تابلو فرش دستباف بخرم یا ماشینی؟

انواع تابلو فرش را بشناسید!

0

در میان انواع فرش، این تابلو فرش‌ است که تنها برای جنبه زیبایی آن بافته می‌شوند و کسی به‌دنبال استفاده کاربردی از آن نیست. سطحی را با آن نمی‌پوشاند و یا از آن به عنوان پوشش استفاده نمی‌کند. در این مقاله سعی داریم در قالب راهنمای خرید تابلو فرش، مهم‌ترین مکاتب بافت آن در ایران را بشناسیم.

چرا تابلو فرش به‌وجود آمد؟

فرش‌ها از ابتدا به‌عنوان وسیله‌ای کاربردی و برای پوشاندن کف، طراحی و ساخته شدند. اما خیلی زود همه فهمیدند که این بافتنی زیبا چیزی بیش از یک زیرانداز است. زیبایی و طرح و نقش آن موجب شد تا فرش قرن‌ها بعد، علاوه بر اینکه یک کالای کاربردی در خانه‌ها باشد، یک شی زیبا هم به حساب بیایید و بخشی از دکور خانه‌ها، کاخ‌ها و اماکن مقدس باشد.

برخی این زیبایی را در هم‌نشینی یک فرش روی زمین با سایر اجزای خانه می‌دیدند و برخی دیگر آن را چنان جذاب می‌دانستند که قاب شده به دیوار می زدند. از اینجا یک مفهوم جدید هم با دنیای بافت فرش اضافه شد و همه به دنیای دکوراسیون و طراحی داخلی خانه‌ها و آن هم چیزی نبود جز تابلو فرش

تابلو فرش چیست؟

مهم‌ترین مسئله‌ای که تابلوفرش‌ها را تعریف می‌کند، چهار شاخص ابعاد، قیمت، کاربرد و طرح آن‌هاست.

  • ابعاد: تابلوفرش‌ها ابعاد کوچکی دارند. در واقع ابعاد آن چنان است که به هیچ وجه نمی‌توان برای زیرانداز از آن استفاده کرد. کوچکی این تابلو‌فرش‌ها چند توجیه مهم دارد. 
  • قیمت: یکی اینکه قیمت آن را برای مشتری به صرفه‌تر می‌کند. چرا که این فرش‌ها اغلب ریزبافت و با جزئیات فراوان هستند و اگر بخواهید فرشی در ابعاد بزرگ با این ویژگی‌ها داشته باشید، شاید با قیمتی نجومی مواجه شوید.
  • کاربرد تزیینی: نکته مهم دیگر این است که این فرش‌ها برای تزئین خانه‌ها بافته می‌شوند. اغلب قاب شده و به دیوار نصب می‌شوند. برای همین باید ابعاد آن توجیه منطقی داشته باشد تا در هر خانه‌‌ای به دیوار آویخته شود.
  • طرح و نقش: مسئله مهم دیگر این است که طرح و نقشه‌های این فرش‌ها اغلب با طرح و نقشه‌های همیشگی فرش‌ها فرق دارد که در بخش انواع تابلوفرش‌ها، بیشتر در این باره حرف می‌زنیم.

انواع تابلو فرش

همان‌طور که گفتیم تابلو فرش‌ها را احتمالا بتوان از روی دو موضوع اندازه و همچنین طرح و نقشه بهتر دسته‌بندی کرد.

ابعاد تابلو فرش

محبوب‌ترین اندازه‌ها در تابلو فرش‌ها عبارتند از:

  • تابلو فرش سایز ۵۰*۳۵
  • تابلو فرش سایز ۷۰*۵۰
  • تابلو فرش سایز ۱۰۰*۷۰
  • تابلو فرش سایز ۱۲۰*۸۰
  • تابلو فرش سایز ۱۵۰*۱۰۰
  • تابلو فرش سایز ۳۰۰*۲۰۰

طرح و نقش تابلو فرش

همچنین برای طرح و نقشه‌ هم دیگر خبری از نقشه‌های کلاسیک لچک و ترنج نیست. در میان تابلوفرش‌ها تابلوهای با نوشته‌های شکسته نستعلیق طرفدارهای زیادی دارد. همچنین تابلوهایی با مناظر طبیعی. شاید بتوان برخی از مهم‌ترین طرح و نقشه‌های تابلو فرش‌ها را چنین دسته‌بندی کرد:

  • خوش‌نویسی آیات قرآن و ادعیه
  • مناظر طبیعی
  • حیوانات
  • پرتره چهره‌های معرف یا آیکونیک
  • بازآفرینی نقاشی‌های مشهور
  • اماکن تاریخی

با این حال حتی این دسته‌بندی کلی هم همه عرصه‌های موجود در تابلوفرش‌ها را پوشش نمی‌دهد و شما در بازار تولیدات تابلوفرش‌ها با محصولات متفاوت و عجیبی مواجه می‌شوید و می‌توان مطمئن بود که این تابلو فرش‌ها همه سلیقه‌ها را به خوبی پوشش می‌دهد.

تابلو فرش منظره و طبیعت

معروفترین و بهترین تابلوفرش‌ها

برای یافتن معروفترین و بهترین تابلو فرش‌های ایران باید درک درستی از مکاتب بافت فرش در ایران داشته باشید. عاملی که موجب مرغوبیت تابلو فرش‌های می‌شود، ریزبافت بودن آن است. برای همین تابلوفرش‌های روستایی‌باف اگرچه بافته می‌شوند ولی در بازار طرفدارهای چندانی ندارند و قیمت چندانی هم ندارند. 

