یوسف آباد تهران کجاست؟ آشنایی با امکانات و شرایط زندگی

0

محله یوسف آباد تهران در منطقه ۶ شهرداری تهران واقع است. خیابان‌‌‌‌ها و بزرگراه‌های مهم اطراف این محل، بزرگراه کردستان و محله امیرآباد در غرب، بزرگراه همت در شمال، خیابان ولیعصر و محله عباس‌آباد در شرق و خیابان دکتر فاطمی در جنوب است.

از آنجایی که گذر تاریخی تهران در زمان قاجار و پهلوی به این محله افتاد، رویدادهای تاریخی قابل توجهی در این محل به وقوع پیوسته است. از جمله آن‌ها؛ آباد سازی زمین‌های یوسف آباد در سال ۱۲۵۰ توسط میرزا یوسف مستوفی الممالک، تاسیس بیمارستان ارتش در سال ۱۲۹۵ توسط سپه‌سالار، ساخت خیابان پهلوی (ولیعصر) در سال ۱۳۱۰، مداوای محمدرضا پهلوی پس از ترور دانشگاه تهران در سال ۱۳۲۷، انتقال بیمارستان مسلولین در سال ۱۳۳۷، احداث بوستان شفق در سال ۱۳۴۰، تبدیل محله‌ای به نام ندید در یوسف آباد به محله جهان‌آرا و ایجاد خانه‌های مسکونی در آن در سال ۱۳۵۵ است.

املاک یوسف آباد را اینجا ببینید

یوسف آباد تهران کجاست؟

اگر با اتوبوس‌های تندروی تهران از سمت راه‌آهن به تجریش حرکت کنید، در سمت چپ ایستگاه پله اول و پارک ساعی، چند ردیف پله‌رنگی و زیبا می‌بینید که خیابان ولیعصر را به محله دیگری از تهران وصل می‌کند. اگر برایتان سوال ایجاد شده که یوسف آباد تهران کجاست؟ باید بگوییم جایی دقیقاً بالای همان پله‌های زیبای خیابان ولیعصر.

این محله که روزگاری باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی اهالی یوسف آباد بوده، اکنون جای خود را به خیابان‌های بلند، خانه‌‌های چندین طبقه و برج بلند تهران داده است. محله‌ای که باعث شد خیابان بلند پهلوی (ولیعصر) از مسیر مستقیم خود منحرف شود؛ چرا که کشاورزان آن محل، علاقه‌ای به جاده‌کشی در وسط باغ و زمین‌های‌شان نداشتند.

این محله که در منطقه ۶ شهرداری تهران واقع شده، خیابان‌‌‌‌ها و بزرگراه‌های مهمی در اطراف خود دارد. از جمله آن‌ها بزرگراه کردستان و محله امیرآباد در غرب، بزرگراه همت در شمال، خیابان ولیعصر و محله عباس‌آباد در شرق و خیابان دکتر فاطمی در جنوب است.

در قدیم این محله به دلیل آب‌وهوای خوب و کشت‌وکار مورد توجه اهالی تهران بوده و امروزه نیز به دلیل دسترسی مناسب به شمال، شرق، غرب و جنوب شهر، جزو محله‌های مهم برای سکونت است. محله‌ای که در کنار درختان بلند، آب روان و آسیاب‌های آبی قدیمی‌اش، تاریخ و سرگذشت بسیار شنیدنی و زیبایی دارد.

پله های منتهی به یوسف آباد

یوسف آباد تهران بر روی نقشه

برای افرادی که قصد آشنایی با آدرس یوسف آباد را دارند، بهتر است تصویر زیر از یوسف آباد تهران بر روی نقشه را مشاهده کنند. این نقشه موقعیت دقیق این محله و قرارگیری آن در بین بزرگراه‌های همت، شهید گمنام و کردستان را به خوبی نشان می‌دهد.

