اگر بنگاهِ املاک تخلف کرد چه‌کار کنیم؟

در جست‌وجوی عدالت

57

تقریبا یک پای همه ملک‌هایی که در کشور خرید‌و‌فروش می‌شوند، بنگاه‌های مشاوره املاک هستند. حتی اگر ملک مورد نظر خود را از سایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی مثل دیوار پیدا کرده‌ باشید، باز هم حداقل برای نوشتن یک مبایعه‌نامه رسمی و دریافت کد‌ِ رهگیری، باید راهی این مراکز شوید. تعداد این بنگاه‌های مشاوره املاک نیز آن‌قدر زیاد است که معمولاً در هر خیابانی می‌توان یکی، دو بنگاه را پیدا کرد. اما همان‌طور که این بنگاه‌ها می‌توانند در خرید‌و‌فروش ملک، کار شما را راه بیندازند، اگر صاحبان آن‌ها به مسائل حقوقی آشنا نباشند می‌توانند باعث ضرر و زیان‌تان نیز شوند. درضمن متأسفانه برخی‌ از صاحبان بنگاه‌ها هم از اعتماد خریداران و فروشندگان سوء‌استفاده کرده و اقدام به تخلف یا کلاه‌برداری می‌کنند.

در این مواقع چه باید کرد و از نظر قانونی چه کاری از دست ما برمی‌آید؟ وقتی با بنگاه‌ها املاک به مشکل برمی‌خوریم باید به کجا مراجعه کنیم؟ چطور باید تخلفات بنگاه‌ها را گزارش دهیم؟ در این مطلب قرار است به سئوالاتی از‌این‌دست پاسخ دهیم. پس تا پایان مطلب همراه ما باشید.

خدمات بنگاه‌های مشاوره املاک

چرا برای معامله ملک سراغ بنگاه‌های مشاوره املاک می‌رویم؟ چون صاحبان این مراکز به مسائل حقوقی خرید و فروش ملک آشنایی کامل دارند و می‌توانند در این زمینه به ما کمک کنند. درضمن این بنگاه‌ها می‌توانند یک مبایعه‌نامه رسمی برای ما بنویسند و کد رهگیری صادر کنند تا امکان فروش مجدد آن ملک به دیگری وجود نداشته باشد. در ازای این کار هم طبق تعرفه اتحادیه‌شان، کمیسیون دریافت می‌کنند.

آگهی‌های املاک مشاوران در دیوار را اینجا ببینید

بررسی صحت مدارک

یک مشاور بنگاه املاک اولین کاری که باید انجام دهد، بررسی صحت مدارک ملکی و مدارک هویتی فروشنده و خریدار است تا اصطلاحا احراز مالکیت و هویت شود. همچنین کد رهگیری گرفتن جزو وظایف آن‌ها محسوب می‌شود. یادتان باشد که اگر بعداً مشکلی در این زمینه‌ها به وجود بیاید، طبق قانون، مشاور بنگاه املاک باید پاسخگو باشد.

چه زمانی به اتحادیه مشاوران برویم؟

در خرید و فروش یک ملک ممکن است با مشکلات متعددی روبه‌رو شوید که مقصر آن‌ها مشاوران املاک باشند که حالا یا به شکل تعمدی یا با سهل‌انگاری این معضلات را ایجاد کرده‌اند. پس ابتدا باید یک دسته‌بندی از این مشکلات داشته باشیم تا بدانیم برای هر یک از آن‌ها باید به کدام مرجع قانونی مراجعه کنیم. اگر در زمینه نگرفتن کد رهگیری توسط بنگاه، گرفتن کمیسیون بیش از نرخ مصوب اتحادیه و بررسی نکردن مالکیت و هویت خریدار و فروشنده دچار مشکل شدید باید برای پیگیری ماجرا به اتحادیه مشاوران املاک مراجعه کنید. در حقیقت مرجع رسیدگی به این مشکلات، مسئولان اتحادیه هستند.

سند شورایی

هم حضوری و هم تلفنی

امکان شکایت از مشاوران املاک در اتحادیه هم به‌صورت حضوری امکان‌پذیر است و هم تلفنی. تهرانی‌ها برای این کار باید با شماره ۷۳۳۴ تماس بگیرند و موضوع را گزارش دهند. اتحادیه هم سعی می‌کند در مرحله اول موضوع را تلفنی و با دادن تذکر شفاهی به مشاور املاک، حل‌و‌فصل کند. اما اگر تلفنی موضوع حل نشد، کمیسیون حل اختلاف اتحادیه مشاوران املاک از مشاور و شما می‌خواهد با مدارک و مستندات خود به اتحادیه بروید تا مشکل برطرف شود. قطعا اگر سهل‌انگاری و اشتباه مشاور املاک باعث خسارت شما شده باشد و این موضوع اثبات شود، اتحادیه از مشاور می‌خواهد که خسارت را به شما پرداخت کند. قانون هم ماده ۲۸ نظام صنفی برای اصناف مجوزدار و ماده ۲۷ را برای اصناف بدون مجوز پیش‌بینی کرده تا اگر مثلا اتحادیه نتوانست مشاور را نسبت به پرداخت خسارت راضی کند، بنگاه املاک با کمک نیروی انتظامی پلمپ شود.

از جعل سند تا کلاه‌برداری

برخی از مشکلات نیز ممکن است در خرید‌و‌فروش ملک برایتان پیش بیاید که اتحادیه نمی‌تواند به آن‌ها ورود کند. مثلاً ممکن است مشاور املاک از مدارکی که شما به‌عنوان امانت نزد او گذاشته‌اید سوءاستفاده کند. یا سندی در معاملات املاک جعل کند یا با یک طرف معامله تبانی کند و از طرف دیگر کلاه‌برداری کند. مرجع رسیدگی به این موارد مراجع قضایی هستند که شامل شورای حل اختلاف، دادسرا، دادگاه و حتی سازمان تعزیرات حکومتی می‌شود.

شورای حل اختلاف، دادسرا و دادگاه

حالا سئوال این است که چه زمانی به کدام مرجع قضایی باید مراجعه کرد؟ اگر یک مشاور املاک به دلیل سهل‌انگاری، خسارتی به شما وارد کند که موجب مسئولیت مدنی و حقوقی شود، می‌توان به شوراهای حل اختلاف مراجعه و موضوع را پیگیری کرد. اما اگر بحث یک عمل مجرمانه مثل جعل سند توسط مشاور املاک مطرح باشد می‌توان به دادسرا مراجعه کرد و بعد از تکمیل پرونده و انجام شکایت، به دادگاه‌های کیفری رفت.

مسائل حقوقی املاک

یک راه دیگر برای پیگیری مشکلات

این راه یادتان باشد که اگر بنگاه املاکی مجوز نداشت یا مجوزش باطل شده بود یا به گران‌فروشی خدمات که همان گرفتن کمیسیون اضافه است اقدام کرد، علاوه بر اتحادیه مشاوران املاک می‌توانید شکایت‌تان را نزد سازمان تعزیرات حکومتی هم ببرید. این سازمان هم می‌تواند به دلایلی که گفته شد به صاحبان بنگاه‌های املاک اخطار بدهد، بنگاه را پلمپ یا حتی پروانه کسب آن‌ها را باطل کند.

حالا با خیال راحت بعد از پیدا کردن ملک مورد نظرتان در دیوار، می‌توانید برای نوشتن مبایعه‌نامه رسمی و اخذ کد رهگیری به بنگاه‌های مشاوره املاک مراجعه کنید. خیال‌تان هم از این بابت راحت است که در صورت هر‌گونه تخلف یا اشتباه توسط مشاوران املاک، می‌دانید که چطور باید موضوع را تا زمان رسیدن به حق و حقوق‌تان پیگیری کنید.

