شهرک غرب تهران را بهتر بشناسید؛ حاشیه‌ای که به دست غربی‌ها به متن رسید

0

در دوران پهلوی مهندسان آمریکایی که در صدد تبدیل تهران به یک شهر مدرن بودند، یک شهرک در روستای مسیحی‌نشین خوردین ساختند. این شهرک بعدها به دلیل طراحی و ساخت مهندسان غربی آن به شهرک غرب معروف شد. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هم به شهرک قدس تغییر نام داد. شهرک قدس در منطقه شمال غرب تهران قرار دارد. دسترسی محلی این منطقه به بزرگراه‌های اصلی بسیار خوب است و حمل‌ونقل عمومی این محله در وضعیت بسیار مطلوبی قرار دارد. وجود چند پایانه اتوبوسرانی و تاکسیرانی و ایستگاه مترو میدان صنعت به امکانات رفاهی این محله افزوده است. همچنین سرتاسر شهرک مراکز خرید بسیار مهمی نظیر گلستان، بوستان، ایران زمین دارد. شهرک غرب از ۷ فاز و ۴ بلوار به نام های خوردین، ایوانک، دادمان و پاک‌نژاد تشکیل شده و از خیابان‌های معروف این محله می‌توان به ایران زمین، بوستان، گلستان، هرمزان و پیروزان اشاره کرد.

شهرک غرب کجا است؟

وقتی سخن از گران‌ترین و مرفه‌ترین مناطق تهران می‌شود، ناخودآگاه ذهن‌ها به سوی مناطق شمالی تهران می‌رود. درحالی‌که شمال‌غرب تهران و شهرک غرب در زمرهٔ یکی از گران‌ترین مناطق تهران قرار می‌گیرد. گاهی قیمت خانه در شهرک غرب بیشتر از مناطق شمالی تهران است. شهرک قدس یا غرب در منطقه ۲ شهرداری تهران قرار دارد. این محله از شمال به سعادت‌آباد، از جنوب به بزرگراه همت، از غرب به خیابان فرحزادی و از شرق به ده ونک ختم می‌شود.


همه آگهی‌های املاک شهرک غرب در دیوار


نقشه شهرک

برای مشاهدهٔ نقشهٔ محلهٔ شهرک غرب می‌توانید از تصویر زیر استفاده کنید. همچنین با کلیک روی لینک زیر، نقشه شهرک را در مسیریاب بلد مشاهده خواهید کرد.

عکس شهرک غرب

تاریخچهٔ شهرک غرب

زمانی‌که شاه تهماسب دور تهران حصار کشید، بسیاری از مناطق امروز در تهران، در محدودهٔ طهران قدیم نبودند. شهرک غرب هم یکی از این مناطق بود. مستوفی‌الممالک که یکی از دولت‌مردان ثروتمند دوره قاجار بود، زمین‌های بسیاری از جمله ده ونک، پونک و شهرک غرب فعلی را خرید. او به آبادانی این مناطق مشغول شد.

شهرک غرب در آن زمان بیابانی بیش نبود. مردم برای ییلاق و قشلاق به سمت فرحزاد، به ناچار باید از این بیابان عبور می‌کردند. بعد از مدتی گروهی از ارامنه جلفای اصفهان به این بیابان آمدند. آن‌ها در کنار قناتی که در این منطقه وجود داشت، روستایی به وجود آوردند و سال‌ها در این روستا زندگی کردند. آن‌ها اسم روستای خود را خوردین نام‌گذاری کردند. خوردین به معنای تپه و برجستگی زمین است.

با روی کار آمدن پهلوی، رضاشاه تمام اموال قاجاریان را گرفت. خوردین هم که موقوفهٔ آستان حضرت امام رضا (ع) بود به دولت واگذار شد. خوردین در زمان رضاشاه هم به همان صورت باقی ماند. در زمان محمدرضا پهلوی، صحبت از اصلاحات ارضی شد و به همین دلیل هم روستاها از زیر یوغ اربابان بیرون آمدند. خوردین هم یکی از این روستاها بود.

