حذف بعضی خودروها از فرآیند قرعه‌کشی

0

حذف قرعه‌کشی خودرو همراه با خروج برخی محصولات از سیستم یکپارچه، این روزها وارد مرحله جدیدی شده است. فروش خودرو بدون قرعه‌کشی، وعده سال گذشته سیاستگذاران بود.

اخیرا سید رضا فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد:

«محصولات سایپا به صورت کامل از فرآیند قرعه‌کشی خارج شده‌اند، در ایران‌خودرو محصول هایما خارج از گردونه قرعه‌کشی عرضه می‌شود و به زودی خودروی تارا نیز خارج می‌شود. به همین ترتیب برنامه افزایش تولید خودروسازان و آغاز واردات در کنار هم، می‌تواند عرضه و تقاضا را متعادل کند؛ بنابراین تا پایان سال قرعه‌کشی‌ها برای تمام خودروها حذف خواهد شد.»

بر اساس اعلام مدیرعامل ایران خودرو قرار است دو خودروی جدید از قرعه‌کشی خارج و وارد بورس کالا شوند. به نظر می‌رسد با عرضه موفقیت‌آمیز چندین خودرو و کامیون در بورس کالا و استقبال خریداران از آن‌ها، خودروسازان نیز تمایل دارند که محصولات بیشتری را در بورس کالا عرضه کنند. حال قرار است دو خودروی تارا و ۲۰۷ در بورس کالا عرضه شوند.

مهدی خطیبی، مدیرعامل ایران‌خودرو اعلام کرد:

«به دلیل اختلاف قیمت بازار و کارخانه، فروش خودرو برای ما با زیان است. با عرضه هایما در بورس از ضرر خارج شدیم.»

وی تاکید کرد: به‌ زودی تارا و ۲۰۷ از قرعه‌کشی خارج شده و در بورس کالا عرضه می‌شود.

مزایای عرضه خودرو در بورس کالا

  • عرضه خودرو در بورس کالا در یک سازوکار شفاف برای فروش قرار می‌گیرد که برخلاف قرعه‌کشی‌ها بدون هیچ‌گونه شائبه زمینه‌های رانت است.
  • عرضه و خرید خودرو در بورس کالا الزامی نیست و این هم برای تولیدکننده و هم برای خریدار می‌تواند مطلوب باشد.
  • با عرضه خودرو در بورس کالا خریدار و فروشنده سود می‌کنند و دیگری دلالی در میان نیست. یعنی خریدار محصول خود را مستقیم از کارخانه می‌خرد و دیگر سود اضافه‌ای به دلال پرداخت نمی‌کند.
  • از سوی دیگر با عرضه خودور در بورس، بازار خودرو نیز به تعادل می‌رسد و به نوعی از دست دلالان خارج می‌شود.
  • در حال حاضر نوسان قیمت خودرو در بازار آزاد با واسطه قیمت‌گذاری دلالان است و این افراد به دلخواه، قیمت خودرو را افزایش یا کاهش می‌دهند تا سود مطلوبی کسب‌ کنند.
ورود و جریان نقدینگی به بورس کالا نیز از دیگر مزیت‌های فروش خودرو در بورس کالا است. به واسطه افزایش عرضه میزان ورود و جریان پول در بورس افزایش می‌یابد و این موضوع در بلندمدت می‌تواند به رشد بازار سرمایه کمک کند.
  • ثبات اقتصادی از مهم‌ترین مزیت‌ عرضه‌های بورس کالا‌ است. خودرو یکی از محصولات مهم در اقتصاد کشور به حساب می‌آید و افزایش یا کاهش قیمت آن می‌تواند به طور مستقیم روی اقتصاد کشور اثرگذار باشد.
  • به واسطه افزایش عرضه محصولات در بورس کالا، اقتصاد کشور نیز به نوعی به ثبات می‌رسد و کمتر دچار تحولات هفتگی و ماهانه می‌شود.

آگهی‌های خرید و فروش خودرو

***

شما می‌توانید جدیدترین اخبار خودرو را در بلاگ دیوار مطالعه کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.