57 نظرات
  1. رضا می‌گوید

    باسلام وتشکر بسیار تابسیار کار بجایی کرده اید که من را به چنین مساعل مهمی اشنا کردید تا تخلف در کارم اتفاق نیفتد

    1. مهندس ظفریاری می‌گوید

      سلام و عرض ادب
      مهندس مهدی ظفریاری میگوید
      اول باید از سایت دیوار برای این بخش تشکر کرد
      واقعا امروز که مردم هر سال درحال خرید و فورش خانه و خودرو هستند لازم است اطلاعات حقوقی افزایش پیدا کند ان هم با اینهم موبایل و کامپیوتر های پیشرفته که ارتباط مردم را وسعت داده است
      نتیجه در ابتدا انتخاب مشاور املاک امین و عادل و متخصص مهم است

  2. coinextend می‌گوید

    کار در مراجع قضایی بسیار طول می کشد … بهتر است با مشاورین خبره و راهنمایی افراد با سابقه و کمک گرفتن از وکلا سعی کنیم دچار مشکل نشویم

    1. ناشناس می‌گوید

      وکلا بدترن

      1. ناشناس می‌گوید

        کلا عزیزان باچشم باز حرکت کنید ،

  3. amir می‌گوید

    ممنون از مطالب خوب و آموزندتون .

  4. رویا از کرمان می‌گوید

    متاسفانه بعضی از املاکی ها بسیار ادمهای بی سواد و بی اطلاع به مسایل حقوقی ساختمانی هستن متاسفانه بنده به دلیل راهتمایی اشتباهی که املاکی کرد نزدیک سه سال راه دادگاه را رفتم تا تونستم طرف مقابل رو محکوم کنم از اخر هم گفت به من مربوط نیست نمی بایست این کار را میکردی وقتی به صنف شکایت کردم با کمال تعجب دیدم ایشون خودشون معاون کمیسیون ها هستن و رای صادر میکنن و صدام رو کسی نشنید خواهشا حتما بعد از نوشتن قولنامه انرا چند بار بخونین به مشاور حقوقی نشون بدین بعد امضا کنین

    1. حسین می‌گوید

      متاسفانه زمانیکه به صنف مراجعه میکنیم میبینیم آنچنان رابطه تنگاتنگی بین مشاور ونصف هست که نه فقط به مشتری حق نمیدهند بله به نحوی ازعملکردمشاورتعریف تمجید الکی میکنند که مشتری بابت مراجعه به صنف خودش راهزاربارلعنت میکند که چراشکایت ایشان را نزد کسی ازخودش بی انصاف ترمطرح کردم.که چاره ای ندارند ازمابخواهندمعذرت خواهی هم بکنیم.

      1. مهندس ظفریاری می‌گوید

        سلام و عرض ادب
        مهندس مهدی ظفریاری میگوید
        سلام دوست عزیز اگر واقعا ایشان مقصر است و باعث زیاد شما شده و در وظایف صنفی املاک ( مثل احزار هویت و احزار مالکیت و تنظیم قرار داد کامل و..)کوتاهی کرده است میتونید به اداره تعزیرات در وحله اول و بعد هم به وزارت صمت شکایت کنید . بعد همیشه سعی کنید درخرید یک ملک با چند مشاور املاک و وکیل و.. مشورت کنید مثلا بارها و بارها برای خوده بنده اتفاق افتاد که مشتری درخواست قیمت کارشناسی دارد و دقیق ملک داده و بنده با اینکه سابقه ی خوب در بین همکاران دارم ولی به ایشان میگویم زمان بر است و باید حداقل ۳ مشاور املاک دیگر هم در بازدید وجود داشته باشند تا هم بنده و هم شما نظر ایشان و قیمت ایشان را مطع شویم ویک سری نکاتی که از نگاه و نظر انها مهم است مثلا حسن ملک شما و معایب ان و وضعیت فعلی خرید و فروش بازار و…

  5. حمید می‌گوید

    بنگاهی اگر در حدود ۱۰درصد از کل معامله را نگیرد، ملک را سنگ می کند و نمی فردشد. کارایی جدول کمیسیون اتحادیه فقط برای خودگول زنی و درحد برگ چغندر است.

    1. مهندس ظفریاری می‌گوید

      سلام و عرض ادب
      مهندس مهدی ظفریاری میگوید
      سلام در مورد کمیسیون همیشه نرخنامه ملک است و گاهی مشاور املاک واقعا هم پای خریدار و فروشنده همه جا میروند و از دور مدیریت اجرای قرار داد رو هم دارند در این صورت توافقی است ولی در زمان بروز مشکل نرخنامه معیار اصلی است ولی اینو رو هم باید مد نظر بگیر که مشاور املاک تخصی کار میکنند خوب خیلی خدماتیبه شما می دهند که جزء وظیفه هاشون نیست مثلا استعلام ملک و اینکه در رهن وخیلی موارد دیگر نباشد مثلا بدهی فروشنده بهاداره مالیات و مهریه خانوم و.. که شما هیچ اطلاعی از این موضوعات نداردید و نکته مهم اینکه در بحث داور هم می تواند ورود کند تا در زمان بروز مشکل و اختلاف چه کوچک مثل اجارنامه و چه بزرگ مثل مشارکت نامه و.. با قاطعیت موضوع رو در کمتر از ۱ ساعت طبق قوانین صنفی و قانون حل کند

  6. عرفانی می‌گوید

    تمام قیمت بالا برای رهن و اجاره دست املاکه چرا رسیدگی نمیشه خونه بدرد نخور بالا میگن بیچاره مستاجر شهر یزد بهترین کارو کرده املاکی متخلف بستن و جریمه کردن .من نمیفهمم چرا در تهران و کرج اجرا نمیشه.مردم چه گناهی کردن خونه های ۲۰ سال ساخت و ۱۰۰ م ۲۰۰م میزارن بدون هیچ امکاناتی هیچ کسی هم نیست نظارت کنه.یه بنگاه میگه ۱۰۰ م یکی میگه ۱۵۰ م املاکیها دارن به هوای کمسیون قیمتهارو بالا میبرن.

    1. مهندس ظفریاری می‌گوید

      سلام و عرض ادب
      مهندس مهدی ظفریاری میگوید
      متاسفانه بحث قیمت گذاری املاک بسیار سخت وتخصصی است (حتی برا ینده که رشته مرتبط دارم و با قیمت روز ساخت و فروش اشنا هستم ) و برای ساماندهی به این موضوع دوست عزیز اول باید به بنگاه غیر مجاز ساماندهی شود بعد نحو ه تنظیم قرار دادها قولنامه و اجاره نظارت دقیق شود و بعد قیمت گذاری املاک باید در هر محله طی جلساتی بین مشاورین املاک مشخص شود که با توجه به عدم استفاده از نیروهای متخصص با رشته مرتبط حقوق و ساختمان و مشاور املاک متخصص خوش نام ، نظارت ها بسیار سطحی است در صورتی که هم نیروی متخصص و هم امکانات سیستمی و.. وجود دارد و در عرض یکسال میشود کل شهر ها را ساماندهی کرد .

  7. سارا می‌گوید

    متاسفم برای چنین مملکتی که نظارت نداره طرف می گه یه خونه برات پیدا کردم ۲۰ میلیون کم می کنم ولی ۵۰ میلیون شیرینی بهم بده به جز حق کمیسیون واقعا عقل و منطق خودشون رو هم از دست دادن.

  8. زهرا می‌گوید

    سلام ممنونم از راهنماییتون من با برادرم رفتم بنگاه که بنگاه دار سرم کلاه نزاره ولی متاسفانه داداشم با بنگاه دار تبانی کرد و حسابی کلاه سرم گذاشت وحالا هم یه پول مفت به جیب زده‌ویکسال هست که قهریم ولی چه فایده اما الان تصمیم دارم برم از بنگاه شکایت کنم چون حتی کد رهگیری هم به من نداد زمینی که برام خرید خیییلی گرونتر از قیمت بازار بود وخونه وزمینی که برام فروخت زیر قیمت بود با هرسه تا بنگاه تبانی کرد خدا کنه بتونم حقم رو بگیرم یکسال هست که پناه آوردم به قرص اعصاب وقتی برادر سرت کلاه بزاره خیلی سخته خدا رحم کنه بهمون وبرای هدایت برادرم وبنگاه دارانی که حقم رو خوردند دعا میکنم که هدایت شوند آمین

