بررسی ب‌ام‌و M5؛ نجیب‌زادهٔ آلمانی

خودروهای برتر تاریخ به روایت نیما طبیبی

0

ب‌ام‌و M5 نسخهٔ اسپرت و پرقدرت‌ سری ۵ ب‌ام‌و است. این نسخه را بخش ورزش‌های موتوری این کارخانه برای اولین‌بار در سال ۱۹۸۶ ساخت. ب‌ام‌و مدل ۵۳۵i، با موتور M1 در آن زمان پرسرعت‌ترین اتومبیل تولیدی آن‌ها بود که این مدل جدید به صورت دست‌ساز روی شاسی‌اش به دنیا آمد. این ماشین پرطرفدار که بر پایه اتاق سری «ای۲۸» ساخته شده بود، در سال ۱۹۸۴ در نمایشگاه اتومبیل آمستردام رونمایی شد.

در دنیای اتومبیل‌های آن زمان، جای خالی ماشینی چهار در احساس می‌شد که در عین حال، قادر به حمل تعداد بیشتری سرنشین باشد و ظاهری اسپرت و عملکردی خوب داشته باشد. به این ترتیب، طراحان خودرو درصدد برآمدند این جای خالی را پر کنند و درنهایت تا سال ۱۹۸۶ طرح خود را آماده کردند. در همان سال و درست قبل از تعطیلات تابستانی کارخانه در شهر مونیخ آلمان، نسل اول این خودرو پا به دنیای اتومبیل‌ها‌ گذاشت.

موتور بی‌نظیر M1 با شش سیلندر و ۳.۵ لیتر حجم موتور و حداکثر سرعت ۲۶۰ کیلومتر سرعت روی شاسی سبک «ای۲۸» نتیجهٔ فوق‌العاده‌ای داشت، طوری که ب‌ام‌و ام۵ از همان نسخهٔ اول تا امروز از پرطرفدارترین مدل‌های اسپرت این کمپانی است.

نسل دوم با شش سیلندر و ۳۱۱ اسب بخار قدرت، از سال ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۵ و روی شاسی سری «ای۳۴» تولید شد که باز هم کاملاً دست‌ساز بود. مونتاژ و تکمیل هر دستگاه آن به دست یک متخصص از گروه «ام» یا بعضاً یک تیم از گروه «ام» صورت می‌گرفت و حدود دو هفته وقت می‌برد. در نیمهٔ دوم سال ۱۹۹۱ با تغییر حجم موتور به ۳.۸ لیتر قدرت آن به ۳۳۵ اسب بخار افزایش یافت. جعبه دنده‌دستی شش‌سرعتی نیز از پایان سال ۱۹۹۵ در تمام مدل‌های بعدی جای گرفت.

نسل سوم این سری از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۳ ساخته و روی شاسی «ای۳۹» طراحی و عرضه شد. این نسل با اولین مدل خود نشان داد که در «ام۵» تغییراتی اساسی به وجود آورده است. افزایش قابل توجه قدرت به علاوه مهندسی بی‌بدیل ب‌ام‌و در قدرت مانور، این نسل را از زمان تولد تا امروز برای همه دوستداران ماشین‌های خاص در فهرست بهترین‌ها قرار داده است.

این سری در کارخانه ب‌ام‌و واقع در شهر دینگولفینگ آلمان تولید می‌شد. به همین خاطر زمان تولید کوتاه‌تر و هزینه آن کمتر بود. این ماشین در نمایشگاه اتومبیل ژنو ۱۹۹۸ رونمایی شد. این ماشین به موتور قوی‌تری نسبت به مدل‌های قبلی تجهیز شد. این موتور هشت سیلندر با قدرت ۳۹۴ اسب بخار و ۴۹۰۰ سی‌سی حجم حداکثر سرعت نسل سوم را به ۳۰۰ کیلومتر در ساعت رساند.

نسل چهارم آن هم از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ تولید شد. سری شاسی‌های «ای۶۰» پایه و اساس سری جدید M5 را تشکیل دادند. این بار موتور بزرگ ۱۰ سیلندر و جعبه‌دنده هفت‌سرعتی (قابل تعویض متوالی دستی بدون کلاچ است و مانند ماشین‌های مسابقه‌ای عمل می‌کند) انقلاب بزرگی در عرصه اتومبیلرانی به راه انداخت. البته این نسل با دنده معمولی دستی شش‌سرعتی هم قابل سفارش بود.

موتور این خودرو با حجم پنج لیتر و با شتاب صفر تا ۱۰۰ فقط ۴.۲ ثانیه و حداکثر سرعت ۳۴۰ کیلومتر از موفق‌ترین موتور‌های استفاده شده در سری M5 بود. تا آن‌جا که بعدها از همین موتور در سری «ام۶» نیز استفاده شد.

و اما نسل امروزی M5 مدل ۲۰۲۲ آن است که به تازگی معرفی شد. نسخه ۲۰۲۲ این خودرو از یک موتور تویین توربو V8 بهره می‌برد که توانایی تولید ۶۲۷ اسب بخار را دارد که باعث می‌شود ب‌ام‌و M5 به اعداد دست‌نیافتنی برسد.

موتور قوی ۱۰ سیلندری سری قبل خاطره‌ای خوش و فراموش نشدنی به جای گذاشته که باعث شده مدل‌های قدیمی M5 اکنون از ماشین‌هایی بشود که بسیار به دنبال بازسازی و نگهداری از آن در کلکسیون‌ها هستند.

اگر خواندن این مطلب برایتان جذاب بوده پیشنهاد می‌کنیم مطلب بررسی ب‌ام‌و M1 را هم مطالعه کنید.

آگهی‌های خرید و فروش ب‌ام‌و سری ۵ سدان

***

شما می‌توانید در دیوار نگاهی به آگهی‌های خرید و فروش انواع خودروهای کلاسیک و قدیمی بیاندازید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.