دورکاری چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

0

تصور کنید صبح خیلی زود و با یک صبحانه نیمه و نصفه از در خانه بیرون می‌زنید، چون تخمین زده‌اید که در ترافیک صبحگاهی می‌مانید؛ هم عجله دارید و هم استرس زیادی متحمل می‌شوید. بعدازظهر هم در ترافیک و به‌سختی به خانه برمی‌گردید. حالا دوباره تصور کنید تا ساعت ۷:۳۰ می‌خوابید و بدون استرس با یک سینی صبحانه و لباس راحت، ساعت ۸ صبح کار را شروع می‌کنید. کدام حالت را ترجیح می‌دهید؟ البته داستان دورکاری به همین راحتی و جذابیت نیست و معایب و مزایای خود را دارد.
دورکاری کلمه آشنایی است که مخصوصا در روزهای کرونایی زیاد به گوش ما خورده است. جلسات کاری آنلاین برگزار می‌شوند و فناوری امروز خدمات شگفت‌آوری را به ما عرضه می‌کند؛ البته کار از راه دور، سبک جدیدی برای کار کردن نیست بلکه در بعضی از کشورهای توسعه‌یافته حدود ۵۰ سال سابقه دارد!
با توسعه یافتن مدل‌های مختلف کسب‌وکار، برخی از آنها چه کوچک و چه بزرگ ترجیح می‌دهند که همه نیروهای انسانی حضور فیزیکی و تمام‌وقت در محیط کار نداشته باشند. چرا دورکاری رایج است و چه مزایایی برای کسب‌وکارها دارد؟ کار از راه دور چه معایبی دارد که برخی کسب‌وکارها آن را نمی‌پذیرند؟ برای یافتن پاسخ این سوالات،‌ با ما همراه باشید.

کدام شغل های فنی و خدماتی امکان دورکاری دارند؟

پردرآمدترین شغل های پاره وقت کدامند و چگونه می‌توان از آن‌ها کسب درآمد کرد؟

چالش‌های پیش روی مادران شاغل و راهکارهایی برای غلبه بر آن‌ها

دورکاری چیست؟

دورکاری یا کار از راه دور یعنی حضورفیزیکی در دفتر کار ندارید و در خانه یا هر جای دیگر، که ابزار کار، اینترنت، تلفن و امکانات برقراری ارتباط با کارفرما را در اختیار دارید مشغول کار هستید.
بنابراین صرف نظر از اینکه از کجای این جهان کار می‌کنید، تا زمانی که در مجاورت فیزیکی همکاران، مشتریان یا کارفرمای خود نباشید، از راه دور کار می‌کنید. حالا می‌توانید دورکار تمام‌وقت باشید یعنی به‌صورت تمام‌وقت در ساعات مشخص کار یک شرکت کار کنید و از راه وسایل ارتباطی پاسخگو باشید، یا دورکار پاره‌وقت باشید یعنی ساعاتی از روز را به میل خود انتخاب کنید و به کار اختصاص دهید.

دورکاری چه مزایایی دارد؟

کاهش ریسک ابتلا به کرونا از مزایای دورکاری است

  • کاهش احتمال ابتلا به بیماری: کار از راه دور در دوران کرونا از ابتلای عده زیادی از مردم جلوگیری کرد و می‌توان گفت هزینه‌های جانی و مالی این همه‌گیری را تا حد قابل‌توجهی کاهش داد.
  • صرفه‌جویی در وقت و هزینه: کار از راه دور چه برای کارفرما چه برای کارکنان مصداق صرفه‌جویی در هزینه‌هاست.
    کارفرما در هزینه‌های جانبی مثل بیمه، تجهیزات دفتر، قبوض سرمایی و گرمایی و هزینه مکان و امکانات رفاهی و تغذیه صرفه‌جویی می‌کند. کارکنان هم در انرژی و زمان و هم هزینه رفت‌وآمد روزانه به محل کار صرفه‌جویی می‌کنند.
  • انعطاف‌پذیری: کار از راه دور، در ساعت و شرایط کار انعطاف‌پذیری ایجاد می‌کند؛ حتی اگر در سفر هم باشید می‌توانید کار کنید. در کار از راه دور، نیاز نیست که وانمود کنیم هر لحظه در حال کاریم! منظور، دقیقا همان اضافه‌کاری‌هایی که بدون نتیجه مثبت هستند؛ کارکنان دور از چشم مدیر هستند و در دورکاری فقط خروجی و نتیجه کار است که سنجیده می‌شود.
  • استخدام بدون محدودیت: دورکاری اجازه انتخاب و استخدام کارکنانی متخصص‌تر و کاربلدتر را بدون در نظر گرفتن محدودیت جغرافیایی به کارفرما می‌دهد.
  • افزایش بازده: بسیاری از افراد به دلیل ویژگی‌های شخصیتی خود نمی‌توانند در روتین ساعت کاری و قوانین خاص را رعایت کنند دورکاری بهره‌وری این افراد را بالاتر می‌برد.
  • امکان انجام دادن چند شغل همزمان

برنامه‌ ریزی برای زنان شاغل و ایجاد تعادل بین کار و زندگی

دورکاری چه معایب و سختی‌هایی دارد؟

احساس تنهایی و انزوا از معایب دورکاری در دوران کروناست

  • انزوا: انزوای کارکنان یکی از معایب کار از راه دور است. دورکاری حس تعلق به یک دایره بزرگ‌تر را کمرنگ می‌کند؛ ندیدن هرروزه همکاران و نداشتن ارتباط چهره به چهره، حس تعلق جمعی را کم می‌کند.
  • تنهایی و دوری از سایر افراد: بودن در کنار همکاران و تعامل داشتن، باعث طوفان فکری و درنتیجه پیشنهادهای خلاقانه می‌شود؛ کار از راه دور ممکن است خلاقیت را محدود کند.
  • ارزیابی عملکرد کارکنان برای کارفرما سخت می‌شود.
  • کاهش تمرکز: کار از راه دور می‌تواند تمرکز کارکنان بر کار را کاهش دهد. حضور راحت و بدون مرز در خانه یا جایی که می‌شود دائم خانواده را دید یا بدون ترس از تذکر مدیر بالاسری، بازی کامپیوتری کرد یا کارهای شخصی را انجام داد، می‌تواند موجب حواسپرتی شود و بهره‌وری را کاهش دهد.
  • به هم خوردن تعادل بین کار و زندگی
  • فعالیت فیزیکی کم و تنبلی
  • احتمال افزایش ساعت کار و خستگی

بهترین فرصت‌های شغلی با امکان دورکاری را ببینید


 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.