    1. مهندس ظفریاری می‌گوید

      سلام و عرض ادب
      مهندس مهدی ظفریاری میگوید
      سلام معمولا برای چنین مواردی ابتدا باید اختلاف قیمت مشخص کنید مثلا اگر قیمت ملک ۵۰ میلیون بوده و انها به شما ۱۵۰ میلیون فروخته اند وبرای اینکه باید مینیموم ( مثلا۴۰) و ماکزییمم(۶۰ )قیمت ملک کارشناسی و محاسبه کنید برای اینکار باید ۳ مشاور املاک در همون منطقه به این موضوع اقرار کتبی کنند تا بتوانید از طریقطرح شکایت زیان خود را اثبات کنید ( ول انچه شما گفتید برادر شما است ججای بحث و صبر و گذشت دارد) ( در مورد مشاور املاک هم اگر مشاور تخلف صنفی داشته باشد مثلا اثبات کنید موضوع فوق بوده بعد می توانید جهت شکایت در اتحادیه طرح شکایت بدهید ولی همون روش اول بهتر)

  9. کوروش می‌گوید

    ممنون از راهنماییتون

  10. سیداحسان می‌گوید

    با عرض سلام بنده حدود۲ماه میباشد که خانه ام را دست مستاجران دادم وازبانگاه پول بنده را نداده وخداشاهده در شرایطی هستم که موتورسواران فروختم اندرکاران خسته فشرده شده من قبل ازاین مدارکام گم کردم وزارتخانه وازبانگاشاهد بردم و نامه استعلام آوردم بازم قبول نکرد بااینکه همه قبول کردن حتی اتحادیه ولی درخواست المثنی دادم وبه زودی میاد من میخواهم الان حقم ازاین بگیرم چرا پس اولش قبول کرده اجاره داده پس غیرقانونیانجام داده و خواهش میکنم پیگیری کنید فوری ممنونم۳

  11. علی می‌گوید

    مشاور املاک کسی است که در امر خرید و فروش راهنمای مشتری باشد اکثر به اصطلاح مشاور املاکی ها بی سواد بوده و بیشتر کلک باد هستند تا قانون
    نرخ مصوب کمیسیون توسط صنف آنها غیر قانونی و من در آوردی است و بسیار غیر معقول مثلاً برای نوشتن قول نامه یک ملک یک میلیاردی یک درصد آن میشود ده میلیون تومان میگیرند در حالی که هیچ مسیولیتی بابت آنرا نمی‌پذیرند و تخصص خاصی هم بابت نوشتن آن ندارند و زحمتی هم ندارد
    در خیلی از مشاغل دیگر از جمله مهندسی ساختمان سالها شخص باید تحصیل کند و تجربه کسب کند تا بتواند یک ساختمان را طراحی کرده و بسازد در برابر نقایص احتمالی نیز باید پاسخگو بوده و جبران خسارات کند ولی یک بنگاه دار فقط یک برگه قولنامه مینویسد و پول زیادی طلب میکند و با هربار خرید و فروش این مبلغ به جیبش سرازیر میشود در حالیکه میتوان خارج از املاکی این قولنامه را نوشت و در محضر ثبت کرد اعتبار آن هم بیشتر است

    1. مهندس ظفریاری می‌گوید

      سلام و عرض ادب
      مهندس مهدی ظفریاری میگوید
      سلام مواردی که شما بیان کرده اید در ۸۰ موراد صدق می کند( مصلا اینکه رشته مرتبط ساختمان وحقوق باشند تا از قیمت روز ساخت و ساز و ملک و همچنین نکات حقوق خبر داشتهباشند نه اینکه طرف با سیک بیاد و فرق تراس و بالکن و اسیو نداند که کئامش زیربنا حساب میشود) ولی ۲۰ درصد مشاور املاک واقعا تخصص و دانش کافی دارند در مورد کمیسیون دوست عزیز بارها و بارها اعلام کردم همه ما کوشی هوشمند و نرم افزاربازار داریم میتوانید نرم افزار۱۲۳ ملک دریافت کنید و کمیسیون قانونی شهرتون محاسبه کنید که کلاه سرت نره نه اینکه هروز با گوشی بازی کنیم
      درمورد مدارک مالکیت خواستی خانه بخری چه قولنامه ای و یا حتی سند رسمی اگر مشاور خوب و متخصص نداشته باشی کلاهر سرت میره چرا که امروز اگز سند رسمی بخری ممکن طرف بدهی مالیات و.. داشته باشه و قبلا ملک مصادره باشه و بسیاری از موارد که مردم عادی نیازی نیست مطلع باشند ولی بندهبه عنوان یم متخصصی در این حوزهباید تمام جنبه و بررسی و بعد قرار داد کامل و جامع تنظیم کنیم تا بعد ۴۰ سال هم کسی امد نتواند حق کسی رو نا حق کند درمورد کمیسین هم معمولا و همیشه نرخنامه معیار است ولی گاهی خود طرفین قرار درخواست تنظیم قرار داد کامل و دقیق تر رو دارند در این زمان مشاور املاک خود با هزینه شخصی استعلامات تحقیقات و.. انجام میدهد وحتی خودش داور مشکلات قرار می دهد تا در زمان بروز مشکل در کمترین زمان طبق قانون نظر قاطع بدهد مثلا دربحث دعاوی مشارکت نامه ساخت ، پیشفروش و اجاراه املاک و…

  12. اسحاق می‌گوید

    با سلام. در محدوده ی پرند هر کسی که فایل فروش به بنگاههای منطقه بسپرد قیمت پایین تر از ارزش واقعی میدهند و وقتی کسی برای خرید مراجعه میکند خود بنگاه دار ارزونتر از فروشنده میخرد و گرانتر به مشتری می دهد. که باعث پرواز قیمتها در منطقه و ضرر چه فروشنده و چه خریدار میشود متاسفانه علیرغم م پیگیری بنده و شکایت نتیجه ی حاصل نشد. دوستان در خرید املاک از پرند مواظب باشید.

    1. مهندس ظفریاری می‌گوید

      سلام و عرض ادب
      مهندس مهدی ظفریاری میگوید
      بله در بعضی از بنگاه که ملک از خودشان هست و به اصطلاح کاسب هم دارند در فروش همیشه ۱۰ تا ۵ درصد کمتر و درخرید ۵ تا ۱۰ درصد گرانتر میفروشند برای بازار خودرو هم همین گونه است (البته خیلی راحت می توان چنین املاکی رو شناسایی کرد کافی بهش تماس بگیرید، بگید ملک برای کاسبی ودلالی دارید یا نه) بعد اون موقع می توانید مشاور املاک خود را بشناسید.

  13. حسن می‌گوید

    ایا امکان دارد در مورد این بنگاه های اتومبیل که با باند بازی ماشین ۳۰۰ مایونی را به ۳ میلیارد تومن رساندند نیز برخورد شود در بنگاه های اتوموبیل اوضاع از قرمز گذشته و هشدار سیاه است

  14. املاک **** می‌گوید

    سلام
    ارائه خدمات تخصصی و نوین ****
    دوستان عزیز
    معمولا مسئول نظارت بر مشاورین املاک بر عهده اتحادیه املاک شهر مربوطه است .
    ولی تخلفاتی که قابل رسیدگی در اتحادیه املاک است
    طرح شکایت از مشاورین املاک و نوع تخلفات مربوطه :
    ۱- گران فروشی ( گرفته کمیسیون بیشتر از نرخنامه تخلف است )
    ۲- عدم تحریر قرار داد پرینتی و ثبت در سامانه ( عدم تحریر قولنامه و اجاره نامه با کدرهگیری و هولوگرم + تنظیم قولنامه دست نویس تخلف صفنی محسوب میشود)
    ۳-عدم احزار مالکیت ( عدم حزار مالکیت دقیق مالک ملک و موجر مثل وکالت نامه و….)
    ۴-عدم احزار هویت طرفین قرار داد و( عدم احزار مدارک شناسایی طرفین قرار داد اعم از کارت ملی و شناسنامه و کارت اتباع و پاسپورت و..)
    ۵- عدم تحویل قرار داد ( به علت تحویل یک نخسه از قولنامه و اجارنامه به طرفین قرار داد مالک و فروشنده و خریدار ، موجر و مستاجر)
    ۶-عدم برگشت بیعانه( در مثال مقدار پولی که طی رسید بنگاه در ابتدا و قبل از تنظیم قرار داد پرداخته میشود در اصطلاح بیانه اولیه است)
    ۷-عدم رعایت دستور العمل های ابلاغی( مثل شیوه نامه و دستورات ابلاغی و…)
    ۹-…….
    خلاصه بیشترین وظیفه اتحادیه املاک بررسی و شناسایی واحد املاک از نظر داری مجوز و بدون مجوز است
    در مورد بحث افزایش کاذب قیمت متاسفانه تا جای که بنده اطلاع دارم مرجعه قیمت گذاری دقیق جهت نظارت قیمت وجود ندارد (ولی درصورت که شما ملکی روا با قیمت خارج از عرفه و ممیزی خریداری کرده ایده و می توانید از املاک و طرف مربوط شکایت کنید و با تنظیم در اصطلاح قیمت نامه ملک و یا ضریب بالا و ضریب پایین مبلغ اختلاف قیمت از مالک و مشاور املاک دریافت کنید (مثل فردی خانه رو که قیمت ۱۰۰ م بوده به قیمت۲۰۰ م به شما با همدستی املاک فروخته شما می توانید از اتحادیه و مراجع قانونی درخواست کارشناسی کنید و معمولا تمام کارشناسان جهت تعیین قیمت به املاک محله داری مجوز مراجع کرده و گزارش تهیه می کنند ومیانگین قیمت رو برای شما مشخص می کنند وباتوجه به این که قیمت دو برابر ارزش واقعی ملک است ملک اضافه باید برگشت داده شود و درج درپرونده املاک نیز میشود.
    در موارد خاص می توانید به مراجع بالاتر مثل اطلاعات تماس گرفته و گزارش کنید.
    امیدوارم مطالب مفید باشد

