افزایش نرخ اجاره بها در کشور به ۶۱ درصد رسید!

تکانه‌های سنگین بازار اجاره مسکن

0

با وجود تعیین سقف برای افزایش نرخ اجاره بها در کشور، بازار اجاره امسال تکانه‌های سنگینی داشته است؛ به طوری که بسیاری از خانواده‌ها برای تأمین مسکن متناسب با بودجه‌شان، مجبور به مهاجرت به مناطق پایین‌تر یا حاشیه شهرها شدند. طبق آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران، نرخ اجاره‌بها مسکن طی زمستان ۱۴۰۰ رشد ۶٠٫٩ درصدی داشت و متوسط قیمت فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی هم ٢۴٫٨ درصد افزایش یافته است.

برخی دلیل این شرایط نابسامان افزایش نرخ اجاره‌ بها را از چشم مشاوران املاک می‌بینند، زیرا در بازار اجاره هیچ نظارتی وجود ندارد و مشاوران املاک با قیمت‌سازی دست به ریتم بازار زده و بازار اجاره را آشفته می‌کنند. البته برخی هم مقصر این آشفتگی را وزارت راه و شهرسازی می‌دانند که با تحقق نبخشیدن برنامه‌های اعلام شده از سوی دولت و کمبود نظارت کافی، سبب افزایش قیمت مسکن و اجاره بها شده‌اند. دلیل این آشفتگی چه از سوی مشاوران املاک باشد چه از سوی دولت، سبب افزایش اجاره‌بها در به بخش‌های مختلف مسکن شده است.

میزان افزایش قیمت زمین یا زمین مسکونی کلنگی

براساس گزارش‌های منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران، متوسط قیمت فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در کل کشور ۱۱۶۷۱۱ هزار ریال (۱۱ میلیون و ۶۷۱ هزار تومان) با میانگین مساحت ۲۴۵ متر مربع بوده است. این میزان نسبت به فصل قبل (پاییز ۱۴۰۰ ) ۶٫٨ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل (زمستان ۱۴۰۰) ٢۵٫۴ درصد افزایش داشته است.

میزان افزایش قیمت فروش زیربنای مسکونی

میزان افزایش قیمت فروش زیربنای مسکونی

علاوه بر افزایش نرخ اجاره بها، قمیت فروش هم افزایش داشته است. براساس گزارش‌های منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران، متوسط قیمت فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی معامله‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در سطح کل کشور ۱۲ میلیون و ۷۹۷ هزار تومان با میانگین مساحت ۱۰۷ مترمربع و متوسط عمر بنا ۱۳ سال بوده است.

این آمار نسبت به فصل قبل ٨٫٨ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ٢۴.٨ درصد افزایش داشته است. همچنین حداکثر متوسط قیمت فروش یک مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی در کشور ۲۶۲ میلیون و ۳۶۳ هزار تومان بوده است. همچنین حداکثر قیمت فروش یک مترمربع زیربنای مسکونی در کل کشور طی زمستان ۱۴۰۰ به میزان ۲۷۶ میلیون و ۷۹۹ هزار تومان بوده است.

میزان افزایش نرخ اجاره بها

براساس گزارش‌های منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران، متوسط مبلغ اجاره‎ ماهانه به‌علاوه‎ سه درصد ودیعه‎ پرداختی برای اجاره‎ یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در سطح کشور ۳۶۸۶۹۴ ریال با میانگین مساحت ۱۰۳ مترمربع و متوسط عمر بنای ۱۵ سال بوده که نسبت به فصل قبل ١۶٫٣ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۶٠.٩ درصد افزایش داشته است.

آگهی‌های املاک را در دیوار ببینید

راه حل پیشنهادی برای بازار اجاره‌ بها مسکن چیست؟

باتوجه‌به شرایط موجود نمی‌توان تنها مشاوران املاک، بانک‌ها و وزارت راه و شهرسازی را مقصر افزایش نرخ اجاره بها دانست. بنابراین لازم است تا راهی برای کنترل نرخ اجاره بها در کشور پیدا شود. چنین به نظر می‌رسد که اصلی‌ترین و تنها‌ترین راه برای کنترل بازار اجاره در مسکن، ایجاد یک ساختار، سازمان یا سامانه‌ای باشد که منجر به راه‌اندازی سازمان اجاره‌داری نوین در کشور شود.

همچنین نیاز است تا یکسری از شرکت‌های خصوصی و شهرداری وارد عمل شوند و در شهرهای مختلف مسکن استیجاری به‌صورت انبوه بسازند. این اقدام سبب می‌شود تا سازمان اجاره‌داری نوین شکل بگیرد و در آن زمان مسکن‌های تولید شده انبوه، نرخ اجاره را در بازار تعیین می‌کند.


***

اخبار و مطالب بازار املاک را بخوانید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.