ماجرای توقف فروش فوق‌العاده خودروسازان چیست؟

0

تداوم سیر نزولی قیمت خودروهای داخلی و ورود بازار خودرو به خواب عمیق زمستانی، زمینه ریزش قیمت برخی خودروهای تولیدی و کاهش قیمت برخی خودروهای مونتاژی به‌خصوص محصولات چینی به نرخ فروش خودروسازان را فراهم کرد. فعالان بازار خودرو واقعی کردن قیمت‌ها و نزدیک شدن قیمت کارخانه و بازار را عاملی برای تعادل قیمت‌ها عنوان و تاکید می‌کنند که قیمت‌ها می‌تواند به ثبات برسد و تا اندازه‌ای از التهاب بازار کاسته شود، به شرط آن که عرضه از سوی خودروسازان به میزان کافی انجام شود. در این شرایط شاهد ترکیدن حباب قیمت‌ها در بازار خواهیم بود. بررسی قیمت خودروهای داخلی، یک سال پس از تعیین فرمول پنج درصد زیر قیمت بازار از سوی خودروسازان نشان می‌دهد این طرح به اهداف تعیین شده نرسیده است.

هفته گذشته و هم زمان با اعلام فرمول جدید قیمت گذاری خودرو، بازار خودرو که پس از ماه‌ها روی آرامش را دیده بود دوباره دچار التهاب شد و قیمت‌ها شاهد رشد ۱۰ تا ۱۵ درصدی شدند. هرچند این فرمول به دلیل ایرادهای وارده از سوی سازمان بازرسی و همچنین، کارشناسان صنعت خودرو به خودروسازان ابلاغ نشده، اما شنیده‌ها حاکی از آن است که خودروسازان از اول بهمن ماه نسبت به اجرایی کردن این فرمول اقدام می‌کنند.

با نزدیک شدن قیمت‌های کارخانه و بازار به یکدیگر دلالان و واسطه‌ها از بازار خارج می‌شوند و خریداران واقعی باقی ماندند، در نهایت حتی در برخی موارد قیمت بازاری از قیمت کارخانه‌ای خودروها کمتر شد.

بیشتر بخوانید: جزئیات واردات رسمی خودرو از مناطق آزاد به سرزمین اصلی اعلام شد

ماجرای توقف فروش فوق‌العاده خودروسازان چیست؟

در حالی‌ که از ماه‌های ابتدایی امسال، قیمت خودرو و مسکن به تصمیم وزارت صمت و به دستور مقامات قضایی از پلت‌ فرم‌های آگهی آنلاین حذف شده بودند، عصر پنج‌ شنبه، قیمت خودرو به این پلت‌فرم‌ها بازگردانده شد. درج قیمت کالاها در این پلت ‌فرم‌ها علاوه بر شفافیت در قیمت‌گذاری، به معاملات نیز شفافیت می‌دهد.

یکی از عجایب بازار خودرو ایران در حال حاضر قیمت خودروهای مونتاژی رنو در کشورمان است. رنو ساندرو، رنو ال ۹۰ یا تندر ۹۰ محصولات اقتصادی رنو بودند که تا پیش از سال ۹۷ توسط ایران خودرو و پارس خودرو به تولید می‌رسیدند. قیمت این خودروها به دلیل توقف تولید و محبوبیت فوق‌العاده بین مشتریان افزایش قابل توجهی پیدا کرده و اکنون برای خرید رنو ال ۹۰ به حدود ۳۵۰ میلیون تومان بودجه نیاز دارید، همان بودجه‌ای که می‌توان با آن دنا پلاس توربو شارژر ایران خودرو را در مدل سال خریداری کرد.

بازار خودروهای وارداتی نیز با عدم نوسان نرخ ارز روزهای با ثبات‌تری را تجربه می‌کنند و با قطعی شدن ممنوعیت واردات خودرو در سال آینده، خریداران این خودرو دست به کار شده و نسبت به تامین نیاز خود اقدام کرده‌اند چرا که انتظارها برای رفع ممنوعیت و شکستن قیمت‌ها از بین رفته و در این میان نگرانی‌ها بابت پرداخت مالیات خودروهای بالای دو میلیارد تومان افزایش یافته است. بر این اساس شاهد رونق خرید و فروش خودروهای کمتر از دو میلیارد تومان هستیم.

بیشتر بخوانید: نوسانات بازار خودرو روزانه شده است

سال گذشته وزارت صنعت با متمرکز شدن بر قیمت خودروها به جای متمرکز شدن بر رفع موانع تولید، سیاست اشتباهی را پیاده کرد. در همین حال نعمت الله کاشانی نسب، نایب رییس اتحادیه فروشندگان خودروی تهران، با اشاره به برنامه ریزی انجام شده با هدف واقعی شدن قیمت‌ها در بازار خودرو م‌گوید: در صورت نزدیک شدن قیمت خودروها به قیمت بازار به صورت طبیعی شاهد به تعادل رسیدن قیمت‌ها در این بازار پر التهاب خواهیم بود.

وی با تاکید بر فروکش کردن قیمت‌ها در بازار خودرو و رسیدن به یک ثبات نسبی می‌افزاید: «در حال حاضر قیمت خودرو در بازار قابل پیش بینی نیست و ممکن است هر لحظه شاهد تغییرات قیمتی باشیم».

در سال ۹۰ آنقدر تولید خودرو در کشور بالا رفت که برای فروش برنامه‌های تشویقی مختلف از جمله خریدهای اقساطی و اعطای تسهیلات ارائه می‌شد، اما در دو و نیم سال گذشته با زیان ۴۳ هزار میلیارد تومانی خودروسازان، در عمل توان آنها گرفته شده است.

کاشانی نسب قیمت‌های فعلی بازار خودرو را در حال حاضر دارای حباب می‌داند و اظهار می‌کند که در صورت افزایش عرضه، قیمت‌ها به مراتب کاهش خواهد یافت اما در بازار فعلی، رکود تا اندازه‌ای از بین رفته و خرید و فروش در میان خریداران واقعی دیده می‌شود.

در دهه ۷۰ دولت سیاست ویژه‌ای برای کنترل بازار خودرو مبنی بر قیمت گذاری کارخانه به میزان ۵ درصد زیر قیمت بازار اجرا کرد که به خوبی جواب داد و توانست حدود ۱۲ سال قیمت‌ها در بازار خودرو را ثابت نگه دارد.

تاکید بر افزایش عرضه از سوی خودروسازان در حالی است که با وجود برنامه ۶ ماهه افزایش تولید از سوی خودروسازان هنوز برنامه‌ای برای افزایش عرضه عنوان نشده و طرح‌های فروش فوق العاده همچنان با ظرفیت‌های پایین انجام می‌شود این در حالی است که از زمان اعلام فرمول جدید قیمت‌ها نیز طرح فروش فوق العاده متوقف و طرح‌های فروش یک ساله در حال انجام است.

اگر قیمت دلار در حدود ۲۴ هزار تومان تثبیت شود، کاهش نرخ آن بر بازار خودرو نیز مؤثر خواهد بود اما اگر دوباره شاهد جهش قیمت ارز باشیم، قیمت خودرو مجدداً افزایش خواهد یافت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.