود؛ هرچند این افراد برای تصمیم‌های خود بهانه‌تراشی می‌کنند، مجلس نسبت به این موضوع عکس‌العمل نشان می‌دهد.»

موافقت با گرانی بی‌ضابطه نه‌تنها خدمت به تولید نیست، بلکه ضرر به تولیدکنندگان است.

***

شما می‌توانید تازه‌ترین اخبار خودرو را در بلاگ دیوار مطالعه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.