با جاهای دیدنی لنگرود و جاذبه‌‌های گردشگری این شهر آشنا شوید

0

احتمالا شما هم در جست‌وجوی پیدا کردن مقاصد متفاوت و جدید برای سفر در ایران با تشبیه‌های عجیبی مواجه شده‌اید. تشبیه‌هایی که یک نقطه از ایران را با یک نقطه دیدنی در دنیا مقایسه می‌کند. تیترهایی چون سوئیس ایران، گرند کانیون ایران، مراکشی در دل ایران و عبارت‌هایی از این دست. اگر بخواهیم تنها یک نقطه از ایران را با نمونه منحصر به فرد خارجی‌اش مقایسه کنیم، احتمالا باید لنگرود را با ونیز مقایسه کنیم. نه اینکه اگر به لنگرود بروید، بی‌نیاز از دیدن ونیز هستید که پر واضح است اوضاع چنین نیست. بلکه تنها به این معنی که لنگرود هم این پتانسیل را برای جذب توریست دارد. شهری زیبا که نامش را هم از روخانه‌ای که این شهر را معنی بخشیده، گرفته است. لنگرود و ونیز هر دو شهرهایی هستند که رودخانه معنی شهرنشینی را در آن‌ها عوض کرده است. صد البته که وضعیت در ونیز توسعه یافته‌تر و توریست پسندتر است، ولی لنگرود زیبا در شرق گیلان هم می‌توانست ونیزی برای خودش باشد. شهری با شعبه‌ها و شاخه‌های فراوان رودخانه و پل‌های زیبا و دیدنی و قایق‌هایی که ماهیگران را جابجا می‌کند. همین پل‌ها یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی لنگرود به شمار می‌روند که در این مقاله سعی داریم به آن‌ها و چندین و چند دیدنی دیگر مهم این شهر بپردازیم.

اجاره ویلا دیوار لنگرود

لنگرود کجاست و چطور به آن سفر کنیم؟

لنگرود شهری تاریخی در شرق گیلان است. این شهر و شهرستان در گوشه شرقی استان سرسبز گیلان و در ۶۰ کیلومتری رشت قرار دارد. همچنین لنگرود ۵۰ کیلومتر هم با رامسر در غرب مازندران فاصله دارد. شهری که از شمال به ساحل زیبای خزر می‌رسد و از جنوب به کوه‌های البرز. شهری در دامن لیلا کوه و خوابیده روی پنجه سبز و مخملی هیرکانی.

طبیعت گردشگری لنگرود یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های سفر به این شهر است. حتی اگر به لنگرود سفر هم نکرده باشید، حتما اسمی از چمخاله شنیده‌اید یا از جاهای دیدنی لنگرود لیلاکوه به گوش‌تان خورده است.

باغ میوه لنگرود

لنگرود هم مانند بسیاری از شهرهای گیلان یک مقصد مناسب برای غذادوستان است. همه این‌ها لنگرود را به مقصدی درخور توجه و محبوب برای مسافران تبدیل می‌کند. علاوه بر همه این‌ها، لنگرود از جمله نزدیک‌ترین مقاصد در سفر به گیلان است. فاصله این شهر تا تهران ۴۳۰ کیلومتر است و در روزهای معمولی و بدون ترافیک، رانندگی برای رسیدن به آن نزدیک به چهار ساعت و نیم زمان می‌برد.

احتمالا بهترین و راحت‌ترین راه برای رسیدن به لنگرود از راه زمینی است. اگرچه این شهر با دو فرودگاه شمالی ایران در رامسر و رشت هم فاصله چندانی ندارد. لنگرود به خطوط ریلی ایران دسترسی ندارد. سفر به لنگرود سفر به شهر کوه و دریا و جلگه است. سفر به یکی از دیدنی‌ترین شهرهای شمال ایران که تاریخ، طبیعت و جاذبه‌های شهر را در کنار هم دارد.

نگاهی به جاهای دیدنی لنگرود

لنگرود شهری کوچک اما دیدنی است. سفر به لنگرود می‌تواند یک سفر کوچک و جمع‌و جور باشد که همه گزینه‌های لازم را در دل خود جای داده است. دیدن شهری زیبا با بافتی قدیمی، بناهای تاریخی فراوان، ساحلی چشم‌نواز و طبیعتی زیبا با سفر به این منطقه ممکن می‌شود. جنگل های لنگرود یکی از بهترین تجربه‌های شما از جنگل‌نوردی را می‌توانند رقم بزنند. همچنین جاهای دیدنی کومله لنگرود هم می‌توانند قاب‌های دیدنی را مقابل چشمان شما تصویر کنند.

