گزارش نرخ اجاره آپارتمان در آگهی‌های دیوار کلان‌شهرها (۱۲ تا ۲۲ مهر ۱۴۰۰)

نرخ اجاره آپارتمان در کرج، اصفهان، مشهد، شیراز و اهواز

0

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، در تابستان ۱۴۰۰ شاخص قیمت اجاره بهای واحدهای مسکونی در مناطق شهری به عدد ۲۴۴.۱ رسید که نسبت به فصل قبل ۸ درصد افزایش را نشان می‌دهد. این مقدار به طور خاص برای استان‌ها به‌صورت زیر بیان شد:

  • تهران: ۸.۱
  • البرز: ۶.۰
  • اصفهان: ۱۱.۴
  • خراسان رضوی: ۲.۹
  • خوزستان: ۶.۲
  • فارس: ۷.۳

همچنین درصد تغییرات شاخص قیمت اجاره بها در فصل تابستان سال جاری نسبت به تابستان سال گذشته (تورم نقطه به نقطه) ۲۴.۷ درصد اعلام شد که به صورت جزئی برای استان‌های مد نظر ما از این قرار بود:

  • تهران: ۲۳.۶
  • البرز: ۲۸.۴
  • اصفهان: ۳۳.۳
  • خراسان رضوی: ۱۳.۱
  • خوزستان: ۲۳.۷
  • فارس: ۱۹.۶

مرکز آمار نرخ تورم اجاره بها در چهار فصل منتهی به فصل تابستان ۱۴۰۰ را برابر ۲۷.۶ درصد و متوسط افزایش هزینه اجاره بها در قراردادهای تمدیدی را برابر ۴۶.۹ درصد اعلام کرد.

ما در این گزارش به بررسی قیمت‌های درج شده در آگهی‌های اجاره دیوار می‌پردازیم که مربوط به کلان‌شهرهای اصفهان، کرج، مشهد، اهواز و شیراز بوده‌اند. این داده‌ها مربوط به آگهی‌های ۱۰ روز گذشته هستند اما در کنار داده‌های آماری فصل تابستان اطلاعات مهم و جالبی در اختیار ما می‌گذارند.

مقایسه آمارهای این گزارش با گزارش مشابه اجاره‌بها در شهر تهران، نکات جالبی را نشان می‌دهد. به طور خلاصه در نظر داشته باشید که طبق آگهی‌های درج‌شده در دیوار تهران در ۱۰ روز گذشته، متوسط اجاره‌بها در محله‌های پرآگهی کلان‌شهر تهران ۱۸۰ هزار تومان بر متر مربع به دست آمد. بدین معنی که اجاره یک آپارتمان ۸۰ متری ۲ تا ۵ ساله در محدوده تهران، ماهانه حدود ۱۴ میلیون تومان در دیوار قیمت‌گذاری شده بود. 

توجه: در این گزارش متوسط قیمت اجاره مربوط به هر شهر و محله به دو شکل قیمت بر متر مربع و قیمت آپارتمان ۸۰ متری آورده شده است (قیمت هر متر مربع ضربدر ۸۰). لازم به ذکر است اطلاعات از آگهی‌های مربوط به آپارتمان‌هایی که ۲ تا ۵ سال سن ساخت دارند، به دست آمده‌اند. محله‌هایی که در گزارش‌ها می‌بینید، محله‌هایی هستند که در دوره استخراج داده، تعداد قابل‌توجهی آگهی اجاره آپارتمان داشته‌اند. میانگین شهرها و عبارت‌های گران‌ترین و ارزان‌ترین هم از بین همین محله‌ها محاسبه و انتخاب شده‌اند. همچنین توجه فرمایید که ارقام اجاره بهای به دست آمده، حاصل جمع اجاره پرداختی ماهانه و تبدیل ودیعه به اجاره با نرخ ۳ درصد از کل مبلغ ودیعه به عنوان اجاره بهای ماهانه است.

نرخ اجاره آپارتمان در آگهی‌های دیوار کرج 

در سال‌های اخیر کرج و به طور کلی استان البرز به دلیل نزدیکی به پایتخت و داشتن قیمت‌های متنوع‌تر و پایین‌تر، هدف مهاجرت بسیاری از خانوارها قرار گرفتند. در این سال‌ها بازار مسکن کرج و حومه در مجموعه بخش‌های سرمایه‌گذاری، ساخت و ساز، خرید و فروش، و اجاره رونق بیشتری از تهران داشته و تورم چشمگیری نیز تجربه کرده است.

