یواز پیکاپ، محصول جدید بازار ایران

35

یواز را می‌توان یکی از قدیمی‌ترین خودروسازان روسیه دانست. این شرکت روسی حدود ۸۰ سال است که در زمینه ساخت خودرو فعالیت می‌کند و اکثر تولیدات این شرکت را خودروهای سبک و سنگین تجاری تشکیل می‌دهند. برای بسیاری از ایرانیان نام خودروسازی یواز یادآور سال‌های جنگ و خودروهای نظامی این شرکت است. در چند ماه گذشته، شرکت سروش دیزل مبنا تولید رسمی یواز پیکاپ را در کنار پاتریوت آغاز کرده و این روزها فروش فوری این خودروهای آفرودی را در دستور کار خود قرار داده است.

بازار پیکاپ‌های ایران اینگونه نیست که شرکتی بتواند در آن یکه‌تازی کند. سرگذشت تمام پیکاپ‌هایی که در این چند دهه به ایران آمده‌اند این موضوع را ثابت می‌کند که مشتریان پیکاپ‌ها هم تعداد بسیار محدودی هستند و هم اینکه اگر مشتریان تجاری باشند، قطعاً وانت‌های ارزان‌قیمت را انتخاب می‌کنند. شاید به همین دلیل است که زامیاد بعد از ۳ دهه هنوز هم دست از سر Z24 برنمی‌دارد و همین‌طور بعد از توقف مونتاژ وانت مزدا در سال ۹۶، بهمن‌موتور بلافاصله به تولید وانت کارا روی آورد و بعد از خداحافظی با خانواده پراید، سایپا همچنان به تولید وانت ۱۵۱ می‌پردازد.

از اولین سال عرضه پاتریوت، این خودرو در دو نسخه شاسی‌بلند و پیکاپ عرضه شد. پیکاپ پاتریوت ازنظر ظاهری دقیقاً همان طراحی شاسی‌بلند را دارد و کوچکترین تغییری در طراحی آنها دیده نمی‌شود. طراحی نمای بیرونی آن به‌گونه‌ای است که در ظاهر باریک به نظر می‌آید. طرح کلی V در جلوپنجره و در امتداد چراغ‌ها شکل تازه‌ای را در این خودرو ایجاد کرده است.

در قسمت زیر کاسه چراغ‌های جلو، چراغ‌های روز را داریم که امتداد طرح جلوپنجره را ادامه می‌دهد؛ البته در ابعاد این پیکاپ نسبت به نسخه شاسی‌بلند تفاوت‌هایی دیده می‌شود. پیکاپ پاتریوت ۵۱۲۵ میلی‌متر طول، ۱۹۱۵ میلی‌متر عرض و ۱۹۱۵ میلی‌متر ارتفاع دارد و این اعداد نشان می‌دهد طول این پیکاپ نسبت به نسخه شاسی‌بلند ۳۴ سانتی‌متر بیشتر است و ۱۵ میلی‌متر در عرض و ارتفاع هم ابعاد افزایش را داریم. همچنین فاصله محوری در این خودرو ۳۰۰۰ میلی‌متر است.

قسمت بار این پیکاپ هم ابعاد ۱۲۶۵ در ۱۳۷۵ میلی‌متر را دارد و به نظر می‌رسد فضای به‌نسبت قابل‌قبولی برای بار زدن در این خودرو فراهم باشد. وزن یواز پیکاپ به بیش از ۲۱۳۰ کیلوگرم می‌رسد و به همین دلیل است که حداکثر سرعتش معادل ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت و مصرف سوختش (در سرعت ۹۰ کیلومتر بر ساعت) نیز معادل ۱۲ لیتر اعلام شده است.

