وقتی ما سمند را جهانی کردیم!

در حاشیه حضور دلاورانه سمند در آذربایجان به قلم آرش راهبر

74

چند ساعت قبل یعنی حدود نیمه یک شب تابستان، تماشای یک عکس باعث شد که به خودم افتخار کنم و از آن هم بالاتر، به وجود صنایع خودروسازی پیشرفته در کشورم ببالم. وقتی چشمان مشتاق الهام علی‌اُف، رئیس‌جمهور کشور دوست و همسایه یعنی آذربایجان، را پشت فرمان اتومبیل «خزر» دیدم واقعاً سر از پا نمی‌شناختم و در پوست خود نمی‌گنجیدم. جالب بود که خودروی خزر شباهت بسیاری به سمند خودمان داشت و تازه متوجه شدم که ما چقدر از رئیس جمهور یک کشور همسایه خوشبخت‌تر هستیم که سمند را حدود ۲۰ سال پیش سوار شدیم در حالی که امروز الهام علی‌اُف تازه این خودرو را کشف و درک کرده است!

موضوع وقتی جالب‌تر شد که متوجه شدم چند دستگاه از اتومبیل خزر برای بازماندگان جنگ قره‌باغ در نظر گرفته شده و به نوعی یک پاداش جذاب برای سربازان آذربایجان محسوب می‌شود. البته متوجه نشدم که عالیجناب علی‌اُف به چه منظور پشت فرمان اتومبیلی نشسته که قرار است نماد نه‌چندان جذابی از صنعت خودروسازی ایران در آن سوی خزر باشد؟!

شاید هم مهندسان گرامی شرکت «آذماش» که یک جوینت ونچر بین ایران خودرو و عزیزان آذربایجانی است، قرار است به منظور دیگری، مثلاً به چالش کشیدن جاده‌های این کشور، از این رخش ملی ما بهره ببرند! به هر حال، هر چه بود از دیدن رئیس جمهور آذربایجان که در حال راندن یک خودرو سمند برای سربازان آسیب‌دیده در جنگ بود، سورپرایز شدم.

الهام علی‌اف (رئیس جمهور آذربایجان) در سمند
الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان، در حال رونمایی از خزر (سمند)

جالب است که استفاده از رئیس‌جمهورها در تولیدات خودروسازی ایران یک امر مسبوق به سابقه و قدیمی است. حتماً یادتان هست که جناب هوگو چاوز علیه‌الرحمه، رئیس‌جمهور فقید ونزوئلا، هم در راه‌اندازی خط تولید سمند در کشورش چه نقش مهمی ایفا کرد و به پاس این همکاری بی‌دریغ، ایران خودرو هم یک دستگاه سمند قرمز گوجه‌ای فول آپشن به ایشان اهدا کرد تا موقع دور دور در خیابان‌های کاراکاس و حومه، نظر رای‌دهندگان را به خود جلب کند. این شد که کارخانه ونیراتو در ونزوئلا هم راه افتاد و سمند را با نام سنتارو و پراید را به نام تورپیال تولید کردند و به خلق ونزوئلا فروختند.

جالب است که تولید خودرو در کشور آفریقایی سنگال هم با مساعدت‌های رئیس‌جمهور وقت این کشور برای ایران خودرو فراهم شد. در سنگال هم یک خط تولید راه افتاد و سمند تبدیل به خودرو ملی سنگالی‌ها هم شد! اما از حق نباید گذشت که جناب رئیس‌جمهور سنگال هم نقش مهمی داشت. او از فرط علاقه به مرکب آهنین ساخت ایران، پیشنهاد کرد که نام این خودرو را خودش انتخاب کند و این پیشنهاد هم فی‌الفور و با اکثریت آرا قبول شد. جناب رئیس‌جمهور نام «ماندوری» را برای سمند انتخاب کرد و هفت شبانه‌روز جشن و سرور بر پا شد. بعدتر البته متوجه شدند که ماندوری نام مادر گرامی آن رئیس‌جمهور بوده و دوست سیاستمدار ما از این فرصت حداکثر استفاده را برده تا خودش را برای مامان عزیز لوس کند!

