با انواع کاغذ دیواری و نکات مهم در هنگام خرید و نصب آشنا شوید

0

دیوارپوش‌ها فقط برای زیبایی خانه نیستند و به محافظت از دیوارها هم کمک می‌کنند. کاغذ دیواری یکی از انواع آنهاست که خود، انواع مختلفی دارد و جلوه‌ای زیبا به خانه شما می‌بخشد. امروز می‌خواهیم درباره انواع کاغذ دیواری و نکات مهم هنگام خرید آن بیشتر بگوییم.

کاغذ دیواری یکی از انواع دیوارپوش است که از سال‌های دور همراه ماست و نمونه‌های مختلف آن را در خانه‌هایمان دیده‌ایم. این متریال در طول سال‌ها دستخوش تغییرات شده است و دیگر نمونه کاغذی، تنها گزینه موجود در بازار نیست. این روزها مدل‌های متنوع و جذابی از این دیوارپوش را می‌توانید خریداری کنید. در این مطلب درباره انواع کاغذدیواری صحبت می‌کنیم و نکات مهمی را برای خرید و نصب آن به شما می‌گوییم.

کاغذ دیواری کاغذی

این مدل همانی است که از بچگی به خاطر داریم و جزو پرکاربردترین نمونه‌ها در سال‌های گذشته بوده است. این کاغذ دیواری نسبت به مدل‌های دیگر قیمت کمتری دارد. البته انتظارتان از کیفیت آن را هم باید متناسب با هزینه پرداختی تنظیم کنید. کاغذدیواری کاغذی خیلی خوب بماند، تا ۳ یا ۴ سال همراه شماست. ضمن اینکه اگر در خانه‌ای جابه‌جایی زیادی باشد یا بچه کوچک داشته باشید، ممکن است عمر آن به ۱ تا ۲ سال برسد.

این مدل نازک است و خیلی زود پاره می‌شود. درمقابل، چسباندن آن کار سختی نیست و خیلی راحت با چسب مخصوص می‌توان آن را چسباند. مهم‌ترین ویژگی این نمونه قیمت مناسب آن است. فراموش نکنید که نوع کاغذی، قابل شستشو هم نیست.

اگر قصد خرید کاغذ دیواری دارید، حتما این آگهی‌ها را ببینید

کاغذ دیواری طرح‌دار یا طرح برجسته مخملی

این مدل یکی از زیباترین نمونه‌های موجود در بازار است که طرح‌های آن از جنس مخمل تولید می‌شود. در واقع جنس اصل کاغذی دیواری از نمونه‌های پارچه‌ای یا PVC است، ولی طرح‌های روی آن به صورت برجسته از جنس مخمل بافته می‌شود و جلوه‌ای فوق‌العاده به محیط شما می‌بخشد. این طرح هم از سال‌ها قبل موجود بوده و مکمل زیبایی برای دکوراسیون‌های کلاسیک و باشکوه است.

یادتان باشد کاغذ دیواری مخمل یا طرح‌دار نسبت به مدل‌های معمولی گران‌تر است. با توجه به بافت مخملی که روی طرح‌ها دارد، همچنین این مدل امکان شستشو با مواد شوینده را هم ندارد.

کاغذ دیواری برای سرویس بهداشتی

کاغذی دیواری PVC

این نوع کاغذدیواری که دارای روکش وینیل است، شاید قیمت نسبتا بالاتری داشته باشد، اما کیفیت آن فوق‌العاده است. کاغذ دیواری PVC استحکام و طول عمر بسیار خوبی دارد و حداقل ۵ سال عمر می‌کند. اگر مشکلی پیش نیاید، می‌توانید سال‌های بیشتری هم از آنها استفاده کنید. این کاغذدیواری قابلیت شستشو دارد، درنتیجه می‌توانید همیشه ظاهر آن را حفظ کنید.

روکش وینیل یک روکش پلاستیکی است که مقاومت پوشش پی‌و‌ی‌سی را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود دیرتر پاره شود. برای دیوارهای کوچک می‌توانید این مدل را در ابعاد ۵ مترمربع و برای جاهای بزرگتر نمونه ۱۶ مترمربعی را خریداری کنید.

