یافت آباد تهران کجاست؟ این محله چه امکاناتی دارد؟

1

محله یافت آباد در جنوب غربی شهر تهران واقع شده و در منطقه ۱۷ شهرداری تهران قرار دارد. بزرگراه شهید سعیدی در غرب این محله قرار دارد و خیابان معلم در شمال آن واقع است. محله آذری همسایه شمالی این محله، محله تولید دارو، بهداشت و ولیعصر شمالی در غرب آن، محله ابوذر غربی و امام سجاد (ع) در شرق آن و محله وصفنارد در جنوب آن قرار دارد. محله یافت آباد بافتی تجاری مسکونی داشته و در کنار پاساژ‌های بزرگ فروش مبلمان، خانه‌های مسکونی زیادی در اطراف آن به چشم می‌خورد. این محله دارای امکانات مختلف رفاهی، درمانی، آموزشی و خدماتی است و دسترسی به آن از طریق اتوبوس‌های شهری میسر خواهد بود، اما اینجا ایستگاه مترو مجزایی ندارد. خیابان یافت آباد، خیابان آقانوری و خیابان پیغمبری از جمله مهمترین خیابان‌های این محله هستند.

فروش مسکونی یافت آباد

محله یافت آباد کجاست؟

محله یافت آباد جزو محله‌هایی است که برای بیشتر پایتخت‌نشین‌ها نامی آشنا دارد. چرا که نماد اصلی یافت آباد مبلمان است و این محله جزو یکی از بورس‌های مطرح فروش مبلمان در پایتخت محسوب می‌شود. محله یافت آباد در جنوب غربی شهر تهران واقع شده و در منطقه ۱۷ شهرداری تهران قرار دارد.

بزرگراه شهید سعیدی در غرب این محله بوده و خیابان معلم در شمال آن است. محلهٔ آذری همسایه شمالی این محله، محله تولید دارو، بهداشت و ولیعصر شمالی همسایه غربی آن، محله ابوذر غربی و امام سجاد (ع) همسایه شرقی و محله وصفنارد همسایه جنوبی آن هستند.

محله یافت آباد بافتی تجاری مسکونی دارد و در کنار پاساژ‌های بزرگ فروش مبلمان، خانه‌های مسکونی زیادی در اطراف آن به چشم می‌خورد. خانه‌هایی که محل سکونت تهرانی‌های قدیم و اقوام آذری، شمالی و فارس است. بیشتر خیابان‌های مسکونی این محله، دارای بافت فرسوده و خیابان‌های کم عرض بوده اما بخش تجاری آن، خیابان‌های عریض و بافت مدرنی دارد.

یافت‌ آباد را به نوعی کل ایران می‌شناسند. چرا که در این منطقه بورس مبلمان قرار دارد. به همین دلیل محله یافت آباد از رونق خوبی برخوردار است.

بوستان‌ها و پارک‌های متعددی محل تفریح ساکنان این منطقه هستند. بوستان شهدای یافت آباد، بوستان مینا و بوستان استاد شهریار در محله یافت آباد بسیار شلوغ و پر رفت‌وآمد هستند.

بلوار در یافت آباد

نقشه محله یافت آباد

در تصویر زیر نقشهٔ محله و آدرس یافت آباد تهران مشخص است.

تاریخچه محله یافت آباد

محله یافت آباد تاریخی شنیدنی و زیبا دارد. این محله در زمان گذشته جزو توابع شهر ری بوده و به غار معروف بود. غار دو بخش شرقی و غربی داشت که جایگاه غار غربی یا غار خاور منطقه یافت آباد فعلی است. در بخشی از منابع تاریخی چنین اشاره شده که روزی ناصرالدین شاه گذرش به صورت اتفاقی به این محله می‌افتد و متوجه می‌شود که زمین‌های آن خالی از سکنه است، اما آب و هوای خوب و دلپذیری دارد. پس از آن، شیفته این محله می‌شود و فریاد می زند؛ یافتم. با این یافتم پادشاه و توجه او به این نقطه از شهر، آبادانی منطقه شروع می‌شود و زمین‌های یافت آباد به دست پادشاهان قاجار دست به دست می‌چرخد.

البته باید توجه داشت که تاریخ یافت آباد به دوران زندیه بازمی‌گردد. زمانی که دو طایفه زند و قاجار بر سر تاج و تخت به جنگ با یکدیگر پرداختند و در نتیجهٔ آن خاندان قاجار، پیروز میدان شدند. پس از این واقعه یافت آباد و دژهای آن تبدیل به زندانی برای برخی از اسیران خاندان زند شد. به طوری که هنوز هم برخی از ساکنان یافت آباد از نسل همان زندیان هستند.

اما پس از روی کار آمدن خاندان قاجار و توجه ناصرالدین شاه به این منطقه، مجدد این نقطه از شهر شروع به آبادانی کرده و رشد و توسعه پیدا کرد. البته در زمان مظفرالدین شاه قاجار، عبدالحسین میرزا فرمانفرمایان زمین‌های این منطقه را از او خرید و بعدها دو دانگ از آن را به پسرش و یک دانگ آن را به دامادش واگذار کرد. پس از قاجار و با روی کار آمدن رضا شاه، زمین‌ها از چنگ خاندان قاجار بیرون آمدند و به ساکنان اصلی آن یعنی اهالی یافت آباد و تبعیدیان خاندان زند واگذار شدند.

