بررسی مرسدس مک‌لارن اس‌ال‌آر ۷۲۲

پنجاه خودروی برتر تاریخ به روایت نیما طبیبی

0

نام مرسدس بنز در ایران چنان با کلمه «کیفیت» گره خورده که به مثلی رایج تبدیل شده است. البته بنز هم تولیدات بی‌کیفیتی داشته، اما در انبوه ساخته‌های خوب و بادوامش گم شده است. چند سال پیش، مک‌لارن و بنز تصمیم به همکاری گرفتند و محصولشان مرسدس مک‌لارن اس‌ال‌آر نام گرفت. این اتومبیل اسپرت و زیبا از سال ۲۰۰۳ تا آخر سال ۲۰۰۹ ساخته شد. طرح اولیه آن در زمانی کلید خورد که مرسدس بنز مالک ۴۰ درصد از سهام گروه مک‌لارن بود. این ماشین که بعدها جای خود را به مدل  SLS AMG داد با مشارکت دو کمپانی باتجربه در اتومبیلرانی، جایگاه ویژه‌ای برای خود کسب کرد.

اس‌ال‌آر حروف اختصاری Sport Leicht Rennsport در زبان آلمانی است به معنای اسپرت سَبُک مسابقه‌ای و در اصل اشاره‌ای است به اتومبیل مرسدس اس‌ال‌آر ۳۰۰  که سال‌ها قبل افتخارات بزرگی نصیب کمپانی بنز کرده بود. از این ماشین نسخه‌های متعددی طراحی شد و معروف‌ترین و کمیاب‌ترین آن‌ها مرسدس مک‌لارن اس‌ال‌آر ۷۲۲ اس است که فقط ۱۵۰ دستگاه از آن ساخته و عرضه شد.

"نمای

موتور مرسدس مک‌لارن اس‌ال‌آر با ۲۳۲ کیلوگرم وزن و ۵۴۳۹ سی‌سی حجم یکی از شاهکارهای مرسدس است و نتیجه سال‌های متمادی تجربه ساخت موتورهای پرقدرت روی ماشین‌های مسابقه‌ای مک‌لارن. موتور سوپر‌شارژ تمام آلومینیومی ۸ سیلندر با قدرت ۶۲۶ اسب بخار در مدل‌های اولیه اس‌ال‌آر و با قدرت ۶۵۰ اسب بخار روی مدل۷۲۲ اس، حتی در مقیاس ابرخودروهای امروزی فوق‌العاده است.

بیشتر بخوانید: بررسی لامبورگینی کونتاش؛ در ستایش زیبایی

مک‌لارن طرح اصلی را که مرسدس برای تولید آماده کرده بود، تغییر داد و برای به دست آوردن بهترین نتیجه در تعادل وزن اتومبیل، جایگاه موتور را یک متر عقب‌تر از سپر جلو و حدود ۵۰ سانتیمتر پشت محور جلو برد. این خودرو در تست‌های اولیه و در آزمایش شتاب موفق شد زمان ۳/۴ ثانیه را برای رسیدن از صفر تا صد ثبت کند. بعدها این عدد به ۳/۳ ثانیه رسید.

یکی از نسخه‌های مهم و تاثیرگذار مرسدس مک‌لارن اس‌ال‌آر مدل ۷۲۲ است که در سال ۲۰۰۶ معرفی شد. ۷۲۲ اشاره‌ای است به پیروزی تاریخی «استرلینگ ماس» و «دنیس جنکینسون» در سال ۱۹۵۵. این دو نفر در اتومبیل مرسدس اس‌ال‌آر ۳۰۰ با شماره ۷۲۲ که نشانگر ساعت آغاز مسابقات «میلی میلیا»  (ساعت ۷ و ۲۲ دقیقه) بود به مقام قهرمانی این مسابقات دست یافتند.

مرسدس مک‌لارن اس‌ال‌آر مدل ۷۲۲ موتور قوی‌تری با قدرت ۶۵۰ اسب بخار دارد. رینگ‌های سبک این ماشین به مقدار قابل توجهی وزن آن را کاهش داده و ماشین حدود ۱۰ میلیمتر به زمین نزدیک‌تر شده است. مدل رودستر یا کروکی اس‌ال‌آر در سال ۲۰۰۷ معرفی شد و مشخصات فنی آن کاملا مشابه مدل کوپه آن است.

و اما ماشین اصلی مورد بحث ما! خودرویی که لایق قرار گرفتن در لیست پنجاه خودروی برتر تاریخ -البته به انتخاب من- است: مرسدس مک‌لارن اس‌ال‌آر ۷۲۲ اس.

بیشتر بخوانید: بررسی رولزرویس فانتوم؛ عالیجناب رولزرویس

این ماشین به تعداد بسیار محدود یعنی فقط ۱۵۰ دستگاه تولید شد. این مدل به نوعی خداحافظی کمپانی مرسدس با اس‌ال‌آر بود. علت دیگر انتخاب این ماشین خداحافظی و جدایی بنز و گروه مک‌لارن بود؛ گروهی با همکاری بسیار حرفه‌ای و دقیق که نتیجه آن در نظر تمام صاحب‌نظران صنعت اتومبیل‌سازی فراموش‌نشدنی است. این مدل، تمام ویژگی‌های مدل‌های قبلی را یک‌جا دارد. قطعات فیبر کربن برای بالا بردن قدرت عمل ماشین و مشخصه‌های آیرودینامیکی آن، سقف کروکی و همه اضافات دیگر در این مدل جمع است.

«کریس گود وین» راننده آزمایش مرسدس مک‌لارن اس‌ال‌آر ۷۲۲ بود. یک‌بار که شانس ملاقات با او را داشتم، تعریف کرد در آزمایش نهایی این خودرو می‌بایست به مدت ۱۲ ساعت بدون وقفه و با سرعت ۲۲۰ کیلومتر در پیست آزمایش مک‌لارن رانندگی می‌کرده تا استقامت این ماشین را تایید و آزمایش کند. او اکنون راننده آزمایش ماشین‌های مک‌لارن است و هیچ خودروی جدیدی از این کمپانی بدون تایید او به تولید نمی‌رسد.

با این‌که برنامه اصلی بنز برای کل تولید مرسدس مک‌لارن اس‌ال‌آر ۳۵۰۰ دستگاه بود، تا پایان سال ۲۰۰۷ فقط حدود ۱۴۰۰ دستگاه از آن به فروش رسید و تا سال ۲۰۰۹ زمانی که تولید این خودرو متوقف شد، نزدیک به ۱۷۰۰ دستگاه آن از کارخانه بنز بیرون آمد. به همین دلیل این ماشین و به‌خصوص مدل ۷۲۲ اس در حال حاضر بسیار کمیاب و قیمتی است و برای کلکسیونرها بین ۵۰۰ تا۷۰۰ هزار دلار می‌ارزد. قیمت کارخانه‌ای این مدل در زمان تولید ۴۲۵ هزار دلار بود.

***

شما می‌توانید آگهی‌های خرید و فروش انواع بنز را در بخش آگهی‌های خودروی سایت دیوار مشاهده کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.