چقدر محله و بلوار میرداماد تهران را می‌شناسید؟ محله داودیه سابق

0

یکی از محله‌های مهم منطقه ۳ تهران، میرداماد یا همان داودیه است. این منطقه از غرب به بزرگراه مدرس، از شرق به خیابان شریعتی، از شمال به خیابان ظفر و از جنوب به بزرگراه حقانی متصل می‌شود. با وجود اینکه نام اصلی میرداماد داودیه است؛ اما بعد از انقلاب به نام میرداماد در ذهن مردم جا خوش کرد و همه این محله را به نام میرداماد می شناسند. این محله یکی از قطب‌های اصلی تجاری و اداری شهر تهران است. از طرفی وجود مزون‌های لباس عروس در این محله منجر به حضور تازه عروس و دامادها در این محله می‌شود. از مکان‌های مهم میرداماد می‌توان به میدان مادر، برج‌های اداری تجاری اسکان، مجتمع پایتخت و دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی اشاره کرد. دسترسی به این منطقه بسیار آسان بوده و میرداماد یکی از ایستگاه‌های اصلی مترو را به نام خود زده است.

محله میرداماد کجاست؟

میرداماد یکی از محله‌های معروف تهران بوده و تمرکز شرکت‌های مهم، رفت‌وآمد به این محله را چند برابر کرده و این بلوار را به یکی از مناطق پر ترافیک تهران تبدیل کرده است. شاید از خودتان بپرسید که میرداماد تهران کجاست؟ اگر به نقشه‌های آنلاین تهران نگاهی انداخته و نام میرداماد را جستجو کنید، متوجه می‌شوید که بلوار میرداماد یعنی بلوار اصلی محله، محدوده‌ای میان خیابان شریعتی و بزرگراه مدرس را در برگرفته است. میرداماد در منطقه ۳ شهرداری تهران واقع شده و در دستهٔ محله‌های شمالی تهران قرار می‌گیرد.

آگهی‌های املاک میرداماد را اینجا ببینید

نقشه محله میرداماد

همان‌طور که در تصویر زیر می‌بینید، محله داودیه یا میرداماد با بزرگراه‌ها و مناطق مهم شهر تهران در منطقه ۳ هم‌مرز است. بلوار میرداماد از وسط این محله می‌گذرد و از خیابان شریعتی تا خیابان ولیعصر (عج) امتداد دارد. از مرزهای مهم محله هم می‌توان به خیابان ظفر در شمال و بزرگراه شهید حقانی در جنوب اشاره کرد.

تاریخچه محله میرداماد

نام اصلی این محله داودیه است؛ اما اکثر ساکنان پایتخت، آن را به نام میرداماد می‌شناسند. در ابتدا نام این محله ارغوانیه بود. با تصرف زمین‌های این منطقه به وسیله میرزا داوود خان و پسر دوم میرزا آقاخان نوری، محله از از ارغوانیه به داودیه تغییر نام می‌دهد.

شاید باورش کمی سخت باشد که زمانی میرداماد از باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی بسیار زیادی پوشیده شده بود. به‌هرحال باید بگوییم این بلوار و محله که حالا مکان اصلی اداره‌ها و مجتمع‌های غول‌آسا است، زمانی درخت‌های بسیار زیادی داشت. نام بلوار میرداماد پیش از انقلاب، میدان ششم بهمن یا پهلوی بود. میرداماد نام اکنون خود را از بعد از انقلاب و از میر برهان‌الدین محمد باقر استرآبادی، فیلسوف دورهٔ صفویه که ملقب به میرداماد بوده، گرفته است.

محله میرداماد تهران

امکانات محله

میرداماد خیابان بسیار معروفی محسوب می‌شود. دلیل این معروفیت هم امکاناتی از جمله شرکت‌های بسیار بزرگ و مهم، مزون‌های لباس عروس و دامادی و پاساژهای متعدد است که هر کدام کاربری خاص خود را دارند. البته برای خرید لباس از مزون‌های این منطقه باید جیب پر از پولی داشته باشید! زیرا متوسط قیمت مزون‌های میرداماد در مقایسه با مزون‌های جمهوری بسیار بالاتر است و در دسته مزون‌های لاکچری قرار می‌گیرد.