در یک نگاه کلی می‌توان لیست زیر را برای دیدن جاهای دیدنی لنگرود به هر گردشگری پیشنهاد کرد:

  • پل خشتی لنگرود
  • خانه منجم‌باشی
  • خانه دریابیگی
  • تالاب کیاکلایه
  • تالاب چاف
  • چمخاله
  • بازار محلی و چهارشنبه بازار لنگرود
  • مسجد جامع لنگرود
  • مسجد آقا سید حسین
  • آبشار ماهی مشو
  • قلعه دیزبن
  • بام لنگرود
  • پارک جنگلی خرما
  • لیلا کوه

پل خشتی لنگرود

لنگرود

مهم‌ترین نماد شهر لنگرود پل خشتی این شهر است. پلی که روی رودخانه واقع شده و در مرکز شهر لنگرود قرار دارد. در گذشته هسته اولیه شهر لنگرود در کنار رودخانه شکل گرفته بود. لنگرود بافتی باتلاقی داشت که حاصل پسروی دریای خزر بود. برای همین چندان جای مناسبی برای سکونت نبود و اولین نقطه‌های شهر که صاحب زمین‌هایی خشک و قابل سکونت بودند، هسته‌های اولیه آن را تشکیل دادند. برای همین هم اولین محله‌ها در زمین‌های خشک کنار رودخانه ساخته شد و این منطقه به مرکز شهر تبدیل شد. جایی که به کمک یک پل دو قسمت مهم شهر یعنی «فشکالی محله» و«راه پشته» به هم وصل می‌شد.

احتمالا بعد از آزمون و خطاهای بسیار و ساخت چندین و چند پل نهایتا این بنای خشتی و ۳۷ متری در دوره توسعه شهری ایران در زمان صفویه ساخته شد و تا الان هم باقی ماند. در زمان‌های دور این پل تنها راه ارتباطی مردم این سو و آن سوی رودخانه بود، ولی حالا با ساخت پل‌های متعدد روی رودخانه، دیگر کسی از این پل برای رفت و آمد استفاده نمی‌کند و تنها یک بنای تاریخی در دل جاهای دیدنی لنگرود به شمار می‌آید. بازدید از این پل هم رایگان است.

خانه منجم‌باشی

اگر بخواهیم در لنگرود سفری تاریخی داشته باشیم و از عصر صفوی به عصر قاجاریه برویم، باید از پل خشتی به خانه منجم باشی برویم. یعنی از پلی که بین دو محله راه پشته و فشکالی محله قرار گرفته یکی را انتخاب کنید و به حوالی فشکالی محله و در مجاورت بازار لنگرود بروید تا این زیبای قدیمی را ببینید. یک خانه قاجاری، مجلل و زیبا در دل لنگرود که متعلق به خاندان منجم‌باشی‌ها است. خاندانی که در دوران آقامحمدخان قاجار به اوج قدرت و شهرت‌شان در لنگرود رسیدند و از شاه قاجار عنوان منجم‌باشی را دریافت کردند.

منجم‌باشی‌ها جایی بین قرن دوازدهم تا قرن سیزدهم هجری سال‌های زیادی بر گیلان حکومت کردند. خانه منجم باشی یک مجموعه کامل بود که از چند بخش مهم بیرونی، اندرونی، خانه، مسجد و حمام تشکیل شده بود و در سال‌های مختلف بخش‌های زیادی از آن از پیکره اصلی خانه جدا شد.

عکس‌های تاریخی خاندان منجم باشی، کچ‌بری‌های زیبا و شیشه‌های رنگی و درهای چوبی همه و همه از جاذبه‌های مهم این خانه زیباست. قرار گرفتنش در دل یک محله تاریخی و بافت قدیمی لنگرود و کنار بازار محلی هم به جذابیت‌های آن می‌افزاید و هر گردشگری که به لنگرود می‌رود، دوست دارد پیاده مسیر بین پل خشتی و این خانه را طی کند. خانه منجم باشی سال ۱۳۷۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و امروز از جذاب‌ترین جاهای دیدنی لنگرود برای علاقه‌مندان به تاریخ است.

خانه دریابیگی

در آن سوی پل خشتی لنگرود و در محله تاریخی راه‌پشته هم خانه تاریخی دریابیگی قرار دارد. خانه‌ای خشتی متعلق به دوره قاجاریه که گویا محل استقرار فرماندهی نیروی دریایی بوده است.