در میان آگهی‌های دیوار کرج در ۱۰ روز گذشته، محله عظیمیه گران‌ترین آگهی‌ها را به خود اختصاص داده بود. هر متر مربع آپارتمان ۲ تا ۵ ساله در عظیمیه به طور میانگین با قیمت ۱۱۰ هزار تومان برای اجاره آگهی شده بود. به بیان ساده، اجاره یک آپارتمان ۸۰ متری نوساز در عظیمیه ماهانه حدود ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان هزینه دارد.

شهر جدید هشتگرد با قیمت ۲۸ هزار تومان بر متر مربع ارزان‌ترین آگهی‌ها را در دیوار کرج داشت؛ اجاره بهای یک آپارتمان ۸۰ متری در این منطقه ماهانه حدود ۲ میلیون ۲۴۰ هزار تومان بوده است.

مقدار متوسط اجاره بها در آگهی‌های دیوار کرج (از بین محله‌های پرآگهی) برای یک آپارتمان ۸۰ متری نوساز، حدود ۶ میلیون تومان در ماه محاسبه شده که معادل ۷۳ هزار تومان بر متر مربع می‌شود.

جدیدترین آگهی‌های اجاره آپارتمان در کرج را اینجا ببینید

متوسط اجاره‌بهای درخواستی در آگهی‌های دیوار کرج (۱۲ تا ۲۲ مهر ۱۴۰۰)

 آپارتمان ۲ تا ۵ سال ساخت

نام محلهمتوسط اجاره یک متر مربع (تومان)متوسط اجاره آپارتمان ۸۰ متری (تومان)
عظیمیه۱۱۰,۰۰۰۸,۸۰۰,۰۰۰
مهرشهر فاز ۳۱۰۵,۰۰۰۸,۴۰۰,۰۰۰
مهرویلا۱۰۱,۰۰۰۸,۰۸۰,۰۰۰
مهرشهر فاز ۱۹۶,۰۰۰۷,۶۸۰,۰۰۰
گوهردشت۹۳,۰۰۰۷,۴۴۰,۰۰۰
کوی مهر۸۸,۰۰۰۷,۰۴۰,۰۰۰
مهرشهر فاز ۴۸۴,۰۰۰۶,۷۲۰,۰۰۰
کوی زنبق۷۸,۰۰۰۶,۲۴۰,۰۰۰
شهرک بنفشه۷۷,۰۰۰۶,۱۶۰,۰۰۰
باغستان۷۴,۰۰۰۵,۹۲۰,۰۰۰
شهر جدید اندیشه۷۲,۰۰۰۵,۷۶۰,۰۰۰
گلشهر۷۱,۰۰۰۵,۶۸۰,۰۰۰
ساماندهی۶۷,۰۰۰۵,۳۶۰,۰۰۰
فردیس۶۶,۰۰۰۵,۲۸۰,۰۰۰
شاهین‌ویلا۶۱,۰۰۰۴,۸۸۰,۰۰۰
منظریه۵۴,۰۰۰۴,۳۲۰,۰۰۰
مشکین‌دشت۵۴,۰۰۰۴,۳۲۰,۰۰۰
مارلیک۴۹,۰۰۰۳,۹۲۰,۰۰۰
محمدشهر۴۱,۰۰۰۳,۲۸۰,۰۰۰
شهر جدید هشتگرد۲۸,۰۰۰۲,۲۴۰,۰۰۰

نرخ اجاره آپارتمان در آگهی‌های دیوار اصفهان

طبق آگهی‌های اجاره درج‌شده در دیوار اصفهان در ۱۰ روز گذشته، اشراق دارای بالاترین قیمت اجاره بود. یک آپارتمان ۸۰ متری در اشراق با اجاره ماهانه حدود ۵ میلیون ۳۰۰ هزار تومان در دیوار آگهی شده بود؛ این مبلغ معادل ۶۶ هزار تومان بر متر مربع می‌شود.

فولادشهر با قیمت ۲۴ هزار تومان بر متر مربع، ارزان‌ترین آگهی را در دیوار اصفهان داشت؛ بدین معنی که یک آپارتمان ۸۰ متری در فولادشهر ماهانه حدود ۲ میلیون تومان اجاره بها دارد.

مجموعا در ۱۰ روز گذشته اجاره بهای میانگین در محله‌های پرآگهی اصفهان حدود ۵۴ هزار تومان بر متر مربع در دیوار قیمت‌گذاری شده بود. به عبارت دیگر، اجاره کردن یک آپارتمان ۸۰ متری در اصفهان که ۲ تا ۵ سال از ساخت آن می‌گذرد، ماهانه به طور متوسط ۴ میلیون و ۳۳۰ هزار تومان هزینه دارد.

