تغییرات مشخصات فنی سایپا شاهین دنده‌ای

0

پس از آنکه خودروسازان ایرانی دوباره مورد اعمال تحریم‌های بین‌المللی قرار گرفتند و شرکای خارجی آنها را ترک کردند، شاهد عرضه محصولات جدیدی از این خودروسازان بودیم که در حقیقت نسخه ارتقایافته محصولات فعلی محسوب می‌شوند. سایپا شاهین محصول جدید و ملی سایپا است که پس از تیبا، ساینا و کوییک به بازار عرضه شد.

با تایید خودروسازی سایپا، شاهد تغییرات مشخصات فنی سایپا شاهین دنده ای تیپ G هستیم. آنطور که نارنجی‌‌پوشان به رسانه‌ها خبر داده‌اند، آپدیت نرم‌افزاری روی خودرو شاهین سایپا صورت گرفته است. ضمن اینکه تغییراتی در وزن خودرو نیز رخ داده است.

پیش از این اعلام می‌شد که سایپا شاهین دنده‌ای با پیشرانه ۱٫۵ لیتری توربوشارژر و ۸ سوپاپ، ۱۰۸ تا ۱۱۰ اسب‌بخار را با گشتاور ۱۶۵ نیوتن‌متر تولید می‌کند. گشتاور ۱۶۵ نیوتن‌متری این خودرو در دور کمتر از ۱۸۰۰rpm قابل بهره‌برداری بود. به همین دلیل در کاتالوگ شاهین G، به این ویژگی اشاره می‌شد. اکنون سایپا در کاتالوگ جدید این خودرو اعلام کرده است که بیشینه گشتاور شاهین با پیشرانه ۱٫۵لیتری توربوشارژر M15TC، حدود ۱۷۸ نیوتن‌متر است و در ۲۵۰۰rpm در پیشرانه این خودرو تولید می‌شود.

باتوجه‌به پیگیری و بررسی انجام‌شده، مهندسان سایپا یک به‌روزرسانی نرم‌افزاری را برای مشخصات فنی سایپا شاهین دنده‌ای تیپ G در نظر گرفته‌اند. با این اقدام در کنار تولید ۱۱۰ اسب‌بخار، گشتاور این سدان ۱۲۷۸ کیلوگرمی را ۱۳ نیوتن‌متر افزایش داده و به ۱۷۸ نیوتن‌متر رسانده‌اند.

بیشتر بخوانید: قیمت سایپا شاهین مشخص شد

تغییرات مشخصات فنی سایپا شاهین دنده‌ای

سایپا شاهین G (در ابتدا رهام نام داشت) بر روی پلتفرم sp۱۰۰ این شرکت ساخته شده است؛ پلتفرمی که بنا بر ادعای سایپا، امکان توسعه برای تولید خودروهای سدان، هاچ‌بک و مینی کراس‌اوور را داراست. شاهین به‌عنوان اولین خودروی ساخته‌شده بر روی این پلتفرم با الهام از شاهین ایرانی ساخته شده است.

به‌گفته مدیران ارشد گروه خودروسازی سایپا و شرکت توسعه قوای محرکه تیوان، در سال ۱۴۰۱ پیشرانه ۱لیتری ۳ سیلندر و توربوشارژر تیوان برای نصب بر روی نسخه‌های کامل‌تر شاهین و آریا به خط تولید سایپا خواهد رسید. همان طور که گفته شد این پیشرانه فناوری AVL اتریش را دارد و در حال حاضر با مشارکت شرکت تیوان، سایپا و معاونت علم و فناوری نهاد ریاست‌جمهوری خط تولید آن در فاز ۳ شهرک صنعتی کاسپین استان قزوین آغاز شده است.

این پیشرانه ۹۹۹ سی‌سی حجم دارد و چیدمان آن از نوع ۳ سیلندر و ۱۲ سوپاپ است. همچنین این پیشرانه آلومینیومی با فناوری توربو همراه است و می‌تواند به‌صورت استاندارد ۱۴۳ اسب‌ بخار را در دور ۵۶۰۰ RPM تولید کند. گشتاور این پیشرانه ۲۲۲ نیوتن‌متر است که در بازه ۱۶۰۰ RPM تا ۴۴۰۰ RPM دردسترس راننده خواهد بود.

این پیشرانه کم‌حجم که قرار است بر روی سایپا شاهین و آریا نصب شود، استاندارد آلایندگی یورو ۶ را دارد و در هر کیلومتر فقط ۹۰ گرم دی‌اکسیدکربن تولید می‌کند. همچنین مصرف سوخت بهینه پیشرانه تیوان در خودروهای کلاس C (سدان‌های متوسط رده C و کراس‌اوورهای شهری رده B و C) که جرم خالص کمتر از ۱۳۰۰ کیلوگرم را دارند، ۵ لیتر به‌ازای هر ۱۰۰ کیلومتر است.

بیشتر بخوانید: هشدار قطعه سازان به توقف تولید

این پیشرانه که ساخت شرکت تیوان است و مهندسی AVL اتریش را دارد و اکنون برای شاهین و آریا آماده شده است، تنها موتور تولید داخل بوده است که ۱۰۰ درصد تولیدات این کارخانه قوای‌محرکه وارد فرایند تست سرد می‌شوند. همچنین پیشرانه جدید خانواده SP۱۰۰ تنها موتور در میان خودروهای داخلی است که فرایند تست سرد را تجربه می‌کند و به همین دلیل می‌توان کیفیت و عملکرد باثبات بیشتری را در این پیشرانه جدید شاهد بود. شاهین ابعاد ۴۴۶۰، ۱۷۶۸ و ۱۵۰۱ میلی‌متر در طول و عرض و ارتفاع و ۲۶۵۰ میلی‌متر فاصله در دو محور عقب و جلو دارد.

سایپا شاهین G دنده‌ای که از اواخر سال ۱۳۹۹ به دست مشتریان رسیده است، به پیشرانه ۱۴۹۷ سی‌سی ۴ سیلندر و ۸ سوپاپ مجهز است و با فناوری توربوشارژر، ۱۱۰ اسب ‌بخار را با گشتاور ۱۷۸ نیوتن‌متر تولید می‌کند. این توان از طریق جعبه‌دنده ۵سرعته دستی و کابلی ۵F18 به چرخ‌های جلوی شاهین G می‌رسد.

وجود فرمان کمکی برقی هم از دیگر مزیت‌های این سدان ایرانی است. در کنار این ویژگی، امکاناتی مانند سیستم تهویه اتوماتیک، استارت دکمه‌ای، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، سانروف، سنسور پارک و دوربین عقب، آینه‌های تاشوی برقی، سنسور نور، چراغ روشنایی روز، نمایشگر لمسی و … بر روی شاهین نصب شده است.

در تصویر زیر، می‌توانید مشخصات فنی سایپا شاهین دنده‌ای را مشاهده کنید.

***

شما می‌توانید تازه‌ترین اخبار خودرو را در بلاگ دیوار مطالعه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.