تاریخچه محله یوسف آباد

نام یوسف آباد اولین بار در دوره قاجار و نقشه‌های آن زمان به چشم‌ می‌خورد. محله‌ای که طبق یکی از روایت تاریخی، از املاک میرزا یوسف آشتیانی معروف به مستوفی‌الممالک، صدراعظم محبوب ناصرالدین‌شاه بود. این محله در قدیم، یکی از آبادی‌های شمال غربی تهران بود که حدود ۴ کیلومتر با مرکز شهر فاصله داشت. این آبادی را میرزا یوسف آشتیانی از ناصرالدین شاه خرید و در سال ۱۲۸۸ که تهران گرفتار قحطی شده بود، تلاش کرد تا با آبادانی آن کاری برای قحطی‌زدگان دست‌وپا کند. او رعایای گرسنه را برای ساخت‌وساز و رسیدگی به زمین‌ها به کار گرفت و در ازای آن روزی یک نان سنگک و یک قِران دستمزد به آن‌ها می‌داد. در نتیجه یوسف‌ آباد سرسبز و زیبا شد.

بعد از درگذشت میرزا یوسف، این زمین به پسرش میرزا حسن خان رسید و بعد از آن سپهسالار امیر خان سردار این منطقه را خرید و بخشی از آن را تبدیل به مزرعه کرد. سپس نوبت به مالک بعدی این محله، یعنی حاجی حسین امین‌الضرب رسید. او برای وارد کردن موتور برق و نصب آن در تهران از دولت پول گرفت و نتوانست آن را بپردازد. در نتیجه این ملک دوباره به دست حکومت افتاد و مالکیت خصوصی آن به پایان رسید.

ساخت‌وساز و شهرنشینی در این محله به زمان حکومت پهلوی برمی‌گردد. زمانی که رضاشاه تصمیم گرفت خیابانی از جنوب به شمال تهران بکشد و کاخ مرمر را به کاخ سعدآباد متصل کند. این جاده در مسیرش درست از این محله یعنی یوسف‌ آباد قدیم و سید جمال‌الدین اسد آبادی جدید عبور می‌کرد. به دلیل مخالفت زمین‌داران، خیابان از این محله عبور نکرده و مسیرش را برای رسیدن به کاخ سعدآباد کمی منحرف کرد. در نتیجه خیابان پهلوی از کنار این محله عبور کرده و باعث شد ساکنان شهر به این محله خوش آب‌وهوا با زمین‌های زراعی آن توجه کنند. این توجه باعث شد حکومت نیز در آغاز پهلوی دوم شروع به ساخت‌وساز در این زمین‌ها کرده و به هر کارمند دولت، یک قطعه زمین ۱۰۰۰ متری واگذار کند.

پس از این دوره، کم‌کم زندان قزل قلعه و بیمارستان مسلولان (برای بستری بیماران سل) در این محله ساخته شد و محله حال‌وهوای زندگی شهری را به خود گرفت.

رویدادهای تاریخی یوسف آباد تهران

از آنجایی که گذر تاریخی تهران در زمان قاجار و پهلوی به این محله افتاد، در این محله رویدادهای تاریخی قابل توجهی به وقوع پیوست. از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آبادسازی زمین‌های یوسف آباد در سال ۱۲۵۰ توسط میرزا یوسف مستوفی الممالک
  • تاسیس بیمارستان ارتش در سال ۱۲۹۵ توسط سپه‌سالار
  • ساخت خیابان پهلوی (ولیعصر) در سال ۱۳۱۰
  • مداوای محمدرضا پهلوی پس از ترور دانشگاه تهران در سال ۱۳۲۷
  • انتقال بیمارستان مسلولین در سال ۱۳۳۷
  • احداث بوستان شفق در سال ۱۳۴۰
  • تبدیل محله‌ای به نام ندید در یوسف آباد به محله جهان آرا و ساخت خانه‌های مسکونی در آن در سال ۱۳۵۵

مجسمه سید جمال الدین اسد آبادی در یوسف آباد تهران

امکانات محله

محله یوسف آباد محله‌ای است که وجود مغازه‌های مختلف در آن، باعث شده زندگی در این آنجا جریان داشته باشد. به خصوص قنادی‌ها و شیرینی‌فروشی‌‌های آن که زبانزد خاص و عام است. از این بین شیرینی‌فروشی بی بی که در خیابان مهرام واقع شده، جزو قدیمی‌ترین و معروف‌ترین شیرینی فروشی‌های این محله است.

