مقایسه برلیانس V5 با جک S5 و لیفان X60 و چانگان CS35

چينی‌ها در سرزمين كراس‌ها

0

وقتی که پای برلیانس‌ها به ایران باز شد، سایپا خیلی علاقه‌مند بود که نسخه کراس‌اوور جمع‌و‌جور آن را هم بتواند مونتاژ کند؛ کراسی که اسمش را گذاشته بودند برلیانس V5. مذاکرات هم به نتیجه رسید و سایپا توانست که امتیاز مونتاژ آن را دریافت کند.

نخستین نمونه‌های این خودرو هم در سال ۱۳۹۴ بود که به دست خریداران ایرانی رسید. البته برخی عوامل دست به دست هم دادند تا فقط همین یک نسل از این کراس‌های کوچک برلیانس را داشته باشیم؛ یعنی فقط نسل اول آن را. یکی از دلایل آن، اقبال بیشتر مردم به چانگان CS35 بود. پارس‌خودرو هم به شدت درگیر تولید سری‌های H بود. این است که در نهایت، ما فقط مدل‌های ارائه شده در سال ۱۳۹۴ از این خودرو را مشاهده می‌کنیم.

بیشتر نمونه‌های موجود برلیانس V5 از نمونه‌های وارداتی هستند تا نمونه‌های مونتاژی. از آن‌جایی که برلیانس با ب‌ام‌و هم کار می‌کند، اجازه یافته که از کراس‌های کوچک این کمپانی هم کپی کند. پیشرانه‌های این خودرو در سطح جهانی ۱.۵ لیتری هستند، در حالی که ایران پیشرانه‌های ۱.۶ تنفس طبیعی آن را مونتاژ کرد. این خودرو در سطح بازار، رقبایی چون لیفان X60، ام‌وی‌ام X33S و جیلی امگراند ایکس ۷ و جک S5 دارد. یعنی که رقابت در این حوزه بیشتر چینی شده است.

در ادامه این مطلب قصد داریم به مقایسه برلیانس V5 با جک S5 و لیفان X60 و چانگان CS35 بپردازیم و ببینیم که آیا برلیانس V5 ارزش خرید بیشتری نسبت به رقبایش دارد یا نه.

برلیانس V5 از نمای داخل
نمای داخلی برلیانس V5

مقایسه برلیانس V5 با جک S5

کسانی که جک S5 دارند می‌گویند خودروی‌شان از همه لحاظ بهتر از برلیانس V5 است. با مقایسه برلیانس V5 با جک S5 از نظر آپشن‌های داخل کابین و طراحی آن و … باید اذعان کنیم که برتری با جک S5 است. این خودرو می‌تواند تصور و تصویر شما از خودروهای چینی را به هم بریزد. سانروف، تهویه مطبوع، غربیلک فرمان چرمی و … می‌تواند خوشامدگویی خوبی برای شما باشد. البته آپشن‌هایی چون صندلی‌های تنظیم در شش جهت و سیستم ورود بدون کلید هم از داشته‌های برلیانس V5 است که می‌تواند برایتان جالب باشد. اما در کل وجود آپشن‌هایی چون گرمکن صندلی‌های جلو و ISOFIX و … باعث شده تا جک دست بالاتری داشته باشد.

از نظر امنیت در رانندگی هم که قطعاً دست برتر با جک S5 است؛ به دلیل وجود سیستم پایداری الکترونیکی سربالایی و سیستم ایستای الکترونیکی سرپایین و نیز سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز که باعث می‌شود تا رانندگی امن‌تری را تجربه کنید. از نظر شتاب و فنی هم که البته هر دو خودرو به قاعده چینی بودن، گرفتاری‌های خاص خودشان را دارند. به این دلیل که تعویض دنده در دنده‌های پایین، می‌تواند کمی با اشکال برای‌تان همراه باشد.

با مقایسه برلیانس V5 با جک S5 از نظر پیشرانه هم که وضعیت جک S5 قطعاً بهتر است و هم قدرت و حداکثر سرعت بیشتری می‌تواند تولید کند، هم شتاب بیشتری داشته باشد. جک S5 یک موتور توربوی دو لیتری دارد که در نهایت می‌تواند برایش حداکثر قدرت ۱۷۴ اسب‌بخاری را به ارمغان بیاورد. در حالی که پیشرانه ۱.۶ لیتری برلیانس V5 در نهایت می‌تواند ۱۱۲ اسب‌بخار قدرت تولید کند. مصرف سوخت دو خودرو هم تقربیا یکسان است، فقط جک کمی ییشتر بنزین می‌سوزاند.

در نهایت این‌که جک S5 می‌تواند گزینه بهتری برای کاربران ایرانی باشد. پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر مطلب مقایسه جک S5 با خودروهای هم‌رده را هم مطالعه کنید.

مقایسه برلیانس V5 با لیفان X60

مقایسه بعدی باز هم مقایسه‌ای چینی است؛ چرا که سال‌های اخیر بازار خودروی ایران به واسطه محدودیت‌هایی که برای خودروهای اروپایی و غربی داشته، بیشتر به کام چینی‌ها بوده است.

کراس کوچک لیفان، از نظر قیافه و طراحی، تفاوت و برتری چندانی بر برلیانس V5 ندارد و تقریباً امتیازی که در این زمینه دارند، برابر است. با مقایسه برلیانس V5 با لیفان X60 از نظر طراحی کابین و آپشن‌هایی هم که دارد به این نتیجه می‌رسیم که وضعیت لیفان X60 بهتر و به‌روزتر است.

