آشنایی با ۱۸ نمونه از هنر‌های دستی درآمدزا در ایران

بازار صنایع دستی

0

ایران، قطب هنر‌های دستی جهان است. محصولات این هنر‌ها نه‌‎تنها در ایران بلکه در جهان هم از محبوبیت زیادی برخودار است؛ به همین دلیل، با علاقه و کمی پیشرفت در این زمینه می‌توان به درآمد مطلوبی دست پیدا کرد و حتی برخی هنر‌های دستی را می‌توان به‌عنوان شغل دوم انجام داد. با ما همراه باشید تا در این مقاله با ۱۸ نمونه از هنر‌های دستی درآمدزا آشنا شوید.


معرفی هنر‌های دستی درآمدزا

همان‌طور که اشاره کردیم، محصولات هنر‌های دستی در ایران و حتی برخی کشور‌های دنیا از محبوبیت زیادی برخوردار است و با گذراندن دوره‌های مربوطه و کسب مهارت‌های لازم، به‌راحتی می‌توان از طریق آنها در خانه کسب درآمد نمود.

مزایای درآمد‌زایی از طریق هنر‌های دستی

  • برخی هنر‌ها مانند نمد‌ دوزی به سرمایه زیادی نیاز ندارد؛
  • امکان انجام آنها به‌عنوان شغل دوم وجود دارد؛
  • فعالیت در این حوزه به معرفی هرچه بیشتر صنایع ایرانی می‌انجامد؛
  • امکان کار و درآمدزایی از طریق صنایع دستی در خانه وجود دارد.

در ادامه به معرفی فهرستی از هنر‌های دستی درآمدزا می‌پردازیم:

۱. نمد دوزی

نمد دوزی یکی از هنرهای دستی درآمدزا و پرطرفدار است.نمد دوزی یکی از هنر‌های دستی کم‌هزینه است که با استفاده از آن می‌توان به درآمد زیادی دست پیدا کرد. مزیت یادگیری این هنر این است که می‌توان آن را به عنوان شغل دوم در خانه انجام داد و یادگیری آن نیاز به گذراندن دوره و کلاس ندارد.

۲. چرم‌دوزی

چرم‌دوزی مانند نمد دوزی از هنر‌های کم‌هزینه ولی پردرآمد است. برای حرفه‌ای شدن و کسب درآمد زیاد در این هنر، نیاز به تمرین فراوان خواهید داشت.

۳. عروسک‌سازی

با کمی ذوق و آشنایی با دنیای کودکان می‌توان به درآمد زیادی از این هنر دست پیدا کرد. همچنین می‌توانید عروسک‌های خود را در صفحات اجتماعی با قیمت خوبی به فروش برسانید.

۴. طراحی لباس و پوشاک

طراحی لباس و پوشاک یکی از هنرهای دستی درآمدزا و پرطرفدار است

یکی دیگر از هنر‌های دستی درآمدزا طراحی لباس است. اگر به صنعت مد و پوشاک و علاقه‌مند هستید، می‌توانید با گذراندن دوره‌های مرتبط از طریق این هنر به کسب درآمد زیادی دست پیدا کنید. برای فعالیت در این شغل نیاز به داشتن چرخ خیاطی خواهید داشت.

جدیدترین آگهی‌های استخدام طراح لباس را ببینید

۵. لحاف‌دوزی

لحاف‌دوزی یکی از هنر‌های دستی درآمدزا است که در سال‌های گذشته طرف‌داران زیادی پیدا کرده. با استفاده از شبکه‌های اجتماعی می‌توانید تصاویر کارها‌ی خود را به اشتراک بگذارید، سفارش دریافت کنید و به درآمد زیادی از این شغل دست پیدا کنید.

۶. ساخت کیف

ساخت کیف با چرم یا پارچه یکی دیگر از هنر‌های دستی درآمدزا و جذاب است که با دریافت سفارش و فروش آن می‌توانید به درآمد خوبی از آن دست پیدا کنید.

۷. شمع‌‌سازی

شمع یکی از محصولات پرطرفدار درمیان ایرانیان است که در مراسم‌های گوناگون کاربرد بسیاری دارد، به همین دلیل می‌توان گفت بازار این هنر هیچگاه اشباع نخواهد شد. با کمی آموزش و خلاقیت می‌توان از طریق این هنر جذاب به کسب درآمد پرداخت. مزیت شمع‌سازی این است که به سرمایه زیادی نیاز ندارد و قیمت ابزار آن نسبتاً اقتصادی است.