آگهی‌های اجاره آپارتمان اصفهان را اینجا ببینید

متوسط اجاره‌بهای درخواستی در آگهی‌های دیوار اصفهان (۱۲ تا ۲۲ مهر ۱۴۰۰)

 آپارتمان ۲ تا ۵ سال ساخت

نام محلهمتوسط اجاره یک متر مربع (تومان)متوسط اجاره آپارتمان ۸۰ متری (تومان)
اشراق۶۶,۰۰۰۵,۲۸۰,۰۰۰
برازنده۶۴,۰۰۰۵,۱۲۰,۰۰۰
جابر انصاری۶۴,۰۰۰۵,۱۲۰,۰۰۰
ملک‌شهر۶۳,۰۰۰۵,۰۴۰,۰۰۰
خانه اصفهان۶۲,۰۰۰۴,۹۶۰,۰۰۰
شاهین‌شهر۵۳,۰۰۰۴,۲۴۰,۰۰۰
بهارستان۳۷,۰۰۰۲,۹۶۰,۰۰۰
فولادشهر۲۴,۰۰۰۱,۹۲۰,۰۰۰

نرخ اجاره آپارتمان در آگهی‌های دیوار مشهد

در میان آگهی‌های درج‌شده در دیوار مشهد، هاشمیه با قیمت ۵۹ هزار تومان بر متر مربع بیشترین اجاره بها را در ۱۰ روز گذشته داشت؛ بدین معنی که یک آپارتمان ۸۰ متری در هاشمیه با اجاره بهای ماهانه ۴ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان در دیوار آگهی شده است. در مقابل گلبهار با اجاره بهای ۱۶ هزار تومان برای هر متر مربع، ارزان‌ترین آگهی‌ها را در دیوار داشت؛ به عبارت دیگر، هزینه اجاره یک آپارتمان ۸۰ متری در گلبهار ماهانه حدود ۱ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان می‌شود.

آگهی‌های اجاره درج‌شده در دیوار مشهد در ۱۰ روز گذشته نشان‌دهنده متوسط قیمت ۴۵ هزار تومان بر متر مربع در محله‌های پرآگهی هستند. در واقع مالکان هر آپارتمان ۸۰ متری نسبتا نوساز در مشهد را با میانگین قیمت ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در ماه در دیوار قیمت‌گذاری کرده‌اند.

جدیدترین آگهی‌های اجاره آپارتمان را در دیوار مشهد ببینید

متوسط اجاره‌بهای درخواستی در آگهی‌های دیوار مشهد (۱۲ تا ۲۲ مهر ۱۴۰۰)

 آپارتمان ۲ تا ۵ سال ساخت

نام محلهمتوسط اجاره یک متر مربع (تومان)متوسط اجاره آپارتمان ۸۰ متری (تومان)
هاشمیه۵۹,۰۰۰۴,۷۲۰,۰۰۰
رضاشهر۵۹,۰۰۰۴,۷۲۰,۰۰۰
صیاد شیرازی۵۸,۰۰۰۴,۶۴۰,۰۰۰
آزادشهر۵۸,۰۰۰۴,۶۴۰,۰۰۰
اقبال۵۸,۰۰۰۴,۶۴۰,۰۰۰
محله سرافرازان۵۴,۰۰۰۴,۳۲۰,۰۰۰
الهیه۵۳,۰۰۰۴,۲۴۰,۰۰۰
هفت تیر۴۹,۰۰۰۳,۹۲۰,۰۰۰
قاسم‌آباد (شهرک غرب)۴۸,۰۰۰۳,۸۴۰,۰۰۰
امیریه۴۸,۰۰۰۳,۸۴۰,۰۰۰
شهید مطهری شمالی۴۴,۰۰۰۳,۵۲۰,۰۰۰
عبدالمطلب۴۲,۰۰۰۳,۳۶۰,۰۰۰
محله طلاب۴۱,۰۰۰۳,۲۸۰,۰۰۰
ایثارگران۳۴,۰۰۰۲,۷۲۰,۰۰۰
بلوار توس۲۴,۰۰۰۱,۹۲۰,۰۰۰
طبرسی شمالی۲۴,۰۰۰۱,۹۲۰,۰۰۰
گلبهار۱۶,۰۰۰۱,۲۸۰,۰۰۰

نرخ اجاره آپارتمان در آگهی‌های دیوار اهواز

 در ۱۰ روز گذشته، محله باهنر در اهواز دارای گران‌ترین آگهی اجاره در بین محله‌های پرآگهی اهواز در دیوار بود. اجاره‌بهای آپارتمان‌های باهنر حدود ۵۲ هزار تومان بر متر مربع در دیوار محسابه شد. به عبارت دیگر یک آپارتمان ۸۰ متری نسبتا نوساز در باهنر با اجاره بهای ماهانه حدود ۴ میلیون و ۱۶۰ هزار تومان آگهی شده است.

