هرآنچه باید درباره فرحزاد تهران و شرایط زندگی و تفریحی آن بدانید

0

محله فرحزاد تهران در شمالی‌ترین بخش منطقه ۲ واقع شده است. این منطقه به عنوان منطقه‌ای ییلاقی برای گردشگران شناخته می‌شود. محله‌ای که به رستوران‌هایش معروف است و گویی نام فرحزاد همیشه رستوران را برای تهرانی‌ها به رخ می‌کشد. در این محله تنوع خوبی از رستوران‌های مختلف از قبیل رستوران‌های سنتی و رستوران باغی یافت می‌شود. این محله دارای سه بخش فرحزاد بالا، فرحزاد پایین و امامزاده است. دره فرحزاد و رودخانه فرحزاد در سمت غربی این محله واقع شده است. محله فرحزاد آب‌وهوای بسیار مناسبی دارد و به دلیل قرارگیری در مسیر حرکت زائران امامزاده داوود و گسترش شهر تهران از حالت روستایی به حالت شهری تغییر یافته است. عده‌ای دلیل نام‌گذاری این محله به فرحزاد را مساعد بودن هوای آن دانسته‌اند که بسیار فرح‌بخش است. عده‌ای دیگر هم دلیل آن را وجود درختان توت پرباری می‌دانند که بار زیادی دارند. این معنی، در واژه فره زاد با ه دو چشم به معنای توشهٔ عظیم خلاصه می‌شود. ایستگاه مترو میدان صنعت، تاکسی‌های خطی میدان صادقیه و پونک و اتوبوس تندرو خط ۱۰ از جمله وسایل نقلیهٔ عمومی برای دسترسی به محله فرحزاد تهران هستند.

محله فرحزاد تهران کجاست؟

فرحزاد یکی از مناطق خوش آب‌وهوا در شمالی‌ترین نقطه منطقه ۲ تهران است. فرحزاد تهران از غرب با شهرک نفت و کوهسار، از شرق با شهرک پاسارگاد و مخابرات و از جنوب با بزرگراه یادگار امام همجوار است. این محله که جزو محله‌های قدیمی تهران محسوب می‌شود، به دلیل وجود آب‌وهوای خوب و رستوران‌های متنوع، ییلاق گردشگران تهرانی است. به همین دلیل تهرانی‌ها با شنیدن سفره‌خانه فرحزاد به یاد آب‌وهوای خوب و رستوران‌های دلچسبش راهی شمال شهر تهران می‌شوند تا از طریق بزرگراه یادگار امام، جاده فرحزاد و بلوار فرحزادی شهرک غرب به این محله زیبا برسند.

محله فرحزاد تهران

فرحزاد قدیمی منطقه‌ای وسیع از باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی است و مرز شمالی آن خیابان تبرک نام دارد. خیابانی که به سمت شرق این محله کمی مایل شده و به نوعی مرز فرهنگی نیز محسوب می شود. شمال محله فرحزاد تهران، بافت قدیمی را به خوبی حفظ کرده و خبری از خیابان‌های طویل و عریض شهری در آن نیست.

در سمت جنوب این محله، مجتمع‌های پرسنل سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی قرار گرفته‌اند. خیابان کوهستان مرز جنوبی این محله بوده که بافت آن متفاوت از فرحزاد قدیم است. این بخش، حال‌وهوای تهران امروز را دارد. مرز جنوبی محله فرحزاد تهران به اتوبان یادگار امام و رودخانه پونک ختم می‌شود که در آن محدوده، بافت سنتی و قدیمی فرحزاد حفظ شده است. مرز شرقی فرحزاد، خیابان گلپاد و جادهٔ قدیم امامزاده داوود است که در انتهای آن نیز شهرک‌های مسکونی قرار گرفته‌اند.

محله فرحزاد در جهت غربی محدود به رودخانهٔ فرحزاد است. رودخانه‌ای که از کوه‌های البرز سرچشمه می‌گیرد و در اطراف آن رستوران‌های زیادی به چشم می‌خورد.

آگهی‌های املاک فرحزاد را اینجا ببینید

نقشه محله فرحزاد

همان‌طور که در تصویر زیر می‌بینید، فرحزاد تهران جزو شمالی‌ترین مناطق شهر محسوب می‌شود. مرز جنوبی این محله با بزرگراه یادگار امام مشخص شده است. در شرق و غرب نیز محله‌های پاسارگاد و شهرک نفت دیده می‌شوند. در تصویر زیر می‌توانید با جابه‌جایی و بزرگ‌نمایی، مرز محله و موقعیت جغرافیایی آن را بهتر مشاهده کنید.

تاریخچه محله فرحزاد تهران

محله فرحزاد تهران در گذشته گذرگاهی بود که زائران امام‌زاده داوود از آن عبور می‌کردند. محله‌ای خوش آب‌وهوا با خانه‌های روستایی که گاهی زائران برای اقامت یک شبه در آن ساکن می‌شدند. به تدریج و با رشد شهرنشینی، این محله از حالت روستایی به حالت شهری تغییر حالت داد. در این محله درختان توت پرباری رشد می‌کرده و توت‌های آن طرفداران زیادی داشته است.

