آشنایی با بهترین شغل های ۱۰ سال آینده ایران

0

بهترین شغل های ۱۰ سال آینده ایران بیشتر در حوزه تکنولوژی و بستر اینترنت خواهند بود. باتوجه‌به اینکه مشاغل جدید زیادی در بستر اینترنت شکل گرفته‌اند و کسب‌و‌کارهای سنتی به این درک رسیده‌اند که باید وارد فضای آنلاین شوند، مشاغل مرتبط با اینترنت جایگاه ویژه‌ای خواهند داشت. بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing)، مشاغل مربوط به شبکه‌های اجتماعی و ارائه انواع آموزش‌ها به‌صورت آنلاین، از جمله مشاغل آینده بازار کار ایران خواهند بود. در این مقاله تعدادی از این مشاغل و نحوه ورود به آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

چه عواملی باعث ایجاد مشاغل جدید می‌شود؟

نیازهای جدید، راه‌حل‌های جدید می‌طلبد. پیشرفت تکنولوژی و به‌خصوص ظهور اینترنت، انقلابی عظیم به وجود آورد و تغییرات غیرقابل بازگشتی در جهان ایجاد کرد. این موضوع فرصت‌های جدید کاری فراهم کرد و نیازهایی به وجود آورد که تا پیش از آن وجود نداشت. مردم شروع به استفاده از خدمات و کالاهای جدید کردند و تأمین این کالاها و ارائه خدمات نیازمند مشاغل جدید است.

آیا باید با شغل‌های سنتی خداحافظی کرد؟

تقریباً تمامی مشاغل، امکان به‌روز شدن و ارائه خدمات به شکل‌های جدید و راه‌های بهتر را دارند. بسیاری از کسب‌وکارهایی که امروز به شکل آنلاین انجام می‌شوند، تا پیش از عملی‌شدن‌شان، غیرممکن یا دور از ذهن به نظر می‌رسیدند. شغل‌های سنتی همچنان جایگاه خود را خواهند داشت، اما رفته‌رفته از سهم بازار آنها کم خواهد شد؛ مگر اینکه با تغییرات همراه شوند و خدمات خود را به‌روز و متناسب با نیازهای روز ارائه دهد.

فهرست بهترین شغل های ۱۰ سال آینده ایران

فرصت های شغلی ۱۰ سال آینده ایران همانند سایر نقاط جهان، با تکنولوژی و در بستر اینترنت ایجاد شده و توسعه پیدا خواهند کرد. بااین‌حال، برخی از مشاغل سنتی همچنان بازار پررونقی خواهند داشت؛ به‌خصوص شغل‌هایی که در حوزه خدمات درمان و نگهداری سالمندان هستند. همچنین مشاغل فریلنسری هم بسیار گسترده‌تر خواهد شد. مطالعه مقاله «پردرآمدترین مشاغل فریلنسری را بشناسید»، برای آگاهی از این حوزه مفید خواهد بود.

در ادامه، فهرستی از مشاغلی که نیاز ۱۰ سال آینده بازار کار ایران خواهند بود، بررسی شده است:

۱. نگهداری و مراقبت از سالمندان

نگهداری و مراقبت از سالمندان یکی از بهترین شغل های ۱۰ سال آینده ایران است.

جامعه ایران، کم‌کم رو به پیر شدن می‌رود و با کم شدن نیروی کار و بازنشسته شدن کارگران و کارمندان فعلی، نیاز به مراکز درمانی و همینطور مراکز نگهداری از این افراد بیشتر خواهد شد. دلیل این موضوع هم کاهش شدید توان جسمی بازنشستگان در طی زمان است. بنابراین، این شغل از بهترین شغل های ۱۰ سال آینده ایران است.