    قولنامه با کد رهگیری الزامی و تضمین امنیت معامله و سرمایه شماست
    اگر کسی میگوید قولنامه با کد رهگیری الزامل نیست ایشان از قوانین صنفی مشاورین املاک آگاهی کافی ندارد و یا تا به حال از ایشان به خاطر ((عدم ثبت قرار داد سیستمی قولنامه با کد رهگیری ))در اتحادیه املاک شکایت نشده است.

    ****آشنایی با الزام دریافت کد رهگیری در زمان عقد قرار داد (خرید ،فروش) و (اجارنامه)
    همانطور که می دانید در گذشته معاملات و قراردادهای ملکی به صورت دست نویس و پیش بنگاه ها و مشاوران املاک انجام می شد اما به دلیل اینکه دولت بتواند از لحاظ سطح قیمت ها و میزان معاملات آمارهای دقیقی از بازار مسکن بدست بیاورد در سال ۱۳۸۷ بخشنامه ای صادر کرد. که از سال ۸۷ به بعد قراردادهای دست نویس دیگر فاقد اعتبار شد و قانون مشاوران املاک را از تنظیم قراردادهای دست نویس منع کرد.
    (( مشاورین املا ک مجاز که عضو اتحادیه املاک می باشند . باید کلیه قراردادها را در سایت ثبت معاملات واملاک کشور ثبت و بعد پرینت متن قرارداد راه به همراه کد رهگیری و هولوگرام مخصوص که به امضای طرفین قرار داد و دوشاهد رسید همراه با مهر و امضا متصدی مشاور املاک به طرفین ارائه دهد و گرنه تخلف صنفی شناخته میشوند معمولا مشتری می توانند به اتحادیه املاک شهر مربوط مراجعه کنند و شکایتی تنظیم کند در رابطه با موضوع عدم تحریر قرارداد سیستمی بعد اتحادیه املاک و کمیسیون بازرسی شکایت مشتری را سریعا پیگیری می کند در کوتاه ترین زمان ممکن ، در ۲ حالت ۱- اگر مشاور املاک داری مجوز باشد قرار داد را پرینتی تنظیم میکند و.. و رضایت مشتری حاصل و در صورت که املاک فاقد مجوز باشد اخطار ماده ۲۷ در رابطه با پلمپ املاک غیر مجاز دریافت می کند.))

    دریافت قولنامه با کد رهگیری چه مزیتی دارد؟
    ۱-قابلیت استعلام قولنامه شما از تمام کشور ( با کد ملی و کد رهگیری)
    ۲-تضمین امنیت معامله شما ( عدم امکان دستکاری در متن قرار داد و…)
    ۳-تنظیم و ثبت کامل متن قرار داد با توجه به اجباری بودن پر کردن ایتم های
    الف-مشخصات دقیق آدرس ملک مثل شهر، منطقه ثبتی ، بخش ثبتی ، پلاک اصلی ، پلاک فرعی ، کد پستی ملک ، ب-مشخصات دقیق طرفین قرار داد و… پ- درج قیمت و نحوه پرداخت توسط خریدار در چند مرحله و با تاریخ دقیق و درج شماره چک و…ت-درج تاریج ثبت قرار داد تاریخ تحویل و تاریخ تنظیم سند ملکث-اخذ ۱۵ امضاء و اثر انگشت به جای ۳ امضاء و اثر انگشت ،الزام حضور دو شاهد
    ۴- بهترین وآسان ترین راه شناخت مشاورین املاک مجاز

    از طریق سایت ثبت معاملات واملاک کشور به آدرس www.iranamlaak.ir منو استعلام ۱-کد رهگیری و کد ملی
    ۲- از طریق ارسال کدملی # کد رهگیری به سامانه ۱۱۰۲۰۳۰۰۱

    مدارک لازم جهت ثبت قرار داد به صورت اینترنتی و دریافت کد رهگیری و هولگرام

    ۱ – اصل مدارک هویتی کارت ملی هوشمند و شناسنامه ، کارت اقامت برای اتباع و…)
    ۲ – اصل مدارک مالکیت (سند ، قولنامه ، بنچاق و.. وکالت نامه و گواهی انحثار و…)
    ۳- تاییدیه کد پستی ملک مورد نظر(از اداره پست منطقه ، سایت www.post.ir )
    ۴- الزام حضور دو شاهد (هر طرف قرار داد یک نفر شاهد به همرا ه مدارک شناسایی)
    ۵ -در صورت درخواست مشاوراملاک برگه کارشناسی ملک فنی و حقوقی (مبالغ بالا)
    ۶- پر کردن فرم پیش نویس قرار داد با کد رهگیری در زمان حضور در دفتر املاک

    *حتما جهت دریافت کد رهگیری به املاک دارای مجوز و تخصص و دانش کافی در مورد تنظیم و ثبت قرار داد های مراجعه کنید ( مدت زمان تنظیم ۱ ال ۲ ساعت است)
    و قبل از تایید نهایی حتما پیش نویس کامپیوتری قرار داد رو یک با کامل مطالعه کنید .
    ****
    ارائه خدمات تخصصی و نوین املاک ****

    1. محسن کولوند می‌گوید

      سلام خواستم بگم نظارت و رسیدگی به صاحب مغازه ها برای هرک هرکی ..تایید کنید این ۲۵درصد سالیانه رو بدید دست مشاور املاک تا نتوانند افزایش غیر قانونی کنند رو قیمت ملک ..

    2. مهندس ظفریاری می‌گوید

      سلام و عرض ادب
      مهندس مهدی ظفریاری میگوید
      همیشه در ابتدا مراجعه به بنگاه در انتخاب مشاور املک دقت کنید که امین وعادل ومتخصص باشد.
      در مورد شکایت های مردم از املاک ابتدا به اتحادیه مراجعه کنید اگر نتیجه حاصل نشد و..
      و بعد تعزیرات، اتاق اصناف و در نهایی وزارت صمت پیگیری کنید.

