کدام آپارتمان‌ها در تهران طرفدار بیشتری دارند؟

0

به گزارش تجارت‌نیوز، اواخر پاییز سال گذشته بود که دولت تصمیم گرفت با توجه به سیر صعودی و بی‌سابقه قیمت مسکن دیگر آماری در خصوص قیمت و تعداد معاملات از این بازار منتشر نکند.

براساس آخرین گزارش بانک مرکزی که در آذرماه سال گذشته منتشر شد، متوسط قیمت مسکن حدود ۴۸میلیون تومان و مناطق ۲، ۵ و ۱۰ همسو با ماه‌های قبل جزو پرطرفدارترین مناطق تهران اعلام شد.

اکنون براساس گفته کارشناسان متوسط قیمت مسکن در تهران از ۶۰ میلیون تومان عبور کرده و اطلاعات دیگری به طور رسمی از معاملات در دسترس نیست. با این حال براساس داده‌هایی که پلتفرم دیوار به‌طور اختصاصی در اختیار تجارت‌نیوز قرار داده است، آمارهایی از سهم آگهی‌های فروش آپارتمان به تناسب سال ساخت و متراژ در شهر تهران اعلام شده است.

سهم آگهی‌های فروش آپارتمان براساس سال ساخت

آمارهای دیوار نشان می‌دهد طی فاصله زمانی اول فروردین ۱۴۰۲ تا ۲۵ تیر ۱۴۰۲ سهم آگهی‌ آپارتمان‌هایی با عمر یک سال در شهر تهران ۲۲.۲درصد، آگهی‌ آپارتمان‌های دو تا پنج سال ۱۴.۵درصد، ۶ تا ۱۰ درصد ۱۸.۴درصد، ۱۱ تا ۱۵ سال ۱۵.۳درصد، ۱۶ تا ۲۰ سال ۱۹درصد، ۲۱ تا ۲۵ سال ۶.۵ درصد و از ۲۵ سال به بالا ۳.۷درصد بوده است.

سهم آگهی‌های فروش تهران در دسته‌های سال ساخت، فرودین 1402 تا 25 تیر 1402
سهم آگهی‌های فروش تهران در دسته‌های سال ساخت، فرودین ۱۴۰۲ تا ۲۵ تیر ۱۴۰۲

به این ترتیب صاحبان املاک نوساز در بازه تعیین شده بیشترین آگهی فروش خانه را در پلتفرم دیوار منتشر کرده‌‌اند و غالب تقاضا برای فروش، از سوی آنها بوده است.

این درصدها در فاصله زمانی اول تیر ۱۴۰۱ تا ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ فاصله چندانی با بازه یاد شده ندارد. در این تاریخ آپارتمان‌هایی با عمر یک سال با ۲۵.۶درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند و با طول عمر ۲۵ سال به بالا تنها سهمی ۳.۴درصدی داشته‌اند.

سهم آگهی‌های فروش تهران در دسته‌های سال ساخت، تیر 1401 تا خرداد 1402
سهم آگهی‌های فروش تهران در دسته‌های سال ساخت، تیر ۱۴۰۱ تا خرداد ۱۴۰۲

سهم آگهی‌های فروش آپارتمان هر شهر در دسته‌های متراژ

همان‌طور که گفته شد دسته‌ای از آمارها به متراژ خانه‌های آگهی از بازه اول فروردین ۱۴۰۲ تا ۲۵ تیر ۱۴۰۲ اختصاص داده شده است. بر این اساس، خانه‌های کوچک‌متراژ و نهایتا تا ۵۰ متر سهمی ۹درصدی بین آگهی‌های فروش دارد و از سوی دیگر سهم آپارتمان‌های ۵۱ تا ۷۵ متر نیز ۲۸درصد بوده است.

در ادامه سهم آپارتمان‌های ۷۶ تا ۱۰۰ متر ۲۱ درصد، ۱۰۱ تا ۱۲۵ متر ۱۶.۸ درصد، ۱۲۶ تا ۱۵۰ متر ۱۰.۶ درصد، ۱۵۱ تا ۲۰۰ متر ۸.۴ درصد، ۲۰۱ تا ۵۰۰ متر ۵.۵ درصد، ۵۰۱ تا هزار متر ۰.۲ درصد بوده است. همچنین آپارتمان‌هایی با متراژ بیشتر از هزار متر تنها سهمی ناچیز در حد ۰.۰۴ درصد داشته‌اند.

سهم آگهی‌های فروش تهران در دسته‌های متراژ، فروردین 1402 تا 25 تیر 1402
سهم آگهی‌های فروش تهران در دسته‌های متراژ، فروردین ۱۴۰۲ تا ۲۵ تیر ۱۴۰۲

استناد به داده‌هایی که به آن اشاره شد، بیانگر آن است که فروش آپارتمان‌های کوچک‌متراژ بین ۵۱ تا ۷۵ متر عرضه بیشتری در بازار داشته و فروشنده بیشتری نیز برای آن وجود داشته است.

از سوی دیگر مانند ترتیب سال ساخت آپارتمان‌ها بازه زمانی اول تیر ۱۴۰۱ تا ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ با بازه قبلی چندان تفاوتی ندارد و آپارتمان‌های با متراژ ۵۱ تا ۷۵ متر با سهمی ۲۶.۷درصدی بیشترین آمار را دارد. در این بین آپارتمان‌های بزرگ‌متراژ در حدود هزار متر به بالا با ۰.۰۴ درصد آگهی فروش کمترین عرضه را در بازار داشته‌اند.

عرضه آپارتمان‌های کوچک‌متراژ در تهران

بنابراین براساس آنچه آورده شده از فروردین سال گذشته آپارتمان‌هایی با متراژ کوچک ۵۱ تا ۷۵ متر بیشترین عرضه و بنابراین بیشترین معامله را در بازار مسکن تهران داشته‌اند. از سوی دیگر، آپارتمان‌های نوساز نیز آگهی فروش بیشتر داشته و آپارتمان‌هایی با عمر بیشتر از ۲۵ سال نیز در حال خروج از بازار معاملات هستند.

این گزارش در تاریخ ۳۰ تیر ۱۴۰۲ در تجارت‌نیوز منتشر شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.