۸. طراحی روی پارچه

طراحی پارچه یکی از هنر‌های دستی درآمدزا در ایران است

اگر به دنیای هنر نقاشی علاقه‌مند هستید، می‌توانید با کشیدن طرح‌های مختلف بر روی پارچه کسب درآمد کنید. ممکن است طراحان لباس زیادی به‌دنبال ایده‌های خلاقانه شما باشند.

۹. کاور تبلت پارچه‌ای

باتوجه‌به نیاز گسترده مردم به محافظت از لوازم دیجیتال، با کمی‌ خلاقیت و با کمک این هنر می‌توان به درآمد زیادی دست پیدا کرد. برای این کار فقط نیاز به مقداری پارچه، نخ، سوزن و زیپ نیاز خواهید داشت.

۱۰. چاپ روی تیشرت

طراحی چاپ روی تیشرت به یکی از هنر‌های دستی محبوب در سال‌های گذشته تبدیل شده است. می‌توانید با طراحی و چاپ تصاویر گرافیکی بر روی تیشرت، از طریق این هنر درآمد خوبی کسب کرد.

۱۱. مجسمه‌سازی

مجسمه‌سازی یکی از هنرهای دستی درآمدزا و پرطرفدار است.

مجسه‌سازی یکی دیگر از هنر‌های دستی درآمدزا و پرطرف‌دار است. با گذراندن دوره‌های مربوط و با استفاده از گچ و خاک رس می‌توانید ایده‌های خلاقانه خود را بسازید و به درآمد بالا در این زمینه دست پیدا کنید.

۱۲. گُل‌سازی

گل‌سازی یکی دیگر از هنر‌های درآمدزا و پرطرفدار است. می‌توانید با ایده‌های خود در ساخت گل‌های کاغذی، پارچه‌ای، فومی و چینی از این هنر کسب درآمد کنید.

۱۳. خوش‌نویسی و خطاطی

اگر در زمینه خوش‌نویسی و خطاطی دارای مهارت هستید و از انجام آن لذت می‌برید، می‌‌توانید با دریافت سفارش تابلو از این هنر کسب درآمد کنید.

۱۴. سفالگری

سفالگری یکی از هنرهای دستی درآمدزا و قدیمی است

سفالگری یکی از هنرهای محبوب و پرطرف‌دار است که با داشتن کمی سرمایه در آن، می‌توان به درآمد خوبی دست پیدا کرد. برای شروع فعالیت در این هنر نیاز به کمی سرمایه، ظروف چینی و گل سفال خواهید داشت.

۱۵. تولید محصولات تزئینی با برنج

می‌توانید با استفاده از برنج، اقدام به تولید محصولات تزئینی کنید. البته به علت قیمت زیاد برنج برای شروع فعالیت در این حرفه، نیاز به سرمایه به‌نسبت زیادی خواهید داشت.

۱۶. صابون‌سازی

این هنر تقریباً مشابه شمع‌سازی است و نه‌تنها در ایران بلکه در کشور‌های دیگر هم بسیار پرطرف‌دار دارد. با تولید صابون‌های عطری و دست‌ساز می‌توانید اقدام به فروش محصولات خود در شبکه‌های اجتماعی نمایید.

۱۷. ساخت اسباب‌بازی

ساخت اسباب‌بازی یکی از هنر‌های دستی درآمدزا در ایران است

ساخت اسباب‌بازی‌های دست‌ساز چوبی و فلزی یکی از هنر‌های دستی درآمدزا برای هنرمندان است، زیرا اسباب‌بازی‌های دست‌ساز نسبت به اسباب‌بازی‌های معمولی از کیفیت بهتری برخوردار است؛ به همین دلیل طرف‌داران زیادی را به خود جذب می‌کند.

۱۸. قالی‌بافی

فرش‌بافی یکی از هنر‌های اصیل ایرانی است و می‌توان آن را از هنر‌های دستی درآمدزا دانست. به‌طور‌کلی به دو صورت همکاری در پروژه‌ها به‌صورت بافنده یا انجام صفر تا صد کار توسط خود فرد، می‌توان از این هنر کسب درآمد کرد. کسب مهارت در این هنر و حرفه‌ای شدن در آن به زحمت و صبر زیادی نیاز دارد.

جمع‌بندی

هنر‌های دستی از مشاغل پر طرف‌داری است که می‌توان در خانه و به‌راحتی از طریق آنها به کسب درآمد پرداخت. در این مقاله به معرفی فهرستی از هنر‌های دستی درآمدزا مانند نمد دوزی، چرم دوزی، عروسک سازی، طراحی پوشاک و لباس، لحاف دوزی، ساخت کیف و … پرداختیم.

شما کدام‌یک از هنرهای فهرست بالا را دارید؟ آیا به فکر کسب درآمد از آنها بوده‌اید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

جدیدترین آگهی‌های استخدام را ببینید


 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.