جالب است که هر دو کارخانه مزبور بعد از مدتی تولید سمند را بی‌خیال شدند و ایران خودرو و قطعه‌سازان بی‌نوا هم نتوانستند پولشان را از این دو کارخانه بگیرند و کلی ضرر کردند. ظاهراً مونتاژکاران ونزوئلایی و سنگالی گفته بودند «بروید از هر کسی که شما را آورده اینجا پولتان را بگیرید!» اینطور شد که صادرات اتومبیل به این دو کشور دوست و همسایهٔ چند قاره آن طرف‌تر متوقف شد. البته یادمان نرود که دو رئیس‌جمهور عزیز چقدر برای ارتقای صنعت خودروسازی ایران تلاش کردند. شما یک نمونه دیگر از خودروسازان مطرح جهان را پیدا کنید که چنین شانسی داشته باشند!

کارخانه مشترک ایران خودرو و آذرماش در سال ۲۰۱۶ میلادی راه‌اندازی و در سال ۲۰۱۸ در جریان سفر رییس جمهور ایران به آذربایجان افتتاح شد. قرار بر این بود که محصولات لوکس و بدون عیب و نقص ما ایرانی‌ها، یعنی دنا، دنا پلاس، رانا، سمند، ۲۰۶ و ۲۰۷ و … در جمهوری آذربایجان تولید شود. با توافق صورت گرفته، شرکت مشترکی میان ایران‌ خودرو و بخش خصوصی آذربایجان تاسیس شد که طرف آذری سهم ‌۷۵ درصدی سرمایه‌گذاری مشترک را تامین کرد و سهم ایران خودرو هم ۲۵ درصد بود. ظاهرا در قرارداد هم آمده که در مرحله اول باید شش هزار دستگاه و در مرحله دوم باید ۱۰ هزار دستگاه خودرو در این واحد صنعتی تولید شود.

ما که از دیدن موفقیت‌های روزافزون ایران خودرو و سایر خودروسازان داخلی خوشحال می‌شویم، اما امیدواریم که ایران خودرو از سرمایه‌گذاری‌های قبلی در سنگال و ونزوئلا پند و اندرز گرفته باشد تا دوباره متحمل ضرر و زیان نشود.

آخرین آگهی‌های خرید و فروش سمند

74 نظرات
  1. پدرام می‌گوید

    قلم آقای راهبر واقعا طنز زیبایی داره. مرحبا

    1. Akbar می‌گوید

      خدایا واقعاًنمیدونم باید بخندیم یا گریه کنیم

    2. سعید می‌گوید

      امیدوارم پول گرفته باشی تا این صحبت های احساساتی بدون منطق رو کرده باشی یا مست بودی و فاز احساساتت بیشتر از منطق بوده ….
      چی میگی……

      1. ارش می‌گوید

        من هر موقع میخام بخندم خبرهای داخلی رو میخونم خیییییییییلی طنزه لامصب ??????

      2. محمد می‌گوید

        شما از کی پول گرفتی حرف حساب آرش و ضایع کنی؟

  2. رضا صالحی می‌گوید

    آذربایجان و ونزوئلا چقدر در به در تر از ما هستن که ماشینهای مارو سوار میشن .من مطمئنم به قیمت مفت تر از مفتی اینارو بهشون دادن .ما خودمون این اشغال های تولیدی سایپا و ایرانخودرو رو به زور سوار میشیم .
    یعنی در اصل بصورت کاملا زورکی و دیکتاتورانه و بالاجبار باید محصول این دو شرکت رو خریداری کنیم

    1. سهند می‌گوید

      اینا ماشینایی سوار میشن که تو هفت جد ابادت سوار نشدین

  3. علی می‌گوید

    دوست عزیز شما تو ایران خیلی شکمتون سیره ، من اینجا دوستم که روس هست پارسالذسمند را از نمایندگی ایران خودرو خرید ۱۶،۵۰۰ دلار خیلی هم راضیه … حالا اینکه شما تو ایران به زور سوار میشی که فکر میکنی اینجا سمند رو کادو میدن از شکم سیری و پر توقعی هست و بس