  15. رویا می‌گوید

    گاها بعضی هاشون بیسواد و بی فرهنگ تشریف دارن

  16. صالح می‌گوید

    خونه اجاره کردم
    بنگاهیه با پر رویی میگه کد رهگیری نمیدم باید ۲۰۰ بدی
    یه فیلم هندی نشونش میدم حال کنه …

    1. مهندس ظفریاری می‌گوید

      سلام و عرض ادب
      مهندس مهدی ظفریاری میگوید
      سلام اگر قرار داد خود ایشان تنظیم کرده و قبلا هم کمیسیون گرفته و مهر املاک هم روش است باید طبق قانون صنفی قرار با کدرهگیری تنظیم کند و به شما تحویل بدهد و حق دریافت هزار تومان هم ندارد ( اگر قبول نکرد لتدا باید با اتحادیه مراجعه کنید و ببینید طرف عضویت دارد که برای شما تنظیم کند اگر عضویت نداشته باشد که کار چندانی نمیشود کرد چون به سرعت جابهجامیشود)
      نتیجه در ابتدا انتخاب مشاور املاک امین و عادل و متخصص

  17. محمد پورزکی می‌گوید

    متاسفانه به علت ندادن کد رهگیری از بنگاه به صنف مراجعه کردم وشکایت بررسی وکمیسیون رای به بنده داده ومهلت سه روزه به بنگاه حالا بعد از یک هفته باز هم بنگاه حاضر به دادن کد رهگیری نیست موندم چیکار کنم لطفا کمکم کنید

    1. مهندس ظفریاری می‌گوید

      سلام و عرض ادب
      مهندس مهدی ظفریاری میگوید
      ابتدا خوب با خود مشاور املاک صحبت کنید شاید مشکل مالیاتی و غیر دارد و توانایی صدور قرار داد ندارد و یا حتی عضویت ندارد و..
      اگر طبق رای کمیسیون شکایتی ایشان که کد رهگیری برای قرار داد شما صادر نکرد است ، ابتدا یک درخواست کتبی به کمیسیون اتحادیه جهت اعلام نتیجه به واحد بازرسی و درخواست پلمپ فوری طبق عدم راعایت وظایف صنفی بنگاه ماده ۲۸ صنفی (با عنوان عدم تنظیم قولنامه با کد رهگیی را بدهید) تا بعد بازرسی برای اداره .. بفرستند )
      ابته معمولا زمان بر است

  18. ناصر می‌گوید

    باعرض سلام وادب.آیاباگذشت چندین سال امکان شکایت ازبنگاه معاملات ملکی وجوددارد؟چون بنده ملکی رادرسال ۸۵خریداری کردم امابعدازگذشت جدودچندسال متوجه شدم قیمت ملک خیلی کتربوده وبنگاه داراینراهم میدانسته چون قیمت منطقه دستش هست امابه بنده اعلام نکرد.درضمن ایاازاستان دیگرمیشودازبنگاه معاملات ملکی دراستان دیگرشکایت کد؟
    باتشکرازوقتی که گذاشتید

    1. مهندس ظفریاری می‌گوید

      سلام و عرض ادب
      مهندس مهدی ظفریاری میگوید
      انچه حق است همیشه ماندگار است
      شما بعد ۴۰ سال میتوانید شکایت کنید ولی ایا مدارک و مستندات دارید!!!( باتوجه به گذشت زمان شما درصد موفقیت ۱۰ درصد)
      برای شکایت باید به اتحادیه همون شهر مراجعه کنید مگر اینکه از طریق سایت اتحادیه چنین امکاناتی داشته باشد ولی از طریق سایت تعزیرات و.. هم میشود

  19. رامین حسینی می‌گوید

    باسلام ..بنده درصورت داشتن اجاره نامه برای ثبت نام وام مسکن به املاک مراجعه وتقاضای کد رهگیری کردم که برای من صادر کردند بدون هیچگونه امضاویا مهر املاک وقراردادقبل من وازمن گرفتن من نمیدونستم که باید این کد رهگیری چون چاپی بودباید مهروامضاداشته باشه در صورتی که استفاده هم ازکد رهگیری نکردم ومبلغ ۱۵۰۰۰۰تومان پول از من گرفتن به املاک مراجعه کردم براپس دادن برگ کد رهگیری وتخلفشون به املاک گوشزد کردم که مورد بی احترامی هم قرار گرفتم درصورتی کع بعدا اخبار سخن گوی دولت گفتن هزینه پرداخت کد رهگیری ۵۰۰۰ تومان است الان من مستاجرچکار بایدبکنم ممنون

    1. مهندس ظفریاری می‌گوید

      سلام و عرض ادب
      مهندس مهدی ظفریاری میگوید
      نکته مهم اینکه قولنامه بدون امضاء و اثر انگشت اعتبار ندارد وحتی امضاء جعلی وصوری هم مشکل دارد به اتحادیه شهرتون مراجعه کنید اول مشاور در صورت نیاز بعد شکایتکنید

      منظور از اینکه هزینه کدرهگیری رایگان است دوستان اینکه هزینه کد رهگیری قولنامه و اجارنامه در واقع هم,ن هزینه کمیسیون است که طبق نرخنامه میباشد که روز اول به همون مشاور املاک میپردازید و نباید هزینه جدا از مشتری به بهانه کدرهگیری دریافت شد یعنی نباید دوبار کمیسیون دریافت کرد (یعنی اول قرار دست نویس املاک نباید تنظیم کند اگر هم کردی همون املاک باید رایگان کدرهگیری رو قرارداد ثبت کند نکته مهم اینکه بیشتر املاک بدون جواز قرار داد رو به صورت دست نویس تنظیم میکنند و پول کمیسیون دریافت میکنند مردم هم وقتی میخواهند قرار داد با کدرهگیری تبدیل شود چون املاک که مراجعه کردند اصلا مجوز ندارد اتحادیه هم فقط بهش اخطار ماده۲۷ بدون جواز صادر میکند نتیجه اینکه بازهم قرار داد قولنامه و اجارنامه مشتری بدون کد رهگیری است چون کسی که مجوز ندارد نمی تواند اصلا قرار داد ثبت کند در نتیجه باید مشتری به یک همکار و املاک مجاز مراجعه کند همکار مجوز دار هم چون مالیاتهای سنگین می دهد حداقل کمیسیون باید از مشتری دریافت کند تا کد رهگیری با نام املاک خودش و مسئولیت و هزینه مثل چاپ و.. ثبت کند. در کل اشتباه اول از جانب مردم است که به دفاتر غیر مجاز مراجعه میکنند مثلا در مشهد نصف بیشتر املاک بدون جواز هستند حالا تازه مردم فرق دفاتر معتبر و غیر معتبر را می دانند)

  20. مریم رضوی می‌گوید

    بادرود دوسال پیش ملکی موروثی رو معامله کردیم دفتراملاک در قولنامه نحوه پرداخت را سه قسمت مساوی انجام داد یک سوم پیش یک سوم تحویل یک سوم محضر از انجاییکه تحویل و محضر دریک روز انجام شد دفتر املاک با اصراریک سوم انرا نگه داشت وهرچه ما اصرار کردیم که باید پول را کامل پرداخت کنید بنگاه دار با فریاد وقسم گفت با من بامن <یعنی مطمعین باشید و ازمن بگیرید و بعداز ان هم زیر بار نرفت ومارا مجبور کرد که با پنجاه میلیون کمتر در بانک پول را بگیریم و زیر متنی که خود نوشته بود امضا کنیم که پول را کامل گرفتیم ماهم از ترس اینکه همه پول از دست نرود همان مقدار را گرفتیم واما تصاویری از گفت هایش که گفته بود پول را کامل خواهم داد داریم الان پس از دوسال هنوز با بنگاه دار درگیریم و پول را نمیدهد ودستمان به هیچکجا بند نیست لطفا راهنمایی بفرمایید

    1. مهندس ظفریاری می‌گوید

      سلام و عرض ادب
      مهندس مهدی ظفریاری میگوید
      سلام برای اثبات چنین موضوعی متاسفانه هیچ مدرکی ندارید مگر شاهد کامل از این موضوع مطلع باشد و قسم فرد مقابل ( که از نظر بنده فایده ای ندارد مگر با زباخوش و .. بتوانید مبلغ را دریافت کنید) باز هم متن قرار داد تون روبه چند مشاور و وکیل نشانبدهید شاید فایده ای داشته باشد و نکته باشد
      اشتباه شما اینکه در قبال مبلغ باقی مانده حداقل رسید و یا سفته و چک و.. دریافت میکردید

      (نتیجه در ابتدا انتخاب مشاور املاک امین و عادل و متخصص دقت کنید)