یواز پیکاپ محصول جدید بازار ایران
نمای داخلی یواز پیکاپ

طراحی داخلی خودرو با طراحی بدنه هماهنگی دارد؛ یعنی همان سادگی و سبک قدیمی را در داخل این خودرو می‌بینیم. المان‌های طراحی به‌سادگی در کنار هم قرار گرفته‌اند و شاید تنها بخشی که کمی حسی از مدرن‌بودن را القا می‌کند، صفحه نمایش سیستم اطلاعات و سرگرمی این خودرو در وسط کنسول باشد. رنگ زمینه در طراحی داخلی مشکی است و در دستگیره‌های در و حاشیه سیستم تهویه خطوط نقره‌ای رنگی دیده می‌شود.

در حال حاضر شرکت سروش دیزل امکانات به‌نسبت کاملی را برای یواز پیکاپ در نظر گرفته است که شامل گرمکن صندلی‌های جلو، یخ‌زدای شیشه جلو و برف‌پاک‌کن، گرمکن فرمان، سیستم چهارچرخ محرک با قابلیت تنظیم دیفرانسیل، سنسور پارک جلو و عقب، چراغ روز، دو کیسه هوای جلو، راهنمای پارک، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل شروع حرکت در سربالایی، سیستم کنترل حرکت در سراشیبی، کروز کنترل، محدودکننده سرعت و … است.

یواز پاتریوت در بازارهای مختلف با ۲ پیشرانه دیزل و بنزینی عرضه می‌شود. پیشرانه بنزینی در این خودرو خروجی ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۵ نیوتن‌متر گشتاور را دارد. موتور دیزلی این خودرو هم ۲٫۲ لیتر حجم دارد و خروجی ۱۴۳ اسب بخار قدرت و ۲۲۸ نیوتن‌متر گشتاور را ارائه می‌دهد. قدرت این پیشرانه‌ها را جعبه‌دنده ۵ دنده‌دستی و یا ۶ سرعته اتوماتیک (ساخت شرکت پانچ) به چرخ‌ها منتقل می‌کند.

انتظار می‌رود این خودرو با موتور بنزینی ۲٫۷ لیتری و با جعبه‌دنده ۶ سرعته اتوماتیک و یا ۵ دنده‌دستی در سروش دیزل مبنا مونتاژ شود. البته در کاتالوگ رسمی منتشرشده از سوی سروش دیزل، جعبه‌دنده دستی ۵ سرعته برای نسخه شاسی‌بلند و پیکاپ معرفی شده است. همچنین در کاتالوگ رسمی اشاره شده که امکان سفارش موتور دیزلی هم در ایران فراهم است.

بر اساس آخرین اصلاحات انجام‌شده بر این خودرو، کمپانی مدعی می‌شود که پاتریوت عملکرد خوبی را در آفرود نشان می‌دهد. با امکاناتی مثل سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل حرکت در سربالایی و سراشیبی و حالت مخصوص رانندگی آفرود در این خودرو، انتظار می‌رود پیمایش مسیرهای سخت برای این پیکاپ کار ساده‌ای باشد. همانند نسخه شاسی‌بلند، برای یواز پیکاپ هم بسیاری از لوازم آفرود مثل وینچ، باربند، اسنورکل، رکاب، محافظ موتور و باک سوخت و تجهیزات دیگر به‌صورت استاندارد توسط این کمپانی تولید می‌شود و شما می‌توانید آنها را به‌طور مستقیم از همین کمپانی تهیه کنید.

یواز پیکاپ محصول جدید بازار ایران
نمای پشتی یواز پیکاپ

در بازار روسیه، قیمت یواز پیکاپ دنده‌ای از ۸۲۶ هزار روبل یا معادل تقریبی ۱۱ هزار دلار شروع می‌شود ولی در نسخه اتومات، قیمتش به ۱ میلیون روبل یا حدود ۱۴ هزار دلار می‌رسد. بر اساس اطلاعات منتشرشده این پیکاپ روسی در ایران با قیمت ۸۵۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد و به‌زودی قرار است تا عرضه گسترده آن در نمایندگی‌های سروش دیزل مبنا آغاز شود.

