وام ۴۰۰ میلیونی مسکن با سود کم

0

افزایش نجومی قیمت مسکن و همچنین اجاره‌بها در چند سال اخیر موجب شده که شاهد تغییرات گسترده‌ای در اعداد و ارقام وام‌های تامین مسکن باشیم. دولت علاوه‌بر اینکه برای تامین ودیعه مسکن‌های اجاره‌ای وام‌هایی در نظر گرفته، تلاش کرده تا با تغییر میزان وام مسکن، امید شهروندان را برای خانه‌دار شدن بیشتر کند. در حال حاضر و طبق گزارش‌های نهادهای اقتصادی، بین پنجاه تا شصت درصد درآمد خانواده‌ها در سبد تامین مسکن قرار دارد. همچنین طبق گزارشی که در پایان شهریور ۱۴۰۱ منتشر شد، متوسط قیمت خانه در شهر تهران به متری ۴۸ میلیون تومان رسیده که نشان می‌دهد رویای مسکن برای برخی از شهروندان روز به روز در حال رنگ باختن است. اما ماجرای وام ۴۰۰ میلیونی مسکن چیست؟

تلاش برای افزایش سقف وام مسکن در سال ۱۴۰۱

در حال حاضر اگر زوج متاهلی بخواهند صاحب‌خانه شوند، هر کدام می‌توانند از یک وام ۲۰۰ میلیون تومانی استفاده کنند که در مجموع سهم بانک را در خانه‌دار شدن افراد به ۴۰۰ میلیون تومان می‌رساند. همچنین این زوج می‌توانند از یک وام ۸۰ میلیونی جعاله هم برای تعمیر خانه استفاده کنند که در مجموع مبلغ وام آنها را به ۴۸۰ میلیون تومان می‌رساند.

این در حالی است که دریافت وام از طریق خرید اوراق قرضه هزینه‌ای هم برای وام‌گیرنده در پی دارد که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم. با این حال، دولت در پی آن است که با توجه به افزایش شدید قیمت مسکن در سال جاری سقف مشارکت بانک‌ها در خانه‌دار شدن شهروندان را افزایش دهد.

چرا که با توجه به رشد قیمت مسکن و کفاف‌ندادن وام کنونی خرید شهروندان باید به فکر جذب منابع دیگر برای خرید خانه باشند. با این حال محمود شایان، مدیر عامل بانک مسکن در پاسخ به اینکه آیا این بانک برنامه‌ای برای افزایش مبلغ وام‌ مسکن دارد گفت:

«پیشنهاد افزایش وام خرید مسکن از محل اوراق را باید در دی یا بهمن ماه امسال به بانک مرکزی ارائه دهیم. اما آنچه که فعلا در حال حاضر در حال رخ دادن است این است که سقف وام خرید مسکن برای زوجین ۴۰۰ میلیون تومان با ۸۰ میلیون تومان وام تعمیرات ۴۸۰ میلیون تومان است.»

رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی هم در مهرماه امسال از تلاش این وزارت‌خانه برای افزایش مبلغ ۴۰۰ میلیون تومانی وام مسکن خبر داد و گفت:

«به دنبال این هستیم که سهم بانک‌ها از ۴۰۰ میلیون تومان تسهیلات ساخت مسکن را افزایش دهیم تا سهم آورده مردم کمتر شود.»

در نظر گرفتن سهیمه وام ۴۰۰ میلیونی مسکن برای افراد متاهل در حالی است که مجردها تنها می‌توانند از وام ۲۰۰ میلیونی خرید مسکن استفاده کنند. البته آنها هم مانند متاهل‌ها از سهمیه دریافت وام ۸۰ میلیونی جعاله برخوردار هستند.

هزینه دریافت وام ۴۰۰ میلیونی مسکن چقدر است؟

همانطور که گفتیم، وام خرید مسکن در دو کلاس وام مجردها و متاهل‌ها دسته‌بندی شده است. برای متاهل‌ها ۴۰۰ میلیون وام خرید مسکن به اضافه ۸۰ میلیون جعاله در نظر گرفته شده و برای مجردها ۲۰۰ میلیون وام خرید مسکن به همراه ۸۰ میلیون جعاله. اما دریافت وام از بانک مسکن با خرید اوراق قرضه همراه است که هزینه‌ای را برای وام‌گیرنده در بر دارد. در ادامه تلاش داریم هزینه دریافت این وام را با توجه به قیمت اوراق قرضه در مهر ۱۴۰۱ بررسی کنیم.