  21. رحمت می‌گوید

    سلام. خونمو به بنگاهی سپردم که اجاره بده.بخاطره مریضی که دارم راه رفتن واسم سخته ونرفتم هیچ جای دیگه پرس وجونکردم.خونه روبه یه زوج پیراجاره دادوتماس گرفت من رفتم امضاکردم وگفت اوناهم میان امضامیکنن بعدبیاپول واجاره نامه روبگیر.ولی با دوماده اون زوج پیر زدوبندکردواجاره نامه روبنام دخترشون صادرکرد.۶سال همینجوری کرد حتی اجاره وپول پیش رو ازونامیگرفت وبعده چندروز بحسابم واریزمیکرد.هرسال وقت تمدیدازش میپرسیدم عرف چقده واون به دروغ کمترین مقدار رو میگفت.ازون طرف حق کمیسیون روبجای تمدید به اندازه قرارداداولیه کسرمیکرد ازپول پیش.پیرمرده سال۹۸ وپیرزنه دی ماه سال۹۹فوت میکنه.دوماده به بنگاهی میگه خونه رواجاره بده ولی کلیدرو برمیداره واجازه نمیده من خونه روبازدیدکنم تا دوسه روز به عیدخونه رو دیدم که خیلی خرج اورده وازهمه چیزعکس دارم.به بنگاهی گفتم بگوبیان خسارت رومعلوم‌کنن که نیومدن وبنگاه گفت درست کن ازپول پیش کم کن.الان زده زیره حرفش ودوماده ودختره اون زوج هم میگن خسارت نمیدیم.الان بنظرتون‌من چیکارکنم.کلا ده میلیون اجاره نگرفتم بالای ۳۰تومن خسارت زدن درهابخاطره رطوبت بادکردن کابینت وصفحه روش وکلانابودشده.کف اشپزخونه نشست کرده بخاطره چگه شیراب.دیوارهارو بخاطره گذاشتن هیتروخوب وصل نکردن لوله بخاری سیاه وکثیف کردن.میتونم بنگاهی روطرف حساب قراربدم به اکنابگم به هرکی پول دادین ازهمون پول بگیرین؟ازبنگاهی بخاطره زیادگرفتن حق کمیسیون وهم زدوبندکردن ونوشتن اجاره نامه به اسم کس دیگه وهم کلاه گذاشتن سره مبلغ پول پیش وقت تمدید میتونم شکایت کنم‌ کجا بایدازش شکایت کنم

    1. مهندس ظفریاری می‌گوید

      سلام و عرض ادب
      مهندس مهدی ظفریاری میگوید
      نتیجه در ابتدا انتخاب مشاور املاک امین و عادل و متخصص مهم است
      این طور که شما گفیتید اگر صورت جلسه ای از وضعیت اولیه ملک دارید میتوانید اقدام کنید ولی اینطور که شما گفتید مشاور و ..هم باهم هستن کار سخت است

  22. رضا می‌گوید

    سلام من ئ سوئیت دادم کرایه بنگاه دارچون ارزون داده انگار گفته ارزون میگیرم از مستجر پول بیشتری گرفته الان خسارت زیادی بخونه زده نمیدونم چکار باید بکنم

    1. مهندس ظفریاری می‌گوید

      سلام و عرض ادب
      مهندس مهدی ظفریاری میگوید
      برای خسارت فقط تا حد پول رهن می توان خسارت گرفت بقیه اش بخوای بگیری سخت( معمولا همیشه برای اجاره و ودیعه نباید به اندازه تمام اجاره و خسارها پول ودیعه داشته باشید و این نسبت معمولا ۵۰ و ۵۰ است یعنی نصفش ودیعه ونصفش و اجاره ولی در این بازار گرفتن ودیعه بیشتر بهتر است برای مورد شما که اجاره بیشتر بوده و دیعه کمتر هم می توانستید یک سفته تضمین تحویل سالم ملک به همرا سورجلسه تحویل و جبران خسارات دریافت کنید)
      نتیجه در ابتدا انتخاب مشاور املاک امین و عادل و متخصص مهم است

  23. املاک **** می‌گوید

    سلام

    مهندس ظفریاری نژاد
    دوستان عزیز
    معمولا مسئول نظارت بر مشاورین املاک بر عهده اتحادیه املاک شهر مربوطه است .
    ولی تخلفاتی که قابل رسیدگی در اتحادیه املاک است
    طرح شکایت از مشاورین املاک و نوع تخلفات مربوطه :
    ۱- گران فروشی ( گرفته کمیسیون بیشتر از نرخنامه تخلف است )
    ۲- عدم تحریر قرار داد پرینتی و ثبت در سامانه ( عدم تحریر قولنامه و اجاره نامه با کدرهگیری و هولوگرم + تنظیم قولنامه دست نویس تخلف صفنی محسوب میشود)
    ۳-عدم احزار مالکیت ( عدم حزار مالکیت دقیق مالک ملک و موجر مثل وکالت نامه و….)
    ۴-عدم احزار هویت طرفین قرار داد و( عدم احزار مدارک شناسایی طرفین قرار داد اعم از کارت ملی و شناسنامه و کارت اتباع و پاسپورت و..)
    ۵- عدم تحویل قرار داد ( به علت تحویل یک نخسه از قولنامه و اجارنامه به طرفین قرار داد مالک و فروشنده و خریدار ، موجر و مستاجر)
    ۶-عدم برگشت بیعانه( در مثال مقدار پولی که طی رسید بنگاه در ابتدا و قبل از تنظیم قرار داد پرداخته میشود در اصطلاح بیانه اولیه است)
    ۷-عدم رعایت دستور العمل های ابلاغی( مثل شیوه نامه و دستورات ابلاغی و…)
    ۹-…….
    خلاصه بیشترین وظیفه اتحادیه املاک بررسی و شناسایی واحد املاک از نظر داری مجوز و بدون مجوز است
    در مورد بحث افزایش کاذب قیمت متاسفانه تا جای که بنده اطلاع دارم مرجعه قیمت گذاری دقیق جهت نظارت قیمت وجود ندارد (ولی درصورت که شما ملکی روا با قیمت خارج از عرفه و ممیزی خریداری کرده ایده و می توانید از املاک و طرف مربوط شکایت کنید و با تنظیم در اصطلاح قیمت نامه ملک و یا ضریب بالا و ضریب پایین مبلغ اختلاف قیمت از مالک و مشاور املاک دریافت کنید (مثل فردی خانه رو که قیمت ۱۰۰ م بوده به قیمت۲۰۰ م به شما با همدستی املاک فروخته شما می توانید از اتحادیه و مراجع قانونی درخواست کارشناسی کنید و معمولا تمام کارشناسان جهت تعیین قیمت به املاک محله داری مجوز مراجع کرده و گزارش تهیه می کنند ومیانگین قیمت رو برای شما مشخص می کنند وباتوجه به این که قیمت دو برابر ارزش واقعی ملک است ملک اضافه باید برگشت داده شود و درج درپرونده املاک نیز میشود.
    در موارد خاص می توانید به مراجع بالاتر مثل اطلاعات تماس گرفته و گزارش کنید.
    امیدوارم مطالب مفید باشد

    قولنامه با کد رهگیری الزامی و تضمین امنیت معامله و سرمایه شماست
    اگر کسی میگوید قولنامه با کد رهگیری الزامل نیست ایشان از قوانین صنفی مشاورین املاک آگاهی کافی ندارد و یا تا به حال از ایشان به خاطر ((عدم ثبت قرار داد سیستمی قولنامه با کد رهگیری ))در اتحادیه املاک شکایت نشده است.

    املاک ****
    آشنایی با الزام دریافت کد رهگیری در زمان عقد قرار داد (خرید ،فروش) و (اجارنامه)
    همانطور که می دانید در گذشته معاملات و قراردادهای ملکی به صورت دست نویس و پیش بنگاه ها و مشاوران املاک انجام می شد اما به دلیل اینکه دولت بتواند از لحاظ سطح قیمت ها و میزان معاملات آمارهای دقیقی از بازار مسکن بدست بیاورد در سال ۱۳۸۷ بخشنامه ای صادر کرد. که از سال ۸۷ به بعد قراردادهای دست نویس دیگر فاقد اعتبار شد و قانون مشاوران املاک را از تنظیم قراردادهای دست نویس منع کرد.
    (( مشاورین املا ک مجاز که عضو اتحادیه املاک می باشند . باید کلیه قراردادها را در سایت ثبت معاملات واملاک کشور ثبت و بعد پرینت متن قرارداد راه به همراه کد رهگیری و هولوگرام مخصوص که به امضای طرفین قرار داد و دوشاهد رسید همراه با مهر و امضا متصدی مشاور املاک به طرفین ارائه دهد و گرنه تخلف صنفی شناخته میشوند معمولا مشتری می توانند به اتحادیه املاک شهر مربوط مراجعه کنند و شکایتی تنظیم کند در رابطه با موضوع عدم تحریر قرارداد سیستمی بعد اتحادیه املاک و کمیسیون بازرسی شکایت مشتری را سریعا پیگیری می کند در کوتاه ترین زمان ممکن ، در ۲ حالت ۱- اگر مشاور املاک داری مجوز باشد قرار داد را پرینتی تنظیم میکند و.. و رضایت مشتری حاصل و در صورت که املاک فاقد مجوز باشد اخطار ماده ۲۷ در رابطه با پلمپ املاک غیر مجاز دریافت می کند.))