    1. عبدالسلام می‌گوید

      مرد حسابی یه چیزی بگو خودت باور کنی.. شما سمند تولید۱۳۸۱ هست البته کپی فولکس پاسات ۱۹۹۶ هست هیچ تغیری هم به آن صورت نداشته قبلا سنسورهاش اکثرا بوش و زیمنس آلمانی بود قطعات هم فرانسه و ایتالیاو کشورهای اروپایی …الان کلا چینی هست حالا به فرض کسی کاری به مدل تولیدش نداره صفر هست قیمت همانی که شما گفتی همه جا که ایران نیست . خودرو انحصاری باشه .یه سرچ ساده بزن با ۱۶۵۰۰ دلار چندین گزینه خودرو پیدا میکنی حتی شاسی بلند البته مدل ۲۰۱۶ صفر کیلومتر …

      1. ناشناس می‌گوید

        ایول… زدی تو صورتش

    2. موسی مرادی می‌گوید

      وقتی میتونیم ادعاکنیم خودروسازی ماجهانی شده که اجازه بدندخودروسازان دیگه ازدیگرکشورهامحصولاتشون رابیارندودریک بازاررقابتی هرکی هرچه دوست داره انتخاب کنه نه اینکه دوتاانتخاب بیشترنداشته باشی یا سایپا یاایران خودرومافعلا بیشترین پول رابرای بی کیفیت ترین خوروهای جهان میدیم

      1. محمود شفائی می‌گوید

        باسلام
        نطر جنابعالی کاملا منطقی، ساده و بسیار عالی و هوشمندانه است.متشکرم

    3. حامد می‌گوید

      امیدوارم پول گرفته باشی برا حرفت، با ۱۶/۵۰۰ دلار میشه آلفا جولیان مدل ۲۰۱۵ گرفت یا چند مدل تویوتا ۲۰۱۷ یا چندین مدل ماشین دیگه تولیدی سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ بعد یکی بیاد سمندی که ته تهش ۳ هزار دلار ارزش داره بخره ۱۶/۵۰۰??

      1. ضد خودباختگی می‌گوید

        سلام عزیزم
        در اکثر کشورهای خودروساز، با اقتصاد آزاد، ماشین ۳ ساله نصف قیمت و ۶ ساله یک چهارم یا جزئی بیشتر و ۹ ساله یک هشتم قیمت یا جزئی بالاتر است، چون ۱۰ یا ۱۵ ساله ماشین را اوراق میکنند.

        اینکه کسی ماشین نو ایرانی را در قیمت با ماشین خارجی ۵ مدل قدیمی مقایسه کند، میتواند برود در افغانستان زندگی کند، چون ورود خودرو کارکرده سواری به افغانستان تعرفه گمرکی جزئی دارد.

        علت قیمت بالای ۶۰٪ یا ۷۰٪ بیش از قیمت اصلی کارخانه، (به میزان تعرفه گمرکی و کرایه حمل) فقط بعلت ساخت و پاخت مدیران خودرو سازها در تنظیم قراردادهای خرید سی کی دی با قیمتهای بالای خودرو کامل و یا کاهش کمتر از ارزش درصد ساخت داخل است.

        ما ایرانیها، با ارتقاء شغلی، معده و روده هامون زیادتر کار میکند و حتی با شتاب تر، و طمع کارتر میشویم، امید هست سیستم بهره وری اصلاح شود،
        اگر سیستم قضایی و بازرسی و نظارت قوه مجریه فعال‌تر شود.

    4. پدرام می‌گوید

      دوست عزیز روسیه هم قوانین خرید و فروش خودرو و قیمت خوردو و حتی واردات خودرو کمی مشابه ایران هست واسه همین مجبور شده با این قیمت سمند بخره. وگرنه با ۱۶۵۰۰ دلار خیلی چیزهای بهتری میشه خرید..

