مقایسه ال ۹۰ با سمند، دنا پلاس و پژو ۲۰۶ SD

برتر در كیفیت، بازنده در زیبایی ظاهری!

10

ال ۹۰ (که با نام تندر ۹۰ هم شناخته می‌شود) همواره در مقایسه‌های ظاهری، میدان را به رقیبان خود می‌بازد. اما جدای از ویژگی‌های ظاهری، این خودرو از نظر فنی حرف‌های زیادی برای گفتن و تفاوت‌هایی با خودروهای دیگر دارد. در ادامه، نگاهی داریم به مقایسه ال نود با سمند، دنا پلاس و پژو ۲۰۶ SD و مقایسه‌ای بین این سدان‌های محبوب در بازار ایران انجام خواهیم داد.

البته که پیشنهاد می‌کنیم پیش از خواندن این مطلب، ابتدا مطلب مقایسه انواع تندر ۹۰ را با یکدیگر مطالعه کنید تا فرق تیپ‌های مختلف آن را بدانید.

مقایسه ال ۹۰ با سمند

سمند از ابتدای عرضه تا‌به‌حال، با مدل‌های مختلف و تیپ‌های گوناگونی تولید شده است. اکنون سمند LX آخرین مدل سمند است که به‌جز تغییرات جزئی، مثل عوض شدن شکل چراغ‌ها، هیچ تفاوت ظاهری دیگری نکرده است. درنتیجه، طراحی‌اش آن‌قدر قدیمی است که ال ۹۰ را در مقایسه ظاهری در مقام برتر قرار می‌دهد.

از مقایسه ال نود با سمند در طراحی بدنه که بگذریم، به طراحی داخل می‌رسیم. سمند نیز مانند ال ۹۰، جادار است و به درد مسافرت‌های طولانی و خانوادگی می‌خورد. از این نظر نیز شاید تفاوت چندانی نداشته باشند. درکل، سمند خودروی راحتی است، اما کیفیت طراحی آن از ال ۹۰ پایین‌تر است.

سمند روی پلتفرم پژو ۴۰۵ ساخته شده است و سواری آن نرم است، اما وزن و ابعاد خودرو بالاست که باعث شده فنربندی ضعیفی داشته باشد. خیلی‌ها می‌گویند سمند مثل تخم‌مرغ شانسی است؛ یک دستگاه سمند ممکن است خوب باشد و دیگری بد باشد و دائم دچار خرابی و ضعف‌های مختلف شود. پس‌، از این نظر ال ۹۰، که بارها کیفیت خود را به خریداران ثابت کرده است، می‌تواند انتخاب بهتری باشد.

با مقایسه ال ۹۰ با سمند متوجه می‌شویم که وزن آن معادل ۱۰۵ کیلوگرم سبک‌تر است که همین تفاوت باعث شتاب بیش‌تر آن در مقایسه با سمند، می‌شود. همچنین، قدرت موتور ال ۹۰ در مقایسه با سمند، بیش‌تر است.

مقایسه ال نود با دنا پلاس

دنا پلاس دارای آپشن‌های به‌روزی است که در مقایسه با ال ۹۰، توجه خریداران را بیش‌تر به خود جلب می‌کند. به عنوان مثال، دنا از امکاناتی چون سان‌روف، کروز کنترل، سیستم تهویه اتوماتیک، جی‌پی‌اس، تعداد کیسه هوای بیش‌تر، آینه تاشونده و … بهره می‌برد، که این خودرو را از ال ۹۰ متمایز می‌کند. از سوی دیگر، با مقایسه ال نود با دنا پلاس این نتیجه حاصل شده که قدرت موتور دنا پلاس ۱۰۰ سی‌سی بیشتر از ال ۹۰ است.

طراحی دنا پلاس زیبا و به‌روز است، ولی کیفیت قطعات آن پایین است و باعث می‌شود حتی آن را با خودروهای بی‌کیفیت چینی مقایسه کنند. درضمن از نظر مصرف سوخت هم دست برتر با ال ۹۰ است که یک لیتر کمتر از دنا پلاس در ۱۰۰ کیلومتر سوخت مصرف می‌کند.

درنهایت، اگرچه دنا پلاس از نظر ظاهری و تعداد آپشن‌ها، امتیاز بیش‌تری می‌گیرد، اما از نظر کیفیت جعبه‌دنده و سیستم تعلیق، ال ۹۰ به‌مراتب عملکرد بهتری دارد. مقایسه ال ۹۰ با دنا پلاس این را به ما می‌گوید که درست است که ال ۹۰ در ظاهر به زیبایی دنا نیست اما در عملکرد آن را پشت سر می‌گذارد.

مقایسه تندر ۹۰ با پژو ۲۰۶ SD

پژو ۲۰۶ صندوق‌دار در اوایل ورود به بازار خودروی ایران، چندان مورد توجه مردم قرار نگرفت، چون خلاف نمونه هاچ‌بک آن، اسپرت و دوست‌داشتنی به نظر نمی‌رسد و از منظر خیلی‌ها، کمی زمخت طراحی شده است.

