پژو ۵۰۴؛ یار بادوام فرانسوی!

بررسی تاریخچه و نکات مهم خرید و نگهداری پژو 504 به قلم نیما مجتهدزاده

0

پژو ۵۰۴ قطعا یکی از محبوب‌ترین خودروهای کلاسیک فرانسوی بازار ایران است که همانند بسیاری دیگر از خودروهای مهم و تاثیرگذار، هنوز هم در اذهان بسیاری از مردم و علاقمندان باقی مانده است. خودرویی که بعدها یکی از جانشینانش یعنی مدل ۴۰۵، به نحوی محرک اصلی صنعت خودروی ایران در دهه هفتاد شمسی شد. در این مطلب به طور خلاصه به ویژگی‌ها و تاریخچه پژو ۵۰۴ می‌پردازیم.

بررسی تاریخچه پژو ۵۰۴

شرکت شبدیز که از دهه سی به عنوان نماینده و واردکننده رسمی پژو در ایران فعال بود، پس از موفقیت قابل توجه مدل ۴۰۴، جانشین این مدل یعنی ۵۰۴ را نیز همزمان با عرضه جهانی، راهی بازار کشورمان کرد. پژو ۵۰۴ به طور رسمی در سال ۱۹۶۸ راهی بازار شد. خودرویی که برای زمان خودش طراحی فوق‌العاده مدرنی داشت و به لطف پیشرانه‌های ۴ سیلندر ۲ لیتری قدرتمند و بادوامش، به تدریج نه تنها در اروپا که در سراسر جهان، مشتریان پروپاقرصی پیدا کرد. ایران نیز یکی از همین کشورها بود و انواع ۵۰۴ به تدریج بخشی از بازار ایران را به خود اختصاص دادند. پژو ۵۰۴ در سال ۱۹۶۹ توانست عنوان خودروی سال اروپا را به خود اختصاص دهد.

تولید این مدل در فرانسه تا سال ۱۹۸۳ ادامه یافت. با این حال، مونتاژ آن تا سال ۱۹۹۹ در آرژانتین ادامه داشت. علاوه بر آرژانتین، پژو ۵۰۴ در کشورهای در حال توسعه دیگری در آمریکای جنوبی، آفریقا و آسیا نیز تولید شده است. استحکام و دوام بالای این مدل از جمله دلایلی بود که کشورهای در حال توسعه که اکثرا جاده‌ها و معابر نسبتا نامناسبی دارند، جولانگاه پژو ۵۰۴ باشند. بیشتر نمونه‌های وارد شده به ایران مدل قبل از ۱۹۷۹ هستند.

بیشتر بخوانید: بررسی تاریخچه مرسدس بنز W114/115 در ایران

پژو ۵۰۴ در پنج فرم سدان، کوپه، کابریو، استیشن و وانت (پیکاپ) عرضه شده است. در این بین نمونه‌های کوپه و کابریو به لطف طراحی استثنائی و زیبای استودیوی پینین فارینا، امروزه طرفداران زیادی دارند و به خاطر تیراژ کمتر، از نظر مادی نیز ارزش بالاتری دارند.

بیشتر ۵۰۴های وارد شده به ایران از نوع سدان بودند، با این حال تعدادی از انواع دیگر اعم از استیشن، کوپه، کابریو و وانت نیز به کشورمان وارد شده است. بخش کمی از پژو ۵۰۴های وارد شده به ایران، نمونه‌های سفارش آمریکا هسند که از روی فرم خاص سپرهای بزرگ، چراغ‌های خطر و البته چراغ‌های دوبل گرد جلو قابل تشخیص هستند. جالب این که تقریبا نیمی از واردات پژو ۵۰۴ به ایران توسط شرکت شبدیز انجام نگرفته و تعداد قابل توجهی توسط اشخاص، دانشجویان و توریست‌های ایرانی که به اروپا سفر می‌کردند وارد شده است. این اتومبیل را به خاطر قیمت مناسب و بازار خوبی که در ایران داشت، هدف اصلی واردات شخصی در میانه دهه پنجاه خورشیدی بود.

جایگاه پژو ۵۰۴ در ایران دهه‌های چهل و پنجاه برای اقشار متوسطی بود که به دنبال خرید یک سدان اروپایی جادار، راحت و بادوام بودند که کمتر از صد هزار تومان قیمت داشت و بنابراین از رقبایی نظیر ب‌ام‌و E12 و مرسدس بنز W115 در دسترس‌تر بود. عوارض گمرکی بالا در آن دوران سبب شده است تا نمونه‌های وارد شده در ایران اکثرا دارای تریم‌های پایین‌تر باشند و نمونه‌هایی مجهز به سانروف، کولر و دنده اتوماتیک کمیاب‌تر باشد.

در دهه‌های شصت و هفتاد خورشیدی، پژو ۵۰۴ کماکان مورد اعتماد بخشی از قشر متوسط جامعه بود. فراوانی نسبی قطعات یدکی ۵۰۴ در این دوره یکی از دلایلی بود که از این خودرو یک گزینه ایده‌آل ساخته بود.

بیشتر بخوانید: بررسی تاریخچه ب‌ام‌و سری ۳ نسل E21 در ایران

نکات مهم خرید و نگهداری پژو ۵۰۴

همانند بیشتر خودروهای کلاسیک بازار ایران، پوسیدگی یکی از عوامل اصلی نابودی ۵۰۴ است. بنابراین اولویت اصلی به هنگام خرید یک ۵۰۴، باید بررسی نواحی مختلف بدنه برای اطمینان حاصل کردن از عدم وجود پوسیدگی جدی در بدنه باشد. خوشبختانه به لطف دوام بالای پیشرانه، این مدل معمولا مشکلات فنی عدیده‌ای ندارد و بیشتر نمونه‌های باقی مانده از نظر فنی وضعیت نسبتا مناسبی دارند.

قطعات یدکی پژو ۵۰۴ در بخش لوازم فنی وضعیت نسبتا مناسبی دارد و لوازم موتوری و جلوبندی، به راحتی در بازار یافت می‌شود. بزرگ‌ترین دشمن ۵۰۴ سواران در ایران، نبود قطعات تزئینی و داخلی است. در حال حاض،ر قطعات بدنه تقریبا نایاب است و مواردی نظیر زه‌ها، گلگیرها، سپرها و چراغ‌های اصلی بعضا به سختی یافت می‌شوند و قطعاتی همانند داشبورد، غربیلک فرمان و سردنده نیز وضعیت جالبی ندارند. خوشبختانه هنوز بخشی از لوازم یدکی این خودرو در تیراژی کم تولید می‌شود که سبب شده تا بازار قطعات فنی ۵۰۴ وضعیت نسبتا مناسبی داشته باشد.

در پایان می‌توان پژو ۵۰۴ را یکی از خودروهای کلاسیک در دسترس اروپایی دانست که به لطف فراوانی قطعات فنی، قیمت مناسب و البته تعداد زیاد واردات، هنوز برای استفاده روزمره مناسب است. خودرویی با طراحی دوست داشتنی، طبعی نوستالژیک و البته دوامی قابل بالا که می‌تواند مورد اعتماد علاقمندان خودروهای کلاسیک باشد. اگر پافشاری خودروسازان داخلی برای ادامه تولید برخی از محصولات پژو برای سالیان دراز نبود، امروزه بدون شک ۵۰۴ محبوبیت بالاتری داشت.

***

شما می‌توانید آگهی‌های خرید و فروش انواع خودروهای کلاسیک و قدیمی را در بخش آگهی‌های خودروی سایت دیوار مشاهده کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.