    5. حسین می‌گوید

      دم شما گرم

  4. ارش می‌گوید

    عزیز جان من خودم ترکم و هزار بار رفت و اومد کردم اذربایجان یادت باشه اقای راهبر اذربایجان هیچوقت بنز و ب ام دبل و… رو ول نمیکنه سوار این اشغال بشه سمندو میدن ۱۲ هزار دلار که اونجا با ۱۲ هزار میتونی ولوستر بخری کی اینو باور میکنه

    1. سهند می‌گوید

      دمت گرم

  5. صادق علیپور می‌گوید

    سلام
    متوجه اختلافات بین خط تولید ایرانی وآذربایجانی شدید
    آپشن ها را متوجه شدین
    قیمت را چی؟

  6. مهدی می‌گوید

    یه کلیپ هم از مسخره کردن ماشینهای ایران خودرو که در ونزولا توسط کارشناساشون هست اونم بزارید بعد مقایسه کنید

    1. علی صمدی می‌گوید

      یه حرفی بزن که مرغ پخته هم خنده اش نگیره،ونزوئلا بعدازایران بیچاره ترین کشوردنیاست،چی داره؟اونها دربدر دنبال خرید مایحتاجشون ازایران هستند(که البته تحریمهای آمریکا اجازه نمیده)دربدر دنبال خرید بنزین وگازوئیل وقطعات خودرو و تجهیزات پالایشگاه ونیروگاه هستند که هیچکس حاضرنمیشه بهشون بده.
      اونوقت کارشناساشون!!! کلیپ ساختن خودروی ایران را مسخره کنند؟

  7. علی می‌گوید

    چه چیزی از این بدتر که اسم دریای کاسپین رو داریم کم کم به خزر تبدیل میکنیم. اگر آذربایجان میخواست اسم دریا رو روی این اتومبیل بذاره باید کاسپین میذاشت نه خزر.

    1. علی می‌گوید

      نام خزر رو دریای خزر هستش.
      اسم دریای خزر همان خزر هستش.
      اینقدر بیسواد عقده ای نباش.

    2. کریم می‌گوید

      تو نگران نباش ، خزر باشه یا کاسپین فرقی نداره جفتشون کوچکترین ربطی به شما ندارد

    3. حسین می‌گوید

      فازت چیه شما . توی خود ایران الان بگی کاسپین ۸۰ درصد مردم متوجه نمیشن

      1. حامد می‌گوید

        چقدر شما بی سواد هستید، خزر اسم ملی این دریاچه هست و کاسپین اسم بین المللی اش، اسم تاریخیش هم هیرکان یا همون کاسپین هست
        اسم گذاری ملی با بین المللی فرق داره، همونطور که به کامپیوتر میگیم رایانه به سوبسیت میگیم یارانه، به کراوات میگیم درازآویز زینتی? خدایش این یکی رو واقعا ر.. دن تا ساختن

        1. حاج صمد می‌گوید

          اسمش نه خزر نه کاسپین نه هیرکان هست اسمش دریای مازندران هست بیشتر تحقیق کنید

    4. اسماعیل می‌گوید

      کاسپین و کاسپی قازبی قازائوی قازوین قزوین خزر همه اینها کلمات ترکی میباشند وهمه دنیا این دریارا خزر میداند زیاد روی اسامی کهن مانورندید هم ما خزر میگوییم هم کشورهای همسایه تنها اندک کسانی این دریارا مازاندران میگویند که هیچ کشوری حتی در داخل خریدارندارخ

  8. اسحق می‌گوید

    واسه منم مطلب می‌نویسی؟

  9. علی می‌گوید

    من بارها آذربایجان رفته ام ملت آذربایجان فکرنکنم به سمند سوار بشوند ۸۵درصد ملت آذربایجان ماشین شاسی بلند سوار میشن وبقیه هم بهتراز سمند سوار میشن.

