نظافت و مراقبت از مبل مخمل از زبان حرفه‌ای‌ها

0

مبل مخمل، انتخاب مشترک بسیاری از افراد با سلیقه‌های متعدد است. نرمی، راحتی و استفاده از پارچه‌ای استثنائی که نمایی خاص و ویژه به دکوراسیون فضا می‌دهد. اما قبل از هرچیز خوب است بدانید که تمیز کردن مبل مخمل و زدودن گرد و غبار روش‌های خاص خود را دارد. برای اینکه از یک مبل مخمل مراقبت کنید، ابتدا باید بدانید جنس مخمل از چیست؟

جنس پارچه مخمل از چیست؟

پارچه‌های مبل مخمل در گذشته از جنس ابریشم پرزدار بود که پارچه‌ای گران‌قیمت است، این جنس برخلاف سایر پارچه‌ها به مواد بیشتری نیاز دارد و معمولا در دو ضخامت بافته می‌شود و فرایند پیچیده تولید آن منجر به ایجاد لطافت خاصی در این پارچه می‌شود. به همین دلیل اصطلاح «نرم مثل مخمل» را به آن اختصاص داده‌اند.

امروزه به‌غیر از ابریشم، انواع دیگری از مواد مصنوعی و طبیعی همچون کتان در تولید پارچه مخمل استفاده می‌شوند. برخی از مواد مقرون‌به‌صرفه‌تر از جمله پنبه، پلی‌استر، ویسکوز، پشم و موهر نیز در تولید پارچه مخمل استفاده می‌شوند. امروزه پیدا کردن مخمل ابریشم خالص دشوار است، چرا که قیمت آن بسیار گران است. اکنون بیشتر مخمل‌ها از جنس ویسکوز هستند که به آن‌ها مخمل هنری نیز می‌گویند.

انواع جنس پارچه مخمل

نکاتی حیاتی قبل از خرید مبل مخمل

بهتر است هنگام انتخاب پارچه مبل مخمل، به سبک زندگی خود نگاه کنید، هر دو نوع مخمل مصنوعی و کتان زیبا هستند؛ اما اگر در خانه کودک یا حیوان خانگی دارید، استفاده از مخمل مصنوعی را به شما توصیه می‌کنیم.

مخمل مصنوعی همان زیبایی مخمل طبیعی را دارد، اما مراقبت و تمیزکردن آن کمی آسان‌تر است. در نتیجه بهتر است به هنگام خرید، ابتدا برچسب مبل را بررسی کنید تا به دقت از جزئیات مواد سازنده آن آگاه شوید؛

چطور از مبل مخمل مراقبت کنیم؟

اگرچه پارچه مخمل را در گروه پارچه‌های ظریف تقسیم‌بندی می‌کنند، اما با مراقبت صحیح از آن یک پارچه کاملا بادوام است. به همین دلیل یادگیری نحوه مراقبت صحیح و تمیزکردن مبل مخمل بسیار مهم است. اگر الیاف پارچه مبل، مخمل طبیعی است، این نوع پارچه، ظریف‌تر از مخمل مصنوعی است، خبر خوش آنکه مراقبت از مبل مخمل بسیار ساده است. 

از ابزارهای پاکیزگی برای مبل مخمل

چند ابزار کلی برای مراقبت و تمیز کردن مبل مخمل وجود دارد؛

جاروبرقی، پارچه جاذب، محلول آب و صابون یا محلول‌های پاک‌کننده اثاثیه خانه و برس نرم، چند ابزار کلی برای تمیز نگه‌داشتن و از بین بردن لکه‌های مبل مخمل هستند.

اما هرکدام از این‌ها در عین‌حال که می‌توانند راه نجات شما از آلودگی و لکه‌ها باشند، می‌توانند به بدتر‌شدن شرایط هم منجر شوند. به شما توصیه می‌کنیم که چند کار سبک را به لیست نظافت روزانه خود اضافه کنید که در ادامه، برخی از آن‌ها را توضیح خواهیم داد:

لوازم شستشوی مبل

استفاده از بخارشو برای شستن مبل

اگر مخمل از جنس طبیعی است، بهترین توصیه این است که با یک شرکت حرفه‌ای که در زمینه تمیز کردن مبل مخمل مهارت دارد، تماس بگیرید و کار را به آن‌ها بسپارید.

  • برای تمیز کردن مبل مخمل مصنوعی، استفاده از بخارشو کار راحت است. بدون نگرانی و مشکل می‌تواندی آن‌را با بخارشو تمیز کنید. چرا که دوام مخمل مصنوعی از طبیعی بیشتر است و  کمتر در معرض چروک شدن، محو شدن الیاف و آسیب قرار می‌گیرد.
  • از آن‌جایی که پارچه مخمل حالت خواب‌دار دارد، وقتی برای مدت زیادی تحت فشار ناشی از نشستن قرار گیرد، پرزهای آن فشرده می‌شوند که به صورت چین یا چروک‌هایی بر روی مبل نشان داده می‌شود. این چروک‌ها را به‌سادگی و با استفاده از یک بخارشو می‌توانید از بین ببرید.
  • گزینه بخار اتو نیز پیشنهاد می‌شود؛ اما در استفاده از آن باید حسابی دقت کنید و مواظب باشید تا باعث سوختگی پارچه مبل نشوید. از کمترین درجه حرارت استفاده کنید و بیشتر از چند ثانیه پارچه را در معرض بخار قرار ندهید.
  • هم‌زمان می‌توانید از یک برس نیز در حین بخارکردن استفاده کنید.

