محله ستارخان یا برق آلستوم سابق را بهتر بشناسید

0

محله ستارخان در منطقهٔ ۲ تهران واقع شده است. این محله از شمال با محلهٔ گیشا و مرزداران شرقی، از غرب با فلکه یکم صادقیه، از شرق با محله فاطمی و از جنوب با محلهٔ تهرانسر همسایه است. البته در برخی مرزبندی‌ها، ستارخان شامل محله‌های تهرانسر، دریان‌نو، شهرآرا، تهران ویلا و توحید هم می‌شود. سه بزرگراه چمران در سمت شرق، شیخ فضل الله در سمت غرب و جلال آل احمد در سمت شمالی این محله قرار دارد. نام قدیمی محلهٔ ستارخان برق آلستوم بوده که نام آن برگرفته از دانشمندی خارجی است که کارخانهٔ برقی در این محله احداث کرد؛ اما پس از پیروزی انقلاب برای نکوداشت یکی از رهبران نهضت مشروطه، ستارخان نام گرفت. در ادامه مطلب، بیشتر با این محله مرکزی تهران آشنا می‌شوید.

برای دسترسی به این محله از طریق مترو، ایستگاه‌های طرشت و توحید بهترین انتخاب است. از طرفی تاکسی‌های انقلاب-آریاشهر، ولیعصر-آریا‌شهر و اتوبوس‌های هفت‌تیر-آریا‌شهر دسترسی ساکنان این محله به نقاط مرکزی و مهم پایتخت را هموار کرده‌اند. ستارخان محله‌ای است با خیابان‌های مهم که نام هیچ یک از آنها را نمی‌توان از قلم انداخت. خیابان دریان‌نو با حال‌وهوای دنج آن به همراه خیابان ستارخان، پاتریس لومومبا، سازمان آب، نصرت، بهبودی، حبیب‌الله و شادمهر از جمله خیابان‌های مهم محله ستارخان هستند.

خیابان حبیب الله در ستارخان
خیابان حبیب الله در ستارخان

محله ستارخان کجا است؟

اگر ساکن تهران هستید، حتماً نام محلهٔ ستارخان را شنیده‌اید. محله‌ای پرطرفدار در غرب تهران که در جنوبی‌ترین بخش منطقهٔ ۲ شهرداری تهران واقع شده است. این محله به دلیل نزدیکی به سه بزرگراه اصلی و قرارگرفتن در شاهراه ارتباطی بخش غرب به مرکز پایتخت همیشه مورد توجه جویندگان خانه بوده است. به همین دلیل قیمت خانه در ستارخان تهران، تحت‌تاثیر موقعیت ممتاز آن قرار می‌گیرد.

محله ستارخان پاتوق رستوران‌گردها نیز هست و رستوران معروف نشاط و بستنی بابا رحیم در این محله واقع شده است. همچنین در این محله وجود چندین مغازهٔ فروش لوازم روشنایی، فرش و لوازم و قطعات یدکی خودرو به همراه بازارچه سنتی در زیر پل یادگار امام، امکانات رفاهی خوبی را برای ساکنان محلی فراهم کرده است.

این محله از شمال با محلهٔ گیشا و مرزداران شرقی، از غرب با فلکه یکم صادقیه، از شرق با محله فاطمی و از جنوب با محلهٔ تهرانسر همسایه است. سه بزرگراه چمران در سمت شرق، شیخ فضل‌الله در سمت غرب و جلال‌آل‌احمد در سمت شمالی این محله قرار دارد. محلهٔ ستارخان به طور کامل در منطقهٔ ۲ شهرداری تهران قرار گرفته و نواحی ۲، ۳و ۴ شهرداری تهران در این محله واقع شده‌اند.

نقشه محله ستارخان

با دیدن نقشه تهران و پیدا کردن خیابان ستارخان شادمان مطمئن شوید که وارد محدودهٔ محلهٔ ستارخان شده‌اید. محله‌ای با سه زیر محله معروف به نام‌های دریان‌نو، تهران ویلا و شهرآرا که مانند نگین انگشتر در نقشهٔ تهران می‌درخشند. موقعیت دقیق این محله در نقشهٔ زیر مشخص شده است. همچنین می‌توانید نقشه را بزرگ‌نمایی یا جابه‌جا کنید.