    1. سهند می‌گوید

      راست میگه من دیدم طرف خونه نداشت آئودی سوار میشد خیلی راحت میشه اونجا ماشین خوب خرید اونجا مثل ایران نیست

  10. محمد می‌گوید

    از اینکه موجبات شادی و خنده را فراهم نمودی متشکریم خیلی جالب بود

  11. ایران ویران می‌گوید

    شما هر موقع از چیزی تعریف میکنید یعنی خیلی افتضاح هست.وای به حال آذربایجانیها که شما سمند بهشون دادید.فقط به دشمناتون این ماشینا رو بدید نسلشون ور میافته

  12. م‌‌.ف می‌گوید

    مردم‌اذربایجان‌اصلا‌سمند‌نمی‌شناسند‌
    اکثرا‌‌شاسی‌بلند‌سوارمی‌شوند.شما‌خجالت‌هم‌‌که
    نمی‌فهمید.چوت‌موتور‌یه‌ماشین‌را‌روی‌یک‌ماشین‌
    دیگر‌مزارید‌بدون‌کوچکترین‌تغییر‌‌کیفیتی‌‌چند
    برابر‌به‌مردم‌‌می‌فروشید‌پیکان‌راجمع‌کردید.
    چهارتا‌پیکان‌دادید‌بیرون‌.پراید‌را‌جمع‌نکرده‌
    از‌موتور‌پراید‌‌هفت‌تا‌ماشین‌‌مشابه‌پراید‌دادید
    به‌این‌مردم‌بدبخت‌‌. توقع‌مردم‌ایران‌را انقدر
    اوردین‌پایین‌که‌هر‌اشغالی‌بدید‌اصلا‌به‌سیاه‌وسفید
    هم‌کاری‌ندارن‌.اذربایجان‌با‌کیفیت‌اروپا‌جلو‌میره
    تا‌بحال‌چند‌بار‌بازیهای‌اروپائی‌را‌برگزار‌کرده‌شما‌تو
    بازیهای‌داخلی‌‌موندید‌‌اسیا‌راهم‌نگفتیم‌.
    حالا‌‌هم‌به‌فکر‌این‌افتادید‌که‌‌یه‌موتور‌بدرد‌نخور‌را
    روی‌پا‌رس‌و۴۰۵‌و‌الی‌ماشاالله….فقط‌موتور‌نه
    چیز‌دیگه‌خدا‌و‌کیلی‌مثل‌شما‌تو‌دنیا‌پیدا‌میشه
    واقعا‌بی‌حریف‌‌هستید‌رقیب‌ندارید‌‌

  13. جعفر می‌گوید

    سلام به همه عزیزان .یه حرفی میزنم بدون جانب داری .در همه دنیا از یک پلتفرم شاید چندین نوع ماشین تولید میشه و از یک مدل کاشین شاید با یکسری تغییرات چندین مدل مختلف تولید بشه و هیچ مشکلی هم بااین موضوع نمیشه داشت ولی در ایران برای سرنشین اندازه یک گوسفند ارزش قایل نیستند و فقط بحث سودده بودن قضیه برای سازنده مهمه و چون انحصاری هم هست خدا به همه ما رحم کنه

  14. نعمت می‌گوید

    الهام علی اف چی زده ساقی ش اگه پیدا کردین مژدگانی داریم

  15. علی می‌گوید

    وای از این به بعد اونجا هم فحش خور شدیم …یا مفت بهشون میدند که حداقل لاستیکاش را باز کنند ‌‌‌و بفروشند به خود ما با چند برابر قیمت … آهن آلاتشا استفاده کنند .. و مگه ما تحریم نیستیم ؟پس یعنی آه و بدبختیای تحریم مال ماست ؟

  16. هت9 می‌گوید

    حالا چرا علامت سوال گذاشتی. باورت
    نمیشه

  17. ممزی می‌گوید

    حاجی ۲۰۶ و ۲۰۷ اگه اشتباه نکنم واسه شرکت پژو هستا ایران اگه رو پژو اسکی نمیکرد همین سمند و اینارم نمیتونست تولید کنه .