تمیز کردن مبل مخمل با جاروبرقی و برس نرم

در ادامه و پس از خشک‌شدن کامل مبل، نوبت به جاروکشیدن است.

  • دقت کنید که از جاروهای دستی که پرز دارند برای این کار استفاده نکنید. جاروبرقی بهترین گزینه برای گرد و غبار روبی است!
  • برای تمیز کردن سطح مبل مخمل تا جایی از جاروبرقی استفاده کنید که سطح مبل صاف به ‌نظر برسد، انگار که لکه‌ای در کار نبوده است!
  • جاروبرقی منظم و استفاده از یک برس نرم که آلودگی سطح را از بین ببرد و آن‌را پاک کند را در دستور کار قرار دهید.
  • وقتی در حال جارو کشیدن فرش و کف سالن هستید، با عوض کردن لوله جاروبرقی به سرعت از شر هرگونه گرد و غبار، کرک و خرده‌ریزه‌های موجود بر روی مبل مخمل خلاص شوید. یا اینکه از یک برس مخملی نرم برای مبل مخمل استفاده کنید.
  • اول باید بفهمید که الیاف مخمل مبل از چه روشی ساخته شده اند و سپس روی مخمل کاناپه را در همان جهت خواب مخمل برس بکشید.

جارو کشیدن مبل مخمل

چند نکته ضروری قبل از لکه‌بری مبل مخمل

لکه بری پارچه مخمل قلق های خاصی دارد که با توجه به حساسیت و بافت پارچه‌های مخمل بهتر است برای استفاده طولانی‌تر و حفظ زیابیی مبلمان آن ّا را به‌کارببریم.

توجه به برچسب مبل مخمل

معمولا مبل‌ها برچسبی دارند که بر روی آن‌ها کدهایی درج شده است که دستورالعمل‌های شست‌وشوی مبل را نشان می‌دهند.

  • W: پاک کننده مبتنی بر آب؛ برای تمیز کردن تنها از پاک کننده مبتنی بر آب استفاده کنید. پاک‌کننده مبتنی بر آب محلولی است که آب جزء اصلی پاک‌کنندگی آن است.
  • S: حلال‌ها؛ فقط از یک حلال برای تمیز کردن مبلل مخمل استفاده کنید. حلال نوعی محلول است که در آن از یک ماده شیمیایی به عنوان جزء اصلی پاک‌کننده استفاده می‌شود.
  • S / W: حلال/ آب: استفاده از حلال و پاک کننده بی‌بلامانع است.
  • X: تنها استفاده از جاروبرقی یا برس نرم برای تمیز کردن مبل مخمل مجاز است.

نحوه از بین بردن لکه مبل مخملی

قانون شماره یک درباره لکه، لکه‌ها را به‌موقع از بین ببرید. اگر لکه زمان برای خشک شدن و نشستن در تار و پود پارچه مخملی مبل را داشته باشد، از بین بردن آن تقریبا غیرممکن است. در ادامه نکاتی را درباره چگونگی اپاک‌کردن لکه تازه از روی مبل مخمل مطرح خواهیم کرد:

  • اولین کاری که پس از دیدن لکه بر روی مبل انجام می‌دهید، استفاده از یک دستمال کاغذی یا پارچه جاذب نمدار است. دستمال را با ظرافت و دقت روی لکه قرار دهید. از مالش دادن دستمال روی لکه خودداری کنید، چرا که این کار باعث می‌شود لکه بیشتر به خورد الیاف پارچه برود.
  • بگذارید دستمال به مدت ۵ تا ۱۵ دقیقه باشد و خیس بخورد و از دست زدن به آن خودداری کنید. سپس محلولی را برای مبل مخملی تهیه کنید.