جدیدترین آگهی‌های استخدام پرستار سالمند را ببینید

پردرآمدترین مهارت‌ها در بازار کار ایران کدامند؟

۲. طراحی مد و لباس

تنوع‌طلبی و افزایش میل به خرید و مصرف، با وجود اینکه باعث ایجاد بحران‌های زیست‌محیطی می‌شود، اما از سوی دیگر بازار پررونقی برای صنعت مد و فشن ایجاد می‌کند. طراحی لباس هم یکی از جنبه‌های مهم فشن محسوب می‌شود که همواره می‌توان در آن حرف جدیدی زد. تولیدی‌های لباس در کشور در حال افزایش است و همواره به ایده‌های جدید نیاز دارد. این شغل به‌راحتی قابل آموزش است و می‌تواند درآمد زیادی به همراه داشته باشد. طراحی لباس حتی به کارگاه هم نیازی ندارد و افراد می‌توانند در خانه به این کار بپردازند.

جدیدترین آگهی‌های استخدام طراح لباس را ببینید

۳. طراحی اپلیکیشن

طراحی اپلیکیشن، موضوعی است که پایانی ندارد و یکی از بهترین شغل های ۱۰ سال آینده ایران است.

این روزها بسیاری از افراد به تلفن‌های هوشمند دسترسی دارند و بسیاری از کارهای روزمره خود را با آن و اپلیکیشن‌های مختلف انجام می‌دهند. طراحی اپلیکیشن، موضوعی است که پایانی ندارد و یکی از بهترین شغل های ۱۰ سال آینده ایران است. یادگیری برنامه‌نویسی و طراحی اپلیکیشن یکی از مشاغلی است که روز‌به‌روز به اهمیت آن اضافه می‌شود و در آینده هم بیشتر خواهد شد. یادگیری آن شاید کمی پیچیده به نظر برسد و نیاز به دقت و خلاقیت بالایی داشته باشد، اما چیزی است که قطعا ارزش وقت گذاشتن و آموختن را دارد.

جدیدترین آگهی‌های استخدام حوزه فناوری اطلاعات را ببینید

۴. توریسم

میل به سفر و گردشگری، چیزی نیست که محدود به زمان یا مکان خاصی باشد. تا پیش از این، صنعت توریسم در اختیار آژانس‌های مسافرتی بزرگ، هتل‌ها و مهمانسراها و به اصطلاح غول‌های این صنعت بود و البته همه مردم هم نمی‌توانستند از این خدمات استفاده کنند. پس از گسترش اینترنت و بالاتر رفتن آگاهی و رفاه مردم، علاقه آنها به سفر و دیدن مکان‌های جدید افزایش پیدا کرده است. آغاز کسب‌وکار توریستی به سرمایه بالایی نیاز ندارد و می‌توان با به اصطلاح بوم‌گردی و طبیعت‌گردی وارد این بازار شد و درآمد خوبی به کسب کرد.

۵. بازاریابی اینترنتی

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی به‌سرعت در حال گسترش است و فرصت‌های کاری بسیار در این زمینه ایجاد شده است.

مورد بعدی از بهترین شغل های ۱۰ سال آینده ایران مربوط به کارهای اینترنتی است. دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی به‌سرعت در حال گسترش است و فرصت‌های کاری بسیار در این زمینه ایجاد شده است. فراگیری اینترنت و رشد روز افزون آن، نیاز به بخش‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ، از سئو گرفته تا تولید محتوا را به‌شدت افزایش داده است. دیجیتال مارکتینگ به حدی گسترده است که هر فرد باتوجه‌به استعداد، آموزش و علاقه‌ای که دارد، می‌تواند وارد آن شود. یکی از مزایای حوزه کاری دیجیتال مارکتینگ، انجام دادن آن از هرجای ممکن است. فقط با یک کامپیوتر و اتصال به اینترنت، می‌توان درآمد زیادی از این شغل به دست آورد.

جدیدترین آگهی‌های استخدام دیجیتال مارکتر را ببینید

۶. دندان ‌پزشکی

در میان مشاغل مرتبط با سلامت، دندانپزشکی همیشه به عنوان شغل سطح بالا در جامعه شناخته می‌شده و البته درآمد بالاتری هم نسبت به عموم شغل‌های درمانی داشته است. انتظار می‌رود که دندان‌پزشکی در آینده هم از مشاغل پرطرفدار و پردرآمد باشد. با وجود اینکه دندان‌پزشکی رشته پررقابتی است و ورود به آن اصلاً آسان نیست، اما بی‌شک ارزش تلاش کردن را دارد.

