دانگ فنگ T5؛ کراس‌اووری در راه بازار ایران

0

به‌تازگی شرکت خودروسازی فردا تصاویری از محصولی جدید را در تابلوهای تبلیغاتی خود به نمایش گذاشته است که از عرضه یک کراس‌اوور جدید (دانگ فنگ T5) خبر می‌دهد. خودروسازی فردا شرکتی تازه‌وارد در بازار کشورمان است که محصولاتش را برند فردا به بازار عرضه می‌کند. تاکنون ۳ خودرو فردا SX6، فردا SX5 و فردا ۵۱۱ را این شرکت به بازار عرضه کرده است.

باتوجه‌به اینکه خودروسازی فردا مدتی پیش خودروی فردا SX5 را به بازار عرضه کرد، احتمالاً این خودرو نیز دانگ فنگ T5 خواهد بود که با نامی جدید و با برند فردا به بازار کشورمان عرضه می‌شود. خانواده T5 دانگ فنگ با ۳ محصول در بازارهای هدف DFL عرضه می‌شود. در حال حاضر خودروسازی فردا کراس‌اوور متوسط T5 را برای مونتاژ انتخاب کرده است که به‌نوعی نسخه لوکس و ارتقا‌یافته SX5 به حساب می‌آید.

دانگ فنگ T5 ؛ کراس‌اووری در راه بازار ایران
دانگ فنگ T5 از نمای روبه‌رو

دانگ فنگ T5 با ۲ چهره کلی به بازارهای صادراتی DFL عرضه می‌شود که یکی از آنها نسخه موردنظر خودروسازی فردا است و نمونه دیگر چراغ‌هایی مشابه به رنو کولیوس (چراغ روشنایی روز C Type) دارد. در حال حاضر هر دو نسخه‌ مشتریان خاص خود را در بازارهای خارجی دارد و امروز خودروسازی فردا به‌خاطر تمایز در سبک طراحی این خودرو و پرهیز از الگوی مشابه به رنو، نسخه حاضر در تصاویر را انتخاب کرده است.

همچنین در بحث کابین، کمپانی DFL باتوجه‌به سفارش شرکا و نمایندگان خود در بازارهای مختلف، طرح کنسول میانی موردنظر را بر روی دانگ فنگ T5 نصب می‌کند. این دو طرح فقط در بخش کنسول میانی و چیدمان دکمه‌ها با هم متفاوت است و در بحث امکانات تفاوتی با هم ندارد. هنوز مشخص نیست که خودروسازی فردا کدام سبک تریم داخلی را برای T5 انتخاب نموده است.

باتوجه‌به سیاست‌های خودروسازی فردا درمورد محصول قبلی، بدیهی است که این خودروساز خصوصی قراردادهای مشارکت مهندسی را هم برای عرضه کراس‌اوور جدید DFL لحاظ کرده است و قطعاً شاهد آن خواهیم بود که این خودرویِ به‌نسبت لوکس با نام فردا T5 یا همان FMC T5 به بازار ایران بیاید.

دانگ فنگ T5 با چند پیشرانه و گیربکس در بازار چین عرضه می‌شود، اما باتوجه‌به رویه مرسوم این روزهای خودروسازان چینی، احتمالاً باید منتظر عرضه این خودرو با پیشرانه ۱٫۵ لیتری توربوشارژر به بازار ایران باشیم. این موتور ۴ سیلندر خطی که دقیقا ۱۴۶۸ سی‌سی حجم دارد، قدرتی معادل ۱۵۰ اسب بخار و گشتاوری معادل ۲۱۰ نیوتن‌متر تولید می‌کند. استاندارد آلایندگی یورو ۶ و مصرف سوخت ترکیبی ۷٫۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر از دیگر مشخصات فنی این خودرو است. همانند بسیاری از کراس‌اوورهای چینی، قدرت موتور تنها به دیفرانسیل‌جلو ارسال می‌شود و گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک وظیفه انتقال قدرت به محور جلو را برعهده دارد.