برخلاف نسخه شاسی‌بلند که در ایران رقیب صفری را برای خود نمی‌دید، پیکاپ پاتریوت رقیب مستقیم آمیکو آسنا و فوتون تونلند محسوب می‌شود و این موضوع شرایط را برای حضور این خودرو در بازار سخت می‌کند؛ چراکه دو رقیب این خودرو هم در همین محدوده قیمتی به فروش می‌رسد. البته شاید همانند آمیکو، سروش دیزل نیز شرایط فروش ویژه‌ای برای سازمان‌های دولتی و سایر نهادها و ارگان‌ها داشته باشد.

***

شما می‌توانید اخبار روز خودرو را در بلاگ دیوار بخوانید.

35 نظرات
  1. ایران می‌گوید

    در ایران هیچ نوع وانت بارکش مناسب برای حمل بار در اندازه ی کوچک وجود ندارد . نیسان بزرگ و قدیمی است . پراید وانت هم چرت و مزخرف است .
    اگر وانت پیکاپ تک کابین در اندازه ی کوچکتر و ارزانتر طراحی و تولید شود خیلی عالی خواهد بود . وانت فیات استرادا فانتزی است .

    1. مهدی می‌گوید

      اینکه خیلی راحته، دولایه فنر به وانت پراید اضافه کن راحت ۱ تن بار می‌بره هم نرمه هم کم مصرف هم تند و تیز تو همه ی وانتا مخصوص داخل شهر هم هست

      1. علی گراوند ۰۹۱۸۸۴۴۵۰۹۹ می‌گوید

        ایران پیشرفت میکه ۱۰۰٪ از لحاظ دزدی. قانون ایران اعتبار نداره

  2. محمودرضا نوروزی می‌گوید

    نوشته ۱۱۰۰۰ دلار فروخته می شود یعنی به دلار ۲۵۰۰۰ تومان می شود ۲۷۵ میلیون بعد برای ما زده ۸۵۰ میلیون یعنی سه برابر و نیم مگر ما ملت چخ ظلمی مرتکب شدیم باید خودرو به این قیمت بخریم

    1. بهنام می‌گوید

      آره داداش ملت ما ظلمی رو در حق یک نفر مرتکب شده و ماها باید تاوانشو بدیم

  3. ن.ب می‌گوید

    واقعا مزخرفه چندین برابر قیمت خدالعنتشون کنه با این قیمت گزاریشون

  4. اراز می‌گوید

    ۲۷۵ میلیون میشه اگه مستقیم وارد کنن ارزان تر می افته مگه قراره پول کارگر و آقازاده ها رو خریدار بده؟

  5. روزبه می‌گوید

    ارزش تولید نداره این خودرو خیلی اشکال فنی داره صدرحمت به وینگل و کاپرا حتی نیسان وانت

  6. نادر می‌گوید

    انصافانیسان نیسان دیزل زامیاد درمقابل این مفته ..کیفیتشم عالیه ..

  7. پولاد می‌گوید

    چرخاش اندازه چرخ فرقونه

  8. وحید می‌گوید

    آدم فورد و دوج و هایلوکسو میبینه کیف میکنه بعد این آشغالای چینی و روسیو به همون قیمت باید تو ایران پول بدیم

  9. سید محمد دادوند می‌گوید

    من موندم وقتی خودرویی مثل تویوتا میشه وارد کرد چرا این اشغالا رو وارد می کنند… ایا واقعا این مملکت اینقدر بی صاحبه…. وای برما…

  10. رضا می‌گوید

    جالبه روس ها و چینی ها مدعی هستن محصولاتشان برای قشر کم درآمد درست میشه اونوقت اینا همون محصول میارن با مونتاژ داخلی ۴ برابر قیمت میندازن به خلق اله ?