لنگرود از زمان نادرشاه به یک مرکز مهم برای استقرار نیروی دریایی تبدیل شده بود و بعد از آن تا سال‌ها نامش با حضور نیروی دریایی گروه خورده بود. این بنا هم در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

ساحل چمخاله

حتی اگر گردشگر حرفه‌ای نباشید و قصدتان از سفر دیدن زیبایی‌های تاریخی، زندگی شهری و فرهنگ عمومی مردم لنگرود هم نباشد باز احتمالا نام چمخاله را شنیده‌اید. یکی از زیباترین سواحل ایران که در لنگرود واقع شده است. چمخاله در کنار چاف، ساحل و بندرگاه مهمی در لنگرود محسوب می‌شود. جایی که به دلیل موقعیت استراتژیک در زمان نادرشاه توسعه زیادی دید. به این ترتیب چمخاله به یک ساحل نظامی و اقتصادی مهم در زمان نادری تبدیل شد.

اکنون چمخاله یک مرکز صرفا تفریحی و جزو جاهای دیدنی لنگرود برای علاقه‌مندان به دریا و ساحل است. جاده ساحلی زیبا و بهره مناسب از زیبایی‌های خزر در کنار انواع وسایل تفریح و سرگرمی آن را به نقطه‌ای‌ جذاب در لنگرود بدل کرده که حتی نامش جدای نام لنگرود به تنهایی هم شهرتی ملی دارد.

تالاب‌های لنگرود

رودخانه لنگرود

همان‌طور که گفتیم، لنگرود شهری باتلاقی بود. در واقع بنای شهر روی زمین‌هایی بنا شد که سال‌ها و قرن‌ها باتلاق بود و نهایتا به سکونتگاهی مطمئن برای بشر تبدیل شد. از این رو هنوز در این شهر رگه‌هایی از تالاب‌های گوناگون دیده می‌شود. این مسئله یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری برای آنهایی است که به قصد ماجراجویی به این شهر سفر می‌کنند.

طبیعت گردشگری لنگرود زیبا و دیدنی است. یکی از تالاب‌های زیبای منطقه، تالاب کیاکلایه نام دارد. یکی از مهم‌ترین نقاط برای فرود پرندگان مهاجر و زندگی آنها با تنوع زیستی منحصر به فرد و دیدنی. اگرچه در این سال‌ها بی‌دقتی‌های فراوانی حیات آن را تهدید می‌کند. اجرای پروژه‌های مختلف شهری هم مساحت آن را به ۱۰۰ هکتار کاهش داده اما هنوز هم نتوانسته زبیایی‌هایش را بگیرد.

تالاب چاف هم از آن نقاطی است که به قتلگاه پرندگان مهاجر مشهور است. اگرچه اکنون این منطقه را منطقه شکار ممنوع چاف نام نهاده‌اند؛ اما هنوز هم شکارچیانی هستند که با زیرپا گذاشتن قوانین و پرندگان زیبای مهاجر این تالاب را شکار می‌کنند. تالاب چاف در شمال شرقی لنگرود واقع شده است.

بازارهای محلی لنگرود

سنت بازارهای محلی و بازارهای روز در شمال کشور، سنتی دیرینه است. البته در سال‌های گذشته این بازارها به محلی برای عرضه محصولاتی غیربومی هم تبدیل شده‌اند؛ اما همچنان برخی از شهرهای شمالی ایران هستند که بافت سنتی خودشان را حفظ کرده‌اند.

منظور از بافت سنتی این است که اولا فروشندگان آنها از اهالی بومی شهر هستند. چرا که فروشندگان دوره‌گردی هستند که هر روز به یک بازار محلی سر می‌زنند و در آن اقامت می‌کنند. دوم هم اینکه محصولاتی که در اینجا ارائه می‌شود، اغلب تولیدات بومی و محلی آنجاست. با یک نگاه کلی به همه بازارهایی که در شهرهای گیلان تشکیل می‌شود، می‌توان ادعا کرد که لنگرود سنتی‌ترین بازار محلی در گیلان دارد. جایی که می‌توانید یکی از بهترین تجربه‌های خرید را انجام دهید. درنتیجه بازارها هم جزو جاهای دیدنی لنگرود محسوب می‌شوند.

مسجد جامع و مسجد آقا سید حسین لنگرود

اگرچه مهم‌ترین اثر تاریخی لنگرود، پل خشتی آن است که به دوره صفویه بر می‌گردد؛ اما در این شهر مسجدی هم قرار دارد که قدمت برخی از کاشی‌کاری‌های آن به دوره تیموریان می‌رسد. مسجد آقا سید حسین که محققان در آن کاشی‌کاری‌هایی از دوره تیموریان، صفویان و قاجاریه یافته‌اند و احتمالا از قدیمی‌ترین بناهای شهر باشد. این مسجد و مسجد جامع لنگرود که در بازار واقع شده‌اند، درهای بسیار زیبا و تاریخی‌ هم دارند که از نمونه‌های منحصر به فرد منبت‌کاری به شمار می‌روند.

