تعمیرات جزئی ساختمان را جدی بگیرید

0

خوب که در خانه به اطرافمان نگاه کنیم، چند موردی پیدا می‌کنیم که نیاز به تعمیر دارد؛ اما چون تعمیرات جزئی ساختمان را جدی نمی‌گیریم، خیلی به فکر برطرف کردن آن‌ها نیستیم. غافل از اینکه همین مشکلات جزئی می‌تواند پیامدهای جدی‌تری به دنبال داشته باشد. چکه کردن شیر آب، صدا دادن کولر، پریزی که از دیوار بیرون زده یا درِ کابینتی که صدا می‌دهد! همه این موارد با کمی زمان گذاشتن قابل حل هستند. مشکل اصلی اینجاست که ما همیشه فکر می‌کنیم باید از متخصص کمک بگیریم یا چون این موارد جدی نیستند، تعمیر آنها را فراموش می‌کنیم. البته طبیعی است که در صورت لزوم باید سراغ افراد متخصص برویم، اما در مورد بسیاری از تعمیرات جزئی ساختمان کافی است خودتان دست به آچار شوید. امروز بیشتر درباره این موارد صحبت می‌کنیم و به شما می‌گوییم که چطور می‌توانید مشکلات جزئی ساختمان را خودنان را برطرف کنید.

تعویض کلید و پریز برق

یکی از عمده مشکلات جزئی ساختمان، مربوط به کلید و پریزها است. در برخی موارد، کلید و پریزها از جای خودشان خارج می‌شوند که باید آنها را در جای خودشان محکم کنید. اگر فکر می‌کنید هنوز لق می‌زنند و به دلیل ریخته‌شدن گچ دیوار دیگر در جای خودشان قرار نمی‌گیرند، می‌توانید از کاغذ یا موارد مشابه استفاده کنید تا کلید و پریز در جایش محکم شود.

تعمیرات جزئی کلید و پریز برق ساختمان

مشکل مهم‌تر مربوط به زمانی است که کلید و پریزتان قدیمی شده است و دیگر درست کار نمی‌کند. معمولا کارهای برقی را باید به برق‌کار ماهر سپرد، اما موارد این چنینی را خودتان هم می‌توانید برطرف کنید. کافیست مراحل زیر را انجام دهید:

  1. بعد از خرید کلید و پریز نو و قبل از اینکه کار را شروع کنید، از قطع بودن برق مطمئن شوید.
  2. در مورد پریزها، باید پیچ‌های آن را باز کنید تا از دیوار جدا شود. در مورد کلیدها، اول باید با پیچ‌گوشتی یا چاقو یا هر جسم نوک تیز دیگری، قاب کناری را در بیاورید تا سپس بتوانید سراغ پیچ‌ها بروید.
  3. همان‌طور که می‌بینید چند رنگ سیم وجود دارد که زیر هر پیچ‌ قرار گرفته‌اند و محکم شده‌اند. باید با باز کردن پیچ‌ها، سیم‌ها را آزاد کنید. فقط یادتان باشد که سیم‌ها چطور بسته شده‌اند یا از آن عکس بگیرید که هنگام نصب پریز جدید به مشکل نخورید.
  4. سیم‌ها را به همان ترتیب قبل به پریز جدید ببندید و پیچ‌ها را سفت کنید.
  5. در نهایت پریز را در جای خودش روی دیوار نصب کرده و محکم کنید.

تعمیر شیر آب

یکی از شایع‌ترین مشکلات در خانه، مربوط به شیرهای آب است. در بررسی و تعمیرات جزئی ساختمان قطعا شیرهای می‌بینید که که معمولا چکه می‌کنند، فشار آب آنها قوی نیست یا درست باز و بسته نمی‌شوند. بعضی از این موارد جزئی است و خودتان می‌توانید دست به کار شوید. فقط شاید نیاز باشد یک سری لوازم بخرید.

تعمیر شیر آب ساختمان

گاهی مشکل با عوض کردن یک واشر یا سفت کردن پیچ شیر آب حل می‌شود. ازطرفی بعضی مواقع چکه کردن آب قطع نمی‌شود و باید موارد بیشتری را بررسی کنید. مراحل زیر در بررسی بهتر به شما کمک می‌کنند:

  1. مانند مرحله قبلی که اول برق را قطع کردید، اینجا باید آب را از طریق شیر فلکه داخل واحد یا شیر فلکه اصلی قطع کنید.
  2. اگر شیرتان از نوع اهرمی است که باید آن را باز کنید. ولی اگر از مدل‌های قدیمی‌تر است می‌توانید کلاهک پلاستیکی رو آن را بردارید و پیچ‌ها را باز کنید.
  3. سپس باید به کمک آچار فرانسه یا انبر قفلی، مغزی‌ها را باز کنید.
  4. در این مرحله می‌توانید اول تعویض واشر را امتحان کنید. اگر چکه آب قطع نشد، سپس سراغ تعویض مغزی‌ها بروید.
  5. نکته مهم بعدی این است که موقع بستن شیر آب و پیچ‌ها دقت کنید که خیلی آن‌ها را سفت نکنید چون ممکن است پیچ ببرد یا هرز شود.

مطلب مرتبط: هزینه تعمیرات آپارتمان برعهده مالک است یا مستاجر؟

تعمیر کابینت‌ها

در تعمیرات جزئی ساختمان قطعا بررسی کابینت‌ها اهمیت زیادی دارد. از جمله مشکل کابینت‌ها این است که بعد از مدتی استفاده، درِ آنها خوب بسته نمی‌شود یا لولاها لق می‌شوند. حتی شاید در کابینت از جای خودش در بیاید. در برخی موارد هم شاید کشوهای ریلی خوب باز و بسته نشوند. برای حل این مشکلات هم می‌توانید خودتان دست به کار شوید و جای نگرانی نیست. اگر درها خوب بسته نمی‌شوند یا صدا می‌دهند، معمولا با روغن‌کاری مشکلتان حل می‌شود.

