نقد و بررسی سیتروئن دی‌اس؛ دلبر پاریسی!

خودروهای برتر تاریخ به روایت نیما طبیبی

0

پس از هجده سال تحقیق و توسعه مخفیانه و سری، سیتروئن دی‌اس ۱۹ که جایگزین مدل آوانت بود، پنجم اکتبر ۱۹۵۵ در نمایشگاه اتومبیل پاریس رونمایی شد. در پانزده دقیقه اول این رونمایی ۷۴۳ سفارش برای خریدن این ماشین ثبت شد. در پایان روز نخست، بیش از دوازده‌ هزار سفارش و در پایان دهمین روز نمایشگاه بیش از هشتاد هزار سفارش و پیش‌پرداخت برای این ماشین دریافت شد. پس از گذشت شصت سال این رکورد هنوز شکسته نشده است. همین آمار کافی بود که ما امروز به سراغ بررسی سیتروئن دی‌اس این دلبر پاریسی برویم.

سیتروئن دی‌اس در نمایشگاه سال ۱۹۵۵
سیتروئن دی‌اس در نمایشگاه سال ۱۹۵۵

در آن زمان فرانسه که به‌شدت درگیر بازسازی خرابی‌های جنگ جهانی دوم بود، با جدیت شکل دادن به هویت ملی فرانسه در جهان بعد از دوره استعمار را دنبال می‌کرد. این ماشین در فضای آن زمان به سمبل نبوغ و مهندسی فرانسه تبدیل شد. ضمنا به خوبی نشان ‌داد که ملت فرانسه نه‌تنها هراسی از دسترسی به فناوری ندارد، بلکه کاملا آماده است تا توانایی‌های مهندسی و فنی خود را در ارتباط نزدیک با این رشد سریع جهانی حفظ کند.

فلامینو برتونی - طراح سیتروئن دی‌اس
فلامینو برتونی – طراح سیتروئن دی‌اس

سیتروئن دی‌اس اتومبیلی چهار در با موتوری ۴ سیلندر و محور محرک در جلو از سال ۱۹۵۵ تا ۱۹۷۵ در شکل‌های سواری چهار در، واگن، وانت و کروکی تولید شد. «فلامینیو برتونی» مجسمه‌ساز ایتالیایی که دستی هم در طراحی صنعتی داشت، به همراه «آندره له‌فور» فرانسوی که مهندس هوا-دریا بود، طراحی و مهندسی سیتروئن دی اس را بر عهده داشتند.

بیشتر بخوانید: بررسی فولکس بیتل؛ قورباغهٔ آدولف هیتلر

یکی از جالب‌ترین مشخصه‌های این ماشین سیستم فنر تمام‌اتوماتیک آن بود که به صورت خودکار ماشین را همیشه با سطح جاده بالانس نگه می‌داشت. سیستم بادی و هیدرولیکی به کار رفته در این خودرو تا امروز هم در بسیاری از اتومبیل‌های مدرن استفاده می‌شود. این سیستم حرکت نرم و سریع ماشین را روی جاده‌های خراب آن زمان فرانسه امکان‌پذیر می‌کرد.

سیتروئن دی‌اس علاوه بر آن‌که فرمان هیدرولیک داشت، جعبه‌دنده نیمه‌اتوماتیک آن هم به محبوبیتش اضافه می‌کرد. جعبه‌دنده نیمه‌اتوماتیک به کلاچ نیاز ندارد، اما باید دنده‌ها را دستی عوض کرد.

سیتروئن برنامه مفصلی برای ادامه تولید این ماشین داشت؛ از جمله تغییر موتور آن به یک موتور قدرتمند شش‌سیلندر. این تغییر موتور با وضع قوانین مالیاتی جدید در فرانسه که بر اساس قدرت اسب ماشین بود، باعث افزایش مالیات آن می‌شد. به همین خاطر، این برنامه به بایگانی سپرده شد. البته شکل آیرودینامیک و فضایی موتور، آن‌هم در آن زمان، در موفقیت این ماشین بی‌تاثیر نبود، اما مدل دی‌اس استانداردهای جدیدی هم برای راحتی سواری، سیستم ترمز و حتی قدرت مانور در صنعت اتومبیل‌سازی تعریف کرد.

با این‌که کمپانی آستین به‌درستی مدعی است که اولین سیستم ترمز دیسکی را روی مدل آستین هیلی نصب کرده، اما بیشتر کارشناسان معتقدند سیتروئن دی‌اس اولین اتومبیل با تولید انبوه است که ترمز دیسکی روی آن نصب شده است. سیتروئن در طول مدت تولید این ماشین ۱,۴۵۵,۷۴۶ دستگاه از این ماشین ساخت که ۱,۳۳۰,۷۵۵ دستگاه آن در محل کارخانه آن در پاریس تولید شد.

در سال ۱۹۹۹، سیتروئن دی‌اس مقام سوم بهترین اتومبیل قرن را در دسته تاثیرگذارترین خودروهای تاریخ در نظرخواهی‌های عمومی از آن خود کرد. در همان سال، مجله «اتومبیل اسپرت و کلاسیک» از این اتومبیل به عنوان زیباترین اتومبیل تاریخ نام برد.

بیشتر بخوانید: بررسی مرسدس بنز ۳۰۰ اس‌ال گالوینگ؛ به زیبایی مرغ دریایی

شرکت سیتروئن اولین شرکت اتومبیل‌سازی جهان است که خارج از ایالات‌متحده امریکا به تولید انبوه اتومبیل پرداخت. این شرکت با ایجاد شبکه عظیم و مدرنی در فروش و خدمات پس از فروش در مدت هشت سال پس از تاسیس، بزرگ‌ترین خودروساز اروپا و چهارمین در جهان شد. در سال ۱۹۷۴، شرکت پژو ۳۸.۲ درصد از سهام سیتروئن را خریداری کرد و خودروسازی پژو سیتروئن در ۱۹۷۶ با کمک و حمایت دولت فرانسه تشکیل شد.

شرکت سایپا در سال ۱۳۴۴ با مشارکت شرکت فرانسوی سیتروئن، تحت نام «شرکت سهامی تولید اتومبیل سیتروئن ایران» تاسیس شد. نخستین خودروهای این شرکت وانت‌آکا و سواری ژیان نام داشتند. پس از سال ۱۳۵۳ خودروهای ژیان مهاری و ژیان پیکاپ در مدل‌های معمولی و دولوکس نیز تولید شدند. در سال ۱۳۵۴، نام شرکت به اسم کنونی سایپا تغییر پیدا کرد که مختصر شده «شرکت سهامی ایرانی تولید اتومبیل» بود. اطلاعات بیشتر درباره فعالیت سیتروئن را می‌توانید در مطلب داستان برند شرکت سایپا بخوانید.

شرکت سیتروئن در سال ۲۰۰۹ به مناسبت نودمین سالگرد تاسیس خود از خودروی جدیدی به نام سیتروئن دی‌اس ۳ رونمایی کرد که آغازگر سری لوکسی از خودروها با مدل دی‌اس بود.

***

شما می‌توانید در دیوار نگاهی به آگهی‌های خرید و فروش انواع خودروهای کلاسیک و قدیمی بیاندازید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.