آبشار ماهی مشو

برای دیدن یکی از زیباترین زیبایی‌های این شهر باید پا در جنگل های لنگرود بگذارید و بعد از یک ماجراجویی جنگلی به یکی از زیباترین آبشارهایی که دیده‌اید، برسید. آبشار ماهی‌مشو که با حوضچه زیبایش فرصت مناسبی را بری شیرجه‌زدن و شنا در دل جنگل پدید می‌آورد.

قلعه دیزبن

در ایران بناهای تاریخی فراوانی وجود دارد که بدون نگهداری و مرمت به حال خود رها شده‌اند. قلعه دیزبن هم یکی از آنهاست که در جاده لنگرود به لاهیجان قرار دارد. قلعه‌ای که بنا به روایت‌های عمومی محل اختفاء دزدان و راهزنان بوده و حالا در حال فروپاشی لحظه به لحظه است.

آشنایی با جاهای دیدنی شهرهای شمالی دیگر:

بام لنگرود

روستای آبچالی تپه‌ای دارد که به بام لنگرود معروف است. جایی که اگر با یک پیاده‌روی معقول و در شیبی معمولی به آن برسید، می‌توانید جلگه‌ای که لنگرود روی آن واقع شده و در انتهایش آبی بیکران خزر را ببینید. این تپه دید خوبی به کومله دارد و از آن می‌توانید جاهای دیدنی کومله لنگرود را هم به خوبی ببینید.

در آبچالی که حالا به منطقه گردشگری هم تبدیل شده، امکانات تفریحی فراوانی تدارک دیده شده است. از جمله سورتمه لنگرود که در منطقه بام لنگرود واقع شده و وقتی سوار آن می‌شوید، می‌توانید مناظری زیبا از لنگرود، کومله، املش و شلمان را ببینید. باغ‌های پرتقال و چای و سبزی بی‌نظیر این منطقه در کنار تصویر زیبای دریای خزر در پس‌زمینه بهترین فرصت را برای لذت بردن شما فراهم می‌کند.

پارک جنگلی خرما

وقتی از دیدنی‌های لنگرود حرف می‌زنیم، باید سری هم به جنگل های لنگرود بزنیم. جایی که تقریبا در بخش‌های میانی هیرکانی قرار دارد. اگر زمان کوتاهی برای سفر به لنگرود دارید و دل‌تان هم می‌خواهد جنگل‌های زیبای این شهر را ببینید شاید بد نباشد سری به پارک جنگلی خرما بزنید. جایی که نمونه‌ای از تنوع زیستی در ایران است و در آن انواع درختان بومی منطقه دیده می‌شود. در این پارک جنگلی امکانات رفاهی هم برای مسافران در نظر گرفته شده و جای مناسبی برای اتراق کردن و چادر زدن است. برای اقامت کوتاه‌مدت در این شهر، پارک جنگلی خرما یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی لنگرود به حساب می‌آید.

اجاره کوتاه مدت لنگرود

لیلا کوه

اگر به دنبال اقامت در یک مکان ییلاقی هستید، حتما به شما پیشنهاد می‌کنیم سری به منطقه ییلاقی لیلاکوه بزنید. جایی که می‌توانید در روستاهای پر تعدادش کلبه‌ای پیدا کنید و در میان مزارع زیبای چای و پرتقال اقامت کنید و چند روزی از هیاهوی شهر به دور باشید. لیلا کوه در جنوب غرب لنگرود واقع شده و در مسیر لنگرود به لاهیجان قرار دارد. یک نکته مهم دیگر درباره لیلا کوه را هم باید بدانید. در این منطقه بیش از هر جای دیگر ایران، قهوه‌خانه و قلیان‌سرا می‌بینید.

بهترین فصل سفر به لنگرود

جاده کوهستانی لنگرود

لنگرود از آن شهرهایی است که در سه فصل از چهار فصل سال مقصد خوبی برای سفر به شمار می‌رود. زیبایی‌های این منطقه در بهار و پاییز به دلیل بهره‌ای که از جنگل‌های هیرکانی برده و مزارع پر تعداد چای، دو چندان است. در تابستان هم تفریحات ساحلی محبوب هستند. علاوه بر این‌ها مناطق ییلاقی آن چون لیلا کوه در گرمای تابستان گزینه مناسبی به حساب می‌آیند.

هزینه بازدید از جاهای دیدنی لنگرود (دی ۱۴۰۰)

پل خشتی لنگرودرایگان
خانه منجم‌باشی۵ هزار تومان
خانه دریابیگیرایگان
تالاب کیاکلایهرایگان
تالاب چافرایگان
چمخالهرایگان
مسجد آقا سید حسینرایگان
مسجد جامعرایگان
سورتمه لنگرود۲۵ هزار تومان
پارک جنگلی خرماهر خودرو ۵ هزار تومان

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.