نکته: بهترین تابلو فرش‌های ایران که ریزبافت‌ هستند، در شهرهای  قم، تبریز و کاشان بافته می‌شوند که تابلوفرش‌های مرغوبی تولید می‌کنند. 
  • تابلوفرش بافت قم: در قم به دلیل سنت استفاده همیشگی از ابریشم با تابلوفرش‌های گران قیمت و مرغوب مواجه می‌شوید. تابلوفرش‌های این شهر در صدر لیست نفیس‌ترین و گران‌ترین تابلوفرش‌هایی قرار می‌گیرند که در ایران بافته می‌شود. 

تابلو فرش گلدان دستباف

  • تابلوفرش بافت تبریز: تبریز هم یکی از بزرگترین و مرغوب‌ترین شهرهای بافت تابلوفرش است. حتما در اخبار شنیده‌اید که هر چهار سال یکبار تابلوفرش‌های نمادین رقابت‌های المپیک و جام جهانی در این شهر بافته می‌شود و هم‌زمان با آغاز رقابت‌ها به کمیته برگزاری هدیه می‌شود. بازار فرش تبریز هم یکی از مهم‌ترین بازارهای تولیدی تابلوفرش است. 
  • تابلوفرش بافت کاشان: در کاشان هم بافنده‌های زیادی مشغول به بافت تابلوفرش هستند. مکتب بافت شهری فرش کاشان در کنار بازار پررونق فرش آن، کمک می‌کند تا نمونه‌های خوب و اصیلی در این شهر پیدا کنید.

کاربرد انواع تابلو فرش

تابلو فرش‌ها تنها برای تزئین بافته می‌شوند. برای همین مهم‌ترین کاربرد آنها در دکوراسیون داخلی خانه‌هاست و از آن برای تزیین بهتر یک فضای داخلی استفاده می‌شود. دیزاینرها و طراح‌های داخلی به این دست‌باف‌های کوچک علاقه زیادی دارند و تلاش می‌کنند آنها را بهترین جای خانه و در همنشینی بهتر با سایر اجزای خانه به کار ببرند. 

البته تابلوفرش به‌دلیل ارزش ذاتی‌شان، یک کالای سرمایه‌ای هم به‌حساب می‌آیند و بسیاری داشتن چند تابلوفرش نفیس را یک سرمایه‌گذاری درست هم به حساب می‌آورند.

تابلوفرش دستی بخریم یا ماشینی؟

مانند همه دستباف‌های سنتی ایرانی، حالا در بازار تابلو فرش علاوه‌بر انواع نفیس دستباف، نمونه‌های ماشینی آن هم موجود است. دستگاه‌های بافت فرش ماشینی، امکان بافت تابلو فرش در ابعاد مختلف را هم دارند و یکی از مهم‌ترین محصولاتی که تولید می‌کنند، سجاده‌های نماز است. 

  • ابعاد تابلوفرش ماشینی: بیشتر تابلو فرش‌های ماشینی در حال حاضر در ابعاد ۷۰۰، ۱۰۰۰ و ۱۲۰۰ شانه بافته می‌شوند.
  • قیمت تابلوفرش ماشینی: اگر در انتخاب تابلو فرش مسئله قیمت برای شما اهمیت دارد، حتما می‌توانید به گزینه ماشینی هم فکر کنید.

گرچه دانستن این موضوع بسیار مهم است که عمده مرغوبیت یک تابلو فرش به دستباف بودن آن است و می‌توان دستباف بودن را در فهرست خصوصیات ذاتی آن قرار دارد. برای همین اگر ملاک قیمت در انتخاب تابلوفرش برای شما اهمیتی ندارد، باید بدانید که انتخاب یک تابلوفرش دستباف حتما گزینه بهتری است. 

برای دیدن آگهی‌های تابلو فرش در دیوار کلیک کنید

تابلو فرش هخامنشی

پرطرفدارترین طرح‌های تابلوفرش چیست؟

در میان انواع طرح‌های تابلوفرش‌ها احتمالا پرطرفدارترینش همانی است که شما هم آن را در گوشه‌ای از یک خانه دیده‌اید.

  • تابلوفرش آیات قرآنی: تابلو فرش‌هایی «وان یکاد» که بازآفرینی یک تابلوی خوش‌نویسی شکسته نستعلیق از یکی از آیات قرآن است و به نظر می‌رسد، هم مفهوم آیه و هم هنر به کار رفته در آن در میان ایرانی‌ها پرطرفدار است. 
  • تابلوفرش نقاشی اروپایی: انواع تابلو فرش با بازآفرینی نقاشی‌های رنسانسی نیز در ایران محبوبیت فراوانی دارند. نقاشی‌هایی که کار نقاشان اروپایی دوره رنسانس است و در ایران در قالب تابلو فرش بافته می‌شود. 
  • تابلوفرش مناظر: تابلو فرش مناظر هم در لیست پرطرفدارترین‌های قرار دارند. کوه‌ها، دشت‌ها و رودخانه‌ها در این میان بیشتر از بقیه به‌چشم می‌خورند.
  • تابلوفرش تمثال ائمه: تمثال ائمه‌اطهار هم از دیگر طرح‌های پرطرفدار در میان تابلوفرش‌های ایرانی است. 

آگهی‌های تابلو فرش را در دیوار ببینید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.