در این محله و در خیابان جهان آرا نیز چند مغازه تعمیرات خودرو، این بخش از محله را تبدیل به راسته تعمیرکاران مختلف کرده است. خوشبختانه در این محله امکانات متعددی در اختیار شهروندان قرار دارد. از بین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکانات درمانی مانند بیمارستان محب کوثر
  • امکانات مذهبی از قبیل مسجد و حسینه سادات (قدمت ۱۰۰ ساله)
  • امکانات تفریحی مانند پارک شفق

گالری عکس یوسف آباد تهران

در آلبوم زیر تصاویری از بافت شهرنشینی و امکانات این محله را مشاهده می‌کنید. بافتی که هنوز ترکیبی از املاک سنتی در کنار برج‌های نوساز در آن دیده می‌شود.

آشنایی با محله‌های دیگر تهران:

قیمت خانه در یوسف آباد تهران

محله یوسف آباد که در قدیم زمینی برای مزرعه‌داران و باغی برای باغ‌داران بود، اکنون محله‌ای کاملا شهری برای ساکنان شهر تهران محسوب می‌شود. محله‌ای که دیگر در آن خبری از درختان میوه انجیر شیرین و آبدار نیست و جای آن را برج‌ها و آپارتمان‌های چندین طبقه گرفته است. آپارتمان‌هایی که باعث شده تراکم جمعیت در این محله بالا رود و در بعضی از کوچه‌‌‌‌‌ها به سختی جای پارک ماشین پیدا شود. چرا که این محله دسترسی خوبی به چهار جهت شهر تهران دارد و امکانات آن برای زندگی مناسب است.

با نگاهی به آگهی‌های فروش مسکونی این محله در دیوار متوجه می‌‌شویم که قیمت خانه در یوسف آباد تهران (آذر ۱۴۰۰) بین متری ۴۰ تا ۶۰ میلیون تومان برای هر متر مربع است. البته املاکی با قیمت بالاتر هم در این محله مشاهده می‌‌شود. همچنین املاک قدیمی و کلنگی محله هم با قیمت‌های پایین‌تر آگهی می‌شوند که شاید فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاری باشند.

برای اجاره خانه در یوسف آباد کلیک کنید

حمل‌ونقل عمومی و مترو یوسف آباد

برای دسترسی به محله یوسف آباد از طریق مترو، بهترین انتخاب استفاده از ایستگاه جهاد در خط ۳ مترو تهران است. ایستگاهی که به نحوی مترو یوسف آباد هم محسوب می‌شود؛ زیرا در مرز جنوبی این محله در تقاطع خیابان ولیعصر و فاطمی قرار گرفته است. این ایستگاه به انتهای خیابان سید جمال‌الدین اسد آبادی نزدیک بوده و از طریق تاکسی‌های خطی آن می‌توان به هر نقطه از محله دسترسی داشت. اتوبوس‌های تندرو راه آهن-تجریش نیز در بخش شرقی این محله توقف دارد. نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس ولیعصر به این محله نیز، ایستگاه بهشتی، ایستگاه پله اول و ایستگاه آبشار هستند.

خیابان‌های مهم یوسف آباد تهران

از جمله خیابان‌های مهم محله یوسف آباد علاوه بر خیابان اصلی آن یعنی خیابان جمال‌ادین اسدآبادی، خیابان شهید جهان آرا است. خیابانی که تا پیش از انقلاب، نام و نشانی نداشت و تنها دره‌ای در غرب محله یوسف آباد بود. زمین‌های این محل در گذشته به قدری دور از دسترس بود که اهالی محل برای آن لقب ندید را گذاشته بودند. کم‌کم شهرسازی به این بخش از محله نیز رخنه کرد و ارامنه نخستین ساکنان آن شدند.

خیابان مستوفی (شهید اکبری) نیز دیگر خیابان مهم این محله است. خیابانی که دارای کوچه‌های خلوت و آرام همراه با درختان چنار و پله‌هایی است که این محله را به خیابان ولیعصر متصل می‌کند. یکی از قدیمی‌ترین بخش‌های محله یوسف آباد، خیابان مهیار مهرام است که اهالی قدیمی آن را به نام مدیر می‌شناسند. میدان سلماس و خیابان بیستون و چهلستون نیز از دیگر خیابان‌ها و میادین مهم این محله هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.