مستند ماشین‌بازها – قسمت هشتم: بهرام قیصرزاده

نگاهی به موضوع واردات خودرو؛ از پورشه و مازراتی تا آلفا (همراه با بهرام قیصرزاده و فربد زاوه)

3

خیلی از اهالی صنعت خودروی کشور بر این مسئله پافشاری می‌کنند که اگر فضای رقابتی درست و حسابی در کشور شکل نگیرد، صنعت خودروی ایران همچنان همان است که بود: بی‌برنامه و مستهلک. به اعتقاد بسیاری از دست‌اندرکاران تا وقتی که خودروهای با کیفیت خارجی در بازار داخلی حضور پیدا نکنند، نمی‌توانیم به پیشرفت خودروسازی کشور امیدوار باشیم.

بهرام قیصرزاده، متولد ۱۳۲۹ از آبادان، یکی از این افراد است؛ کسی که با جرأت و جسارت روح تازه‌ای در بازار خودروهای وارداتی ایران دمید. 

در قسمت هشتم مستند ماشین‌بازها پای صحبت‌های بهرام قیصرزاده نشستیم تا بیشتر از ماجراهای واردات پورشه و مازراتی به ایران برای ما بگوید.

بهرام قیصرزاده پیش از ورود به بازار خودروی ایران یکی از چهره‌های سرشناس تولید در ایران بود و در عرصهٔ نساجی فردی شناخته‌شده به حساب می‌آمد. اواسط دههٔ هشتاد او مدیرعامل شرکت معین موتور شد؛ شرکتی که با مدیریت آقای بهبهانی برند پورشه را وارد ایران کرد. اینطور بود که اولین خودروی اسپرت لوکس بعد از انقلاب به ایران وارد شد و استانداردهای بازار را تغییر داد. 

مقصد مهم آقای قیصرزاده بعد از پورشه، مازراتی بود. برای همین حدود دو سال بعد از واردات پورشه، با تاسیس شرکت «آرتاتاک موتور» و انتخاب او به مدیرعاملی، مازراتی وارد ایران شد.

در این قسمت از «ماشین‌بازها»، با مرور خاطرات بهرام قیصرزاده، در کنار فربد زاوه، مدیرعامل شرکتی که برند آلفارومئو ایتالیا را وارد ایران کرد، کمی در موضوع واردات خودرو و نیاز به تغییر نگاه‌ها در این حوزه عمیق‌تر شدیم؛ بحث این قسمت از ماشین‌بازها، بحث یک زاویه نگاه است که می‌تواند موضوع واردات خودرو را یک خطر مرگبار قلمداد کند یا یک فرصت بسیار مناسب برای رشد و بلوغ.

 

3 نظرات
  1. هما آرام فر می‌گوید

    مستند جالبی بود. دستتون درد نکنه

  2. علی می‌گوید

    نمیشه یه دونه از ماشیناتونو بدین من که خدا هم راضی باشه

  3. تعمیر گیربکس اتوماتیک می‌گوید

    خیلی عالی بود ، کیف کردیم واقعا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.