استخدام ۱۰۰ هزار نفری در حوزه سلامت به کجا رسید؟

فرصت استخدام در نظام سلامت برای ۱۰۰۰ نفر به کجا رسید؟

پس از سکوت خبری طولانی مدت، این سوال برای بسیاری ایجاد شده که وعده استخدام گسترده در نظام سلامت ایران به کجا رسیده است؟

سال ۱۴۰۱ یکی از مهم‌ترین سال‌های استخدام نیرو در بخش دولتی ایران است. بعد از آزمون مهم آموزش و پرورش، آزمون جامع استخدام بخش دولتی و همچنین استخدام گسترده سازمان تأمین اجتماعی حالا هنوز یک راند مهم دیگر برای استخدام در نظام سلامت ایران باقی مانده است.

با این حال هر چقدر که اخبار استخدامی در بخش‌های دیگر زیاد است و واکنش‌های بیشتری در پی دارد در این بخش با سکوت خبری مواجه هستیم. به گونه‌ای که حالا برای خیلی‌ها این سوال ایجاد شده که وعده استخدام گسترده در نظام سلامت ایران به کجا رسیده است؟

کرونا، کمبود نیروی انسانی و وعده‌های استخدامی

اواخر سال ۱۴۰۰ بود که بعد از دو سال درگیری جدی با کرونا درخواست‌های زیادی برای حمایت از کادر درمان از یک سو و همچنین تامین کمبود نیروی این بخش بالا گرفت. مجموعه فشارها هم موجب شد که در اواخر سال گذشته وعده استخدام ۱۰۰ هزار نیروی جدید در بخش سلامت کشور داده شود.

این خبر مهمی برای کارکنان نظام سلامت ایران بود. چرا که با فروکش کردن موج کرونا بخش زیادی از پرستاران ایرانی که در اوج درگیری با بیماری به خدمت گرفته شده بودند از کار بیکار شدند.

از این رو، تعداد زیادی از پرستارهای شرکتی و آنهایی که با قراردادهای ۸۹روزه در خدمت بیمارستان‌ها بودند امیدوار شدند که سرانجام به استخدام بخش دولتی درخواهند آمد. با این حال و با گذشت نیمی از سال، تاکنون اتفاقی در این زمینه رخ نداده است.

خبرگزاری ایلنا به‌تازگی در گزارشی خبر داده که امسال خبری از استخدام ۱۰۰ هزار نفر در بخش درمان نیست و قرار است تنها یک پنجم این وعده محقق شود. یعنی در سال ۱۴۰۱ تنها ۲۰ هزار نیروی جدید استخدام شوند. حتی همین ۲۰ هزار نفر هم هنوز به استخدام در نیامده‌اند و با توجه به اینکه فرایند نام‌نویسی، برگزاری آزمون و گزینش، فرایندی زمان‌بر است احتمالا تا پایان سال تنها ۲۰ هزار نفر در این فرایند استخدام شوند.

درخواست پرستاران شرکتی از مجلس شورای اسلامی

اواخر شهریورماهی که گذشت، گروهی از پرستارهای شرکتی از مجلس شورای اسلامی درخواست کردند تا طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت را در مهرماه در دستور کار قرار دهند.

این طرح، یکی از مهم‌ترین امیدهای کارکنانی است که ذیل قراردادهای مختلف از جمله شرکتی با بخش دولتی همکاری می‌کنند و می‌خواهند کارمند رسمی شوند. مجلس شورای اسلامی از بهار امسال، وعده تصویب این طرح را داده اما حالا که به پائیز ۱۴۰۱ هم رسیده‌ایم، خبری از تصویب آن نیست.

محمد شریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستار در این زمینه می‌گوید:

«تنها راهکاری که می‌تواند ظلم و بی‌عدالتی در حق پرستاران غیررسمی دولت را از میان بردارد و تا حدودی به برابری مزدی پرستاران بینجامد، تبدیل وضعیت شرکتی‌ها از طریق تصویب طرح ساماندهی‌ست.»

به گفته‌ی دبیرکل خانه‌ی پرستار، برای رسیدن به این منظور هیچ راهی به جز تصویب طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت نیست. وزارت بهداشت و زیرمجموعه‌های آن نیز در گستره‌ی این طرح قرار می‌گیرند و باید تمام شرکت‌های پیمانکاری حذف و نیروها تبدیل وضعیت شوند البته به این شرط که مجلس تن به تصویب این طرح بدهد؛ پیش از آنکه خیلی دیر شود و قبل از آنکه طرح را جرح و تعدیل کنند یا از محتوا تهی سازند.


جدیدترین آگهی‌های استخدام پرستار را ببینید

***

اخبار استخدام را در بلاگ دیوار بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *