چقدر بزرگراه و محله نواب تهران را می‌شناسید؟ نبض زندگی در جنوب غرب پایتخت

0

محله نواب یا به بیان بهتر بزرگراه نواب تهران یکی از پرجنب‌وجوش‌ترین مناطق جنوب غربی تهران به شمار می‌آید. بزرگراه نواب که در مرکز این محله قرار دارد، از غرب به دو منطقه ۱۰ و ۱۷ و از شرق به دو منطقه ۱۱ و ۱۶ تقسیمات شهری می‌رسد. نواب دسترسی حمل‌ونقل بالایی دارد. از این رو بسیاری از مردم خواهان زندگی در این منطقه هستند. به همین دلیل محله نواب و اطراف آن را جزو محله‌های پرتراکم و پرجمعیت می‌شناسند. به دلیل جمعیت بالای این منطقه امکانات رفاهی بسیاری در کوچه پس کوچه‌های آن برای مردم وجود دارد. به صورتی که مردم این منطقه لازم نیست هیچ‌گونه نیازی را خارج از محلهٔ خود رفع کنند. تنوع و گستردگی محصولات در این منطقه سبب شده که کسب و کارهای بسیاری نیز در اطراف بزرگراه نواب متمرکز شوند.

محله نواب کجاست؟

اگر گذرتان به جنوب غربی تهران افتاده باشد، حتما بزرگراه بزرگ نواب و بالتبع محله‌های پرجمعیت اطراف آن را دیده‌اید. نواب محله‌ای پر از جنب‌وجوش و زندگی است. در تقسیم‌بندی‌های شهری، محله‌ای به این نام وجود ندارد، اما محله‌های اطراف بزرگراه شهید نواب صفوی اغلب به نام محله نواب هم شناخته می‌شوند. دسترسی بالای این محله سبب شده که انتخاب اول برای زندگی بسیاری از افراد به شمار بیاید.

به‌دنبال ملک در نواب هستید، اینجا کلیک کنید!

بزرگراه نواب و محله اطراف آن را می‌توان مرز بین ۴ منطقه شهرداری تهران دانست. این بزرگراه مرزی است که در غرب خود مناطق ۱۰ و ۱۷ و در شرق خود، مناطق ۱۱ و بخش کوچکی از منطقه ۱۶ را دارد. همچنین خیابان نواب به‌عنوان مرز چند محله زیر هم شناخته می‌شود:

  • سلامت
  • هلال احمر
  • عباسی
  • جوادیه
  • بریانک
  • بلورسازی

بزرگراه نواب تهران

بزرگراه نواب از شمال به‌وسیله تونل توحید به بزرگراه شهید چمران منتهی می‌شود. در جنوب هم این بزرگراه پس از رسیدن به محله جوادیه، به بزرگراه شهید تندگویان می‌رسد. مساحت تقریبی منطقه اصلی اطراف نواب، ۸۰۷ هکتار است. گفته شده که این منطقه حدود ۳۵۰ هزار نفر را در در خود جای داده است. از این رو جزو مناطق پرتراکم و پرجمعیت تهران محسوب می‌شود.

نقشهٔ محله نواب

در تصویر زیر، محل جغرافیایی بزرگراه شهید نواب صفوی و محله‌های اطراف آن را می‌بینید. نقشه منطقه نواب تهران شامل همین بزرگراه و بخش‌های کوچکی از محله‌های مجاور می‌شود.

تاریخچه محله نواب

گفته شده که محلهٔ نواب جزو زمین‌های موقوفهٔ فردی به نام مولاوردیخانی بوده است. کم کم از سال ۱۳۳۵ ساخت‌وساز در این محله رونق گرفت. جالب است بدانید که زمین‌های محلهٔ نواب ابتدا کاربری کشاورزی داشتند. طرح احداث بزرگراه نواب هم در سال ۱۳۴۴ تصویب، اما اجرای آن چند دهه بعد انجام شد.

بعد از انقلاب اسلامی ۵۷، شهرداری دو پروژهٔ عمرانی بزرگ انجام داد. اولی ساختن بزرگراه نواب صفوی بود. حدود ۲۰ سال پیش، خیابان‌های پایتخت مثل امروز شلوغ نبودند. به طوری که راحت می‌شد از خیابان آزادی به خیابان‌های جنوب سلسبیل یا شرق تهران رفت‌وآمد کرد. هنوز ساختن مجتمع‌ها و ساختمان‌های چند طبقه و متراکم در محله‌های قدیمی باب نشده بود. با آنکه تهران در آن موقع شلوغ و پرترافیک نبود؛ اما پایتخت همواره در چرخهٔ تغییر پیشتاز بوده و هست. در هر حال در همان زمان خیابان باریکی به نام نواب صفوی احداث شد.

پس از جنگ و شلوغی شهرها، مردم برای دسترسی به محله‌های جنوب شهر باید از خیابان طولانی و باریک نواب گذر می‌کردند. این خیابان از حوالی میدان لولاگر شروع می‌شد و به بیابان‌های جنوب تهران می‌رسید. درنهایت در سال ۱۳۶۹، اجرای بزرگراهی برای اتصال شمال به جنوب تهران در ادامه بزرگراه شهید چمران، تصویب و اجرا شد. این بزرگراه اکنون با طول ۵/۵ کیلومتر، یکی از شریان‌های اصلی تهران محسوب می‌شود. شریانی که با احداث تونل توحید در سال ۱۳۸۸، نقش خود در هدایت بار ترافیکی را افزایش داد.

یکی از ویژگی‌هایی محلهٔ نواب که آن را در یادها ماندگار می‌کند، ساختمان‌های یک شکل صورتی رنگی است که در کنار هم ساخته شده‌اند. نواب، ابتدا محلهٔ باریک و تنگی بود؛ اما با احداث این مجتمع‌ها، کمی از فضای قبلی این محله تغییر کرد. البته لازم به ذکر است که هنوز هم خیابان‌های تنگ و باریک در محلهٔ نواب وجود دارد.

بافت سنتی خیابان نواب تهران

امکانات محلی بزرگراه نواب

خیابان نواب و محلهٔ نواب به دلیل جمعیت بالا امکانات مناسبی دارد. در واقع در هر کوچه و خیابان محلهٔ نواب مغازه‌های تره‌بار،‌ ابزار فروشی، سوپرمارکت، نانوایی، لباس فروشی، لوازم خانگی و هرآنچه مایحتاج عمومی باشد،‌ به چشم می‌خورد. به همین دلیل هم بسیاری از مردم علاقه‌مند به زندگی در این محله هستند.

یک‌سری امکانات شاخص مانند بیمارستان‌های لقمان و حضرت ولیعصر (عج) سپاه هم در این محدوده وجود دارد. مراکز خرید بسیاری در خیابان‌های نواب هست. خیابان آذربایجان از خیابان‌های مهم مجاور خیابان نواب است و بسیاری از مراکز خرید در این محله قرار گرفته‌اند. تنوع و گستردگی محصولات در مراکز خرید نواب سبب شده که نیازی در این محله بی پاسخ نمی‌ماند.

گالری عکس نواب تهران

بزرگراه نواب و محله‌های اطراف آن جزو مناطق شلوغ و پر از امکانات غرب و جنوب تهران هستند. ساختمان‌های این منطقه نیز با معماری خاص در دو طرف بزرگراه، به نمادی از پایتخت تبدیل شده‌اند. در ادامه، تصاویری از این منطقه را مشاهده می‌کنید.

حمل‌ونقل و مترو نواب

خیابان نواب جزو محله‌های با دسترسی بالا به حساب می‌آید. چرا که این محله دارای متروی کلیدی نواب است. همچنین در اطراف این محله، ایستگاه‌های متروی زیر هم در دسترس هستند:

  • بریانک
  • رودکی
  • کمیل
  • جوادیه

بزرگراه نواب برای کسانی که وسیلهٔ نقلیه دارند بسیار کارآمد به حساب می‌آید. همچنین این محله اتوبوس‌های تندرو نیز دارد. اتوبوس‌های تندرو، نواب را به شمال، جنوب، شرق و غرب متصل می‌کند. از این رو ساکنان این منطقه دسترسی خوبی برای رفت‌وآمد به اقصی نقاط تهران دارند.

با محله‌های دیگر تهران هم آشنا شوید:

قیمت خانه در منطقه و خیابان نواب

محلهٔ نواب به دلیل دسترسی بالایی که دارد، مورد توجه بسیاری از مردم قرار گرفته است. با توجه به آگهی‌های املاک قیمت هر متر مربع آپارتمان (مرداد ۱۴۰۰) در محدودهٔ نواب حدود ۱۷ تا ۲۱ میلیون برآورد می‌شود. پس می‌توان گفت که قیمت املاک در این محدوده متوسط رو به خوب است. البته ارزش املاک در هر منطقه‌ای با توجه به امکانات هر آپارتمان متغیر خواهد بود.

اگر قصد خرید خانه در نواب را دارید، این آگهی‌ها را ببینید

خیابان‌های مهم محله

اصلی‌ترین خیابان نواب که همان بزرگراه شهید نواب صفوی است. این بزرگراه، توسط بلوارها و بزرگراه‌هایی قطع می‌شود که هرکدام، شریان‌هایی کارآمد در پایتخت هستند. از مهم‌ترین خیابان‌های نزدیک محله نواب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آزادی
  • امام خمینی (ره)
  • کمیل
  • محبوب مجاز
  • بریانک
  • قزوین
  • دشت آزادگان
  • عابدی ثمرین
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.