نگاهی به ب‌ام‌و سری ۵ نسل E12؛ اولین ب‌ام‌و مدرن!

بررسی تاریخچه و نکات مهم خرید و نگهداری ب‌ام‌و سری 5 نسل E12 به قلم نیما مجتهدزاده

0

احتمالا پرفروش‌ترین محصول ب‌ام‌و در ایران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، نسل اول ب‌ام‌و سری ۵ است که با کد E12 شناخته می‌شود. این خودرو اولین مدلی از ب‌ام‌و بود که با روش امروزی نامگذاری محصولات این برند راهی بازار شد. نسل اول سری ۵ همزمان با سایر نقاط جهان از اوایل دهه پنجاه خورشیدی به ایران نیز وارد شد.

در این مطلب به طور خلاصه به ویژگی‌ها و تاریخچه اتاق E12 سری ۵ می‌پردازیم.

محبوب ایرانیان!

شرکت وهابزادگان (واصاتو) به عنوان نمایندگی رسمی ب‌ام‌و در ایران پیش از انقلاب اسلامی، تقریبا همزمان با عرضه جهانی سری E12 آن را به کشورمان نیز وارد کرد. علاوه بر این، همانند سایر محصولات آلمانی آن زمان، بخشی از واردات این مدل به ایران توسط دانشجویان و توریست‌های ایرانی انجام گرفت. در ابتدا، بخش اعظم واردات این نسل به مدل ۵۲۰ اختصاص داشت. بعدها با توجه به هزینه‌های قابل توجه گمرکی، شرکت واصاتو به سمت واردات نمونه خاصی از ۵۱۸ روی آورد که با پسوند Deluxe شناخته می‌شد. در دهه پنجاه، قیمت میانگین این مدل ب‌ام‌و در کشورمان بین ۹۰ تا ۱۳۰ هزار تومان بوده است.

بیشتر بخوانید:‌ تاریخچه و نکات مهم خرید و نگهداری شورولت نوا و بیوک اسکای لارک

نکته جالب توجه در مورد ۵۱۸‌های وارد شده به ایران، تریم Deluxe آن‌هاست که تقریبا در جهان کم نظیر است. از سال ۱۳۵۵ و با عرضه مدل فیس‌لیفت شده نسل E12، بیشتر مدل‌های E12 بازار ایران به ب‌ام‌و آفریقای جنوبی سفارش داده می‌شود که مدل E12 صادراتی را با موتور ۱.۸ لیتری با نام ۵۱۸ مونتاژ می‌کرد که امکانات کابینش، مشابه مدل لوکس‌تر ۵۲۵ بوده و با تریم Deluxe شناخته می‌شد. چنین مدلی برای بازار ایران بسیار مناسب بود چرا که به لطف موتور کوچک، از شر عوارض گمرکی سنگین خلاص می‌شد و از طرف دیگر، امکاناتی درخور یک خودروی نیمه لوکس مناسب برای بازار ایران داشت. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، محموله ب‌ام‌و ۵۱۸‌های صادراتی آفریقای جنوبی دیگر به ایران نمی‌رسد و ظاهرا سر از یونان و بلژیک درمی‌آورد.

بخش اعظم E12‌های ایران از نوع سفارش اروپا با سپرهای کوتاه‌تر هستند، اما تعداد نمونه‌های بازار آمریکا مشهور به «سپر آمریکایی» نیز چندان کم نیست. در بین نمونه‌های وارداتی، تعداد انگشت شماری نمونه‌های شش سیلندر نیز دیده می‌شوند که با برجستگی روی کاپوت به راحتی قابل تشخیص هستند. با این حال، نهایتا بیشتر E12‌های وارد شده از نوع ۵۱۸ تولید آفریقای جنوبی هستند و به همین خاطر، در ایران بسیاری نسل E12 را با کد ۵۱۸ می‌شناسند.

پس از پیروزی انقلاب نیز تا دو دهه این مدل ب‌ام‌و همجنان یکی از خودروهای معقول و محبوب بازار کشورمان بود. متاسفانه در دهه هشتاد به خاطر مسائلی نظیر کم‌لطفی مالکان و طرح تبدیل خودروهای فرسوده، بسیاری از E12‌های ایران از بین رفتند و اسقاط شدند.

امروزه ب‌ام‌و سری ۵ نسل E12 یکی از کلاسیک‌های کم دردسر محبوب آلمانی است که مورد توجه بسیاری از علاقمندان است و بسیاری نیز با آن خاطرات شیرینی دارند.

بیشتر بخوانید: تاریخچه و نکات مهم خرید و نگهداری پژو ۵۰۴

نکات مهم خرید و نگهداری E12

همانند سایر خودروهای کلاسیک، کمبود قطعات، خصوصا در بخش تزئینات، بزرگ‌ترین معضل علاقمندان ب‌ام‌و سری ۵ نسل E12 است. مواردی مثل داشبورد سالم بدون ترک، سپرها، رینگ اصلی آلپینا، کاپوت سالم، چراغ‌های عقب سری قبل از فیس‌لیفت و مواردی از این دست بسیار کمیاب و گران‌قیمت شده‌اند.

پوسیدگی بدنه در بخش‌هایی نظیر داخل گلگیرها و صندوق در برخی نمونه‌ها دیده می‌شود و روغن‌سوزی موتور متاسفانه در تعداد زیادی از خودروهای ب‌ام‌و ۵۱۸ دیده می‌شود. علت اصلی مشکل روغن سوزی و یاتاقان در ۵۱۸، ضعف نسبی موتور ۹۰ اسب بخاری ۱.۸ لیتری این مدل به نسبت ابعاد و وزن آن است که در ترکیب با گیربکس نسبتا سنگین ۴ سرعته، دور موتور را بالا نگه می‌دارد. ضربه از جلو ممکن است رگلاژ درپوش موتور را که یک قطعه بزرگ با مکانیزمی نسبتا پیچیده است را به هم بریزد که در صافکاری نیز به دشواری قابل رفع است. علاوه بر این، جا زدن لاستیک‌های سپرهای جلو نیز چندان ساده نیست. اصولا نمونه‌های سپر اروپایی به خاطر آن که سپر و دماغه تقریبا به یک اندازه جلو آمده‌اند، بیش از پیش در معرض ضربه به کاپوت در صورت تصادف هستند.

سوختن فیوز و دلکو، زوزه گیربکس و صدای باد در کابین هم از سایر مشکلاتی هستند که گریبان‌گیر E12 می‌شوند. در بین نمونه‌های وارد شده به ایران، برخی دارای سانروف و کولر هستند و برخی نیز بعدا به کولر مجهز شده‌اند که در نوع خود می‌توانند جذاب باشند.

به طور خلاصه می‌توان ب‌ام‌و سری ۵ نسل E12 را یکی از کم دردسرترین محصولات کلاسیک ب‌ام‌و دانست که جادار است و سواری مناسبی ارائه می‌کند و کابینی با حس عالی و دیدی مناسب دارد. در صورت انتخاب یک نمونه مناسب، می‌توان E12 را مناسب‌ترین و در دسترس‌ترین ب‌ام‌و کلاسیک در ایران دانست.

***

شما می‌توانید آگهی‌های خرید و فروش انواع خودروهای کلاسیک و قدیمی را در بخش آگهی‌های خودروی سایت دیوار مشاهده کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.