حاشیه‌های ناتمام مزایده خودروهای لوکس

0

ماجرای خودروهای دپو شده در گمرکات کشور تمامی ندارد. قیمت پایه بسیار پایین خودروهای لوکس این مزایده را برای خودروبازها و هواداران خودروی خارجی جذاب کرده بود؛ به همین خاطر مشتاقان این محصولات را به انبارهای گمرکات معرفی شده کشاند تا از این خودروها بازدید داشته باشند و قیمت پیشنهادی خود را اعلام کنند.

خریداران خودروهای لوکس وقتی با قیمت‌های پایین این خودروها مواجه شدند، نمی‌توانستند هیجان خود را کنترل کنند.

قیمت پایه این لوکس‌های جذاب ۴۰ درصد پایین‌تر از نمونه‌های مشابه آن در بازار دست دوم، قیمت‌گذاری شده‌است.

این تفاوت قیمت خیلی‌ها را امیدوار کرد که بتوانند با پولی بسیار کمتر از ارزش واقعی خودروها این محصولات را مالک شوند.

بر اساس رای دادگاه و بخشنامه ششم شهریور که توسط گمرک منتشر شد، موعد برگزاری مزایده ۱۰۶۲ دستگاه خودرو مشخص گردید.

استقبال خوبی از این مزایده شد. عبدالمجید اجتهادی مدیر عامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی گفت که در طول برگزاری مزایده بیش از ۱۲ هزار ثبت‌نام جدید در سامانه تدارکات الکترونیکی انجام شد که حکایت از جذابیت مشارکت در این رقابت و مزایده دارد. 

اما ماجرای مزایده این خودروها به این سادگی‌ها تمام نشد و این مزایده همچنان با حاشیه‌هایی همراه شده است. با وجود این حواشی یاد این حکایت در ذهن هر کس زنده می‌شود که: هیچ ارزانی‌ای بی‌حکمت نیست!

حاشیه اول. مزایده خودروهای دپویی ساخت آمریکا ممنوع شد

بر اساس مصوبه دولت ترخیص خودروهایی که حجم موتور آنها بالای ۲۵۰۰ سی‌سی باشد ممنوع است. اما این مزایده یک شرط عجیب دیگر هم داشت. مزایده خودروهای ساخت آمریکا یا سفارش آمریکا هم ممنوع شد.

در بسیاری از موارد کالاهای قاچاق کشف شده و یا کالاهایی ممنوعه وارد شده، منهدم می‌شوند. در پی این ممنوعیت نیز گفته شد که این خودروها منهدم خواهند شد. البته تعبیر دقیق این کار انهدام فنی بود. در همین رابطه گفته شد که موتور خودروهایی که شرایط شرکت در مزایده را نداشته‌اند در اختیار دانشجویان و مراکز تحقیقات فنی قرار خواهد گرفت.

حاشیه دوم. برخی از اقلام خودروهای دپویی سرقت شد

چندی پیش این شایعه در فضای رسانه‌ای منتشر شد که برخی اقلام این خودروهای دپو شده در گمرکات به سرقت رفته‌اند. با گذشت مدتی مشخص شد این شایعات واقعیت دارد به طوری که مدیرعامل سازمان اموال تملیکی تایید کرد که:

«ماجرای سرقت از خودروهای دپو شده در پارکینگ واقعیت دارد  و حتی در مورد خودروهای ترخیص‌شده نیز صدق می‌کند. مسئولیت سرقت قطعات در خودروهای وارداتی در گمرک و به طور کلی در هر پارکینگ بر عهده مرجع و سازمان نگهدارنده است.»

مزایده خودروهای دپوشده

حاشیه سوم. مالکان اصلی به دنبال انصراف برندگان مزایده

با وجود تمامی این حواشی، این مزایده با مشارکت بیش از ۱‍۲ هزار نفر برگزار شد. اما با این حال شرکت‌های اولیه وارد کننده همچنان به دنبال بهره‌مندی تام و تمام از منافع این تجارت خود هستند و با حضور در برخی گمرک‌ها تلاش می‌کردند تا خریداران و شرکت‌کنندگان در مزایده را منصرف کنند. آنها همچنان به دنبال جلب نظر مراجع قضایی برای ورود این خودروها به کشور توسط خودشان هستند.

آن‌طور که عبدالمجید اجتهادی، مدیرعامل سازمان اموال تملیکی گفته است، برندگان این مزایده نباید نگران تجدیدنظر احتمالی مقامات قضایی باشند. چرا که حتی در صورتی که مالکان اولیه بتوانند به نفع خود از دادگاه حکمی بگیرند در نهایت پول ماشین را خواهند گرفت و نمی‌توانند خودروها را از برندگان مزایده پس بگیرند. او حتی توصیه می‌کند که مالکان اولیه هم در مزایده شرکت کنند. وی در همین رابطه گفته است:

«طبق قانون مزایده در شرایطی برگزار می‌شود که به‌صرفه و صلاح بیت‌المال و حتی صاحبان خودرو است و بهای این خودرو به‌حساب خزانه واریز می‌شود، اما اگر بعد از مزایده مالکان خودرو بتوانند رای برائت دادگاه را بگیرند، بهای خودروها از سوی خزانه به آنها مسترد می‌شود، بنابراین خود مالکان خودرو هم می‌توانند در مزایده شرکت کرده و بالاترین قیمت را بدهند و برنده مزایده شوند.»

آگهی‌های انواع خودرو را در دیوار ببینید

حاشیه چهارم. هفده دستگاه خودرو بدون مشتری

پس از دستور فروش مقام قضایی فرایند اجرایی مزایده فروش آغاز شد و در نهایت ۹۸۲ خودرو پس از تشریفات قانونی به مزایده گذاشته شدند. مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی می‌گوید بیش از ۱۲ هزار نفر در این مزایده فوق‌العاده شرکت کردند، گفت:

«۹۶۵ خودرو به ارزش ۲ هزار و ۸۱۳ میلیارد تومان به فروش رفت که متوسط رشد قیمت‌های پیشنهادی ۸۵ درصد بوده است. همچنین ۱۷ دستگاه خودرو نیز به فروش نرفت.»

با پایان یافتن این دور از مزایده خودروهایی وارداتی، باید منتظر طی مراحل قانونی و ورود این خودروها به بازار ماند تا مشخص گردد خریداران این خودروها چه کسانی هستند.


آگهی‌های انواع خودرو را در دیوار ببینید

***

اخبار خودرو را در بلاگ دیوار بخوانید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.