برا دیدن آگهی‌های مبل مخمل کلیک کنید

لکه‌بری از مبل مخمل

محلول مناسب برای از بین بردن لکه‌ها

انواع مختلفی از مواد شوینده از ترکیب‌های خانگی گرفته تا شامپوی مبل و فرش برای از بین بردن لکه‌های مبل مخمل پیشنهاد می‌شود. البته که باید از نوع ماده ریخته شده بر روی مبل و جنس پارچه مخمل اطلاعات کافی داشته باشید. اگر محلول‌های شوینده در دسترس نیست،

معمولا جوش شیرین و آب لیمو در دسترس‌ترین مواد در هر خانه‌ای هستند که هم در آشپزی از آن‌ها استفاده می‌شود و هم خاصیت پاک‌کنندگی دارند.
  • ترکیب جوش شیرین و آب لیمو

۱۰۰ میلی لیتر آب لیمو را در کاسه بریزید و یک قاشق غذاخوری جوش شیرین «بی کربنات سودا» به آن اضافه کنید. این محلول می‌جوشد و حباب‌هایی در سطح آن ایجاد می‌شود. از کف کردن محلول نگران نشوید، این محلول سمی نیست و هیچ آسیبی به ریه شما نمی‌زند. در ادامه پارچه‌ای که برای تمیزکردن در نظر گرفته‌اید را در قسمت بالایی محلول که به صورت فوم حبابدار است وارد کنید و روی لکه‌ی مبل بمالید.

  • ترکیب آب و صابون

اگر از ترکیب آب لیمو و جوش شیرین برای از بین بردن لکه روی مبل مخمل نتیجه نگرفتید، ترکیب آب و صابون نیز به شما پیشنهاد می‌شود. آب و صابون قطعا دم دستی‌ترین روش برای از بین بردن لکه مبل مخمل است. در این روش نیز کافی است یک محلول کفی آب و صابون درست کنید و پارچه بدون پرز را در قسمت بالایی محلول که حاوی کف است قرار دهید و سپس محله لکه را به آرامی تمیز کنید تا زمانی که لکه از بین برود. سپس اجازه دهید که مبل کاملا خشک شود.

  • ترکیب آب و مایع شست‌وشو

گزینه‌های دیگری نیز برای ایجاد یک محلول لکه بر یا پاک کننده وجود دارد. برای مثال می‌توانید در ۵۰ میلی لیتر آب چند قطره مایع شست و شو اضافه کنید و آنرا به سرعت هم بزنید تا کف ایجاد شود، سپس پارچه را درون حباب قرار دهید، دقت داشته باشید که پارچه تنها در قسمت فوم حبابدار قرار بگیرد و سپس برای تمیز کردن از آن استفاده کنید.

  • تست محلول لکه بر در مخفیگاه مبل!
اما یک نکته را به‌خاطر داشته باشید، ممکن است هرلکه‌بری، مناسب از بین بردن لکه مبل شما نباشد. در کنار اینکه با توجه به نوع لکه، نوع محلول پاک‌کننده را انتخاب می‌کنید، بعد از انتخاب نیز ابتدا محلول را در نقطه‌ای پنهان از مبل آزمایش کنید تا مطمئن شوید آسیبی به پارچه مبل وارد نمی‌شود.
  • از هر محلولی که برای تمیز کردن مبل مخمل استفاده می کنید، ابتدا یک پارچه سفید تمیز را به محلول آغشته کنید و سپس بر روی لکه قرار دهید و به آرامی لکه را پاک کنید. لکه‌زدایی را آن‌قدر ادامه دهید تا دیگر قابل مشاهده نباشد.
  • سپس مبل را در معرض هوا قرار دهید تا محل لکه خشک شود.
  • هنگامی که مخمل خشک شد، از یک برس نرم و خشک در جهت خواب مبل استفاده کنید تا جهت اصلی بافت پارچه مبل بازیابی شود.
  • توصیه می‌شود برای اینکه مبل مخمل شرایط بهینه خود را حفظ کند از حلال‌های خاص بدون آب استفاده کنید.

مبلمان مخمل تیره

مراقبت از مبل مخمل از زبان حرفه‌ای‌ها!

  • هرجایی را که برای قرار دادن مبل مخمل انتخاب می‌کنید، یک نکته را مدنظر داشته باشید که در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرد. این نکته را به‌ویژه برای مبلی که رنگ روشن دارد یا رنگدانه‌های غنی و پررنگ از جمله سورمه‌ای، یا چارتری (سبز-زرد) حتماً رعایت کنید. چرا که نور خورشید باعث کم‌رنگ شدن پارچه می‌شود. اگر چاره‌ای ندارید، حتما از یک کاور مبل استفاده کنید.
  • اگر کودک یا حیوان خانگی دارید نیز استفاده از کاور مبل را فراموش نکنید. یک پوشش محافظ روی مبل مخملی، از خراش و لکه‌های احتمالی جلوگیری می‌کند.
  • اگر مبل شما کوسن دارد، یا کف مبل به‌صورت بالشتکی و جدا از بدنه اصلی مبل است، به‌طور مرتب آن‌ها را پف دهید.
  • همیشه برچسب‌های شست‌وشو را قبل از انجام هرگونه فرآیند تمیز کردن روی مبل مخملی خود بخوانید.
  • در صورتی که لکه قدیمی روی مبل مخمل پیدا کردید، یا باز بخارشوی برای برطرف کردن آن کمک بگیرید یا از بین بردن لکه را به یک تمیزکار حرفه‌ای بسپارید.

***

آگهی‌های مبلمان را در دیوار ببینید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.