کاغذ دیواری نانو

این مدل یکی از جدیدترین نمونه‌ها بوده که کیفیت آن از همه نمونه‌های دیگر بالاتر است. اگرچه کاغذدیواری نانو قیمت بالاتری دارد، ولی با توجه به ویژگی‌های آن، ارزش خرید بالایی دارد. مقاومت و استحکام این مدل با توجه به روکش نانو خیلی زیاد است و همه ویژگی‌های کاغذ دیواری PVC را دارد. علاوه‌بر این، پوشش نانو قابلیت‌های دیگری هم دارد:

  • عایق صدا و گرما است
  • کثیفی روی آن نمی‌ماند
  • خیلی راحت تمیز می‌شود
  • ضدحساسیت است
  • در برابر تابش نور آفتاب مقاوم است
  • به‌راحتی پاره نمی‌شود

کاغذ دیواری سه‌بعدی

یکی از مدل‌های زیبا و جذاب که در سال‌های اخیر طرفداران زیادی دارد، کاغذی دیواری سه بعدی است. طرح‌های روی این دیوارپوش حالت سه‌بعدی دارد. این مدل قابلیت شستشو دارد و کیفیت آن هم خیلی خوب است. البته برخی از مردم طرح‌های ساده را دوست دارند و به نظرشان استفاده از کاغذ دیوار سه‌بعدی برای همه جا خوب نیست.

انواع دیگر کاغذدیواری

مدل‌های زیر هم از انواع کاغذدیواری وجود دارد که معمولا خیلی راحت در بازار پیدا نمی‌شوند یا قیمت‌ بالایی دارند:

  • الیاف طبیعی
  • فایبرگلاس
  • بامبو
  • مایع

نکات مهم در هنگام خرید و نصب کاغذ دیواری

بعد از اینکه با انواع کاغذ دیواری آشنا شدیم، حالا زمان این است که بدانیم هنگام خرید آن باید چه نکاتی را رعایت کنیم. در این قسمت بیشتر درباره این موضوع صحبت می‌کنیم.

رول کاغذ دیواری

انتخاب طرح کاغذ دیواری

برای انتخاب طرح کاغذ دیواری باید موارد مهمی را در نظر بگیرید. اولین نکته مهم اینجا است که باید حواستان به تناسب آن با رنگ‌بندی و طرح دکوراسیون خانه باشد. نه‌تنها باید رنگ و طرح کاغذ دیواری را درست و به عنوان مکمل دکوراسیون انتخاب کنید، بلکه باید سبک آن را هم در نظر بگیرید. به عنوان مثال وقتی مبلمان و پرده‌های شما سبک کلاسیک دارد، بهتر است سراغ نوع طرح‌دار و مخمل بروید.

هزینه خرید کاغذدیواری

همان‌طور که دیدیم شما می‌توانید انواع کاغذدیواری را بسته به نیاز و بودجه خودتان بخرید. اما بدون شک هزینه خرید و میزان بودجه‌ای که برای آن در نظر دارید، خیلی اهمیت دارد. اگر نمی‌توانید خیلی هزینه کنید یا تصمیم ندارید پول زیادی بپردازید، کاغذ دیواری کاغذی گزینه‌ خوبی خواهد بود. در غیر این صورت اگر می‌خواهید خیالتان از لحاظ دوام و کیفیت راحت باشد سراغ نمونه‌های PVC، نانو یا سه‌بعدی بروید.

اهمیت نور در خرید کاغذدیواری

اگر قصد دارید سراغ طرح‌های شلوغ بروید باید حواستان باشد که نورپردازی در این مرحله اهمیت زیادی پیدا می‌کند. از آنجایی که کاغذدیواری و طرح‌های آن نور را به سمت خودشان جذب می‌کنند، بنابراین حواستان باشد که برای انتخاب این طرح‌ها باید نور کافی وجود داشته باشد. البته بعضی افراد برای اینکه فضا به اندازه کافی روشن باشد یا اینکه دکوراسیون خیلی شلوغ به نظر نرسد، سراغ طرح‌های ساده می‌روند.

طرح کاغذ دیواری در دکوراسیون

محل نصب کاغذ دیواری

اینکه کاغذ دیواری را برای کجا می‌خواهید مهم است. همان‌طور که در بخش انواع کاغذدیواری گفتیم، برخی از مدل‌ها برای اتاق کودک یا محل‌های پرتردد مناسب نیست. ضمن اینکه باید ببینید دکوراسیون جایی که قصد نصب کاغذدیواری دارید چگونه است. همان‌طور که گفتیم باید تناسب میان طرح و رنگ کاغذ دیواری با طرح و رنگ محل نصب و دکوراسیون آن رعایت شود.

