مقایسه پراید صندوق‌دار با پراید هاچ‌بک و تیبا صندوق‌دار

ضعیف ولی بی‌رقیب

1

پراید محصول موفق بازار خودروی ایران است. این خودرو که رقبای زیادی دارد، اما به اعتبار آمارهای موجود، پیروز رقابت فروش و عرضه شناخته می‌شود. این خودروی کوچک توانسته است اکثریت خریداران را قانع کند که بهترین انتخاب در میان خودروهای شهری سبک و ارزان‌قیمت و کم‌دردسر است. در این مطلب نگاهی به مقایسه پراید صندوق‌دار با رقبای همیشگی‌اش یعنی پراید هاچ‌بک و تیبا صندوق‌دار انداخته‌ایم.

مقایسه پراید صندوق‌دار با هاچ‌بک

جدی‌ترین رقیب پراید خودش است! یعنی مدل‌های مختلف پراید با یکدیگر بر سر کسب رضایت مشتری رقابت می‌کنند. یکی از دغدغه‌های همیشگی خریداران این مدل از پرایدها، انتخاب بین مدل‌های هاچ‌بک یا صندوق‌دار بوده و هست.

با مقایسه پراید صندوف‌دار با پراید هاچ‌بک از نظر طراحی ظاهری باید گفت گرچه پراید در ابتدای ورود به کشور از طراحی خاص و جالبی برخوردار بود، اما در گذر زمان این ظاهر فریبنده دست‌خوش تکرار شد و اکنون حتی درصدی از بقایای آن جذابیت را در هیچ‌یک از پرایدها شاهد نیستیم. باوجوداین، به‌نظر می‌رسد که پراید هاچ‌بک، ضمن تکراری بودن و تأثیر گذر زمان، همچنان از تناسب و ارگونومی بهتری برخوردار است. شاید این حقیقت که طراحی پراید هاچ‌بک از ابتدا توسط فورد صورت گرفته و پراید صندوق‌دار زاییده ناقص کیا بوده، دلیل این مساله باشد. هرچه هست، به‌نظر پراید صندوق‌دار در این بخش بازنده است.

شاید سخت‌ترین بخش مقایسه پراید صندوق‌دار با هاچ‌بک، قسمت فنی و عملکرد موتورهایشان باشد، زیرا موتورها و تمام قطعات فنی پرایدها باهم یکی است. اما درواقع، باید دید این موتور و جعبه‌دنده و کمک‌فنرهای یکسان، با کدام بدنه هماهنگ‌تر است. در تست‌های مختلف، شتاب‌گیری و کشش مدل هاچ‌بک بهتر از مدل صندوق‌دار ثبت شده است که این برتری نیز از همان حقیقت طراحی اولیه ناشی می‌شود. همچنین، کنترل پراید هاچ‌بک از مدل صندوق‌دارش راحت‌تر است و سرعت بالاتری را هم می‌توان با آن‌ تجربه کرد. هرچند، بهتر است باتوجه‌به ایمنی پایین پراید، این سرعت بالاتر تجربه نشود.

اوضاع داخل کابین دو برادر هیچ تفاوتی ندارد. باتوجه‌به کوچک بودن پراید در هر دو مدل، فضای کمی برای سرنشینان تأمین شده است. ضمناً، در مدل هاچ‌بک صندوق‌عقب خودرو بسیار کوچک است و فضای بار چندانی را تأمین نمی‌کند. جالب این‌که، فضای صندوق بار مدل‌های سدان نسبت به ابعاد خودرو مناسب و قابل‌دفاع است. درواقع، در مدل هاچ‌بک فضای کابین ثابت مانده و صندوق بار کوچک‌تر شده است. بنابراین، باید گفت که نسخه هاچ‌بک پراید یک خودروی خانوادگی محسوب نمی‌شود.

اما درنهایت، در این مقایسه نباید از یک نکته مهم غافل شد که پرایدهای هاچ‌بک و صندوق‌دارِ موجود در بازار به سه دسته وارداتی، مونتاژی و ساختِ داخل تقسیم می‌شوند. مدل‌های کره‌ای و مونتاژی، کاربراتوری هستند و مدل‌های تولید داخل، نیمه‌انژکتوری یا تمام انژکتوری.

