کوچ تهرانی‌ها به سمت خانه‌های قدیمی بالای ۲۰ سال ساخت

0

 طی ۵ سال گذشته قیمت مسکن در شهر تهران حدود ۸ برابر شده است. موضوع افزایش قیمت در بخش مسکن‌ باعث شد تا در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ تقاضا برای واحدهای با عمر بیش از ۲۰ سال رشد قابل ملاحظه‌ای داشته باشد و در مقابل تقاضا برای واحدهای نوساز کاهش پیدا کند.

یک مقایسه نشان می‌دهد که معاملات خانه‌های بالای ۲۰ سال در فروردین ماه سال ۹۴ تنها ۷ درصد از کل معاملات بوده‌است اما این رقم در سال ۱۴۰۱ به ۲۲ درصد رسیده‌ است.

دو مرجع آماری با اختلاف آماری چشمگیر

پیش از ارائه گزارش معاملات مسکن ۱۴۰۱ از سوی بانک مرکزی،‌ مرکز آمار رشد میانگین حسابی قیمت مسکن را منفی ۰/۱ درصد اعلام کرد. این در صورتی بود که طبق گزارش بانک مرکزی، در ماه گذشته متوسط قیمت هر متر مربع املاک مسکونی به ۷/۴۲ میلیون تومان رسید. رقمی که نشان از رشد ۵/۲ درصدی هر متر مربع ملک مسکونی در قیاس با ماه گذشته داشت.

مرکز آمار دو داده دیگر یعنی میانگین وزنی قیمت مسکن در ماه گذشته و شاخص تورم مسکن را نیز اعلام کرد. براساس گزارش مرکز آمار، میانگین وزنی قیمت مسکن در ماه گذشته ۰/۷ درصد رشد داشت. شاخص تورم مسکن به صورت ماهانه نیز با حذف جنس معاملات، ۸/۱ درصد اعلام شد.

از طرفی مرکز آمار تعداد معاملات ملکی تهران در ماه گذشته را حدود ۶۸۰۰ واحد اعلام کرد. در صورتی که بانک مرکزی تعداد معاملات ملکی شهر تهران در ماه گذشته را ۷۸۰۰ واحد دانست که ۱۰۰۰ واحد بیشتر از آمار اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران بود.

این اختلاف در آمارهای ارائه شده از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار ایران شاید در بخش تورم‌های اعلامی تا حدی طبیعی باشد اما در تعداد معالات ملکی نه. بنابراین نمی‌توان تشخیص داد که نهادهای مربوطه چگونه خانه‌های فروخته شده را می‌شمارند که هر بار شاهد چنین اختلاف‌های زیادی در ارائه آمارها هستیم.

کوچ از خانه‌های نوساز به خانه‌های قدیمی

  • در اردیبهشت امسال در مجموع ۱۰۴۹۰ فقره معامله مسکن در تهران ثبت‌ شده که نسبت به اردیبهشت سال گذشته حدود ۱۶۶ درصد رشد داشته‌است. معامله واحدهای با عمر بیش از ۲۰ سال نسبت به واحدهای معامله شده در اردیبهشت سال گذشته ۳۱۴ درصد افزایش یافته است.
  • طبق اعلام بانک مرکزی طی تیرماه امسال هم ۱۰۲۹۴ واحد مسکونی در شهر تهران و در سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور در ثبت شده است.
  • براساس شاخص «تفکیک عمر بنا» به دلیل تورم‌های پیاپی سال‌های گذشته تقاضا بیشتر در بخش واحدهای با عمر ساخت بالای ۲۰ سال بوده است و رشد ۲۱۸.۴ درصدی را ثبت کرده‌است.
  • در تیرماه سال گذشته ۶۶۴ فقره معامله واحدهای با سن بالای ۲۰ سال انجام شده و این در حالی است که امسال ۲۱۱۴ فقره از معاملات مسکن شهر تهران برای واحدهایی با بیش از ۲۰ سال سن بوده است.
  • گزارش‌های تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران در مردادماه هم نشان می‌دهد همچنان بازار خانه‌های با سن بالای ۲۰ سال داغ است و نکته قابل توجه در معاملات مرداد ماه افزایش تقاضا برای خانه‌های با سن بالای ۲۰ سال است که ضمن داشتن سهم ۲۱.۲ درصدی از کل معاملات ماه مذکور، افزایش ۱۵۷ درصدی را نسبت به معاملات مرداد سال قبل نشان می‌دهد.
  • گرچه واحدهای نوساز تا عمر ۵ سال، ۲۸ درصد از سهم معاملات را تشکیل داده‌اند اما در مقایسه با مرداد سال قبل ۴ درصد کاهش یافته‌اند و این کاهش درباره معاملات واحدهای ۶ تا ۱۰ سال هم اتفاق افتاده‌است.

افزایش توجه به خانه‌های ۶۰ تا ۷۰ متری

علاوه بر تغییر ذائقه متقاضیان مسکن به سمت خانه‌های قدیمی، آمارهای ماه گذشته خبر از افزایش توجه متقاضیان به سمت خانه‌های ۶۰ تا ۷۰ متری دارد. در صورتی که تا تیر ماه امسال تهرانی‌ها بیشتر خانه‌های ۵۰ تا ۶۰ متری را معامله می‌کردند و ۳/۱۴ درصد معاملات در این متراژ بود. اما در مرداد ماه سال جاری سهم خانه‌های ۵۰ تا ۶۰ متری ۸/۱۳ درصد شد و خانه‌های ۶۰ تا ۷۰ متری ۳/۱۴ درصد. آماری که نشان از تغییر ذائقه متقاضیان مسکن در شهر تهران به سمت خانه‌های بزرگ‌تر دارد.

سایر مطالب بازار املاک را بخوانید: 


***

اخبار و مطالب بازار املاک را بخوانید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.