بررسی فورد ماستانگ شلبی جی‌تی ۳۵۰ و جی‌تی ۵۰۰

خودروهای برتر تاریخ به روایت نیما طبیبی

0

ماستانگ شلبی جی‌تی گونه‌ای پر‌قدرت و پر‌شتاب از فورد ماستانگ است که از سال ۱۹۶۵ تا ۱۹۶۸ توسط کارخانه شلبی و از سال ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۰ توسط فورد ساخته شد. با معرفی ماشین جدید فورد ماستانگ در سال ۲۰۰۵ نام شلبی هم بار دیگر به عنوان نسخه‌ای خاص از این ماشین با قدرت و کارآیی بالا توسط فورد در صدر مدل‌های جدید نشست.

«کارول هال شلبی» راننده مسابقات اتومبیل‌رانی و طراح اتومبیل بود. او با طراحی ماشین‌های پر‌قدرت و تغییر دادن ماشین‌های استاندارد آن زمان معروف شد و در سال ۱۹۶۲ کمپانی شلبی امریکن را تاسیس کرد. او در سال‌های ۱۹۵۸ و ۱۹۵۹ در مسابقات فرمول یک بین‌المللی شرکت کرد، اما موفقیت بزرگ زندگی حرفه‌ای خود را در رانندگی در سال ۱۹۵۹ و در مسابقات بیست و چهار ساعته بین‌المللی Le Mans کسب کرد که با اتومبیل استون مارتین دی‌بی‌آر یک به قهرمانی رسید.

بیشتر بخوانید: بررسی جیپ ویلیز؛ جنگجوی کوهستان

نسل اول شلبی بر ‌اساس ماشین فورد ماستانگ با نام جی‌تی ۳۵۰ با بدنه‌ای سبک‌تر، کوچک‌تر و موتور ۷/۴ لیتری و قدرت ۳۰۶ اسب به بازار عرضه شد. موتور این مدل در واقع از ۲۷۱ اسب تقویت و ارتقاء داده شده بود. همین موتور پر‌قدرت یکی از موثر‌ترین ابزارهای تبلیغاتی برای فروش شلبی شد. بیشتر مردم این ماشین‌ها را با نام «کبرا» می‌شناسند که ماشینی است با شکلی بسیار شبیه به جی‌تی ۳۵۰ و در همان زمان، توسط کمپانی شلبی امریکن ساخته می‌شد. البته لوگوی هر‌دوی این ماشین‌ها یک مار کبرا بود و هر دو در رنگ‌ها و با خط‌کشی‌های مشابه عرضه می‌شدند. در واقع، این ماشین‌ها زندگی خود را به عنوان یک ماستانگ عادی ۴ دنده دستی آغاز می‌کردند.

با انتقال به کارخانه شلبی آمریکن، تغییرات آن‌ها بر‌اساس سفارش شروع می‌شد؛ تقویت موتور، تعویض و تقویت ترمزهای بشکه‌ای عقب و ارتقای سیستم ترمزهای دیسکی جلو از اساسی‌ترین این تغییرات بود. در واقع، جی‌تی ۳۵۰ برای راحتی و رانندگی خانوادگی طراحی نشده بود. این ماشین قدرت بسیار زیادی داشت و برای کسی خوشایند بود که از رانندگی لذت می‌برد و به دنبال قدرت و سرعت بود، نه راحتی و نرمی.

در سال ۱۹۶۶ این مشخصات کمی تغییر کرد و با اضافه کردن دو صندلی در عقب و طیف وسیع‌تری از رنگ‌های قابل انتخاب و وسایل دیگر مانند رادیو و کولر، شلبی علاقه‌مندان بیشتری را به خود جذب کرد.  جی‌تی ۵۰۰ در سال ۱۹۶۷ با موتور هشت سیلندری، ۳۶۰ اسب قدرت و حداکثر سرعت ۲۱۲ کیلومتر در ساعت به تولید رسید. در سال ۱۹۶۸ نام کبرا بر روی هر‌دو ماشین نقش بست و به نام‌های شلبی کبرا جی‌تی ۵۰۰ و شلبی کبرا جی‌تی ۳۵۰ به بازار آمد.

بیشتر بخوانید: بررسی دلورین دی‌ام‌سی ۱۲؛ شاهکار یک خلافکار

از سال ۱۹۶۹ جی‌تی‌ها بار دیگر نام کبرا را از دست دادند و به نام قبلی خودشان بازگشتند. اما در سال ۱۹۶۹ شکل این ماشین به طور قابل توجهی عوض شد و قیافه جدید آن در زمان خودش غوغایی در بین ماشین‌بازها، به خصوص طرفداران ماشین‌های امریکایی، به پا کرد. در سال ۱۹۷۰ هیچ اتومبیلی با مشخصات شلبی جی‌تی ۳۵۰ یا ۵۰۰ از خط تولید فورد بیرون نیامد و همان مدل‌های سال ۶۹ که هنوز در انبار کارخانه بود، به عنوان مدل ۷۰ در بازار فروخته شد. البته این کار قانونی و با نظارت اف‌بی‌آی و ثبت شماره‌های شناسایی این ماشین‌ها انجام شد.

نسل دوم شلبی اما در سال ۲۰۰۵ و با تغییرات عمده به بازار برگشت و همه کسانی را که سال‌ها منتظر دیدن ماشین‌های فورد شلبی بودند، شگفت‌زده کرد.

این ماشین قرار بود با موتور ۴/۵ لیتری و ۵۰۰ اسب قدرت در یک موتور ۸ سیلندری سوپر شارژ و جعبه‌دنده دستی ۶ سرعته به بازار عرضه شود. نسل دوم شلبی با همکاری تیم SVT کمپانی فورد و شخص کارول شلبی به مدت سه سال و به تعداد محدود حدود ده هزار دستگاه در سال ساخته شد.

کارول شلبی در سال ۲۰۱۲ در سن ۸۹ سالگی در شهر دالاس ایالت تگزاس امریکا درگذشت. هنوز امضای او روی داشبورد بعضی از اتومبیل‌های ساخت شلبی، قیمت این ماشین‌ها را در حراجی‌های بزرگ چند برابر می‌کند.

***

شما می‌توانید در دیوار نگاهی به آگهی‌های خرید و فروش انواع خودروهای کلاسیک و قدیمی بیاندازید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.