عده‌ای بر این باورند که دلیل نام‌گذاری این محله به فرحزاد، خوش آب‌وهوا بودن آن است. زیرا فرح به معنای فرح‌بخشی است و مناسب این آب‌وهوا است. درمقابل، از نظر برخی نام اصلی این محله، فره‌زاد و معنای آن توشهٔ عظیم بوده و املای صحیح آن نیز به صورت فرهزاد است.

محله بالای فرحزاد جایی بوده که طایفهٔ قجر، خانه‌ها و عمارت‌هایشان را در آنجا بنا می‌کردند و خوش‌نشین‌ها و رعیت‌ها هم در جنوب فرحزاد سکونت داشتند. جالب است بدانید مسجد امام خمینی فرحزاد، جایی است که خط مرزی این دو محله را نشان می‌دهد. از مسجد تا باغ‌های بالای امامزاده ابوطالب، محلهٔ بالا و از مسجد تا پایین میدان فرحزاد، محلهٔ پایین فرحزاد است.

عکس محله فرحزاد تهران

امکانات محله

هر چند این محله در شمالی‌ترین نقطهٔ منطقهٔ ۲ تهران واقع شده است، امکانات مناسبی برای زندگی ساکنان شهر در آن فراهم شده است. ساکنان فرحزاد تهران به راحتی در این محله به امکانات زیر دسترسی پیدا می‌کنند:

  • پارکینگ عمومی
  • درمانگاه شبانه‌روزی منان
  • داروخانه
  • مرکز خدمات جامع بهداشت فرحزاد
  • مسجد (مسجد امام سجاد، مسجد امام خمینی فرحزاد، مسجد قائم آل محمد، مسجد میرزاآقا فرحزاد، مسجد خلخالی‌ها)
  • سالن سینما
  • دفتر پلیس+ ۱۰
  • دفاتر پیشخوان

همچنین در این محل، فهرست بلندی از انواع رستوران‌ها و سفره‌خانه‌های سنتی به چشم می‌خورد. این مراکز در کنار مکان متبرک امامزاده صالح‌بن زین‌العابدین (معروف به امامزاده صالح) و امامزاده ابوطالب و پارک‌ها و بوستان‌های اطراف، امکانات تفریحی و گردشگری محله را تکمیل می‌کنند.

در اطراف میدانگاهی فرحزاد، جایی نزدیک به رستوران‌ها و دکه‌ها، زورخانهٔ عمو حیدر قرار دارد. زورخانه‌ای که شخصی معروف به عمو حیدر آن را در سال ۱۳۰۵ راه‌اندازی کرد. این زورخانه از جمله قدیمی‌ترین زورخانه‌های تهران است که مکان اولیهٔ آن حدود ۵۰ متر بود. اکنون این زورخانه ۲۹۰ متر وسعت دارد و لوح‌های قدیمی و فضای دلنشین آن بسیار جالب توجه است.

با محله‌های دیگر تهران هم آشنا شوید:

حمل‌ونقل عمومی و مترو فرحزاد

برای دسترسی به محله فرحزاد تهران می‌توان از مترو، خطوط تاکسی‌رانی و اتوبوس‌هاس تندرو سطح شهر استفاده کرد. از طریق مترو، ایستگاه مترو میدان صنعت، نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به فرحزاد تهران است. این ایستگاه در نزدیکی بلوار فرحزادی در مجاورت محله قرار دارد.

تاکسی‌های خطی میدان پونک و صادقیه نیز برای دسترسی به این محله مناسب هستند. همچنین مسیر خط ۱۰ اتوبوس‌های تندرو نیز در پیرامون محلهٔ فرحزاد ایستگاه دارد. بنابراین برای دسترسی به این محله علاوه بر استفاده از خودروی شخصی یا تاکسی‌های آنلاین، می‌توان از خدمات حمل‌ونقل شهری استفاده کرد.

گالری عکس فرحزاد تهران

بافت فرحزاد تهران ترکیبی از خانه‌ها و ساختمان‌های قدیمی و کمی بافت نوساز است. تعدد رستوران‌ها، باغ‌ها و باغچه‌ها و زمین‌های کشاورزی هنوز در این محله دیده می‌شود. در آلبوم زیر، تصاویری از این محله قدیمی و زیبای تهران را مشاهده می‌کنید.

 

قیمت خانه در فرحزاد تهران

قیمت خانه در محلهٔ فرحزاد نسبت به بسیاری از محلات تهران، متوسط رو به بالا است. البته تفاوت زیادی هم در قیمت آپارتمان در مناطق گوناگون این محله دیده می‌شود. به طور میانگین قیمت هر مترمربع املاک مسکونی در فرحزاد (شهریور ۱۴۰۰) بین ۲۰ تا ۷۰ میلیون تومان است. البته املاکی با قیمت بالاتر هم در این محله دیده می‌شود. در این محله همچنین آگهی‌های فروش باغ و باغچه، رستوران و خانه‌های کلنگی نسبت به محله‌های دیگر بیشتر است و خانه‌ها در متراژ‌های متنوعی به فروش می‌رسد.

به‌دنبال آپارتمان در فرحزاد هستید؟ اینجا کلیک کنید!

خیابان‌های مهم محلهٔ فرحزاد

محله فرحزاد تهران از ۳ زیرمحله فرحزاد بالا، فرحزاد پایین و امامزاده تشکیل شده است. از جمله خیابان‌های اصلی این محله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گلپاد
  • فرحزادی
  • تبرک
  • آبشار
  • امامزاده داوود
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.