در طرح جامع تهران که عبدالعزیز فرمانفرما آن را تهیه کرد، توسعهٔ شهر تهران مورد کنترل قرار گرفت. بنا شد که روستاها به تهران متصل شوند و این اتفاق هم افتاد. در سال‌های آغاز دهه ۵۰ با بالا رفتن قیمت نفت، ایران دچار گشایش اقتصادی شد. به این ترتیب بسیاری ثروتمند شدند و شکل جدیدی از سبک زندگی در ایران و مخصوصا تهران به وجود آمد. تهران دروازه‌های تغییر و تبدیل به کلان‌شهر را طی می‌کرد. شهر باید گسترش می‌یافت و به همین دلیل هم برای ساخت‌و‌ساز نظر سازندگان به سوی روستاها و زمین‌های اطراف تهران جلب شد. شهرک غرب موقعیت خوبی داشت.

بسیاری از مهندسان غربی در آن سال‌ها برای ساخت‌وساز به سمت ایران روانه شدند. مهندسان غربی کلنگ ساخت‌وساز در شهرک غرب را زدند؛ اما با پیروزی انقلاب برای همیشه از ایران رفتند. بخشی از شهرک غرب پیش از انقلاب و بخشی از آن بعد از انقلاب ساخته شد. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با هدف همدردی با شهروندان بیت‌المقدس، شهرک غرب به شهرک قدس تغییر نام داد. البته پایتخت‌نشینان و ساکنان این محله هنوز آن را شهرک غرب می‌شناسند. شهرک غرب را می‌توان نقطهٔ آغاز ورود مدرنیته به تهران دانست.

عکس شهرک غرب تهران

امکانات محله

همان‌طور که گفته شد، شهرک غرب امکانات رفاهی و سکونتی بسیار عالی دارد. امکاناتی که این شهرک را به محله‌ای جذاب برای ساکنان تهران تبدیل می‌کند. در ادامه، با برخی از امکانات اصلی آشنا می‌شوید:

مراکز خرید

شهرک غرب مراکز خرید بسیار مهم و قدیمی را در خود جای داده است. مراکزی خریدی که هر کدام از ما خاطرهٔ یک خرید خوب را در آن داریم. از جملهٔ این مراکز خرید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • میلاد نور
  • گلستان
  • لیدوما
  • مهستان
  • ایران زمین
  • گل‌افشان

بازارها و رستوران‌ها

وجود رستوران‌ها، بازارهای میوه و تره‌بار و سوپر مارکت‌های فراوان نیاز روزمره ساکنان این محله را رفع کرده است. شهرک قدس یا غرب رستوران‌های معروف زیادی دارد. رستوران‌های این محله در دسته رستوران‌های لوکس و گران‌قیمت قرار می‌گیرند. رستوران دست در خیابان پیروزان جنوبی از معروف‌ترین رستوران‌های این محله است. این رستوران برای توان‌یابان مناسب‌سازی شده و بخشی از درآمدش به خیریه رعد می‌رسد.

عکس لیدوما در شهرک غرب

بوستان‌ها

سرتاسر این محله از بوستان‌های بسیار زیادی مانند ایران زمین، کودک و دره پوشیده شده است. یکی از مزایای خوب این منطقه وجود خیابان‌های عریض و مطابق اصول شهرسازی است. به طوری‌که با خیال راحت می‌توان در این محله رانندگی کرد و نگران تصادف نبود.

مراکز درمانی

شهرک بیمارستان‌های بسیار معروف و مهمی دارد. از بزرگ‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد که از امکانات درمانی بسیار عالی برخوردار هستند:

  • بهمن
  • شهرک غرب
  • آتیه ۲

البته ذکر این نکته خالی از لطف نیست که این بیمارستان‌ها از گران‌ترین بیمارستان‌های خصوصی تهران هستند.

امکانات تفریحی

شهرک قدس یا غرب، بهشت امکانات تفریحی برای ساکنانش است. این محله سه سینمای بسیار مهم به نام‌های ابن سینا، قدس و اریکه ایرانیان دارد. همچنین وجود برج میلاد در شهرک قدس توجه بسیاری از تهرانی‌ها را به این محله جلب کرده است.

با خواندن این سطرها و قرار گرفتن محله سعادت‌آباد در مجاورت شهرک غرب حتما این سوال را از خودتان می‌پرسید که سعادت اباد بهتر است یا شهرک غرب؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت که مقایسهٔ این دو محله به دلیل نزدیکی و شبیه بودن امکانات کار درستی نیست. هر کدام از این مناطق ویژگی‌های خاص خود را دارند. قدمت سعادت آباد بیشتر است و شهرک غرب دسترسی و امکانات بیشتری نسبت به سعادت آباد دارد. در مجموع نزدیکی و شباهت این دو منطقه آنقدر زیاد است که نمی‌توان فرق بسیار زیادی میان این دو قائل شد.



