واردات خودرو و داستان هزار و یک شب!

معرفی خودروهای قابل وارد شدن به بازار کشور در صورت آزادسازی واردات به قلم فربد زاوه – قسمت اول

1

واردات خودرو با پاسکاری بین مجلس و شورای نگهبان و مقاومت شدید کارتل منتفع از وضعیت نابهنجار خودروسازی کشور با نفوذ گسترده در نهادهای نظارتی و سیاستی کشور، همچنان وضعیت نامشخصی ندارد. هرچند خودروهای وارداتی با تعرفه پایین هم رقیب محصولات ارزان قیمت نخواهند بود و بهانه ارزبری هم با مونتاژ خیل عظیم خودروهای چینی گمنام با قیمت های فروش نجومی نخ نماست، ولی قدرت مونتاژ کاران خودروهای بی ارزش چینی که نقش پررنگی در خودروسازی دولتی در قالب قطعه سازی هم دارند آنقدر هست که تاکنون رفاه همه مردم ایران قربانی منافع شخصی آن‌ها باشد.

هرچند نهایتاً به نظر می‌رسد واردات به صورت محدود هم شده باز خواهد شد و ادامه این ممنوعیت غیرقانونی طولانی نخواهد بود. موضوعاتی مانند ممنوعیت واردات لوازم خانگی کره‌ای هم اگر به بازار خودرو تسری پیدا کند، وضعیت را می‌تواند پیچیده‌تر کند و این خطر به شدت وجود دارد واردات هم در ید انحصار همین مونتاژکاران چینی و محدود به خودروهای چینی بماند که عملاً عایدی برای مصرف‌کننده به همراه نداشته باشد.

در عین حال، لغو یا حفظ محدودیت‌های مانند سقف ارزش ۴۰ هزار دلاری یا حجم موتور ۲۵۰۰ سی‌سی که در ابتدای دولت دوازدهم اعمال شد هم در هاله ابهام است؛ هرچند در مصوبه مجلس واردات منوط به رده انرژی B و سه ستاره ایمنی اتجادیه اروپاست. همچنین، وضعیت تعرفه نامشخص است. اینکه تعرفه موثر چقدر خواهد بود و مرجع محاسبه ارزش معادل ریالی خودروها در گمرک با دلار ۴۲۰۰ تومانی خواهد بود یا دلار آزاد نیز از عوامل موثر بر قیمت و تقاضا است که تکلیف مشخصی ندارد.

خودروهای وارداتی به دلیل تعرفه بالای واردات جزو خودروهای لوکس در بازار ایران محصوب می‌شوند. در عین حال، قیمت خودرو در بازارهای جهانی در دوره کرونا تا بیش از ۱۵% افزایش یافته است. لذا ارزانترین خودروی که استانداردهای اروپا را هم پاس کند قیمتی بیش از ۷۰۰۰ یورو در مبدا صادراتی دارد. این در حالی است که تحریم‌ها و عدم عضویت در گروه ویژه اقدام مالی FATF هم خرید ارزان از مبدا کارخانه‌های را غیر ممکن می‌کند.

با همه این ابهامات، سوالی که مطرح می شود این است که آزادی واردات خودرو با حذف شرط قرارداد نمایندگی، پای چه خودروهای را به کشور باز می‌کند؟ در این سری مقالات تلاش خواهد شد به معرفی گزینه‌های پرداخته شود که در صورت ورود به بازار شانس خوبی خواهند داشت. هرچند معرفی همه گزینه‌های نشدنی است و صرفاً با دسته‌بندی کلی خودروها، می‌توان به بازیگران احتمالی بازار پرداخت.

ذکر این نکته ضروری است که قیمت‌های تخمینی بر پایه آزادی واردات برای همه ایرانیان و بر پایه نظام فعلی تعرفه تخمین زده می‌شود که اگر واردات محدود به شرکت‌های خاص و نورچشمی شود، مطمئناً بیش از دو برابر این اعداد در بازار عرضه می‌شوند.

داچیا ساندرو گزینه‌ای مناسب برای واردات خودرو به کشور

هاچ‌بک‌های کوچک شهری ارزان‌ترین خودروهای بازارهای جهانی است که طبعاً با ورود به ایران هم ارزان‌ترین خودروهای موجود در بازار خواهند بود. این مدل خودرو تقریباً در همه شرکت‌ها کم‌وبیش وجود دارد که البته در دامنه قیمت‌های مختلفی فروخته می‌شود.

ساده‌ترین و شاید ارزان‌ترین هاچ بک کوچکی که ممکن است به بازار ایران بیاید، داچیا ساندرو جدید یا همان رنو ساندرو است. ظاهر شیک و سابقه کیفی خوب محصول نسل اول که در ایران مونتاژ شده بود در کنار قیمت ارزان آن، ساندرو را به گزینهٔ جذابی تبدیل می‌کند.

ساندرو در بازارهای خرده‌فروشی اروپا ارزشی بین ۸ تا ۱۲ هزار یورو با موتورهای ۶۵ تا ۱۰۰ اسب بخاری به فروش می‌رسد. نمونهٔ دنده دستی آن در آلمان با احتساب همه هزینه‌های شماره‌گذاری و مالیات با روزی ۳ یورو (۹۰ هزار تومان در روز ۲/۷ میلیون تومان در ماه!!!) در دسترس است!

قیمت این خودرو برای نمونه دنده دستی تا اتوماتیک کراس‌اوور (یا همان ساندروی استپ وی) با نظام فعلی تعرفه بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان خواهد شد. هرچند نمونه ۳۰۰ میلیونی توانی کمتر از خودروی ۲۰۶ تیپ ۲ خواهد داشت، ولی کیفیت مطلوب‌تر و ظاهر جذاب‌تر آن باعث هجوم تقاضا به سمت این محصول می‌شود.

محصولات زیادی از خودروهای ژاپنی و کره‌ای و سایر برندهای اروپایی وجود دارد که متناسب مشخصات فنی از همین حدود قیمت تا نهایت ۱۳ هزار یورو به صورت خرده فروشی عرضه می‌شوند. از معروف‌ترین خودروهای هاچ‌بک کوچک و متوسط می‌توان تویوتا یاریس، فیات پاندا و تیپو، پژو ۲۰۸ و ۱۰۸، سیتروئن سی یک و دو، اپل کورسا، کیا پیکانتو و ریو را نام برد که در صورت حضور در بازار ایران برای مدل‌های دنده‌ای تا اتوماتیک و بعضاً مدل‌های کراس اوور بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان قیمت خواهند داشت.

یکی از جذاب ترین گزینه‌ها که دامنه متنوعی از قوای محرکه شامل مدل هیبریدی را هم عرضه می‌کند، تویوتا یاریس است که نمونه کراس‌اوور و سدان آن هم معرفی شده است که در قسمت های بعدی به آن پرداخته می‌شود.

1 نظر
  1. سهراب می‌گوید

    بسیار مفید و اموزنده

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.