از نظر فنی و هندلینگ هم که وضعیت لیفان کمی بهتر است. این برتری نسبی در حوزه کیفیت ساخت هم با لیفان است. از خوبی‌های برلیانس V5 آن است که تعلیقی نرم داشته و همچنین پیشرانه آن تحت لیسانس میتسوبیشی است که برایش مزیتی حساب می‌شود.

لیفان X60 هم مزیت‌هایی دارد؛ مثل فرمان‌پذیری مناسب، جعبه دنده اقتصادی و البته بازار خرید و فروش خوب که در زمینه مدل‌های دنده‌ای آن وضع بازارش بهتر هم می‌شود. عرضه کاملاً محدود، باعث شده تا بازار خرید و فروش برلیانس V5 وضعیت مناسبی نداشته باشد. همچنین از نقاط منفی آن، باید عایق‌بندی نه چندان مناسب اتومبیل اشاره کرد که دردسرهایی را ایجاد می‌کند. در مورد لیفان X6 هم که کیفیت ساخت و … جزو موارد منفی محسوب می‌شود.

با مقایسه برلیانس V5 با لیفان X60 از حیث فنی، باید گفت پیشرانه لیفان X60 اتومات به واسطه این که CVT دو حالته برای حالت‌های اسپرت و برفی است، نسبت گیربکس پنج دنده اتومات برلیانس V5 بهتر است. همچنین، حجم بیشتر پیشرانه آن، می‌تواند ۲۰ اسب‌بخار قدرت بیشتر هم تولید کند؛ هرچند که در نهایت این مدل برلیانس است که کم‌مصرف‌تر محسوب می‌شود.

در کل، لیفان X60 با مقایسه بالا می‌توان گفت که کفه ترازو به سمت لیفان X60 سنگینی می‌کند. بد نیست برای بالا بردن اطلاعات خودتان مطلب مقایسه لیفان X60 با خودروهای هم‌رده را هم مطالعه کنید.

برلیانس V5 از نمای کناری
نمای کناری برلیانس V5

مقایسه برلیانس V5 با چانگان CS35

مقایسه آخری هم مجدداً مقایسه با یک خودروی چینی است، نسل اول از کراس‌اوور کوچک CS35 که مونتاژ داخلی است. این نسل از چانگان، از سال ۹۵ تا ۹۹ عرضه شده و طبیعی است که وضعیتی به‌روزتر داشته باشد. البته چانگان‌های کراس در ابتدای امر با کمبود قطعه و خدمات پشتیبانی نامناسب ارائه شدند که باعث ایجاد نارضایتی‌هایی شد. اما بعدها که همه چیز سر و سامان گرفت، هم قیمت‌شان پایین‌تر آمد و هم وضعیت فنی و طراحی بهتری پیدا کردند.

چانگان‌های کراس مونتاژی، هم تعلیق خوبی دارند، هم مصرف سوخت اقتصادی، هم فضای کابین مناسب و … . هرچند که جعبه دنده قدیمی آن و امکانات کمتری که نسبت به برخی کراس‌های چینی مثل جک S5 دارد، می‌تواند باعث آزردگی خریداران آن شود.

با مقایسه برلیانس V5 با چانگان CS35 از نظر طراحی ظاهری، باید قبول کرد که وضعیت کراس برلیانس بهتر است، چرا که مثل کراس چانگان، بزرگ و عضلانی از آب در نیامده و زبان طراحی آن کاملاً طبیعی است. البته چانگان CS35 از حیث طراحی چشم‌نواز است و می‌تواند بخشی از سلیقه‌ها را به خودش جذب کند؛ اما در مقایسه ممکن است که شرایط به گونه‌ای دیگر رقم بخورد. 

قدرت تولیدی پیشرانه دو خودرو تقریباً یکسان است و برتری خاصی نسبت به هم ندارد. البته شتاب مدل برلیانس کمی بهتر است و مصرف سوخت هر دو خودرو هم که تقریباً برابر است.

همچنین با مقایسه برلیانس V5 با چانگان CS35 از حیث کیفیت رانندگی و هندلینگ و وضعیت تعلیق، باید حق را به برلیانس V5 داد که می‌تواند راحتی بیشتری را تقدیم کاربران خودش کند. آپشن‌های دو خودرو هم تقریباً برابرند، به جز این‌که در مدل چانگان مواردی چون سنسور دنده عقب، کروز کنترل و سانروف می‌تواند کمی وضعیت را بهتر کند. شاید بد نباشد نگاهی هم به مقایسه چانگان CS35 با خودروهای همرده‌اش بی‌اندازید تا بدانید این خودرو دقیقا در کدام سگمنت بازار قرار می‌گیرد.

سخن پایانی

امیدواریم که این مقایسه توانسته باشد اطلاعات مفیدی از خودروهای برلیانس V5 در اختیار شما قرار دهد و ارزش خرید آن را برایتان مشخص کند. شما می‌توانید با مراجعه به بخش آگهی‌های خودرو در سایت دیوار از آخرین قیمت خرید و فروش برلیانس V5 مطلع شوید.

نظر شما درباره مقایسه بالا چیست؟ شما تجربه رانندگی با کدام یک از این خودروها را دارید؟ به نظر شما کدام خودرو حرف بیشتری برای گفتن دارد؟ نظرات و تجربیات خودتان را از طریق بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.