مقدار مورد نیاز

همان‌طور که پیشتر هم اشاره کردیم امکان خرید کاغذ دیواری در ابعاد مختلف وجود دارد. بعد از این متراژ و مساحت مورد نیازتان را مشخص کردید، حواستان باشد که همیشه مقداری بیشتر خریداری کنید. چون ممکن است در محاسباتتان اشتباه کرده باشید، یا هنگام نصب جایی دچار پارگی یا مشکل شود، به این ترتیب دیگر جای نگرانی است.

قابلیت شستشو

اگر تمیزی برایتان مهم است و از طرف دیگر نمی‌خواهید خیلی زود برای تعویض و خرید کاغذدیواری هزینه کنید، سراغ انواع کاغذدیواری بروید که قابلیت شستشو دارد. اگر مدل نانو بخرید که خیالتان راحت است خیلی دیر کثیف می‌شود و خیلی زود می‌توانید آن را تمیز کنید. مدل‌های دیگر مانند PVC که قابلیت شستشو دارد، با استفاده از مواد شوینده پاک می‌شوند. بنابراین سال‌ها می‌توانید از این پوشش برای دیوارها استفاده کنید.

طرح کاغذ دیواری

نکات مهم برای نصب کاغذ دیواری

حالا دیگر زمان نصب کاغذ دیواری رسیده است. بهترین پیشنهاد این است که از یک نصاب حرفه‌ای کمک بگیرید. ولی اگر قصد دارید خودتان دست به کار شوید موارد زیر را حتما رعایت کنید.

آماده‌کردن دیوار قبل از نصب کاغذ دیواری

با اینکه می‌توانید کاغذ دیواری را به هر شکلی روی دیوار نصب کنید، ولی بدون شک خیلی طول نمی‌کشد که دچار مشکل می‌شوید. بنابراین باید از قبل دیوار را آماده کنید. تلاش کنید اول پستی و بلندی‌ها را به کمک کاردک و سمباده برطرف کنید. سپس با اسفنج و آب گرم، کثیفی‌های روی دیوار را پاک کنید.

نصب کاغذ دیواری

نحوه نصب کاغذ دیواری

برای این کار می‌توانید یکی از روش‌های زیر را امتحان کنید:

چسب‌زدن به کاغذ

طبیعی است که وقتی می‌خواهید چیزی را به دیوار بچسبانید، پشت آن را چسب می‌زنید. به همین دلیل این روش کاربرد زیادی دارد و از قبل هم استفاده می‌شده است. کاغذدیواری را روی زمین صاف یا میز پهن می‌کنید و پشت آن را چسب زده و سپس روی دیوار می‌چسبانید.

چسب‌زدن به دیوار

این روش هم شبیه حالت قبلی است با این تفاوت که چسب را روی دیوار می‌زنید و سپس کاغذ دیواری را می‌چسبانید. در این حالت سرعت عمل شما بیشتر می‌شود و راحت‌تر می‌توانید کاغذ را روی دیوار بچسبانید. ضمن اینکه مشکلات نصب کمتر می‌شود.

کاغذ دیواری برچسب‌دار

همان‌طور که از نام این مدل مشخص است، پشت آن برچسب دارد و کافیست برچسب پشت آن را بلند کرده و کاغذدیواری را روی دیوار بچسبانید.

آماده کردن رول کاغذدیواری

جمع‌بندی

کاغذ دیواری یکی از دیوارپوش‌های زیبا و جذاب است که کاربرد زیادی دارد. خیلی‌ها دوست ندارند دیوارهایشان یکنواخت باشند و می‌خواهند دکوراسیون زیباتری داشته باشند. ضمن اینکه برایشان مهم است تا از آسیب‌دیدن دیوارها جلوگیری کنند. بنابراین سراغ انواع کاغذ دیواری می‌روند. در این مطلب درباره انواع کاغذدیواری صحبت کردیم و نکات مهمی را به شما گفتیم که هنگام خرید و نصب آن باید در نظر بگیرید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.