بازار مبل در یافت آباد

امکانات محله یافت آباد

از آنجایی که محله یافت آباد بازار مبل ایران شناخته می‌شود،‌ اصلی‌ترین وجه تمایز آن از دیگر محله‌های شهر، حضور پاساژ‌های بزرگ فروش مبل و مغازه‌های تعمیر مبل و وسایل چوبی منزل است. در این محله چند ساختمان بزرگ مربوط به فروش مبلمان و سرویس چوبی منزل ساخته شده که از جمله آنها بازار مبل ایران شماره ۱، ۲ و ۳، بازار مبل خلیج‌فارس، بازار مبل پاسارگاد و بازار مبل ونوس است.

از دیگر امکانات این محله پارک‌های متعددی نظیر؛ بوستان صبا، پارک بو علی سینا، پارک فتح المبین، پارک فارسی و پارک آل محمد (ص) هستند. این محله همچنین دارای چندین مدرسه در مقاطع تحصیلی مختلف، مسجد،‌ تکیه‌های مذهبی،‌کتابخانه، سالن‌های ورزشی، داروخانه و چندین درمانگاه است. خانه فرهنگ امین الملک، خانه فرهنگ هنریاران جوان نیز از دیگر امکانات فرهنگی این محله به شمار می‌رود.

بورس مبلمان یافت آباد

فروشگاه مبل یافت آباد

بورس مبلمان تهران در یافت آباد قرار دارد. همین امر سبب شده تا از سراسر کشور به این منطقه از تهران بیایند. کارگاه‌های مبل‌سازی و فروشگاه‌های مبلمان و لوازم خانگی در منطقهٔ یافت آباد به وفور دیده می‌شوند. به همین دلیل شاید مراکز خرید کمتری در محدودهٔ یافت آباد دیده شود. با این حال مراکز خریدی که اغلب به فروش مبلمان می‌پردازند عبارتند از گالری مبل تاج،‌ مجتمع تجاری تفریحی، مرکز خرید وحدت، ایرانیان، مرکز خرید داریوش و مرکز خرید کدخدا. البته این مراکز خرید علاوه بر فروش مبلمان، اجناس و کالاهای دیگری نیز برای خرید و فروش عرضه می‌کنند. همچنین در این منطقه دو رستوران معروف وجود دارد که پذیرای مشتریان این منطقه است. رستوران حاج ابراهیم زندیه و رستوران اسلیمی از جمله این رستوران‌ها هستند.

آشنایی با محله‌های دیگر تهران:

قیمت خانه در محله یافت آباد

قیمت خانه در محله یافت آباد، مانند محله‌های مجاور در جنوب شهر، متوسط رو به پایین است.

با نگاهی به آگهی‌های فروش مسکونی این محله در دیوار متوجه می‌شویم که می‌توان میانگین قیمت هر متر خانه در محله یافت آباد را در سطح محله‌های جنوبی شهر دانست. به طور میانگین قیمت هر مترمربع املاک مسکونی در محله یافت آباد در آگهی‌های دیوار (بهمن ۱۴۰۰) بین ۱۴ تا ۲۰ میلیون تومان است. البته املاکی با قیمت بالاتر هم در این محله دیده می‌شود. دلیل این افزایش قیمت در هر متر مربع، به نوساز بودن خانه و کلید نخوردن آن مربوط است. این محله برای سکونت زوج‌های جوان که به دنبال خانه‌ای با قیمت مناسب برای خرید هستند، ‌بسیار مناسب است.
جدیدترین آگهی‌های فروش مسکونی یافت‌آباد

حمل‌ونقل عمومی محله یافت آباد

محله یافت آباد ایستگاه مترو مجزایی ندارد و نزدیکترین ایستگاه مترو به آن، ایستگاه مترو شهرک شریعتی و زمزم است. اما برای دسترسی به این محله می‌توان از طریق اتوبوس‌های پایانه آزادی- یافت آباد،‌ پایانه آزادی- ابراهیم آباد،‌ پایانه آزادی- شهرک ولیعصر اقدام کرد. همچنین می‌توان با استفاده از تاکسی نیز به این محله دسترسی داشت. بسیاری از تاکسی‌ها در چهارراه یافت آباد توقف دارند.

خیابان‌های مهم محله یافت آباد

از جمله مهمترین خیابان‌های این محله، خیابان یافت آباد نام دارد. خیابانی که جهتی غرب به شرق دارد و مهمترین مراکز خرید مبلمان در آن واقع شده است. این خیابان و چهارراه معروف آن،‌ یعنی چهارراه یافت آباد،‌ جزو پر رفت‌وآمدترین خیابان‌های این محله است و بیشتر بافت تجاری دارد. خیابان آقانوری نیز دیگر خیابان مهم این محله بوده که جهت آن شمال به جنوب بوده و به خیابان یافت آباد منتهی می‌شود. خیابان پیغمبری نیز دیگر خیابان مهم این محله است که با خیابان آقانوری تقاطع دارد و بوستان آل محمد در نزدیکی آن واقع است.

1 نظر
  1. حمیدرضاشیری می‌گوید

    سلام.یافت آباد در منطقه ۱۸ هستش .اشتباه نوشتید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.