  11. مرتضی می‌گوید

    دوستان عزیز من این ماشینو صرفا از لحاظ کیفیت بررسی میکنم از لحاظ قیمت حق با کساییه که میگن قیمتش بالاست یواز یا اواز یا حتی به تلفظ قدیمی تر ها آواز بر خلاف تصور یه خودروی کاملا شناخته شده در ایران و جهانه مثل اسلحه کلاشینکف روسیه این خودرو تا سالها در ارتش قبل و بعد انقلاب وجود داشت و واقعا سگ جون ساخته شده بود خیلی از کشورهای منطقه هم بخاطر مقاوم بودن ازش استقبال میکردن و هنوزم دارن استفاده میکنن پس اینکه این خودرو صرفا بخاطر روسی بودنش آشغال نامیده بشه اشتباهه سیاست شرکت بر مبنای طراحی ساده و خشن بنا شده تا هزینه تولید و قالب سازی کاهش پیدا کنه و در عوض به استحکام خودرو برای پیمایش در جاده های آفرود و شرایط آب و هوایی سخت افزوده بشه امیدوارم روزی برسه بتونیم هر خودرویی رو با قیمت واقعی بخریم

  12. فرزند یک کارگر شریف می‌گوید

    انقدر به این دزد زاده ها اسم آقازاده نبندین ، آقازاده فرزند اون کارگر شریفیه که نون بازوش را میخوره یا اون پزشک و پرستاری که براب سلامتی مردم از جونش مایه میذاره فرزندان اونها آقازاده و خانم‌زاده هستند…

    خدا از سر آنهایی که از جیب مردم به هر عنوانی پول میدزدند نگذره.

  13. علی رضا می‌گوید

    ترا خدا دیگه این مسولین باید از خجالت آب بشند
    تمام ملت میگند اقازاده یعنی انگل زاده
    مسول یعنی دزد بدون چون چرا

  14. یاشار می‌گوید

    فرغون دوهزاریه،آخه کی تودنیا صنعت روس و قبول داره که ما داشته باشیم؟!ولی آش کشک خاله است بخوریم نخوریم پامونه

  15. جوان ماشین ساز وطراح می‌گوید

    ۴۰واندی سال صبر کردیم خود کفا بشیم نشدیم وابسته تراز قبل شدیم وابسته روس و چین شرکتهای ماشین سازی باید از دست دولت بیاد بیرون بره به سمت بازار خصوصی وسهام داری شخصی بسه دیگه هرچی دولت خورد بگزارید جوانتر ها هم ماشین سازی وتجربه کنن وپول در بیارن

  16. فرهاد می‌گوید

    این چه قوطی کبریت زشتیه؟ اخه خودتون از اینا سوار میشید که میخواید به ۸ برابر قیمت بندازین به ما؟

  17. امید می‌گوید

    هم از لحاظ قیمت خیلی بالا پیشنهاد دادن که اصلا نمی ارزه ، قرار بود ۶۰۰ تومن عرضه بشه
    از لحاظ فنی برای چنین ماشین بزرگ و سنگینی ۱۵۰ اسب بخار خیلی کمه
    بعبارتی به درد نمیخوره

    1. رامین دادسرشت می‌گوید

      اندازه اش درست مثل تویوتا هایلاکس است
      ظرفیت موتور هم همان ۲/۷ لیتر.
      در نتیجه از لحاظ فنی اشکالی نداره
      قیمت رو برو با جهانگیری حل کن
      بعبارتی بدرد خور اقلیم ایران ه
      ( محور چرخ جلو یک تکه بسیار با دوام تر از سیستم محور مستقل جلوی سوسول بازی تویوتا هایلاکس ه ?)

  18. بر باد رفته ۱ می‌گوید

    آخه چه دستی تو کاره همسایه دت چپ وپایین با این مبلغ تویوتا هایدوک میگیرن ما اشغال .رانت پدر مردم رو دراورد

  19. بر باد رفته ۱ می‌گوید

    بسه دیگه .خسته شدیم دیگه

  20. مجید می‌گوید

    خدائیش برای ما ماشین خارجی با داخلی فرق زیاد چندانی ندارد چون وقتی قیمتها بالا باشه وهیچ رقابتی تو کشور نباشه چه خارجی چه داخلی فرقی نمیکنه. ولی برای کشورهای دیگه خیلی فرق میکنه