اگر مشکل جدی‌تر است یا درهای کابینت تراز نیستند، خیلی راحت می‌توانید آن‌ها را درست کنید. درهای کابینت، لولای قابل تنظیم‌شدن دارند که به اصطلاح می‌توانید آنها را «ریگلاژ» کنید. این کار با تنظیم لولا و پیچ‌ها انجام می‌شود. اگر هم درهای کابینت به درستی بسته نمی‌شود، باید پیچ‌ها را سفت کرده یا آنها را عوض کنید.

تعمیر کابینت های ساختمان

مشکل کشوها معمولا جدی‌تر است. اول مشکل زمانی است که بیش از مقدار مجاز داخل آنها لوازم می‌گذارید و کشو از حالت طبیعی خارج می‌شود. مشکل بعدی هم مربوط به ریل‌ها، به‌ویژه مدل‌های ساچمه‌ای است. برای حل این مشکلات، اول وزن لوازم موجود داخل کشوها را کم کنید. سپس سراغ روغن‌کاری ریل‌ها بروید. معمولا با همین کارهای ساده مشکلتان حل می‌شود. در غیر این صورت باید به فکر تعویض کردن ریل‌ها و غلطک‌ها باشید. معمولا بعد از باز و بسته شدن زیاد کشوها یا وزن زیاد لوازم داخل آنها، ریل‌ها و غلطک‌ها شکل اصلی خود را از دست می‌دهند.

به‌دنبال تعمیرکار حرفه‌ای ساختمان هستید؟ دیوار را فراموش نکنید

رفع ترک دیوار

یکی دیگر از مشکلاتی که زیاد در خانه‌ها دیده می‌شود، ترک روی دیوار است. این ترک‌ها به دلایل مختلف ایجاد می‌شوند، اما می‌توانید خودتان آن را برطرف کنید. برای این کار کافی است مراحل زیر را انجام دهید. ابتدا باید گچ و بتونه مورد نیاز را درست کرده باشید.

  1. اول روی دیوار را با دستمال تمیز کنید تا گرد و غبار روی ترک‌ها باقی نماند.
  2. یکی از مراحل مهم همین قسمت است. در این مرحله باید روی قسمت ترک خورده دیوار سنباده بکشید تا پستی و بلندی نداشته باشد.
  3. حالا نوبت این است که کمی از بتونه را به کمک کاردک روی دیوار بکشید تا ترک مورد نظر پر شود. فقط یادتان باشد که زیاده‌روی نکنید و برای اینکه دیوار پستی و بلندی نداشته باشد، بعد از خشک شدن محل گچ‌کاری شده آن را دوبار سنباده بزنید.
  4. قسمت سخت کار اینجا است. اگر دیوارتان قبلا رنگ‌کاری شده است، باید دوباره آن را رنگ کنید تا دو رنگ نشود.

تعمیر پارکت

تعمیر پارکت

کفپوش بعضی خانه‌ها، چوبی یا همان پارکت است که به مرور زمان شاید صدا بدهد یا از جای خودش کنده شود. به همین دلیل هنگام رفت‌وآمد دچار مشکل می‌شوید و باید یک بار دیگر هنرنمایی خودتان را در تعمیرات جزئی ساختمان نشان دهید:

  • ابتدا جایی که شکسته یا لق می‌زند را به کمک پیچ‌گوشتی یا چاقو، از جای خودش خارج کنید.
  • سپس در جای خالی و پشت قطعه کنده شده چسب چوب بزنید و آن را در جای خودش سفت کنید. باید صبر کنید چسب خشک شود.
  • در آخر هم می‌توانید به کمک کمی موم یا مواد دیگر، روی کفپوش را براق کنید.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره بررسی پارکت، لمینت و پی‌وی‌سی

بندکشی و جلوگیری از نم‌های جزئی

یکی دیگر از مشکلات شایع در خانه، از بین رفتن بند بین کاشی‌ها و سرامیک‌ها، یا نم‌های جزئی است. برای حل این مشکل هم می‌توانید روی توانایی خودتان حساب کنید. خیلی راحت می‌توانید به کمک گچ، خاک، سیمان و آب یک دوغاب حسابی درست کنید و درزهایی که باز شده است را دوباره بندکشی کنید. فقط باید دقت کنید دوغابتان خیلی رقیق یا غلیظ نباشد.

جمع‌بندی

طبیعی است که پس از سال‌ها سکونت در یک خانه، بخش‌های مختلفی از آن نیاز به تعمیر داشته باشد. برخی از این تعمیرات کلی و بعضی دیگر جزئی هستند. بدون شک شما نمی‌توانید از عهده همه کارها برآیید و نیاز است که کار را به یک متخصص بسپارید.

تعمیرات جزئی ساختمان معمولا شامل مواردی است که خودتان می‌توانید مشکل را حل کنید و نیاز به کارهای تخصصی ندارد. خیلی راحت می‌توانید با خرید لوازم مورد نیاز و داشتن یک جعبه ابزار، خودتان دست به کار شوید و مشکلات را حل کنید. در این مطلب درباره انواع تعمیرات جزئی ساختمان و روش‌های حل آن صحبت کردیم که امیدواریم برای شما هم مفید بوده باشد.

مطلب مرتبط: شرایط وام تعمیر مسکن یا وام جعاله همه بانک‌ها در سال ۹۹

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.