  18. مهران می‌گوید

    با خرید سمند حتما باید به فکر خرید ویلچر هم باشیم.چون خدایی نکرده اگه تصادف شدیدی کنیم حتما جفت زانوها اول میرن …در حالت خوبش

  19. کمال مصطفی پور می‌گوید

    غیر مستقیم دارید میگید بعضی رییس جمهورای بعضی کشورا رو دمشونو دیدن که تبلیغ کنن برای خودروی ملی؟

  20. Ali می‌گوید

    بهار سال ۹۸ رفتم باکو برای دیدار دوستان آذربایجانی، که با وجود زندگی مدرن و ۷۰ سال زندگی در قفس اتحاد جماهیر شوروی بسیار مهمان نواز بودند, جالب اینکه کوچه و خیابان های آنها پر از مرسدس بنز بود که با قیمت نازلی وارد می کردند و جالب تر اینکه اغلب به صورت تاکسی از آن استفاده می کردند و فقیر ترین مردم هم می توانستند آن را بخرند، حالا اینکه خودروی سمند یا خزر آنها مورد توجه قرار گرفته ، حتما مزیت های در آن دیده آند و برای تنوع خودروها است، ولی منکر این نمی شود شد که اغلب مواد غذایی و شوینده را از ایران و پوشاک را از ترکیه وارد می کنند، در مرز ایران وقتی سیل جمعیت آذربایجانی را می بینی که برای بردن مواد غذایی هجوم آورده اند، فکر می کنی که آنسوی ارس قحطی آمده است، به هر حال آنها هم روزگاری بخشی از ما بوده اند و این نیاز اقتصادی و فرهنگی به همدیگر همیشه بوده است.

    1. سهند می‌گوید

      ماشینایی سوار میشن که شاید اجازه ندن تو ایران بیاد ما بد بختیم

  21. هادی می‌گوید

    اینا رو به خانواده های جانباز ها و شهید ها می دن …واسه همین سعی کردن ماشین ارزون انتخاب کنن .‌‌‌…قبلا می خواستن خودرو چینی بدن ولی چینی ها خط تولید رو قبول نکردن باز کنن اما ایران برای اینکه خودرو سازی هاش زیان ده هستن با شرایط آذربایجان راه اومده تا یخورده از بحران خارج بشه … وقتی خود مردمت نمی تونن ماشین تولید داخل رو بخرن و باید منتظر قرعه کشی باشن که خودم یک ساله همیشه شرکت کردم همیشه و هیچ وقت در نیومده …وقتی خارجی می تونه بخره ولی من نمی تونم احساسی که شما تو متن نوشتی عمرا بهم دست نمی ده

  22. محمد می‌گوید

    همین امسال شما دوستان هستن که میزنند تو سر تولید ملی و اقتصاد کشور فلج می‌کنن و دست تولید کننده ایرانی از بازار های صادراتی نمیتونه صادر کننه چیه مشت دلال ریختن تو بازار

  23. محمد مهدی قربی می‌گوید

    طرف املای امثال رو بلد نیست بعد میاد درمورد حمایت از تولید ملی گپ میزنه!!خدایا کو شهابسنگات؟!!!

    1. عباس می‌گوید

      کجاش اشتباه آقای با سواد

      1. سهند می‌گوید

        من چند سال پیش رفتم ازربایجان توی هر کوچه میرفتی پر بنز بی ام و هیوندا تویوتا اینجور ماشینا بود هرکی اونجا سمند بخره یعنی خییییییییلی بد بخته

  24. سیداحمد می‌گوید

    اینها وقتی هم ظرر هم بدن میان در داخل گرونی ایجاد میکنن تا جبران ظررشون بشه

  25. اسکای می‌گوید

    ساقی هستم اینم نمونه کارم

  26. من می‌گوید

    ای کیو بالا ،بابای خارجی که سوار بنز میشه بعد بره سوار سمند بشه ،چه ربطی داره به خوش بختی ما ،عزیزم ای بنز سوار می‌شده، حالا یه بار هم سوار سمند شده .
    اینقدر رو مغز مردم کار نکنید