    دریافت قولنامه با کد رهگیری چه مزیتی دارد؟
    ۱-قابلیت استعلام قولنامه شما از تمام کشور ( با کد ملی و کد رهگیری)
    ۲-تضمین امنیت معامله شما ( عدم امکان دستکاری در متن قرار داد و…)
    ۳-تنظیم و ثبت کامل متن قرار داد با توجه به اجباری بودن پر کردن ایتم های
    الف-مشخصات دقیق آدرس ملک مثل شهر، منطقه ثبتی ، بخش ثبتی ، پلاک اصلی ، پلاک فرعی ، کد پستی ملک ، ب-مشخصات دقیق طرفین قرار داد و… پ- درج قیمت و نحوه پرداخت توسط خریدار در چند مرحله و با تاریخ دقیق و درج شماره چک و…ت-درج تاریج ثبت قرار داد تاریخ تحویل و تاریخ تنظیم سند ملکث-اخذ ۱۵ امضاء و اثر انگشت به جای ۳ امضاء و اثر انگشت ،الزام حضور دو شاهد
    ۴- بهترین وآسان ترین راه شناخت مشاورین املاک مجاز

    از طریق سایت ثبت معاملات واملاک کشور به آدرس www.iranamlaak.ir منو استعلام ۱-کد رهگیری و کد ملی
    ۲- از طریق ارسال کدملی # کد رهگیری به سامانه ۱۱۰۲۰۳۰۰۱

    مدارک لازم جهت ثبت قرار داد به صورت اینترنتی و دریافت کد رهگیری و هولگرام

    ۱ – اصل مدارک هویتی کارت ملی هوشمند و شناسنامه ، کارت اقامت برای اتباع و…)
    ۲ – اصل مدارک مالکیت (سند ، قولنامه ، بنچاق و.. وکالت نامه و گواهی انحثار و…)
    ۳- تاییدیه کد پستی ملک مورد نظر(از اداره پست منطقه ، سایت www.post.ir )
    ۴- الزام حضور دو شاهد (هر طرف قرار داد یک نفر شاهد به همرا ه مدارک شناسایی)
    ۵ -در صورت درخواست مشاوراملاک برگه کارشناسی ملک فنی و حقوقی (مبالغ بالا)
    ۶- پر کردن فرم پیش نویس قرار داد با کد رهگیری در زمان حضور در دفتر املاک

    *حتما جهت دریافت کد رهگیری به املاک دارای مجوز و تخصص و دانش کافی در مورد تنظیم و ثبت قرار داد های مراجعه کنید ( مدت زمان تنظیم ۱ ال ۲ ساعت است)
    و قبل از تایید نهایی حتما پیش نویس کامپیوتری قرار داد رو یک با کامل مطالعه کنید .
    املاک ****

  24. محمد می‌گوید

    سلام من پولم دست خود بنگاه هست نمیده باید چکار کنم اگه شکایت کنم چقد طول میکشه

    1. مهندس ظفریاری می‌گوید

      سلام و عرض ادب
      مهندس مهدی ظفریاری میگوید
      پرداخت بیانه و ÷ول ثمن معامله به بنگاه دار تخلف است مگر در قرار داد درج شود
      نتیجه در ابتدا انتخاب مشاور املاک امین و عادل و متخصص مهم است

  25. نسترن می‌گوید

    دوستی تعریف میکرد بعد از پیدا کردن آپارتمان اجاره ای در اپلیکیشن به بنگاه املاک مراجعه کرده است و هزینه را جویا شده است برای مبلغ پیش صد و سی میلیون و ماهی چهار میلیون اجاره برای ۱۲ ماه ، از هر طرف دو میلیون و دویست و پنجاه هزار تومان یعنی مجموعا چهار میلیون و پانصد هزار تومان دریافت میکرده ، حالا اگر بعد از پیدا کردن ملک اجاره ای به دفتر اسناد رسمی مراجعه کنند و سند اجاره غیرمنقول تنظیم کنند هم قرارداد رسمی در سامانه ثبت الکترونیک اسناد ثبت می شود، و طبق سامانه ثبت اسناد مبلغ را پرداخت کنید و هم بنگاه های املاک یاد خواهند گرفت که مرجع معتبرتری وجود دارد که این قرارداد را تنظیم می کنند که از نظر حقوقی سواد بالاتری دارند و زیر نظر قوه قضاییه فعالیت می کنند و مبلغ کمتری هم دریافت می کنند برای مثال برای همین قراردادی که مثال زدیم در نتیجه به تدریج با تنظیم رسمی قراردادها این بنگاه ها هم حذف خواهند شد و مرجع رسمی تری به امور قراردادهای مردم رسیدگی خواهد کرد

  26. محمد می‌گوید

    سلام پولم دست املاکی هست رفتم به اتحادیه شکایت کنم چقد زمان میبره که پولمو بگیرم

  27. مریم می‌گوید

    سلام
    برای شکایت از صاحب خانه باید چیکار کرد؟
    تو این شرایط کرایه رو ۵ برابر کرده و رهن رو ۱و نیم برابر
    میگه یا همین الان بلند شید یا قرارداد ببندید
    ما هم همه خانواده درگیر بیماری
    اومده دم در و کلی داد و دعوا که جل و پلاستونو جمع کنید برید
    حالا ما موندیم تو این اوضاع کرونا چیکار باید بکنیم?

  28. اشکان می‌گوید

    ?تو رو به هرکی می پرستید دست این املاک رو از سر معامله ها کوتاه کنید .
    کار به آخر که میرسه تازه میگن کمیسیون ۱ درصده از هرطرف . یعنی ۲ درصد !
    یعنی کمیسیون یه معامله خرید و فروش خونه برای من حدود ۳۰ میلیون آب خورد .فقط بنگاه کد رهگیری داد . پایین مبایعه نامه هم نوشت دیگه از این به بعد ربطی به املاک نداره .
    این چه وضعیتیه آخه .

    1. مهندس ظفریاری می‌گوید

      سلام و عرض ادب
      مهندس مهدی ظفریاری میگوید
      برای چنین مواردی همیشه مشاور املاک مورد اعتماد ومتخصص رو واسط قرار بدهید
      بنده خودم امسال تمام ملک داشتم رو با مالکین تمدید کردم حتی زیر قیمت اعلامی و گاهی بیشتر ولی درمورد مستاجران سالم وبا اخلاق درمورد دعوا و درگسری دیگر فایده نداره
      نتیجه در ابتدا انتخاب مشاور املاک امین و عادل و متخصص مهم است

  29. سم می‌گوید

    با سلام من و همسرم یه خونه خام در سعیداباد شهریار خریدیم و ساکن تهران هستیم و به خاطر شرایط رهن و اجاره ها مجبور شدیم خارج از تهران خونه پیدا کنیم و با توجه به بودجه که یه خونه خام که قول ۴ الی ۵ ماه آماده شدن رو به ما دادن خریدیم به مبلغ ۵۲۵ و این خونه رو خودم از دیوار پیدا کردم و صاحب ملک همونجا ما رو برد پیش یه املاکی که گفت میشناسدش و قرارداد رو بست و دو روز بعد که ما پول به حساب صابخونه ریختیم و رفتیم برا قرارداد گفت نفری ۱۰ میلیون کمیسون میخواد وگرنه براش نمیصرفه ما هم از ترس اینه پولمون بره و توی دردسر بیوفتیم قبول کردیم ولی میخوام ببینیم این قدر کمیسون برای یه برگه قرارداد درسته آخه

    1. مهندس ظفریاری می‌گوید

      سلام و عرض ادب
      مهندس مهدی ظفریاری میگوید
      اشکال نداره در چنین موارد راهکار اینکه فقط کمیسیون طبق چک خودتون با عنوان کمسیون به فرد پرداخت کنید و یا طی رسید کارتخوان با نام املاک و یا فیش دستمزد املاک به مشاور املاک بدهید و قولنامه دریافت کنید بعد از طریق تعزیرات با همون قولنامه که مهر و امضاء ش است و کپی چک و.. اقدام کنید کمیسون قانونی بهش می دهند و بقیه با درصدی جریمه ازش میگیرند.
      نتیجه در ابتدا انتخاب مشاور املاک امین و عادل و متخصص مهم است