در بین این مدل‌ها، کره‌ای‌ها همچنان طرف‌داران خود را دارند، چون عملکرد کاربراتورشان خوب است و به‌نظر بدنه قوی‌تری دارند. مدل‌های انژکتوری نیز کم‌دردسر و کارآمدند. اما مدل‌های نیمه‌انژکتوری، که تولید آن چندان طولانی و موفق نبود، بازنده این رقابت هستند.

مقایسه پراید صندوق‌دار با تیبا صندوق‌دار

یکی از اصلی‌ترین رقبای پراید، تیبا است. به‌خصوص که تیبا نیز در دو مدل هاچ‌بک و صندوق‌دار تولید می‌شود. تیبا به ادعای سایپا، دومین خودروی ملی ایران بعد از سمند و اولین خودروی ملی این کمپانی است. این خودرو ابتدا مینیاتور نام داشت و در تبلیغات از آن به‌عنوان زیبای ایرانی یاد می‌شد.

با اولین نگاه به تیبا متوجه می‌شوید که طراحی بدنه و ظاهر این خودرو براساس پراید ساخته شده و تنها تفاوتش در به‌روز بودن اندک آن است. در داخل کابین تیبا هم همه‌چیز کپی‌برداری‌شده از پراید غیرملی و قدیمی است. تنها تفاوت دو خودرو در این بخش طراحی داشبوردشان است. حتی در کیفیت قطعات و مواد به‌کاررفته نیز هم‌سطح هستند.

جدیدتر بودن تیبا بالاخره در بخش موتور و فنی خودی نشان می‌دهد و ثابت می‌کند این خودرو سال‌ها پس از پراید طراحی شده است. موتور ۱.۵ لیتری تیبا با توان تولید ۸۳ اسب بخار قدرت، از موتور ۱.۳ لیتری پراید صندوق‌دار با نهایت قدرت ۵۵ اسب بخار پیشی گرفته است و جعبه‌دنده ۵ سرعته دستی آن نیز، بهتر از رقیب عمل می‌کند. البته، این تفاوتِ قدرت باعث افزایش سوخت تیبا نشده است که این امر را از برتری‌های آن می‌توان برشمرد. ضمن‌این‌که تیبا با استاندارد یورو۴، دست برتر را در برابر پراید یورو ۲ دارد.

با مقایسه پراید صندوق‌دار با تیبا متوجه می‌شویم که تیبا فضای بیش‌تری در اختیار راننده و سرنشینان می‌گذارد و این امر آن را به خودرویی راحت‌تر تبدیل می‌کند. صندوق ‌بار نیز، مانند پراید صندوق‌دار، فضای کمی نسبت به ابعاد کلی خودرو دارد.

در بخش تجهیزات و امکانات رفاهی، ازآن‌جاکه پراید خودرویی با طراحی قدیمی است و سال‌هاست که در فضایی خارج از حیطه استانداردهای جهانی قرار گرفته، حرفی برای گفتن ندارد و عرصه را به تیبا واگذار می‌کند. تیبا از امکاناتی چون کیسه هوا بهره می‌برد که در پرایدهای صندوق‌دار خبری از آن نیست.

اگر به پاید به چشم یک گزینه خرید نگاه می‌کنید، شاید بد نباشد مطلب مقایسه تیبا با خودروهای هم‌رده‌اش را نیز مطالعه کنید.

امیدواریم که این مقایسه پراید با خودروهای هم‌رده‌اش توانسته باشد اطلاعات مفید و خوبی را در اختیار شما عزیزان قرار دهد. شما می‌توانید با مراجعه به سایت دیوار از آخرین قیمت خرید و فروش پراید مطلع شوید.

1 نظر
  1. میلاد می‌گوید

    کی گفته پراید قدرتش ۵۵ اسب بخاره. بنویسید قدرت پراید الان ۷۱ اسب بخاره

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.