  27. اسماعیل می‌گوید

    کاسپین و کاسپی قازبی قازائوی قازوین قزوین خزر همه اینها کلمات ترکی میباشند وهمه دنیا این دریارا خزر میداند زیاد روی اسامی کهن مانورندید هم ما خزر میگوییم هم کشورهای همسایه تنها اندک کسانی این دریارا مازاندران میگویند که هیچ کشوری حتی در داخل خریدارندارخ

  28. yaghoob می‌گوید

    هم وطن های عزیز اگه کسی از شما رفته آذربایجان خیلی خوب میدونه که اونجا سمند رو ماشین حساب نمیکنن ،،، از کسایی که اونجا رفتن بپرسین ببین ماشیناشون چیه اکثر ماشیناشون بنز و بی ام و شاسی بلند هست،،، مطمئن باشین یه مسئله ای هست که ما خبر نداریم

  29. ائلشن می‌گوید

    ما خیلی خیلی عقبیم از آزربایجان

  30. مهران می‌گوید

    این اسم کوچیکش الهامه؟

  31. علی می‌گوید

    سلام دوستان در اینکه صنایع ما با مشکلات زیادی روبرو هست هیچ شکی نیست اما در بحث تولیدات ایرانی در کشورهای دیگر باید بگویم که وقتی ماغیر کارشناسانه و عجولانه کاری را انجام می دهیم نتیجه ای جز ضرر و آبرو ریزی وجود نداردنمونه این قضیه در صنایع خودرو سازی ایران در کشورهای آفریقایی که در زمان آقای احمدی نژاد انجام شدبرای اثبات این قضیه به سایت شبکه مستند ثریا مراجعه فرمایید تا عمق فاجعه را متوجه بشوید در این مستند به خوبی بررسی نموده که تا چه حد مشکل داریم مستند سفر به افریقاالبته اگر در جایی هم موفقیتی وجود دارد حاصل کار و فکر ایرانی و تلاش شخصی اوست نه حمایت دولتی در همین مستند شما به خوبی این امر را مشاهده می کنید که در کشوری که کمپانی های بزرگ از فروش محصولات عاجز هستند چطور یک ایرانی با فکر و برنامه درست محصول ایران خودرو را براحتی می فروشد

  32. فرهاد می‌گوید

    به قیمت پونصد یورو جهانیش کردید باز ازتون نمیخرن همون دکوری تو نمایشگاها با پرداخت حق پارک گذاشتید فقط مردم ایرانه ازتون میخرن اون هم مجبورن که به نظرم اشتباه میکنند

  33. Nima می‌گوید

    کاش زودتر نسلشون منقرص بشه

  34. همایون می‌گوید

    صنعت بی عرضه و مردم خود فروخته و خود حقیر پندار دو سر یک قیچی اند

    1. احمد می‌گوید

      احسنت حق مطلب رو گفتی

  35. حمید می‌گوید

    ???????ما جهانیش کردیم??????

  36. علی می‌گوید

    به امید روزی که تحریمها برداشته بشه و مثل همه مردم دنیا در انتخاب خودرو حق انتخاب داشته باشیم،
    البته به تلاش صنعتگران خودرو سازی که خیلی هاشون بهترین تحصیل کرده های ایران هستند احترام قائل هستیم ، شاید اگر تحریم نبودیم ،تلاش این دوستان محصولات بهتری می بود، فعلا شرایط برای قضاوت عادلانه نیست

  37. امیر می‌گوید

    اشک شوق تو چشمای علیف داره موج میزنه،اینا نه صنعت دارن نه کارخونه نه علم دارن،بایدم با دیدن سمند شاد شن

    1. کامران می‌گوید

      خیلی خنده دار و مضحک بود …فکر کنم جناب راهبر یا قلمش شکسته بود و یا از بازار تجارت جهانی اطلاع نداره … در هر صورت خیلی خندیدم

  38. سومر می‌گوید

    دوستان! براتون واضح نیست که نویسنده (آقای راهبر) داره تیکه میندازه و کنایه میزنه؟ خیلی معلومه که! چرا به ایشون می‌پرید؟