عکس مسجد در شهرک غرب

این محله ۱۰ مکان تخلیهٔ اضطراری برای شرایط نامناسب را در خود جای داده است. از میان آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بوستان هرمزان در تقاطع پیروزان
  • بوستان فدک در خیابان هرمزان
  • پارکینگ مجتمع تجاری گلستان در ابتدای خیابان مهستان
  • بوستان سدروس بالاتر از خیابان خرداد

وزارت علوم و تحقیقات فناوری در این محله قرار دارد. همچنین سفارتخانه بوسنی هرزگوین در خیابان دانش در این محله واقع شده است. محله مراکز آموزشی بسیاری را در خود جای داده که از میان آن‌ها می‌توان به دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربیت بدنی در خیابان ایران زمین و دانشگاه امام صادق اشاره کرد.

حمل‌ونقل عمومی و مترو شهرک

حمل‌ونقل عمومی در این شهرک بسیار مطلوب است. در میدان صنعت، پایانهٔ تاکسیرانی بسیار کاملی قرار دارد که می‌تواند مسافران و ساکنان این محله را به بسیاری از مناطق اصلی تهران برساند. پایانهٔ اتوبوسرانی در میدان خوردین و ابتدای خیابان ایران زمین قرار دارد که عبور و مرور ساکنان این محله را بسیار راحت کرده است.

نزدیک‌ترین ایستگاه متروی این محله در میدان صنعت قرار دارد و به نام همین میدان است. این محله دسترسی‌های بسیار سریع و محلی به بزرگراه‌های اصلی نظیر موارد زیر دارد:

  • چمران
  • نیایش
  • یادگار امام
  • همت
  • شیخ فض‌اله نوری
  • حکیم

وضعیت ترافیک در داخل این منطقه مطلوب است؛ اما برای ورود به شهرک غرب گاهی باید چند دقیقه‌ای را در ترافیک بزرگراه چمران-میدان صنعت صرف کنید.

آلبوم عکس شهرک غرب

همان‌طور که گفته شد، این محله را می‌توان دروازه ورود مدرنیته به تهران دانست. ساختمان‌هایی با طراحی خاص در کنار مراکز تفریحی و خرید متعدد، شهرک قدس را به منطقه‌ای جذاب در تهران تبدیل کرده است. در آلبوم زیر، تصاویری از این محله جذاب و لوکس را مشاهده می‌کنید.

قیمت خانه در شهرک غرب

شهرک غرب یکی از مناطق لوکس‌نشین تهران محسوب می‌شود. قیمت خانه در این محله همپای مناطق شمالی تهران است. برای اینکه از قیمت خانه در خرداد ۱۴۰۰در این محله آگاه شوید، باید سری به سایت دیوار بزنید. با نگاهی کلی به سایت دیوار می‌بینیم که در این محله خانه‌هایی با متراژ ۱۰۰ متر به بالا بیشتر دیده می‌شود. در شهرک غرب خانه از متری ۴۸ تا ۱۷۱ میلیون تومان معامله می‌شود. به‌عنوان نمونه برای خرید خانه ۹۵ متری باید هر مترمربع مبلغ ۴۸ میلیون تومان بپردازید. اگر هم قصد خرید خانه لوکس ۲۴۵ متری دارید، برای هر متر مربع باید ۱۷۱ میلیون تومان پرداخت کنید.



آگهی‌های فروش مسکونی شهرک غرب در دیوار



خیابان‌های مهم شهرک

اگر به نقشه فازهای شهرک نگاه کنید متوجه می‌شوید که این محله از ۷ فاز تشکیل شده است. ۶ فاز نخست این شهرک پیش از انقلاب و فاز هفتم آن بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شکل گرفت. از خیابان‌های مهم شهرک قدس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خیابان سپهر شهرک غرب
  • ایران زمین
  • مهستان
  • گلستان
  • هرمزان
  • پیروزان
  • زرافشان

شهرک غرب چهار بلوار اصلی به نام‌های بلوار خوردین، ایوانک، دادمان و پاکنژاد دارد که این خیابان‌ها را در خود جای داده‌اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.