بایک D20 محصول جدید دیار خودرو وارد بازار می‌شود

0

دیار خودرو در تلاش است تا یکی از ارزان‌ترین خودروهای چینی بازار کشورمان را به فروش برساند؛ خودرویی با نام بایک D20 که در سگمنت سدان‌های کوچک است. خودرو بایک D20 یا بایک سنوا دی ۲۰ برای اولین‌بار در نمایشگاه چنگدو ۲۰۱۴ رونمایی شد. این خودرو یک ساب کامپکت از شرکت چینی بایک است که به نوعی مدل فیس‌لیفت خودرو سابرینا محسوب می‌شود.

اولین‌باری که بایک D20 در ایران رونمایی شد، سال ۹۶ و در جریان دومین نمایشگاه خودرو تهران بود؛ اما عدم تمرکز در تولید یکنواخت و نبود تبلیغات و خدمات‌پس‌ازفروش گسترده، سبب شد تا سابرینا آن‌چنان در بازار ایران موفق نباشد و نتواند با سایر هاچ‌بک‌های کلاس B بازار رقابت کند. گفته می‌شود که به‌زودی این هاچ‌بک مونتاژی به بازار معرفی می‌شود و مشتریان می‌توانند نسبت به خرید آن اقدام کنند. برخی شنیده‌ها حاکی از آن است که بایک D20 اتوماتیک با قیمتی کمتر از ۳۷۰ میلیون تومان به بازار عرضه خواهد شد.

بیشتر بخوانید: بایک BJ40 با دیار خودرو به بازار می‌آید

محصول جدید دیار خودرو بایک سابرینا D20

طراحان بایک D20 را بر اساس پلتفرم نسل اول اسمارت فورفور و میتسوبیشی کولت مدل ۲۰۰۴ (سری W454) ساخته‌اند. بایک سنوا D20 در حال حاضر فقط در کشور الجزایر تولید و به کشورهای آفریقای جنوبی و مکزیک صادر می‌شود.

بایک D20 همانند سابریناهای موجود در بازار ایران، به پیشرانه ۱٫۵ لیتری تنفس طبیعی مجهز است و ۱۱۳ اسب بخار را با گشتاور ۱۴۳ نیوتن‌متر تولید می‌کند و از سری پیشرانه‌های با امتیاز طراحی کمپانی میتسوبیشی است. این پیشرانه یورو ۵ توان خود را به چرخ‌های جلو می‌رساند و مسئولیت این انتقال قدرت بر عهده جعبه‌دنده ۵ سرعته دستی و یا ۴ سرعته اتوماتیک است. جعبه‌دنده اتوماتیک بایک سابرینا D20 از نوع AT استپ‌گیت است و کمپانی آیسین آن را تولید می‌کند. این سیستم انتقال قدرت D20 شباهت زیادی به گیربکس دانگ‌فنگ H30 کراس دارد.

گرچه داخل کابین بایک D20 از مونتاژ منظم و دقیقی بهره می‌برد، اما کیفیت پلاستیک‌های به‌کاررفته در آن چندان چنگی به دل نمی‌زند و همان پلاستیک‌های خشک و ارزان را در اینجا به‌ کرات می‌بینیم. در این میان، صندلی‌ها به‌نسبت راحت است و محافظت خوبی از بدن به عمل می‌آورند و فضای داخل کابین هم در مجموع جادار می‌باشد.

جرم خالص بایک D20 و یا همان سابرینا فیس‌لیفت در نسخه اتوماتیک، ۱۰۹۰ کیلوگرم اعلام شده است و شاهد هستیم که این هاچ‌بک اقتصادی مصرف سوخت کمتر از ۷٫۵ لیتر به‌ازای هر ۱۰۰ کیلومتر را ثبت می‌کند. همچنین کمپانی سازنده ظرفیت باک بنزین D20 را  ۴۵ لیتر اعلام کرده است.

از نقطه‌نظر ایمنی، این خودرو به‌‌طور استاندارد به ۲ عدد کیسه هوا مجهز است، اما در نسخه‌های فول بایک D20، این عدد به ۶ کیسه هوا افزایش می‌یابد. همچنین این خودرو به سامانه‌های ایمنی همچون ABS ،EBD و BOS و میله‌های درون دربها، سنسور پارک و … مجهز است.

سابرینا فیس‌لیفت در ۲ تیپ به بازار می‌آید که نمونه پایهٔ آن دنده‌ای و نسخه فول‌آپشن به سیستم انتقال قدرت اتوماتیک مجهز شده است. ابتدا باید دانست که بایک سابرینا D20 در بخش طراحی، کاسه چراغ‌های عقب، سپر جلو و عقب، چراغ روی سپر جلو، جلو پنجره و طرح رینگ نسبت به نسخه قبلی متفاوت است و ظاهری به‌روزتر را دنبال می‌کند. در نسخه دنده‌ای، جای خالی چراغ روی سپر جلو و مه‌شکن جلو دیده می‌شود؛ اما بقیه تفاوت‌های ظاهری در بایک سابرینا D20 دنده‌ای هم وجود دارد.

بیشتر بخوانید: سوئیست DX3 دیار خودرو به خط تولید رسید

محصول جدید دیار خودرو بایک سابرینا D20

نسخه‌های فول بایک D20 به تجهیزات رفاهی ازجمله کروز کنترل، سانروف برقی، صفحه نمایش لمسی به سایز ۶٫۵ اینچ، دوربین دید عقب، آینه الکتروکرومیک، چراغ‌های خودکار جلو، کنترل سیستم بر روی فرمان با ۶ عدد بلندگو، چراغ‌های مشایعت در تاریکی، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، ۶ عدد اسپیکر، صندلی‌های چرمی، کروز کنترل، آینه‌های جانبی مجهز به گرمکن، شیشه‌های مقاوم در برابر اشعه ماورای‌بنفش، تهویه مطبوع مجهز به فیلتر تصفیه هوا و … مجهز است.

آن‌طور که گفته می‌شود، در تابستان ۱۴۰۰ عرضه رسمی بایک سابرینا D20 آغاز می‌شود. در حال حاضر هم دیار خودرو تعداد قابل‌توجهی از این خودرو را مونتاژ کرده است. همچنین منابع آگاه می‌گویند که اگر معادلات قیمت‌گذاری خودرو و شرایط اقتصادی تغییر نکند، این هاچ‌بک چینی و مونتاژی در نسخه اتوماتیک با قیمتی کمتر از ۳۷۰ میلیون تومان به بازار می‌آید.

***

شما می‌توانید اخبار خودرو را در بلاگ دیوار مطالعه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.