۷. کشاورزی

غذا نیاز هرروزه مردم است و طرفداران محصولات ارگانیک هم روزبه‌روز بیشتر می‌شوند. همین موضوع باعث شده است که این شغل یکی از بهترین شغل های ۱۰ سال آینده ایران باشد.

همیشه کشاورزی در کشور ما یک شغل سنتی محسوب می‌شده و طرف‌داران زیادی ندارد؛ به‌خصوص که با بحران کم‌آبی و سختی کار کشاورزی، این علاقه کمتر هم شده است. اما وضعیت به این شکل باقی نمی‌ماند. نیاز به محصولات کشاورزی سالم و با قیمت مناسب، در حال افزایش است و این فرصت خوبی برای فعالان و علاقه‌مندان کشاورزی است تا با بهره‌گیری از امکانات مدرن، وارد این صنعت شود. غذا نیاز هرروزه مردم است و طرفداران محصولات ارگانیک هم روزبه‌روز بیشتر می‌شوند. همین موضوع باعث شده است که این شغل یکی از بهترین شغل های ۱۰ سال آینده ایران باشد.

۸. آموزش آنلاین

همیشه افرادی وجود دارند که به دنبال آموختن‌‌اند و کسانی هم هستند که می‌توانند آموزش دهند. اینترنت فرصتی طلایی برای هر دو طرف ایجاد کرده است. هرکسی هر هنر و توانایی را که دارد، می‌تواند در قالب آموزش آنلاین به دیگران بفروشد. تفاوتی ندارد که این مهارت چیست؛ از آموزش زبان‌های خارجی گرفته تا هنرهایی مثل خیاطی و طراحی. آموزش آنلاین از سودآورترین و بی‌دردسرترین مشاغل امروز و آینده است.

۹. بورس و بازارهای مالی

سرمایه‌گذاری در بورس و بازارهای مالی، در سال‌های گذشته در کشور افزایش زیادی داشت. حتی با وجود ضرر و زیان‌های بسیاری که سرمایه‌گذران با آنها مواجه شدند، همچنان این بازارها پررونق هستند. بازارهای سرمایه فرصت‌های زیادی برای کسب درآمد دارد؛ می‌توان آموزش روش‌های سرمایه‌گذاری را ارائه کرد، به افراد مختلف مشاوره سرمایه‌گذاری داد، خرید و فروش یا در اصطلاح ترید (Trade) انجام داد و شغل‌های متنوعی را در این زمینه انتخاب کرد. اقبال به بازار سرمایه همیشه بوده و یکی از بهترین شغل های ۱۰ سال آینده ایران خواهد بود.

۱۰. محیط زیست

فعالیت در حوزه محیط زیست یکی از بهترین شغل های ۱۰ سال آینده ایران است.

متأسفانه محیط زیست به‌شدت آسیب‌دیده و در برخی موارد، این آسیب‌ها غیرقابل جبران هستند. همین امر، توجه و رسیدگی به محیط زیست را بیش از پیش مهم کرده و جای خوش‌حالی است که مردم و دولت هم متوجه اهمیت این موضوع شده‌‌اند. به همین خاطر کم‌کم فعالیت‌های زیست محیطی در حال افزایش است و بی‌شک مشاغلی که در این زمینه فعالیت کنند، در آینده بسیار بیشتر خواهد شد.

معرفی پنج گروه از مشاغل سازگار با محیط زیست

جمع‌بندی

با وجود اینکه بسیاری از مشاغلی که در آینده رشد بسیار خوبی خواهند داشت، تقریباً جدید هستند، اما مشاغل سنتی هم با مدرن کردن خود و بهره‌برداری از امکانات به‌روز می‌توانند در آینده هم رشد خوبی داشته باشند و سهمی از بازار را کسب کنند.

نظر شما چیست؟ چه شغل‌های دیگری را می‌توانید در فهرست بهترین شغل های ۱۰ سال آینده ایران قرار دهید؟ دیدگاه‌های خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.


 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.