شرط استخدام فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان در آموزش و پرورش

0

دانشگاه فرهنگیان به عنوان مهم‌ترین دانشگاه ایرانی تربیت معلم در کشور شناخته می‌شود. این دانشگاه که در گذشته به اسم دانشگاه «تربیت دبیر» یا «تربیت معلم» در ایران معروف بود حالا مهم‌ترین منبع تغذیه نظام آموزشی در ایران است.

فارغ‌التحصیلان این دانشگاه به استخدام نظام آموزشی ایران در می‌آیند و معلم‌های مدارس سرتاسر کشور می‌شوند. همچنین این دانشگاه هم به استخدام اعضای هیأت علمی نیاز دارد تا بتواند سهم بیشتری از دانشجویان را جذب و آموزش دهد.

در سال‌های اخیر همواره در دو بخش مدرسه و دانشگاه فرهنگیان به کمبود نیرو مواجه بودیم که کمبود نیرو در این دو بخش رابطه مستقیمی با هم داشتند. به این ترتیب که با نبود استاد کافی و مناسب در دانشگاه فرهنگیان این دانشگاه نتوانسته از همه ظرفیت‌هایش برای آموزش استفاده کند.

به این ترتیب خروجی این دانشگاه به اندازه نیاز بازار آموزشی در مدارس نبوده است. به تازگی اما یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش از دریافت مجوز استخدام ۱۳۰۰ عضو جدید هیئت علمی این دانشگاه خبر داده است. او همچنین شرایط فارغ‌التحصیلی دانشجویان این دانشگاه و استخدام‌شان در نظام آموزشی را هم بیان کرده است.

دانشگاه جامع تربیت معلم

در سال‌های اخیر کمبود نیروهای آموزشی در مدارس موجب شده تا وزارت آموزش و پرورش سیاست‌هایی را در خصوص ارتقاء وضعیت دانشگاه فرهنگیان در پیش بگیرد. وضعیت این دانشگاه در یک دهه اخیر به گونه‌ای بود که در یک سال ۵۰ هزار دانشجو پذیرش کرد اما زیرساخت‌های لازم برای آموزش آنها را در اختیار نداشت.

آنها از فرصت دو ساله کرونا و آموزش‌های مجازی استفاده کردند تا ظرفیت‌های دانشگاه را ارتقا دهند. با این حال همچنان در این دانشگاه نسبت یک استاد به ۱۱۱ دانشجو برقرار است که نشان می‌دهد باید اساتید و اعضای هیأت علمی جدیدی به این دانشگاه تزریق شوند. وزیر آموزش و پرورش هم به تازگی به این مسئله اشاره کرده و می‌گوید:

«دانشگاه فرهنگیان به این سمت حرکت می‌کند که از یک دانشگاه معمولی به یک دانشگاه جامع تربیت معلم تبدیل شود.»

برای رسیدن به این هدف هم برنامه‌ریزی شده تا فارغ‌التحصیلان این دانشگاه در پایان تحصیلات‌شان حداقل شش مهارت لازم را داشته باشند. این مهارت‌ها هم در زمینه مسائل تربیتی طراحی شده و برنامه این است که معلم‌های فارغ‌التحصیل از این دانشگاه به نیروهای متخصص تربیت دانش‌آموز تبدیل شوند. یوسف نوری در این زمینه هم می‌گوید:

«هیئت ممیزه دانشگاه فرهنگیان در وزارت علوم قرار داشت. معلم چند مهارتی و چندپایه نداشتیم. رشته مربی بهداشت را در دانشگاه فرهنگیان دایر کردیم و اقداماتی از این دست را در دست انجام داریم. علاوه‌‌بر اینها ارتباطی میان دانشگاه شهید رجایی و فارغ‌التحصیلان و هنرستان‌های ما وجود نداشت؛ دانشگاه فرهنگیان هم همینطور.»

صدور مجوز جذب ۱۳۰۰ عضو هیئت علمی دانشگاه

با این توصیفاتی که از وضعیت دانشگاه فرهنگیان صورت گرفت، وزارت آموزش و پرورش برنامه اصلی‌اش را بر توسعه زیرساخت‌های این دانشگاه بنا نهاد. اولین اقدام در این راستا بازگرداندن هیئت ممیزه به دانشگاه فرهنگیان بود.

در گام دوم هم این وزارت‌خانه تلاش کرد تا برای جذب ۱۵۰۰ نفر اعضای جدید هیأت علمی اقدام کرد. از آنجایی که در بدنه آموزش و پرورش هم تعداد زیادی «دکتر معلم» حضور دارند می‌توان از این نیروها برای توسعه زیرساخت‌های آموزشی دانشگاه فرهنگیان استفاده کرد.

با این حال در مجموع برای جذب ۱۳۰۰ نفر مجوز صادر شد و دانشگاه فرهنگیان می‌تواند امسال ۱۳۰۰ نفر نیروی جدید استخدام کند. از این تعداد ۱۰۰۰ نفر را دکتر معلم‌هایی تشکیل می‌دند که در بدنه آموزش و پرورش مشغول تدریس هستند و ۳۰۰ نفر هم از نخبگان سایر دانشگاه‌ها هستند.

آنچنان که وزیر آموزش و پرورش گفته تبدیل وضعیت دکتر معلم‌ها به عنوان هیئت علمی دانشگاهی هم با در نظر گرفتن شروط و قیودی است که شامل مواردی نظیر معدل و همچنین محل تحصیل‌شان می‌شود.

مهارت‌های شش‌گانه برای فارغ‌التحصیلی

وزیر آموزش و پرورش در ادامه توضیحاتش در خصوص ارتقای وضعیت این دانشگاه گفت که در برنامه جدید قصد بر این است که فارغ‌التحصیلان به شش مهارت مهم مجهز شوند و داشتن این شش مهارت مجوز فارغ‌التحصیلی آنها را صادر می‌کند.

یوسف نوری در این زمینه می‌گوید:

«همچنین فارغ‌التحصیلان ما باید به نرم‌افزارهای مختص کار خودشان مسلط باشند. اکثر دانشجویان ما رتبه‌های زیر ۳۰۰۰ کنکور و بسیار توانمند هستند و به خوبی از عهده فراگیری این مهارت‌ها برمی‌آیند. مهارت‌ها توسط ارزیابان حرفه‌ای احراز می‌شود و نه توسط آزمون چهارگزینه‌ای و مانند آن. به روال معمول، یک آزمون استاندارد هم تحت عنوان آزمون صلاحیت معلمی از فارغ‌التحصیلان گرفته خواهد شد.»


***

اخبار استخدام را در بلاگ دیوار بخوانید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.