استقبال حداکثری تهرانی‌ها از طرح ملی مسکن

0

طرح نهضت ملی مسکن برای عملیاتی‌کردن هدف ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال دوره سیزدهم ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۰ آغاز شد.

در سال گذشته ثبت‌نام نهضت ملی مسکن برای ۷۲۰ شهر انجام شد و استقبال از این طرح در شهرهای مختلف متفاوت بوده ‌است. بر اساس این طرح در تهران برنامه پرداخت تسهیلات ۴۵۰ میلیون تومانی و در شهرهای کوچک تسهیلات ۲۵۰ میلیون تومانی در دستور کار قرار گرفت.

آمار ثبت‌نام‌کنندگان در طرح نهضت ملی مسکن چقدر است؟

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی می‌گوید حدود ۵ میلیون و ششصد هزار نفر برای واحد‌های نهضت ملی مسکن در سامانه طرح‌های حمایتی وزارت راه و شهرسازی ثبت‌نام کرده‌اند که ۴۳۵ هزار و ۳۹۷ نفر از ثبت‌نام کنندگان مردان مجرد بالای ۲۳ سال سن تا ۴۵ سال هستند. از این تعداد ثبت‌نام کنندگان بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار متقاضی واجد شرایط هستند و مدارک خود را بارگذاری کرده‌اند.

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی نیز در شهریورماه امسال خبر از تغییر شرایط ثبت‌نام در طرح نهضت ملی مسکن داد و گفت:

«در شرایط جدید همه افراد از جمله کارکنان و کسانی که پیش از این حدود ۲۰ سال پیش وام دریافت کرده بودند یا مسکن دارند هم می‌توانند در این طرح ثبت‌نام کنند.»

بیشترین و کمترین استقبال از طرح نهضت ملی مسکن به تفکیک استان

  • آمار ثبت‌نام در ۳۱ استان نشان می‌دهد که کمترین استقبال در شرق استان سمنان با ۱۲ هزار و ۹۶۴ ثبت‌نام است.
  • اولین استان از نظر استقبال مردم تهران است که حدود ۶۰۰ هزار نفر تهرانی در طرح نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند. از بین متقاضیان ۱۲۴ هزار نفر مرد مجرد هستند.
  • استان اصفهان با ۴۲۳ هزار ثبت‌نام‌کننده متقاضی دومین استان کشور در نهضت ملی مسکن پس از تهران است و حدود ۲۶ هزار خانم مجرد بالای ۳۵ سال، یک هزار زن خودسرپرست و ۴۴ هزار نفر مرد مجرد دارای سنین ۲۳ تا ۴۵ سال ثبت‌نام‌ کردند.
  • بر اساس آمار در آذربایجان‌ شرقی ۱۴۹ هزار و ۳۶۵ نفر، آذربایجان‌غربی ۱۰۰ هزار و ۹۵۱ نفر، اردبیل ۷۱هزار و ۸۹۲ نفر، البرز ۱۳۳ هزار و ۹۱۴ نفر، ایرانشهر ۴۸ هزار و ۴۸۰ نفر، ایلام ۲۱ هزار و ۲۷۵ نفر، بوشهر ۳۹ هزار و ۸۴۸ نفر، خراسان‌شمالی ۴۱ هزار و ۲۹۷ نفر، سیستان و بلوچستان ۹۱ هزار و ۸۱۹ نفر، شرق سمنان ۱۲ هزار و ۹۶۴ نفر، قزوین ۴۹ هزار و ۵۲ نفر، گیلان ۶۳ هزار و ۱۰۰ نفر، لارستان ۲۵ هزار و ۸۵۰ نفر حائز شرایط ثبت‌نام‌ نهضت ملی مسکن هستند.
  • در همدان ۷۹ هزار و ۹۷۳ نفر، اصفهان ۲۴۶ هزار و ۱۸۶نفر، تهران ۴۱۸ هزار و ۳۱۷ نفر، جنوب کرمان ۱۸هزار و ۴۵۱ نفر، چهارمحال‌وبختیاری ۵۳ هزار و ۷۱۳ نفر، خراسان‌جنوبی ۴۷ هزار و ۲۴۸ نفر، خراسان‌رضوی ۲۵۶ هزار و ۲۵۷ نفر، خوزستان ۱۴۹ هزار و ۶۹۹ نفر، زنجان ۷۵ هزار و ۴۸۰ نفر، سمنان ۳۲ هزار و ۷۳۸ نفر، فارس ۲۸۶ هزار و ۱۶۰ نفر، قم ۷۹ هزار و ۲۱۳نفر، کردستان ۹۱ هزار و ۵۷ نفر، کرمان ۹۸ هزار و ۵۳۶ نفر، کرمانشاه ۱۳۰ هزار و ۵۱۴ نفر، کهگیلویه و بویراحمد ۳۷ هزار و ۵۰نفر، گلستان ۵۲ هزار و ۶۹۰نفر، لرستان ۸۵ هزار و ۹۶۷ نفر، مازندران ۹۰ هزار و ۷۲۲ نفر، مرکزی ۷۵ هزار و ۹۸۱ نفر، هرمزگان ۴۱ هزار و ۶۵۳ نفر و یزد ۶۲ هزار و ۸۱۳ نفر حائز شرایط ثبت نام اولیه در نهضت ملی مسکن هستند.

 پروژه نهضت ملی مسکن با وجود فراز و نشیب‌ها در مناطق مختلف کشور با پیشرفت زیاد و کم در مناطق مختلف جلو می‌رود. بر اساس آمار وزارت راه و شهرسازی تا تیرماه ۱۴۰۱، عملیات ساخت بیش از یک میلیون و سیصد هزار واحد را آغاز کرده است و از این تعداد برای ۶۲۱ هزار واحد پروانه ساختمانی صادر شده، ۴۳۰ هزار به مرحله‌ی فونداسیون رسیده، سقف ۲۰۱ هزار واحد زده شده، ۱۴۰ هزار واحد به مرحله‌ی سفت‌کاری و حدود ۶۳ هزار واحد به نازک‌کاری رسیده است. هنوز برای یک میلیون و پانصد هزار واحد تامین زمین صورت نگرفته است.

 


***

اخبار و مطالب بازار املاک را بخوانید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.