بررسی پورشه ۹۱۱؛ موقر و سنگین مثل یک آدم حسابی!

خودروهای برتر تاریخ به روایت نیما طبیبی

2

بی‌گمان پورشه ۹۱۱ یکی از خودروهایی است که همیشه در سیاههٔ آرزوها و رویاهای کودکی ما، عشق ماشین‌ها، بوده است. بیش از پنجاه سال است که پورشه ۹۱۱ نمادی از یک اتومبیل اسپرت کاملاً قابل اطمینان است؛ دقیقاً همان چیزی که از یک محصول با کیفیت آلمانی انتظار می‌رود.

اول برویم سر اسم کارخانه که بسیاری در مورد آن اختلاف نظر دارند. کدام درست است؛ «پورش» یا «پورشه»؟ فردیناند پورشه که بنیان‌گذار کارخانه پورشه بود، نام خود را «پورشه» تلفظ می‌کرد. اما سالیان دراز است که خصوصاً انگلیسی‌زبان‌ها با اصرار نام آن را «پورش» می‌گویند. این هم مانند نام ده‌ها برند دیگر است که انگلیسی‌زبان‌ها به خواست خود، نام آن‌ها را صدا می‌کنند، نمونه خیلی نزدیکش برند «ایکیا» است که آن‌ها به اصرار «آیکیا» می‌خوانندش! ما هم بنا را بر تلفظ اصلی نام آقای پورشه می‌گذاریم و همان‌طور صدایش می‌کنیم.

این اتومبیل دو درب با گنجایش چهار سرنشین با هدف صدرنشین شدن در جدول اتومبیل‌های اسپرت، از سال ۱۹۶۳ در اشتوتگارت آلمان در حال تولید است. موتور شش سیلندر خطی پرقدرت که در عقب آن کار گذاشته شده، سال‌هاست با همان اصول مهندسی تولید می‌شود و با این‌که در طول این پنجاه و چهار سال مسیر پرفراز و نشیبی را در جهت بهینه ساختن سیستم‌های ایمنی و به کارگیری سیستم‌های روز تکنولوژی پشت سر گذاشته، هنوز هم به هیچ وجه اصالت خود را از دست نداده است.

جالب اینجاست که با گذشت این همه سال و تنوع مدل‌های متعدد، هنوز پورشه ۹۱۱ طرفداران و دوستداران خودش را دارد و آمدن هر کدام از ۹۱۱ها به بازار حادثه‌ای برای دوستدارانش تلقی می‌شود. به‌راستی که این ماشین از همه نظر بی‌عیب و نقص است. می‌توان هر روز آن را به‌راحتی راند و به عنوان ماشین روزانه از آن خدمت گرفت.

پورشه ۹۱۱ با تغییرات بسیار جزئی در بدنه از ۱۹۶۳ تا امروز در هشت نسل تولید شده است.  البته بین سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ بسیاری از طرفداران این ماشین از روش کمپانی برای بیرون آوردن مدل‌های جدید با چنین فاصله کمی ناراضی بودند. آن هم درست وقتی نسخهٔ GT3RS با قیمتی نجومی و به طور محدود وارد بازار شد.

از همان آغاز تولید، در پورشه از موتورهایی استفاده می‌شد که با جریان هوا خنک می‌شدند. این طرح بازمی‌گشت به ریشه‌های پورشه و طراحی فردیناند بوتزی پورشه یا فری پورشه، نوه فردیناند پورشه بزرگ که برخلاف پدر و پدربزرگ خود که مهندس مکانیک بودند، مهارت بسیاری در طراحی بدنه و زیباسازی ماشین داشت. معروف‌ترین کار او نسل اول پورشه ۹۱۱ بود. او تا سال ۲۰۱۲ که فوت کرد، هرگز خود را یک طراح یا هنرمند نمی‌دانست و معتقد بود کارگر ماهری است که استعداد بالایی در شکل دادن و زیباسازی دارد.

پورشه ۹۱۱ جایگزین اولین ماشین این کارخانه یعنی پورشه ۳۵۶ شد. در سال ۱۹۶۳ در نمایشگاه اتومبیل فرانکفورت از این ماشین رونمایی شد. قرار بود نام آن پورشه ۹۱۱ باشد که کد اختصاری پروژه در کارخانه بود. ۸۲ دستگاه از این ماشین با نام ۹۰۱ از کارخانه بیرون آمد (روشن است که امروزه آن چند دستگاه بسیار قیمتی هستند)؛ اما پژو اعتراض کرد که فقط این کمپانی حق امتیاز نامگذاری ماشین‌ها را با کد سه رقمی و صفر در میان آن دارد!

درنتیجه پورشه تصمیم گرفت به جای عرضه این خودرو در فرانسه با نامی دیگر، نام آن را به ۹۱۱ تغییر دهد. مدل اولیه پورشه موتور تخت شش سیلندری با ۱۳۰ اسب بخار قدرت داشت. موتور در عقب ماشین بود و با کانالیزه کردن گردش هوا خنک می‌شد. این موتور ۱۹۹۱ سانتیمتر مکعب حجم داشت و با دو صندلی کوچک در عقب می‌شد، با کمی چشم‌پوشی، آن را خودرویی چهار نفره انگاشت.

 

در سال ۲۰۱۳ مدل ۵۰ -۹۱۱ به یاد پنجاه سالگی این ماشین و به تعداد محدود ۱۹۶۳ دستگاه تولید شد و به سرعت هم نایاب شد. این مدل تلفیقی بود از طرح‌های قدیمی پورشه و تکنولوژی روز. شکل ظاهری و فرم خاطره‌انگیز چراغ‌های جلو و عقب و طراحی متناسب آن همگی حفظ شده بودند.

تودوزی و فضای داخلی آن نیز یادآور تولیدات دهه هفتاد میلادی بود، اما پورشه آنچه را از تکنولوژی لازم بود، در این خودرو تعبیه کرد و یادگاری خوبی به شیفتگان این ماشین فوق‌العاده تقدیم کرد.

آگهی‌های خرید و فروش پورشه ۹۱۱

***

شما می‌توانید در دیوار نگاهی به آگهی‌های خرید و فروش انواع خودروهای کلاسیک و قدیمی بیاندازید.

2 نظرات
  1. اصلان می‌گوید

    بسیار هم با شخصیت و موقره!

  2. مهدی می‌گوید

    خوبه ولی در حد پراید نیست

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.