مدیریت هزینه پیشنهاد جدید شورای رقابت برای کنترل قیمت‌ها

0

این روز‌ها مصرف کنندگان به‌طوردائم به این فکر می‌کنند که آینده بازار خودرو چه خواهد شد؟ آیا کاهش قیمت‌ها در راه است؟ آیا فاصله بین قیمت کارخانه تا بازار آزاد کاهش خواهد یافت؟

در سالی که گذشت، جدای از تغییرات نوسانات ارزی، سیاست‌های داخلی نقش زیادی در این تغییرات قیمتی داشت. همچنین قیمت‌گذاری دستوری نقش زیادی در این بازار داشت. اکنون کارشناسان معتقد هستند بازار خودرو به ثبات قیمتی رسیده است و خریداران می‌توانند اقدام به خرید کنند، اما مشخص نیست که سال آینده چه اتفاقی می‌افتد.

قیمت‌گذاری دستوری یکی از پرچالش‌ترین و قدیمی‌ترین معضلات اقتصاد به شمار می‌رود. این روزها مواد اولیه تا محصول نهایی مشمول قیمت‌گذاری دستوری از سوی نهادهای مختلف است. در این میان خودرو نیز باتوجه‌به جهش نرخ ارز و شرایط تورمی اقتصاد در سال‌های گذشته و همچنین انحصار موجود، مشمول قیمت‌گذاری دستوری شده است؛ چراکه این کالا در حال حاضر ماهیت کالای سرمایه‌ای دارد و از این رو قیمت آن باید در شورای رقابت تعیین شود.

بررسی صورت‌های مالی خودروسازان در ۹ماهه امسال نشان از زیان انباشته زیاد دارد، به‌طوری‌که ایران‌‌خودرو در این مدت بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان زیان را تجربه کرده است.

بیشتر بخوانید: شورای رقابت بعد از عید در مورد قیمت جدید خودروها تصمیم می‌گیرد

مدیریت هزینه پیشنهاد جدید شورای رقابت برای کنترل قیمت‌ها

درحالی‌که تولید خودرو با قیمت‌گذاری دستوری در نهایت منجر به کاهش تولید و عدم پاسخ‌گویی به نیاز بازار شده است، ساز و کار فروش خودرو با روش قرعه‌کشی وارد فاز اجرایی شد. این امر به‌دلیل اختلاف زیاد قیمت کارخانه و بازار منجر به تقاضای کاذب در بازار شد که دسترسی متقاضیان واقعی به خودرو  را سخت‌تر کرد.

در نهایت مقرر شد تا روش قیمت‌گذاری خودرو تغییر کند که یکی از روش‌های جایگزین تعیین و کشف قیمت، عرضه خودرو در بورس کالا بود.

در این روش که طرح اولیه آن بر اساس طرح ساماندهی صنعت خودرو و به پیشنهاد کمیسیون صنایع و معادن ایران بود، خودرو در بورس عرضه و کشف قیمت، بر اساس عرضه و تقاضا صورت خواهد گرفت. این موضوع درحالی‌ است که قیمت پایه نیز از سوی شورای رقابت تعیین می‌شود.

هرچند این بخش از این طرح به‌شدت موردانتقاد قرار گرفت و عنوان شد که در صورت اجرا موفقیتی حاصل نخواهد شد، اما شورای رقابت نیز این طرح را رد کرده است. این موضوع درحالی است که به‌تازگی رئیس سازمان بورس با انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری، این روش را عاملی برای آسیب به بنیان‌های اقتصادی و بخش مولد کشور اعلام کرده است.

او با بیان این که بسیاری از شرکت‌های تولیدی در بازار سرمایه حضور دارند و بخش گسترده‌ای از جامعه نیز امروز سرمایه‌گذار بورسی هستند، خواستار افزایش قیمت خودرو متناسب با هزینهٔ تمام‌شده آن شد.

یک روز پس از این اظهارات، رضا شیوا، رئیس شورای رقابت، واکنش جدی نشان داد و تأکید کرد که خودروساز باید نسبت به مدیریت هزینه‌های تولید خود اقدام کند و این شورا اهمیتی به قیمت تمام‌شده محصول نمی‌دهد. او همچنین در این گفت‌وگو اظهار کرده است که با عرضه خودرو در بورس باید فاتحه قیمت‌های منصفانه خودرو را بخوانیم.

بیشتر بخوانید: جزئیات آزادسازی قیمت خودرو اعلام شد

هرچند بسیاری از کارشناسان به دولت و شورای رقابت توصیه می‌کردند شرایط کنونی زمان بهتری برای آزاد‌سازی نرخ خودرو است، بااین‌حال شورای رقابت برای تداوم جریان کاهش نرخ در بازار، مصوبهٔ خود مبنی‌بر آزادسازی محصولات کم ‌تیراژ را تعلیق کرد.

***

شما می‌توانید آخرین اخبار خودرو را در بلاگ دیوار مطالعه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.