تولید خودرو آریا و رونمایی از اطلس سایپا در بهار ۱۴۰۰

0

سال گذشته گروه خودروسازی سایپا برنامه خروج رسمی پراید ۱۳۱ از خط تولید را آغاز کرد و برنامه دارد تا همچنین سه محصول جدید را در حاشیه این مراسم به بازار معرفی کند.

سایپا که با عرضه ساینا اس و کوییک اس، در آخرین روزهای سال گذشته، آیین رسمی تحویل اولین دستگاه‌ها از خودرو شاهین به مشتریان را برگزار کرد، در حال اجرای برنامه‌های پیش‌تولید بر کراس‌‌اوور آریا است که در چند ماه گذشته، رونمایی شده است. علاوه بر این، محصول دیگر گروه سایپا با نام اطلس هم قرار است در اوایل همین سال جاری رونمایی شود.

اولین سری از خودروهای شاهین، محصول جدید گروه خودروسازی سایپا در آستانه سال جدید به‌صورت نمادین تحویل تعدادی از مشتریان شد. در دو روز اول تحویل شاهین، ۳۰۰ دستگاه از این خودرو تحویل مشتریان شد و این روند به‌صورت مداوم ادامه دارد.

گروه خودروسازی سایپا برای افزایش رضایت‌مندی مشتریان و براساس نظام جدید کیفیت محصول، خودرو شاهین را با گارانتی ۳ساله یا ۶۰ هزار کیلومتر پیمایش تحویل مشتریان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: آغاز تحویل سایپا شاهین به مشتریان

مهندسان سایپا زمان و هزینه‌ٔ قابل‌توجهی را صرف پیش‌تولید شاهین و پلت فرم SP100 کرده‌اند تا از نظر بدنه و شاسی، شاهد تولید خودرویی کاملاً ایرانی باشیم. بسیاری از برندهای مطرح دنیا و به‌خصوص خودروسازان مشهور چینی، از پلت‌فرم‌های مشارکتی یا غیر بومی برای محصولات خود استفاده می‌کنند؛ اما به‌ نظر می‌رسد با عرضه‌ی SP100، گام مهمی در جهت ساخت یک خودروی تمام ایرانی، برداشته شده است.

قطع همکاری برلیانس و سایپا باعث شد تا خودروساز ایرانی اقدام به توسعه نسخه توربوشارژ پیشرانه ۱٫۵لیتری ۸ سوپاپ (پیشرانه ۱٫۵لیتری تیبا و ساینا) کند. موتور شاهین حتی با برخورداری از توربوشارژر، فقط ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۶۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند که هم ‌اندازه خروجی موتورهای تنفس طبیعی با همین حجم در دنیا است. البته گفته شده تا ۳ سال آینده پیشرانه جدیدی برای شاهین ارائه می‌شود که قوی‌تر است.

بیشتر بخوانید: بیانیه شرکت سایپا در رابطه با آتش گرفتن خودروی شاهین

شاهین هر چه که هست طراحی بیرونی به‌نسبت قابل‌قبول و مدرنی دارد. نمای داخلی شاهین شامل طراحی ساده و خسته‌کننده‌ای است که چندان مناسب خودرویی در سال ۲۰۲۰ نیست. شنیده‌ها حاکی از آن است که سایپا قصد ساخت نسخه کراس شاهین را هم در سر می‌پروراند که آریا نام‌گذاری شده است.

شاهین همچنین مجهز به فرمان برقی، سانروف، استارت دکمه‌ای، سیستم ورود و خروج بدون سوییچ، سیستم پایش فشار باد تایرها، سیستم تهویه ‌مطبوع اتوماتیک، نشانگر دمای بیرون، سانروف، مولتی‌ مدیا ۷ اینچ، سیستم‌های BAS، ABS و EBD و سیستم هشداردهنده ضدسرقت است.

دوربین دید عقب، نشانگر تعویض دنده، محافظ ایمنی کودک و چراغ هدایت تا در منزل از دیگر مزایای خودرو شاهین است. در این میان، گروه خودروسازی سایپا تلاش کرده است این خودرو را که مهندسان داخلی آن را طراحی و تولید شده کرده‌اند، با کیفیت بهتر تولید و به مشتریان عرضه کند.

مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا در خصوص داخلی‌ سازی خودرو شاهین بیان کرد: «حدود ۹۲ درصد قطعات این خودرو ساخت داخل است و حدود ۸ درصد از قطعات آن را فعلاً از خارج از کشور تأمین می‌کنیم. با‌این‌حال برنامه‌ ریزی شده است تا در سال آتی، همه قطعات داخلی‌سازی شده و خودرویی با قطعات کاملاً داخلی تولید شود.»

بیشتر بخوانید: متوقف شدن طرح خودرویی وزارت صمت

مدیر عامل سایپا با اشاره به رونمایی خودرو جدید آریا ادامه می‌دهد: «محصول دیگر پلت‌ فرم ۱۰۰SP با نام تجاری آریا در چند ماه گذشته رونمایی شده است و درحال انجام برنامه‌های پیش‌تولید آن هستیم. علاوه بر این، محصول دیگر گروه سایپا با نام اطلس هم در اوایل همین امسال رونمایی خواهد شد.»

آریا قرار است با پیشرانه‌هایی با قدرت ۱۰۸ تا ۱۵۶ اسب بخار به بازار عرضه شود و فعلاً در نسخه تک دیفرانسیل جلو، به مرحله تولید برسد.

سایپا آریا در بحث امکانات با نسخه‌های مختلف به بازار عرضه می‌شود. آنچه که مشخص است، این کراس‌اوور ایرانی در نسخه پایه به چراغ روشنایی روز، سنسور نور، فرمان کمکی برقی، دوربین و سنسور پارک عقب، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، کامپیوتر سفر، سنسور باد لاستیک، نمایشگر لمسی، رهیاب ماهواره‌ای، تهویه اتوماتیک، سانروف، رینگ آلومینیومی، استارت دکمه‌ای، سامانه BCM، ترمز ABS ،EBD و BAS، دو کیسه هوا و … مجهز است.

نسخه‌های کامل‌تر آریا با صندلی برقی راننده، کروز کنترل، کنترل حرکت در سراشیبی، کنترل شروع حرکت در سربالایی، سامانه کنترل پایداری، کیسه هوای جانبی و پرده‌ای، نمایشگر ۱۰ اینچی و … به بازار خواهند آمد.

وی با بیان اینکه امیدواریم محصولاتی که در سایپای نوین تولید می‌شود، مورداستقبال و رضایت مردم و مشتریان قرار گیرد، اظهار می‌دارد: «استقرار نظام جدید کیفیت و ارتقای سطح کیفی همه محصولات، تداوم پویش بومی‌‌سازی قطعات با همکاری نیروهای مسلح و مشارکت شرکت‌های دانش‌ بنیان، کاهش حجم تعهدات معوق و به‌روزرسانی تحویل خودروهای مشتریان، اطلاع‌ رسانی مستمر و شفافیت و پاسخگویی در عرصه رسانه و ارتباط‌ با مخاطبان و نیز چندین دستاورد مهم دیگر در حوزه مالی و اداری، کارنامه گروه سایپا را در سال ۹۹ پر بار و ماندگار کرد.

***

شما می‌توانید اخبار روز خودرو را در بلاگ دیوار بخوانید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.