دانگ فنگ T5 ؛ کراس‌اووری در راه بازار ایران
نمای داخلی دانگ فنگ T5

حجم مخزن سوخت ۴۵ و ۵۵ لیتری (به‌ترتیب برای پیشرانه ۱٫۶ ـ ۱٫۵ لیتری)، حجم فضای بار ۵۱۵ لیتری، سامانه سوخت‌‌رسانی انژکتوری با پاشش چند نقطه‌ای و استفاده از ۳ اندازه رینگ ۲۱۵/۶۵R16 ،۲۱۵/۶۰R17 و ۲۱۵/۵۵R18 را باید از دیگر ویژگی‌های دانگ‌فنگ T5 دانست.

در کابین T5 از نمایشگر عمودی بسیار بزرگی استفاده شده که امروزه به نام نمایشگرهای تبلتی در خودروهای معروف است. این مسئله سبب حذف بسیاری از دکمه‌ها و انتقال تمامی تنظیمات به نمایشگر لمسی شده است. این آپشن در بسیاری از بازارها مانند بازار ایران بسیار پرطرف‌دار است تا جایی که بسیاری از مشتریان نسبت به نصب چنین نمایشگرهایی در خودروهای تولید داخل نیز اقدام می‌کنند.

همان طور که گفته شد، دانگ فنگ T5 نسخه لوکس و فیس‌لیفت SX5 است و در بحث کیفی نیز ارتقای قابل‌توجهی را نسبت به FMC SX5 دارد. برای همین بدیهی است که در بحث امکانات رفاهی و ایمنی هم در جایگاه بهتری از نسخه پایه قرار داشته باشد و به‌احتمال زیاد هم خودروسازی فردا برای رقابت با کراس‌اوورهای لوکس بازار، فهرست به‌نسبت کاملی از امکانات رفاهی و ایمنی را برای FMC T5 در نظر می‌گیرد.

در بازار جهانی دانگ فنگ T5 در نسخه فول‌آپشن دارای امکاناتی شامل فرمان کمکی برقی، کروز کنترل، رادار خطی، رادار نقطه‌کور، سقف پانوراما، تهویه‌اتوماتیک دو کاناله، دریچه تهویه ردیف دوم، گرمکن صندلی‌های جلو، جلو آمپر دیجیتال با قابلیت شخصی‌سازی، نورپردازی کابین با قابلیت تنظیم رنگ، درِ صندوق‌عقب برقی، دوربین ۳۶۰ درجه، ترمز پارک برقی، اتوهلد، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، سامانه کنترل حرکت در سراشیبی، ۶ کیسه هوای ۱۰ نقطه‌ای، آینه حساس به نور، آینه‌های جانبی تاشو برقی، تریم داخلی چرم دو رنگ، صندلی برقی راننده، دوربین ثبت وقایع، تابلو خوان، سنسور باد و دمای تایرها، سنسور نور، سنسور باران و … است.

دانگ فنگ T5 ؛ کراس‌اووری در راه بازار ایران
نمای پشتی دانگ فنگ T5

هنوز به‌صورت قطعی مشخص نیست که خودروسازی فردا کدام‌یک از امکانات بالا را برای دانگ فنگ T5 انتخاب کرده است. باید منتظر باشیم که در هفته‌های آتی، این شرکت خودروساز خصوصی سومین کراس‌اوور خود را در جایگاه محصولات لوکس چینی به بازار کشور معرفی کند. پیش از این مدیران ارشد خودروسازی فردا اعلام کرده بودند که در سال ۱۴۰۰ یک کراس‌اوور دیگر را در جایگاه بالاتری از SX5 به بازار عرضه خواهند کرد.

محصولات کاملاً جدیدی مانند جی‌ام‌سی S350 ریگان خودرو، بی‌وای‌دی تانگ کارمانیا، چری تیگو ۸ مدیران‌خودرو، اس‌دبلیوام G05 سیف خودرو و لیفان X80 خودروسازان بم را هم باید از حریفان جدی دانگ فنگ T5 در بازار ایران بدانیم. فعلاً باید منتظر بمانیم و ببینیم که چه زمانی فرداموتورز اطلاعات دقیق‌تر این خودرو را منتشر می‌کند تا متوجه شویم دقیقاً چه خودرویی قرار است به بازار داغ کراس‌اوورها وارد شود.

***

شما می‌توانید جدیدترین اخبار خودرو را در بلاگ دیوار مطالعه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.