کوی مهدیس با اجاره بهای ۲۶ هزار تومان بر متر مربع ارزان‌ترین آگهی را در بین محله‌های پرآگهی دیوار اهواز داشت؛ بدین معنی که آپارتمان‌های ۸۰ متری در کوی مهدیس حدود ۲ میلیون تومان اجاره ماهانه داشته‌اند.

بر اساس آگهی‌های دیوار، میانگین قیمت اجاره برای یک آپارتمان ۸۰ متری ۲ تا ۵ ساله در محله‌های پرآگهی اهواز ماهانه حدود ۳ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان بود که معادل ۴۱ هزار تومان برای هر متر مربع می‌شود.

آگهی‌های اجاره آپارتمان در دیوار اهواز

متوسط اجاره‌بهای درخواستی در آگهی‌های دیوار اهواز (۱۲ تا ۲۲ مهر ۱۴۰۰)

 آپارتمان ۲ تا ۵ سال ساخت

نام محلهمتوسط اجاره یک متر مربع (تومان)متوسط اجاره آپارتمان ۸۰ متری (تومان)
باهنر۵۲,۰۰۰۴,۱۶۰,۰۰۰
گلستان۴۷,۰۰۰۳,۷۶۰,۰۰۰
رسالت۴۴,۰۰۰۳,۵۲۰,۰۰۰
کیانشهر۳۶,۰۰۰۲,۸۸۰,۰۰۰
کوی مهدیس۲۶,۰۰۰۲,۰۸۰,۰۰۰
 

نرخ اجاره آپارتمان در آگهی‌های دیوار شیراز

در بین آگهی‌های اجاره درج‌شده در دیوار شیراز، آگهی‌های قدوسی غربی با قیمت ۹۴ هزار تومان بر متر مربع بیشترین اجاره بها را داشته‌اند. آپارتمان‌های ۸۰ متری در قدوسی غربی با قیمت ماهانه حدود ۷ میلیون و ۵۲۰ هزار تومان در دیوار آگهی شده‌اند.

در مقابل آگهی‌های شهر صدرا با اجاره بهای ۳۹ هزار تومان بر متر مربع ارزان‌ترین بوده‌اند؛ بدین معنی که یک آپارتمان ۸۰ متری نسبتا نوساز در شهر صدرا ماهانه ۳ میلیون و ۱۲۰ هزار تومان اجاره دارد.

در مجموع آگهی‌های دیوار شیراز در ۱۰ روز گذشته میانگین اجاره بها در محله‌های پرآگهی این شهر را ۷۳ هزار تومان برای هر متر مربع نشان می‌دهند. به عبارت دیگر مالکان آپارتمان‌های ۸۰ متری شیراز که ۲ تا ۵ سال از ساخت آن‌ها می‌گذرد، ماهانه حدود ۶ میلیون تومان اجاره بها طلب کرده‌اند.

جدیدترین آگهی‌های اجاره آپارتمان دیوار شیراز را اینجا ببینید

متوسط اجاره‌بهای درخواستی در آگهی‌های دیوار شیراز (۱۲ تا ۲۲ مهر ۱۴۰۰)

 آپارتمان ۲ تا ۵ سال ساخت

نام محلهمتوسط اجاره یک متر مربع (تومان)متوسط اجاره آپارتمان ۸۰ متری (تومان)
قدوسی غربی۹۴,۰۰۰۷,۵۲۰,۰۰۰
قصرالدشت۸۸,۰۰۰۷,۰۴۰,۰۰۰
زرهی۸۳,۰۰۰۶,۶۴۰,۰۰۰
فرهنگ شهر۸۰,۰۰۰۶,۴۰۰,۰۰۰
تاچارا۷۹,۰۰۰۶,۳۲۰,۰۰۰
درکی۷۶,۰۰۰۶,۰۸۰,۰۰۰
شهرک سراج۶۸,۰۰۰۵,۴۴۰,۰۰۰
معالی‌آباد۶۵,۰۰۰۵,۲۰۰,۰۰۰
فرهنگیان۶۲,۰۰۰۴,۹۶۰,۰۰۰
شهر صدرا۳۹,۰۰۰۳,۱۲۰,۰۰۰

همانطور که مشاهده کردید قیمت میانگین اجاره در آگهی‌های دیوار در محله‌های پرآگهی کرج و شیراز بیش از سایر کلان‌شهر‌ها و حدود ۷۳ هزار تومان بر متر مربع بود؛ مقدار مشابه برای کلان‌شهر تهران حدود ۱۸۰ هزار تومان محاسبه شده که تقریبا ۲.۵ برابر می‌شود. در واقع می‌توان گفت اجاره بهای میانگین در آگهی‌های کرج و شیراز در حدود مناطق ارزان‌قیمت تهران است که این واقعیت خبر از شکاف قیمتی ملک مسکونی بین پایتخت و سایر شهرها دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.