تغییر شرایط شرکت افراد معلول در آزمون‌های استخدامی

0

معاون سازمان بهزیستی کشور از تعیین شرایط جدیدی برای استخدام افراد معلول خبر داده است. بر اساس آنچه که در سازمان امور اداری و استخدامی کشور تصویب شده قرار است افراد دارای معلولیت در آزمون‌های استخدامی با گروه افراد دارای معلولیت رقابت کنند.

آنچنان که امروز سید مرتضی حسینی، معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی کشور اعلام کرد، پذیرش افراد معلول از طریق کسب ۵۰ درصد نمره نفر اول از گروه معلولان ممکن می‌شود. این مصوبه در حال حاضر در سازمان امور اداری و استخدامی کشور به تصویب رسیده و منتظر ابلاغ است.

تا پیش از این افراد معلول می‌بایست تا ۵۰ درصد نمره اولین شخص منتخب آزمون را کسب می‌کردند. بسیاری معتقد بودند این شرایط چندان عادلانه نیست و در حق افراد دارای معلولیت اجحاف می‌شود. معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی کشور هم به این موضوع اشاره می‌کند و می‌گوید:

«در روند اجرای این قانون معلولان باید ۵۰ درصد نمره اولین شخص منتخب را بیاورند که این اجحاف در حق افراد دارای معلولیت بود و جذب آنها با مشکل مواجه می‌شد؛ لذا با پیگیری سازمان بهزیستی کشور مقرر شد برای تحقق سهمیه ۳ درصدی استخدام افراد دارای معلولیت در دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی، حد نصاب قبولی براساس ۵۰ درصد نمره اولین فرد منتخب دارای معلولیت در هر دستگاه‌ اعمال شود.»

آمارها می‌گوید که تا پیش از این کمتر از ۴۰ درصد افراد دارای معلولیت در آزمون‌های استخدامی پذیرفته می‌شوند. پیش‌بینی‌ کارشناسان سازمان امور اداری و استخدامی کشور اما می‌گوید که با این بخشنامه همه سهمیه‌ها تخصیص‌یافته به این افراد جذب خواهد شد.

معلولان و قوانین استخدامی در ایران

مهم‌ترین قانون در خصوص استخدام معلولان در ایران سال ۱۳۹۷ با عنوان «قانون حمایت از حقوق معلولان» در ۳۴ ماده به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. در این قانون موضوعاتی همچون ارائه خدمات بهداشتی، درمانی و توانبخشی، ایجاد تسهیلات برای ایجاد فرصت‌های اشتغال معلولان، اختصاص حداقل ۳ درصد از مجوزهای استخدامی به افراد دارای معلولیت و… مورد توجه قرار گرفته شد.

این قانون اما خلاءهایی داشت که در طول سال‌های اخیر تلاش شده تا بهبود یابد. از جمله همین اصلاحی که حالا توسط سازمان اموراداری استخدامی انجام شده است.

یکی دیگر از موضوعات مهم در خصوص وضعیت استخدامی معلولان در ایران تبدیل وضعیت استخدامی آنهاست. گروه‌های زیادی در سال جاری منتظر تبدیل وضعیت استخدامی هستند. معلولان هم از جمله این گروه‌ها به شمار می‌روند.

منصور الله‌وردی، مسئول دبیرخانه کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان در واکنش به این سوال که بیشترین پیشنهادات دریافت‌شده برای اصلاح قانون حمایت از حقوق معلولان مربوط به چه موضوعی بوده است، اینگونه توضیح می‌دهد:

«بیشترین پیشنهادات مربوط به تبدیل وضعیت افراد دارای معلولیت شاغل در دستگاه‌های دولتی (پیمانی، قراردادی یا رسمی) بوده است که در حال حاضر ماده‌ای مربوط به این موضوع در قانون وجود ندارد. پیشنهاد دیگر مربوط به ماده ۱۵ قانون حمایت از حقوق معلولان مبنی بر تکلیف دولت برای حداقل سه درصد از مجوزهای استخدامی (‌رسمی، ‌پیمانی، کارگری) دستگاه‌های دولتی و عمومی است تا به افراد دارای معلولیت واجد شرایط اختصاص دهند.

در قانون حداقل ۳ درصد استخدامی عنوان شده است که دستگاه‌ها عملاً ۳ درصد را اجرا می‌کنند. برای این موضوع پیشنهاد شده است که میزان حداقل ۳ درصد به حداقل ۷ درصد ارتقاء یابد.»

سایر اخبار استخدامی را بخوانید:


انواع آگهی مشاغل را در بلاگ دیوار ببینید

***

اخبار استخدام را در بلاگ دیوار بخوانید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.