از آن‌طرف، ال ۹۰ را با آن شکل مکعبی داریم که آن نیز از نظر ظاهری خیلی نتوانست توجه‌ها را به خود جلب کند. بااین‌حال، همچنان پژو ۲۰۶ اس‌دی ظاهر اسپرت‌تر و دل‌چسب‌تری دارد و به نسبت ال ۹۰، از شکل و شمایل قابل‌قبول‌تری برخوردار است. کابین و طراحی داخلی پژو ۲۰۶ اس‌دی، بازهم بر صندلی‌های نیمکت‌وار ال ۹۰ و طراحی داخلی نه‌چندان جذاب آن، سایه می‌اندازد.

ارگونومی پژو ۲۰۶ اس‌دی از ال ۹۰ بسیار بهتر است و صندلی‌های آن، به نسبت صندلی‌های ال ۹۰، راحتی و طراحی بهتری دارند. دید عقب آن از ال ۹۰ بهتر است، اما جای هیچ شکی نیست که فضای داخلی ال ۹۰، از نظر جادار بودن، برنده مقایسه با ۲۰۶ اس‌دی می‌شود که فضای تنگ‌تری دارد.

هر دو خودرو از ایمنی مناسبی برخوردارند. می‌گویند سرعت و شتاب دو خودرو تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد، اما پژو ۲۰۶ صندوق‌دار کیفیت سواری بهتر و نرم‌تری را به شما ارائه می‌کند. پژو ۲۰۶ با وزن بالاتری که دارد، مصرف بنزین بیش‌تری نیز در مقایسه با ال ۹۰ دارد. همچنین، از نظر استهلاک قطعات نیز، در برابر تندر ۹۰ حرفی برای گفتن ندارد.

از طرف دیگر، با مقایسه تندر ۹۰ با پژو ۲۰۶ SD باید گفت که کیفیت قطعات پژو در بازار ایران پایین‌تر است و ایرادات آن هر روز بیش‌تر به چشم می‌خورد.

جمع‌بندی

امیدواریم که این مطلب توانسته باشد اطلاعات مفیدی از تندر ۹۰ یا همان ال ۹۰ در اختیارتان قرار دهد. با مراجعه به سایت دیوار می‌توانید از آخرین قیمت خرید و فروش این خودرو مطلع شوید:

آگهی‌های خرید و فروش تندر ۹۰

نظر شما درباره خودروهای بالا چیست؟ تجربه رانندگی و سواری با کدام یک از این خودروها را دارید؟ کدام را برای خرید پیشنهاد می‌کنید؟ نظرات و تجربیات خودتان را از بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.

10 نظرات
  1. عباس می‌گوید

    از دید من ماشین ال نود ای ۲ پارس خودرو در داخل ماشینهای هم ردیف خود بهترین برند چه از لحاظ جا داری و شتاب و سرعت و مصرف ایده آل ترین برند واسه مصرف کننده محسوب می شود

  2. رضا می‌گوید

    در شرایط امروز از نظر اقتصادی بهترین گزینه ال۹۰ است که دارای قطعات به مراتب باکیفیتی نسبت به خوانواده پژو داره و استحکام و شتاب و … نیز راننده رو راضی میکنه و باعث میشه کمتر جلوی تعمیرگاه‌ها علاف بشی

  3. ساعتلو می‌گوید

    ۸ ساله ال۹۰ دارم تا بحال فقط قطعات مصرفی رو عوض کرده ام از نظر استهلاک کم و بالا بودن استحکام و کیفیت قطعات و مصرف کم سوخت و شتاب گیری بالا بهترین است .

  4. علیرضا می‌گوید

    آیا واقعا موقع باز کردن فن ال ۹۰ قدرت متورش پایین میاد؟

    1. محمدعلی می‌گوید

      بله متاسفانه

  5. روح اله می‌گوید

    من از سال نود ال ۹۰ داشتم e1 و E2 و پلاس اتومات ، تو این رنج قیمت ، از نظر کیفیت هیچ ماشینی حتی نزدیک به ال ۹۰ نیست فقط خیلیها ظاهرشو دوست ندارن ، که به نظر بنده کیفیتش انقدر بالا هست که بشه از این عیبش چشم پوشی کرد ،

  6. امین می‌گوید

    خب از نظر ظاهر و امکانات هیچ وقت نمیتونه امکانات پژوپارس و دنا رو به ما بده ولی خب از نظر فنی یک سروگردن از این خودرو ها بالاتره و شتاب و سرعتش هم از اونا بیشتره و قویتر هست و کیفیت قطعات به مراتب بیشتره

  7. ناصر ضرغامی می‌گوید

    یه سوال داشتم،فرق ال ۹۰ e0,e1,e2 در چی هستش،ممنون میشم راهنماییم کنید،آیا فقط ایربگ و رینگ فرق دارند یا ازلحاظ بدنه یا موتوری یا امکانات داخل کابین هم متفاوت هستن؟

    1. پدرام درویشی می‌گوید

      این مطلب راهنمای خرید خودروی دیوار رو بخونید. اونجا توضیح دادند کامل:
      https://divar.ir/blog/guide-to-buying-tondar-90/

    2. عیسی می‌گوید

      E0فرمان معمولی داره بقیه ال نودا هیدرولیکه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.