  39. عباس می‌گوید

    ما که خودرو سازیمون ورشکست بود و تقاضای مردم رو نداده و ندارن به ۱۶۰میلیون به مردم واگذار کننده ، پس چطور خودرو لبنان و آذربایجان رو تامین کرده و به این سرعت ، پس خودرو غیر استاندارد داخلیمون که موتور پیوندی روش آنقدر تو سرمون نزنید ، ماهم مجبوریم بخریم ولی نمیدن ، اینو بدون خط تولید کشورهای پیشرفته همه رباط و آنقدر تولید بالا که رو دستشون مونده ، ما بدبختیم خدایی یه مشت انسان بی اطلاع تفسیرات اشتباه به ماه تحویل می‌دهند ، اکثر اطرافیان ما فنی نیستند ولی در مورد همه چی اظهار نظر میکنند ، بهتر موتور ایران خودرو tu5هستش ، ef7به دست دانشجوهای آلمانی ساخته شده، ۱۸۰۰هم ضعف سرسیلندر داره و اصلا به درد ایران نمیخوره مخصوص اروپا، ۲۰۰۰قدیمی ها باز بهتر بود مصرفشون بالا بود، اتاق هم همون پژو بعد شد سمند با شاسی پژو ، باز شد دنا، ژل تزریق کردن شد دنا پلاس ، ۲۰۶ هم به همین شکل تا دنا پلاس پیش رفت ، خب حالا یه شرکتی اومده تارا رو طراحی کرد که از ترکیه عقب نیافتیم ، الان شاسی بلند هم میزنند که لاستیک های بزرگتری داره و کراس اور.بازم اطلاعات خواستی بهتون بدم ، کل دارایی تون رو نریزید ماشیناشون تو آفتاب مونده دادن آذربایجان مفتی ، آفتاب همه چی رو از بین می‌برد حتی ماشین لوکس رو پس بگذارید ورشکست بشن حداقل یه ماشین خوب وارد بش

  40. فرامرز می‌گوید

    رئیس جمهوری که میخوادمردمش خودرو بی کیفیت ایرانی سوارشن خائن بالفطره است.

  41. علیرضا می‌گوید

    ساقیت کیه؟ به من هم معرفیش کن، جنس اعلا بهت میده، سمند و پراید ?

  42. سام می‌گوید

    عامو از پیشرفت ایران و ایرانی حرف نزنید که حالم به هم میخوره همه شکوفایی این کشور ۴۰ سال پیش متوقف شد

  43. Zaman می‌گوید

    البته جای شکر دارد ک سمند رو وارد کرده اگه پراید میخرید چی؟

  44. قدرت طهماسبی می‌گوید

    آخه صنعت مونتاژ و کپی برداری افتخار داره که بتونی صادرش کنید، مگر اونا مغز خر خوردند و نمی فهمند ،خارجی ها که همیشه هزار قدم از ما جلوترند؟!!!!!!!

  45. مصطفی می‌گوید

    دادا ساقی ت کیه خیلی خوبه جنسش???

  46. pejman می‌گوید

    آقای آرش خان، نوشته های شما بیشتر به طنز میخوره تا خبر، در پوست خودت نمی گنجی، بخاطر اینکه خودروی کاملا با ایرادفنی و غیر استاندارد جهانی، کشور آذربایجان قبول کرده، تو چرا خوشحالی، سود و پول این خودروی غیر استاندارد تو جیب مافیا و دزد بزرگ خودرو ساز کشورمون یعنی ایران خودرو میره. همه ما خوب میدونیم که کشور عزیز ایران ما تحت امر مافیای بزرگ خودرو سازی یعنی ایران خودرو و سایپا در سال های متوالی قرار گرفته، و با تولید خودروی های تکراری و بی کیفیت و غیر استاندارد با تولید انبوه و سود دهی بسیار بالا به روند خودشان ادامه می‌دهند.

  47. حقیقت می‌گوید

    من صد بهت میدم شروع کنی بد گفتن

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.