تاریخچهٔ محله ستارخان

در زمان حکومت پهلوی، رضاشاه تصمیم گرفت در اواسط حکومتش، قانونی برای روشنایی شب‌های پایتخت به تصویب مجلس برساند. براساس این قانون، شرکت برق موظف بود که چراغ‌های برق را در تمام خیابان‌ها و سرگذرهای شهر نصب کند تا امنیت شهر در شب‌های تاریک تهران بالا برود. در نتیجهٔ آن اولین کارخانهٔ برق در دوشان‌ تپه راه‌اندازی شد و پس از آن کارخانه برق آلستوم شکل گرفت.

این کارخانه در زمان نخست‌وزیری سپهبد زاهدی ایجاد شد. در آن زمان ماموران دولتی به دنبال زمینی مناسب برای ایجاد کارخانه بودند. آنها زمینی در وسط خیابان ستارخان فعلی یافتند که ۸۱۰۰ متر مساحت داشت. پیرامون این زمین خالی بود و در نتیجه برای توسعهٔ کارخانه در آینده مناسب بود. زمینی که ماموران دولتی انتخاب کرده‌ بودند، متعلق به نوش‌آفرین، دختر مظفرالدین‌شاه قاجار بود. دولت زمین را از مالکان آن خریداری کرد و در ۲۴ بهمن ۱۳۳۳ با شرکت فرانسوی آلستوم قراردادی امضا کرد.

شرکت آلستروم متعهد شد تا کارخانه‌ای ۵۰ هزار کیلو واتی در این زمین‌ها بسازد. در آن زمان خیابان ستارخان، خالی و باریک بود و تنها اسب و الاغ می‌توانستند از آن عبور کنند. با شروع ساخت کارخانه، بخش میانی این خیابان به عرض دو متر آسفالت شد و اسم آن را خیابان تاج گذاشتند. بعدها این خیابان محور شکل‌گیری سه محلهٔ برق آلستوم، تهران ویلا و شهرآرا شد.

میدان توحید در محله ستارخان
میدان توحید در محله ستارخان

از یادگاران قدیم این منطقه، بوستان ستارخان است که چنارهای قد بلندی دارد و باغ اختصاصی باتمانقلیچ بوده است. باغی که در سال ۱۳۵۰ تبدیل به پارک می‌شود. پارکی که هشت ورودی دارد و ورودی اصلی آن جنب خیابان ستارخان است. مجتمع مسکونی ستارخان نیز دیگر یادگار این محله در دورهٔ پس از انقلاب است. مجتمعی سیمانی، خاکستری که جزو اولین برج‌های مسکونی بعد از انقلاب محسوب می‌شود.

در اوایل دهه ۶۰ بیشتر زمین‌های این محله خالی بود. در قسمت بزرگی از آن دو برج بنا شد که هر یک ۱۰ طبقه داشت و هر طبقه ۶ واحدی بود. امروزه نیز ۱۲۰ خانواده در این برج‌ها سکونت دارند.

قیمت مسکن در محله ستارخان

قیمت مسکن در محلهٔ ستارخان نسبت به بسیاری از محله‌های تهران در حد متوسط است. با نگاهی به آگهی‌های فروش مسکونی این محله در دیوار متوجه می‌شویم که می‌توان میانگین قیمت هر متر خانه در ستارخان را تا حدودی بالاتر از بسیاری از محله‌های دیگر دانست. به طور میانگین قیمت هر متر مربع املاک مسکونی در ستارخان (خرداد ۱۴۰۰) بین۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان است. البته املاکی با قیمت بالاتر هم در این محله دیده می‌شود.

