خودروی فردا ۵۱۱ معرفی شد

0

فرداموتورز از سال ۹۵ با تولید بعضی از محصولات ایران‌خودرو کار خود را آغاز کرد.  سال ۹۶ با سایک چین وارد مذاکره شد و خودروی ام جی RX5 را روانه بازار کرد. متأسفانه تحریم‌ها مهلت نداد و سایک فعالیت خود را در بازار متوقف کرد. این خودروساز خصوصی در سال ۹۸ برند اختصاصی خود به نام فردا را معرفی کرد و سال گذشته بود که فردا SX5 که یک کراس‌اوور جمع ‌و‌ جور شهری است، به بازار ایران آمد. حدود ۵ ماه از معرفی این کراس‌اوور نگذشته که فرداموتورز سدان جدید خود به نام فردا ۵۱۱ را به سبد محصولات خود اضافه کرده است.

سدان ۵۱۱ که با نام FMC 511 و فردا ۵۱۱ هم شناخته می‌شود، محصولی خانوادگی و اتوماتیک است که می‌تواند به‌عنوان یک گزینه جدید، علاقه‌مندان به سدان‌های جمع و جور را به سوی خود بکشاند. فردا ۵۱۱ از تمامی جهات یک سدان جمع‌ و جور محسوب می‌شود و حتی از برخی محصولات داخلی کوچک‌تر است. ابعاد این خودرو به‌ٰترتیب عبارتند از:

  • ۴۳۹۰ میلی‌متر طول؛
  • ۱۷۲۵ میلی‌متر عرض؛
  • ۱۴۹۰ میلی‌متر ارتفاع.

وزن خودرو ۱۱۱۵ کیلوگرم عنوان شده است و برخلاف بسیاری دیگر از سدان‌های چینی، با خودرویی بیش از حد سنگین روبه‌رو نیستیم.

بیشتر بخوانید: بی‌وای‌دی تانگ ۲۰۲۱ به ایران رسید

خودروی فردا ۵۱۱ معرفی شدفردا ۵۱۱ از یک پیشرانه ۱٫۵لیتری تنفس طبیعی فاقد توربو بهره می‌برد که توان تولید حداکثر ۱۰۶ اسب بخار قدرت و ۱۳۵ نیوتن‌متر گشتاور را دارد. قدرت موتور توسط جعبه‌دنده اتوماتیک دوبل کلاچ به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود، با این حساب می‌توان این محصول را رقیب مستقیمی برای شاهین سایپا یا خودروهایی نظیر رانا پلاس اتوماتیک ایران‌خودرو و جک جی ۴ قلمداد کرد.

هرچند که مدیران خودروسازی فردا، این محصول را رقیبی برای دنا پلاس توربو اتوماتیک می‌دانند. این خودرو در شرایط بهینه می‌تواند ترکیبی مصرف سوخت ۶٫۲ لیتر به‌ازای هر ۱۰۰ کیلومتر را داشته باشد. یکی دیگر از فناوری‌های استفاده شده در محصول جدید خودروسازی فردا NVH نام دارد که سبب می‌شود پیشرانه ۵۱۱ کمترین صدا و لرزش را نسبت به خودروهای فاقد این فناوری از خود نشان دهد.

سامانه انتقال قدرت در سدان ۵۱۱ از نوع اتوماتیک ۵ سرعته و با فناوری دو کلاچه است. این جعبه‌دنده توان پیشرانه را به چرخ‌های جلوی FMC 511 می‌رساند و به لطف ساختار DCT، تعویض دنده و واکنش‌پذیری به‌مراتب سریع‌تری را نسبت به خودروهای با جعبه‌دنده AT،CVT و AMT دارد. برای کاهش استهلاک و هزینه‌های نگهداری این سدان اقتصادی، سامانه روغن کاری متغییر برای جعبه‌دنده دو کلاچه این خودرو انتخاب شده است و ساختار WDCT در آن دیده می‌شود.

در کنار قابلیت اتوماتیک، راننده ۵۱۱ می‌تواند از حالت اسپرت جعبه‌دنده در این سدان استفاده کند و با این کار حساسیت پدال گاز و فرمان‌پذیری سیستم انتقال قدرت را افزایش دهد. همچنین امکان تعویض دنده با قابلیت تیپ ترونیک (تعویض دنده‌دستی) در فردا ۵۱۱ فراهم است و راننده می‌تواند با قراردادن دسته دنده در این وضعیت، خود دنده مناسب را برای رانندگی انتخاب کند.

ترمزهای خودرو در محور جلو از نوع دیسکی و در محور عقب از نوع کاسه‌ای است که طبعا به سامانه‌های کمکی ABS و EBD نیز مجهز خواهند بود. این در حالیست که ترمزهای چهارچرخ دیسک تقریبا به استاندارد رایجی مبدل شده‌اند و استفاده از ترمزهای کاسه‌ای می‌تواند نشان‌دهنده رویکرد اقتصادی خودروساز باشد.

بیشتر بخوانید: سوزوکی ویتارا جدید وارد ایران شد

فردا ۵۱۱ معرفی شدخودروسازی فردا سدان ۵۱۱ را با امکانات مختلف و رقابتی به بازار عرضه می‌کند. این خودرو به امکاناتی مانند سانروف، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، ۲ کیسه هوا، تهویه‌الکتریکی، فرمان کمکی برقی، ترمزABS، EBD  و BAS، سنسور نور، چراغ روشنایی روز، چراغ مشایعت تا منزل، بازشوی درِ صندوق‌عقب از روی ریموت، استاندارد ایزوفیکس صندلی‌ها، کامپیوتر سفر، جلو آمپر دیجیتال و آنالوگ، سنسور باد تایر، نمایشگر لمسی ۷اینچی، بلوتوث، قابلیت نمایش صفحه تلفن همراه بر روی نمایشگر خودرو، دوربین عقب با خطوط پارک متغییر، سنسور پارک عقب، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان و … مجهز است.

در حال حاضر شرکت خودروسازی فردا به‌عنوان یکی از فعالان بخش خصوصی، تولید اولیه FMC 511 را در شهر سمنان آغاز و قیمت مصوب ۴۲۹ میلیون تومان را برای این خودروی جدید اعلام کرده است. در فاز اول عرضه این سدان B پلاس، متقاضیان می‌توانند از شرایط فروش نقدی با تحویل ۳۰ روز کاری استفاده کنند.

***

شما می‌توانید اخبار خودرو را در بلاگ دیوار مطالعه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.