  21. فرید می‌گوید

    مگه ما با ژاپن هم قهریم ؟بجای این اشغالها تویوتا وارد کنیید بی وجدانها

  22. سید می‌گوید

    جالب ایجاست که قیمت تمام شده این ماشین با دلار ۴۰هزارتومنی هم حساب کنی به چهارصد پنجاه میلیون نمیرسه ولی حکومت اسلامی ایران دو برابر این ماشین گذاشته برای فروش عملا دارن مردم تیغ میزنن و مردم ما هم میخرن و از این جالبتر که اصلا کسی خودروهای روسی رو قبول نداره تو دنیا فقط بخاطر اینکه منفعت بعضی از مدیران توی این عرصه هستش دارن به کل مردم تحمیلش میکنن آش کشک خاله هستش?

    1. رامین دادسرشت می‌گوید

      مافیای خانوادگی اشرافی کاری به حکومت نداره
      فقط کار به جیبش داره
      همه جا همینه
      شست پا ربطی به دماغ نداره ?

  23. حسین بالش زر می‌گوید

    این مسولان ما فرمانبر روس وچین هستند

    1. رامین دادسرشت می‌گوید

      عجب
      برای همینه هشت سال آمریکا و انگل ایس و فرانسه و آلمان ما را منتر خودشون کردند ?

  24. سلطان ویس می‌گوید

    متاسفیم که بعد ۴۰ سال هنوز ی ماشین استاندار و قیمت مناسب نتونستید دست مردن بدید هروزم این آشغالاتونو گرون تر میکنید .بعد این همه ماشین رفتید از روسیه ماشین وارد کنید این همه جا یا روسیه یا چین بابا ما نخوایم از این دوتا کشور چیزی وارد کنیم باید کی رو باید ببینیم.ریدم تو این مدیرتتون که فکر مردم بدبخت نیستید.ایرانخودرو دزد سایپا دزد قرن ۲۱ تمام دنیا فکر آسایش ملت هستن شما فکر زجر دادن ملت.

  25. رضا می‌گوید

    چه ماشین بیریختی، حیف اون متریالی که صرف طراحی بدنه اش شده

    1. رامین دادسرشت می‌گوید

      حالا اگر ساخت اسپانیا بود ماه بود
      آره؟ ?

  26. علی می‌گوید

    با این وانت ساختنتون

  27. رامین دادسرشت می‌گوید

    جدا از بحث قیمت، از منظر ارزشیابی و کیفیت وانت، راستش برای اقلیم ایران انتخاب بدی نیست. البته منظور من پکیج که شامل وینچ و مخصوصا قفل دیفرانسیل است. برای جاده های روستایی خاک و گل و عبور از رودخانه و سنگلاخ داشتن محور جلوی یک تکه مزیت بسیار مهمی است چراکه اگر محور محرک جلو یک تکه نباشد و دارای سیستم پُلُس و یا مستقل از پیشران باشد حتما بعد از مدتی کم خصوصا در جاده خاکی و افرود محافظ مفصل محور جلو پاره خاک و گل گرفته و نهایتا می شکند. نکته بعدی داشتن فنر دورانی در جلو برای راحتی و اما فنر تخت در عقب برای افزودن بار و استحکام است. نداشتن سیستم ضد رُل در جلوبندی کمک شایانی به افزایش طول فنر های جلو می کند که در شرایط افرود و عبور از موانع بسیار مهم است. البته از حجم ۲/۷ لیتر و ۱۵۰ اسب بخار انتظار خیلی قدرت نیست اما فکر مصرف بنزین را هم داشته باشید ضمنا در جاده خاکی و افرود سرعت و قدرت زیاد مساوی چپ کردن است. بدلیل اینکه روسیه شریک تجاری و سیاسی و همسایه ما است، من نمره ۸ از ۱۰ به این وانت می دهم البته اگر دلال های داخلی و خارجی قیمت را بیشتر از اطراف ۴۰۰ میلیون نگذارند.

  28. مصطفی می‌گوید

    کشوری که جزو ۳کشور سازنده پهباد و موشک نقطه زنه باید چه اشغالی رو وارد کنه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.