یکی از امکانات این محله مجتمع پایتخت است. در این پاساژ می‌توانید به خرید و فروش همه لوازمی که به رایانه و تلفن همراه مربوط است، بپردازید. این پاساژ قدمت زیادی نسبت به پاساژهای مشابه خود مانند چارسو دارد.

در کنار امکانات تجاری، وجود برج‌های اسکان را نباید نادیده گرفت. اسکان از سه ساختمان تشکیل شده و از اولین برج‌های اداری بود که در تهران ساخته شد. طبقه‌های زیرین و ابتدایی این مجموعه، کاربری تجاری دارد. هر قدر به طبقات بالاتر بروید با واحدهای اداری روبرو می‌شوید. از دیگر امکانات و مراکز مهم این محله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • موزه پول
  • دانشگاه خواجه نصیر
  • مسجد الغدیر
  • پارک میرداماد تهران
  • پاساژ آرین

پاساژ آرین میرداماد تهران کافه‌های متعددی را در خود جای داده و محفل بسیار پرطرفداری برای جوانان است.

حمل‌ونقل عمومی و مترو میرداماد

مترو میرداماد تهران

دسترسی و حمل‌ونقل عمومی در بلوار میرداماد، بسیار راحت است. این بلوار یکی از شاهراه‌های شهر تهران بوده و به همین دلیل هم از نظر حمل‌ونقل عمومی غنی است. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به این محله، ایستگاه میرداماد است. ایستگاه متروی شریعتی هم در شرق این بلوار قرار دارد. اگر هم قصد تردد با اتوبوس را داشته باشید، می‌توانید سوار اتوبوس‌های خطوط بی‌آرتی ولی‌عصر (عج) بشوید و با پیاده شدن در ایستگاه میرداماد از غرب وارد این بلوار شوید. حضور تاکسی‌های خطی در دو طرف بلوار برای مقاصد دیگر، حمل‌ونقل در این محله را بسیار آسان کرده است. این منطقه محدودیت ترافیکی ندارد، اما ترافیک یکی از معضلات اصلی میرداماد است.چ

با محله‌های دیگر تهران هم آشنا شوید:

گالری عکس میرداماد تهران

همان‌طور که گفته شد، بافت محله و بلوار میرداماد تهران بیشتر با ساختمان‌های تجاری و اداری شناخته می‌شود. در آلبوم زیر، عکس‌هایی از این محله و امکانات شهرنشینی آن مشاهده می‌کنید.

 

قیمت آپارتمان در میرداماد تهران

قیمت آپارتمان در میرداماد در مقایسه با سایر مناطق در شمال تهران در رنج متوسط است. آنطور که از فایل‌های آگهی آپارتمان در سایت دیوار می‌بینیم، متراژ خانه‌ها در میرداماد اغلب ۱۰۰ متر و بعضا بالاتر است. در شهریور ماه ۱۴۰۰ خانه در میرداماد از متری ۵۰ میلیون تومان تا متری ۷۰ میلیون تومان معامله می‌شود.

به‌دنبال خرید آپارتمان در میرداماد هستید؟ اینجا کلیک کنید

به‌عنوان نمونه از آگهی‌ها، اگر خواهان خانه با متراژ بالای ۱۰۰ متر که سه اتاق خواب و دو پارکینگ هم دارد باید مبلغی در حدود ۷ میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان بپردازید. برای اجاره یک واحد آپارتمان ۱۰۵ متری با دو یا سه اتاق خواب هم باید ۹۵۰ میلیون ودیعه داشته باشید. اگر بخواهید جایی را اجاره کنید که با ودیعه کمتر اجاره پرداخت کنید این هم امکان‌پذیر است. برای اجاره یک واحد آپارتمان ۸۰ متری با دو اتاق خواب باید مبلغ ۱۲۰ میلیون ودیعه و ماهی ۱۰ میلیون تومان هم اجاره پرداخت کنید.

خیابان‌های مهم محلهٔ میرداماد

مگر می‌شود به این محله بروید و از میدان مادر میرداماد سخنی نشنوید؟ این میدان یکی از میدان‌های بسیار مهم تهران است و نام قدیمی آن میدان محسنی بود. مجسمه (نرگس عاشقان) از سال ۱۳۷۳ در این میدان نصب شده است. از خیابان‌های بسیار مهم این محله می‌توان به خیابان‌های زیر اشاره کرد:

  • جردن
  • مصدق (نفت سابق)
  • ظفر
  • فرید افشار
  • بلوار مینا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.