  30. ارفع می‌گوید

    متاسفانه تلفن ۷۳۳۴ پاسخگو نیست و بنگاه کد رهگیری نمی دهد تشکر

    1. مهندس ظفریاری می‌گوید

      سلام و عرض ادب
      مهندس مهدی ظفریاری میگوید
      سلام حضوری بروید اول مشاوره بعد شکایت گاهی مدارک اندک است و یا قیمت ارزش شکایت ندارد
      نتیجه در ابتدا انتخاب مشاور املاک امین و عادل و متخصص مهم است

  31. زینب رودباری می‌گوید

    سلام در بنگاه ملک مسکونی اجاره کردیم،به جای صاحب اصلی ملک،کس دیگه ای امضا میکند،به بنگاه‌دار اعتراض کردم گفت باید مالک اصلی ملک،شکایت کنه،چرا او ملکش را اجاره داده،ملک یاد شده در همان بنگاه گفته شده اجاره کردیم،اما بنگاه‌دار ابراز بی اطلاعی میکند باید چکار کنم

    1. مهندس ظفریاری می‌گوید

      سلام و عرض ادب
      مهندس مهدی ظفریاری میگوید
      در مورد تنظیم هر گونه قرار دادی ملکی خرید و اجاره و حتی خودرو و حتی وسایل دسته دوم خریدیش باید مالکیت مالک احراز بشود و بعد انجام شود در موارد موضوع شما هم مشاور املاکاگر موارد زیر رو را رعایت نکرده( و مقصر است) خیلی ببخشید بقالی نیست که ماست بفروشه و بگه خبر نداشتم که ترش است و.. یعنی احزار هویت طرفین قرارداد واحزار مالکیت مالک با مشاور املاک است یعنی اگر ایشان از فرد مذکور که خود را مالک معرفی کرده مدارک مالکیت یعنی سند و قولنامه خرید اور را کپی نگرفته باشد و به شما هم نشان نداده باشد مرتکب تخلف صنفی بزرگی شده است حتما اول از طریق اتحادیه املاک شهرتون بخش شکایت و حتی کمیسیون فنی و در کنار این هم از مراجع قضایی نیز هم از مالک و هم از مشاور طرح شکایت کنید ولی بهتر ابتدا مدارک و شرح موضوع را به یک وکیل و مشاور متخصص بیان کنید که چگونه قرار داد تنظییم کرده اید و متن ان و.. چیست؟
      ***مهم(( طبق قانون و بند۵ نرخنامه رعایت موارد زیر جهت ثبت و تنظیم ، اعتبار قرار داد های قولنامه و اجاره نامه با کد رهگیری الزامی است .))

      ۱- حضور طرفین قرار داد در دفتر املاک ( فروشنده و خریدار ، موجر و مستاجر) جهت امضاء و اثر انگشت الزامی است.
      ۲- ارائه اصل مدارک هویتی طرفین (کارت ملی و شناسنامه) به همراه کپی الزامی است.
      ۳- ارائه اصل مدارک مالکیتی(سند و قولنامه خرید ملک ) کپی جهت بایگانی مدارک الزامی است.
      ۴_تایید کدپستی ملک (اداره پست منطقه) و بازدید از مالک ( مترکشی برای فروش ) الزامی است.
      هزینه طبق نرخنامه میباشد
      ۵- الزام حضور دو شاهد (هر طرف قرار داد یک نفر شاهد به همرا ه مدارک شناسایی)
      ۶-در صورت درخواست مشاوراملاک برگه کارشناسی ملک فنی و حقوقی (مبالغ بالا)
      ۷- پر کردن فرم پیش نویس قرار داد با کد رهگیری در زمان حضور در دفتر املاک
      *حتما جهت دریافت کد رهگیری به املاک دارای مجوز و تخصص و دانش کافی در مورد تنظیم و ثبت قرار داد های مراجعه کنید ( مدت زمان تنظیم ۱ ال ۲ ساعت است)

      نتیجه در ابتدا انتخاب مشاور املاک امین و عادل و متخصص مهم است

  32. منصور بهروزی می‌گوید

    سلام از چه زمانی باید از بنگاه دار،کد رهگیری بگیرم

    1. مهندس ظفریاری می‌گوید

      سلام و عرض ادب
      مهندس مهدی ظفریاری میگوید
      سوال بسیار خوبی است مهم ترین کار در ابتدای هر معامله از اجاره تا خرید هر چیزی تحقیق درباری صحت مالکیت و قیمت ومشکلات احتمال است و بعد از اطمینان از این موارد در اولین جلسه تنظیم قرار داد کد رهگیری تنظیم کنید چرا که مزیت زیر را داد بنده با توجه به تجربه کاری و همفکری و پایش بیشتر از ۲۰۰۰ همکار محترم درمشهد داشتم و اینکه اولین مشکل و بیشترین مقدار و طرح شکایت در اتحادیه همین موضوع( عدم تنظیم قرار داد سیستمی است)
      یکی از مزیت مهم
      ۲- چرا باید قرار داد مبایعه نامه و اجاره نامه با کد رهگیری و سیستمی تنظیم کرد ؟؟؟ الف – بیشتر کلاهبرداری ملکی و سوء استفاده های مالی ازنوع قراردادهای دستی با دفاتر املاک قلابی است ،چرا که قابلیت دستکاری دارد و انکار از تنظیم قرارداد و در نتیجه وقتی رد و اثری از کلاهبردار نباشد پیگیری سخت میباشد ، بیشتر چنین قرارداهای رو املاک بدون جواز و شبهه املاک و گاهی هم املاک مجوزدار برای فرار از مسئولیت حقوق املاک این روش انتخاب میکند ( مثلا در تنظیم قرار داد مشکل دار مهر و امضا نمی زنند)و ریسک قرار داد قبول نمی کنند وحتی گاهی مهرو امضاء الکی میزنند تا اثبات نشود و همه چیز منکر شوند تاهیچ مسئولیتی رو قبول نکنند ،بیشتر دلالان مسکن با چنین قرار دادهای ملک رو از مالک اصلی خرید کرده و با چند دست خرید و فروش باعث افزایش قیمت و به فروشنده واقعی بیشتر میفروشند،ج- تعداد امضاء و اثر انگشت طرفین قرار داد با قولنامه دستی ۳ است و در قولنامه با کدرهگیری ۱۲ برگ خود دوتا مدارک هویتی و مالکیتی در مجموعه ۱۴ امضاء و اثر انگشت میباشد که در زمان بروز مشکل راحت تر و سریع تر کارشناسی خط و اصالت تشخیص می دهد ،د- استعلام هویت مدارک کارت ملی و شناسنامه و.. درسیستم انجام میشود با کدملی تاریخ تولد و سریال حتی برای اتباع هم با کارت اقامت وپاسپورت (که مدارک و مشخصات واقعی است) ، قابلیت استعلام انلاین متن قرار داد ثبت شده با کد رهگیری از تمام جهان دارد بامراجعه به سامانه و کد ملی و کد رهگیری ، مهم ترین نکته بعد از تنظیم قرار داد اس ام اس کدرهگیری قرار داد به شماره هماه طرفین قرار داد ارسال میشود همان زمان و شماره صنفی مشاور املاک در قرار داد وجود دارد و نمی تواند منکر تنظیم قرار داد شود پس دقت بیشتری میکند و در زمان نیاز می توان به راحتی با ایشان تماس گرفت از طریق شماره صنفی حتی تاریخ اعتبار جوازکسب ادرس و عکس مشاور قابل مشاهد است ، و نکته پایان امروز برای تنظیم چنین قراردادهای متاسفانه کافی نت ها و افرادی بدون رعایت موارد فوق در حال تنظیم چنین قرار دادهای هستند با قیمت های کمتر به هیچ عنوان چنین قرار دادهای رو تنظیم نکنید چرا که در آیند و زمان مشکل نمی تواند کاری بکند چون از موضوع و نحوه تنظیم آن دروحله اول خبر نداشته و دقت کافی هم در تنظیم قرارداد نداشته است در نتجه اثبات سخت است.
      نتیجه در ابتدا انتخاب مشاور املاک امین و عادل و متخصص مهم است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.