آیا «پیرلی» پدرخوانده تایرسازی دنیا است؟!

نگاهی به حضور بلند مدت پیرلی در مسابقات بین‌المللی اتومبیلرانی به قلم مسیح فرزانه

0

هیچوقت ازخودتان پرسیده اید که شرکت نام آشنا و معروف پیرلی (Pirelli) برای مسابقات معتبری چون رالی جهانی، فرمول یک و … تایرهایش در کدام کشور تولید می‌شود؟ موطنش یا جایی دیگر؟ آیا مثلاً کشور چمکه پوش ایتالیا؟ خیر! بگذارید شما را روشن کنم.

جالب است به شما بگویم این تایرهایی که پیرلی برای خودروهای فرمول وان به تیم‌ها می‌فروشد، در خط تولید این برند در کشور ترکیه (شهر ازمیت) تولید می‌شوند و حدوداً ۲۰۰ متخصص حرفه‌ای در آن مشغول به کار هستند.

شایان ذکر است در این مجموعه به غیر از تایرهای فرمول ۱ و یا پیرلی پی زیرو که برای هایپر کار بوگاتی و ابرخودروهای خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد، از حدود ۱۴ سال پیش این کمپانی روی تایرهای خودروهای رالی جهانی احاطه داشته و تامین کننده رسمی آن است. از طرفی، کمپانی پیرلی از سال ۲۰۱۱ تولیدکننده رسمی تایرهای فرمول یک محسوب می‌شود.

نگاهی به حضور بلند مدت پیرلی در مسابقات بین‌المللی اتومبیلرانیرسانه‌های موتور اسپرت که همیشه دور برندهای بزرگ برای کسب اخبار درجه یک جمع می‌شوند، چند سال پیش می‌گفتند که به گوششان رسیده است که یک سری رفت و آمد چراغ خاموش و عجیب بین مدیران کمپانی پرلی و برنی اکلستون (مدیر سابق و مرد قدرتمند فرمول ۱) در حال انجام است.

در همان زمان بود که مدیر اجرایی بخش تایرهای موتور اسپرت پیرلی، در پاسخ به پرسش یک خبرنگار سمج رسانه‌ای اروپایی که از او درباره جلسات ملاقات با اکلستون و پیغام‌هایی که رد و بدل می‌شده پرسید، گفته بود:

داستان گفت‌و‌گو و بعضاً چالش ما این بود که از تیم‌ها و مدیرهای فنی و راننده خواسته‌ایم که هر زمان کوچک‌ترین حسی به نیاز تعویض تایر احساس کردند، فورا به پیت استاپ‌هایشان بروند! ما دوست نداریم تایرهای پیرلی به حالت درب و داغان و پاره و از هم متلاشی شده در دوربین‌های جهانی نمایش داده شوند.

در این خصوص می‌توان گفت در یکی از گرندپری‌های اخیر فرمول وان در ایالات متحده، این شرکت لاستیک‌سازی با همان گسترهٔ تایرهای خاصش یعنی Intermediate Wet ،Full Wet ،Super Soft ،Soft ،Medium و Hard حضور داشت و FOM (یا همان هیئت مدیره فرمول یک) در بیش از ۱۵ گرندپری از دو نوع محدود تایر (با توجه به چسبندگی پیست و شرایط آب و هوا) در هر مسابقه سود برده بودند و حتی گفته بودند تعویض تایر در پیت استاپ در کمتر از چهار ثانیه زمان خوبی است و اگر هر تیمی این پروسه را در کمتر از ۳ تا ۲ ثانیه انجام دهد، به رکوردی خیره‌کننده دست پیدا کرده که شایان ذکر است یکی از رکوردداران ردبول است!

انواع تایر پیرلی برای مسابقات اتومبیلرانی
انواع تایرهای پیرلی

این موضوع نیز مهم بود که یکی از وضایف مهندسان خبرهٔ این شرکت، انتخاب مناسب‌ترین نوع تایر برای هر گرندپری و آنالیز دقیق فاکتورهای کلیدی چون آب و هوا و گرمای آسفالت و استراتژی مسابقه و … است. مدیر بخش موتور اسپرت پیرلی چندی پیش گفته بود که شرکت مطبوع وی در خصوص تک‌تک پیست‌هایی که طی چند سال اخیر به جدول مسابقات اضافه شده‌اند، از شانگهای گرفته تا باکو و سوچی و …) داده‌های فوق‌العاده دقیقی دارد که کار انتخاب تایر مناسب برای تیم‌ها و گرندپری‌ها را برای آن‌ها سهل می‌کند.

شاید جالب است بدانید برای انتخاب این تایرهای مناسب ابتدا مهندسان پیرلی به این پیست‌ها سفر کرده و با نمونه‌برداری از آسفالت و شبیه‌سازی رایانه‌ای و محاسبهٔ ریز فاکتورهای حیاتی به این نتیجه می‌ر‌سند که چه تایری برای گرندپری مناسب است.

نگاهی به حضور بلند مدت پیرلی در مسابقات بین‌المللی اتومبیلرانیاین اِلِمان‌ها مواردی چون کیفیت و ضخامت آسفالت، آب‌وهوا و البته نوع مواد تشکیل‌دهندهٔ تایرهای F1 هستند. در مرحلهٔ بعدی، پس از گردآوری این اطلاعات، داده‌ها به کارخانه در ترکیه انتقال داشته می‌شود و حدوداً یک ماه قبل از هر مسابقه، فرآیند تولید تایرها آغاز می‌شود.

با تمام این اوصاف، هنوز برخی کارشناسان موتور اسپرت معتقدند که مافیای پرلی در FIA و FOM به قدری قوی است که این پدرخواندهٔ صنعت تایر پایش در مسابقات اتومبیلرانی محکم شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.