مشاهده همه آگهی‌های املاک ستارخان در دیوار

امکانات محله

همانطور که گفته شد، در این محله انواع خدمات رفاهی برای ساکنان فراهم شده و وجود امکانات درمانی و آموزشی در کنار آن، امکانات این محله را کامل کرده است. امکاناتی که تقریباً به طور یکسانی در سراسر محلهٔ ستارخان پخش شده و انتخاب بهترین منطقه ستارخان برای زندگی را دشوار می‌کند. در ادامه به فهرستی از امکانات این محله اشاره می‌کنیم.

  • پارک‌ها: شهید تکبیری، شهربازی شاهین، میراث، سید‌الشهدا (ع) و پارک پردیس
  • درمانگاه پارت کلینیک، کلینیک دندان‌پزشکی، بیمارستان رسول اکرم
  • داروخانه‌ها: افشین، پرسپولیس، دکتر آفاق، دکتر منعم، دکتر متولی و داروخانهٔ شبانه‌روزی ستارخان
  • ادارات و سازمان‌های دولتی: ادارهٔ امور مالیاتی غرب تهران، نیروگاه آلستوم (شرکت بهره‌برداری نیروگاه طرشت)، ادارهٔ بنیاد شهید و امور ایثارگران
  • بورس کالاهای مختلف از قبیل لوازم روشنایی، لوازم یدکی خودرو، فرش و رستوران‌های متنوع
  • بازارچهٔ سنتی ستارخان، مرکز تجاری سپهر
  • مدارس در کلیه مقاطع تحصیلی و مهد کودک
پارک ستارخان
پارک ستارخان

حمل‌ونقل عمومی و مترو ستارخان

خوشبختانه در محلهٔ ستارخان، هیچگونه نگرانی از بابت حمل‌ونقل با وسایل نقلیهٔ عمومی برای ساکنان محله وجود ندارد. دسترسی به این محله از طریق مترو، ایستگاه‌های طرشت و توحید امکان‌پذیر است. از طرفی تاکسی‌های انقلاب-آریاشهر، ولیعصر-آریا‌شهر و اتوبوس‌های هفت‌تیر- آریا‌شهر دسترسی ساکنان این محله به نقاط مرکزی و مهم پایتخت را هموار کرده است. در این بین، جای اتوبوس‌های تندرو شهری نیز خالی نیست. اتوبوس‌های بی‌آر‌تی پایانهٔ افشار-ترمینال جنوب با توقف در محله ستارخان، این مسئله را نیز حل کرده‌اند. بنابراین تمامی خطوط مربوط به حمل‌ونقل شهری در اختیار ساکنان محلی است تا با استفاده از خدمات آن‌ها به نقاط مختلف شهر تهران عزیمت کنند.

عکس محله ستارخان

همان‌طور که گفته شد، این محله مرکزی تهران، تاریخچه‌ای جذاب دارد. ساختمان‌هایی خاص که هرکدام یادآور رخدادی مهم در تهران هستند. همچنین راسته‌ها و خیابان‌های فرعی متعدد با امکانات رفاهی و فروشگاهی زیاد، از ویژگی‌های محله ستارخان تهران است. در گالری زیر، تصاویری از این محله را مشاهده می‌کنید.

خیابان‌های مهم محله ستارخان

ستارخان محله‌ای با خیابان‌های مهم و تاریخی محسوب می‌شود که نام هیچ یک از آنها را نمی‌توان از قلم انداخت. خیابان دریان‌نو با حال‌ وهوای دنج آن به همراه خیابان‌های زیر، جریان ترافیکی را در ستارخان هدایت می‌کنند:

  • ستارخان
  • پاتریس لومومبا
  • سازمان آب
  • نصرت
  • بهبودی
  • حبیب‌الله
  • شادمهر

البته ناگفته نماند که بافت خیابان‌های این محله یکسان نیست و بعضی از خیابان‌های آن دنج و آرام و بعضی دیگر شلوغ و پرتردد است. در هر صورت تمامی این خیابان‌ها جزو نقاط اصلی محلهٔ ستارخان هستند که هر یک مزیت خاصی برای سکونت، تجارت و یا خرید روزانه دارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.