زوج‌های تهرانی نیز بر همین اساس می‌توانند تا سقف ۴۸۰ میلیون تومان شامل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن برای هر نفر و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله دریافت کنند.

بنابراین زوجین باید ۸۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه آن ۱۱۲ میلیون و ۲۴۰ هزار تومان می‌شود که همراه با هزینه ۲۲ میلیون و ۴۴۸ هزار تومانی وام جعاله که برای آن باید ۱۶۰ ورق تسهیلات مسکن خریداری کنند، در مجموع باید ۱۳۴ میلیون و ۶۸۸ هزار تومان پرداخت کنند.

بر این اساس، مجردهای ساکن تهران می‌توانند تا ۲۸۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند که شامل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله می‌شود؛ لذا برای دریافت ۲۰۰ میلیون تومان وام باید ۴۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه این تعداد اوراق ۵۶ میلیون و ۱۲۰ هزار تومان می‌شود. همچنین با در نظر گرفتن ۸۰ میلیون تومان وام جعاله که برای آن باید ۱۶۰ ورق به مبلغ ۲۲ میلیون و ۴۴۸ هزار تومان خریداری کنند، مجموع هزینه خرید اوراق به ۷۸ میلیون و ۵۶۸ هزار تومان می‌رسد.

مصوبه افزایش سقف وام مسکن ایثارگران در سال ۱۴۰۱ ابلاغ شد

دهم مهرماه امسال محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور مصوبه افزایش سقف تسهیلات مسکن ایثارگران را امضا و به دستگاه‌های مرتبط ابلاغ کرد.

آنچنان که در «پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیئت دولت» آمده، سقف تسهیلات مسکن ایثارگران در سال ۱۴۰۱ به ازای هر واحد مسکونی در شهرهای با جمعیت بیش از یک میلیون نفر، چهار میلیارد ریال، مراکز استان‌ها چهار میلیارد ریال، سایر شهرستان‌ها سه میلیارد ریال و روستاها دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تعیین شد.

همچنین به موجب این مصوبه، سقف تسهیلات مذکور در شهرهای جدید معادل سقف تسهیلات مرکز همان استان و با نرخ چهار درصد با مدت بازپرداخت ۲۰ ساله بدون رعایت الگوی مصرف و نوساز بودن مسکن تعیین شد.

آگهی‌های املاک را در دیوار ببینید

۸ میلیون مستاجر ایرانی در آرزوی مسکن‌دار شدن

طبق آخرین آمارها، در ایران ۸ میلیون مستاجر داریم که در آرزوی خانه‌دار شدن به سر می‌برند. با این حال رسیدن به این آرزو با توجه به افزایش عجیب و سالانه اجاره‌بها روزبه‌روز در حال کمرنگ‌تر شدن است.

طبق آمارها در سال گذشته تورمی ۵۰درصدی را در بازار مسکن شاهد بودیم که با توجه به میزان افزایش حقوق و دستمزد دست این گروه را از خانه‌دار شدن دور و دورتر می‌کند.

افزایش هزینه‌های ساخت، تغییر و تحولات سایر بازارهای اقتصادی و سرازیر کردن سرمایه ها به بازار مسکن و سیاست‌های بانکی در ایران از جمله موانعی است که خانه‌دار شدن مستاجرها را با مشکلاتی مواجه کرده است.

با این حال همچنان وام مسکن یکی از مهم‌ترین و بهترین روش‌های جذب سرمایه برای خانه‌دار شدن است. در حال حاضر مبلغ این وام ۴۰۰ میلیون تومان است که از طریق بانک مسکن به متقاضیان تعلق می‌گیرد. با این حال دولت در تلاش است تا میزان این وام را متناسب با افزایش‌های تورمی در ایران افزایش دهد و فاصله خانه‌دار شدن شهروندان مستاجر را کم و کمتر کند.


***

اخبار و مطالب بازار املاک را بخوانید

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.